Geld & Recht alle pijlers

Pensioen-wat te doen?

14-12-2008 22:42 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

ik worstel al een paar dagen met een vraag en ik kom er niet uit.

Per 1 januari krijg ik een vast contract bij mijn werkgever. Helaas val ik niet in hun CAO en krijg nu een bedrag toegezegd voor een pensioen (rond de 65 euro per maand, niet veel, ik werk daar part time) en ik moet dus zelf iets regelen.

Nu heb ik geinformeerd bij Zwitser Leven, naar een zgn GroenPensioen (ism de ASNbank) en die hebben wel wat te bieden, maar daar moet ik met ze over praten a la raison van 150 euro per uur (en dan zijn we volgens hun wel twee uur bezig)

Verder lees ik over lijfrentes etc. waarvan men zegt dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Er is het nieuwe banksparen, maar dat is helaas nog niet geadopteerd door de 'nette' Banken (zover ik weet ASN en Triodos)

Ik weet niet zo goed wat te doen, ik wil graag terecht bij een bank of verzekeringsmaatschappij die op een 'langdurige' manier zaken doet in de wereld, maar wil natuurlijk ook waar voor mn geld en een goede en doorzichtige regeling.

1 januari komt er al aan en ik kom er niet uit. Heeft iemand hier goede tips, adviezen? Ervaring met zelf je pensioen regelen? Ik zou het heel erg graag horen.

Bij voorbaat dank.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, vooral in deze tijd. Zit er zelf ook een beetje mee in dubio.

Echter ben ik zelfst. ondernemer, en vwb pensioen zijn de smaken niet heel divers: beleggen (al dan niet met garantie, wat me nu wel zo verstandig lijkt)od banksparen idd. Kunt ook "gewoon' in eigen beheer sparen, maar volgens kom je dan niet in aanmerking voor belastingvoordeel? Maar ik geloof dat er dan weer een ander voordeel aan zat.

Ikzelf heb een lijfrenteverzekering bij Legal&General. Aantal jaar achtereen verkozen tot beste pensioenproduct oid...



Zou me laten voorlichten door iemand die meerdere bedrijven in zijn portfeuille heeft. Ben zelf ooit gewoon naar de financiele coach van de hypotheker gegaan, beviel me erg goed, aardige man die mij in Jip- en Janneke taal heeft kunnen uitleggen waar ik precies aan toe was.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Beetje vreemd dat als je meer wilt weten over een pensioenregeling dat je daar dan 150 euro per uur voor zou moeten betalen. Dit riekt naar woeker-polis, niet doen!
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je precies met 'nette' banken?



Ze hebben banksparen al bij heel veel banken. Een heel helder product. Ik heb zelf de pensioen-beleggingspolis van mijn man met torenhoge kosten door laten storten in banksparen bij de Rabo. Geen extra kosten, wat we inleggen komt op de 'Toekomstspaarrekening".

ik zou een gesprek aangaan met een bank. Dan hoef je niet te betalen voor advies en zij kunnen je vaak ook prima adviseren (en als je twijfelt ga je meerdere gesprekken aan).



Pensioen is namelijk gewoon een kwestie van kijken wat je met je huidige (en vorige) werk opbouwt aan pensioen en wat je wilt hebben als je met pensioen gaat en het verschil moet je dus zelf extra bij elkaar zien te sparen. Overigens blijft het altijd een schatting, want je weet bv niet hoe hoog de AOW over 20 jaar is en er wordt in de berekening uiteraard wel rekening gehouden met het feit dat je AOW ontvangt.
quote:toetyfroety schreef op 15 december 2008 @ 08:13:

Beetje vreemd dat als je meer wilt weten over een pensioenregeling dat je daar dan 150 euro per uur voor zou moeten betalen. Dit riekt naar woeker-polis, niet doen!Inderdaad, daar zou ik nooit mee in zee gaan op die manier. Ik heb bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt en ik heb nog nooit gehoord dat je ze moet betalen voor een advies. Heel vreemd
Je kunt (gratis) adviseurs van verschillende banken laten opdraven voor een gratis advies over je pensioen. Bij de postbank doen ze dat bijvoorbeeld. Dat verplicht je tot niets, en je kan dan e.e.a. vergelijken.

Sinds de Wfd moeten banken en verzekeraard trouwens inzichtelijk maken welk deel van je inleg opgaat aan kosten. Dat zie je dan ook terug op de uitdraai/offerte. Maakt het kiezen weer wat gemakkelijker.

TPersoonlijk heb ik gekozen voor een lijfrenteconstructie, gebaseerd op sparen (dus niet beleggen!!!) met een gegarandeerde uitkering. Dat leek me van alle opties nog de meest veilige.



rouwens: mijn werkgever heeft ook geen pensioenvoorziening - wij krijgen een potje waarmee je zelf iets kunt regelen. Maar als je een uitgebreid pensioenadvies wilt neemt mijn werkgever wel de kosten van zo'n advies voor zijn rekening. Is daar niet over te praten?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

hartstikke bedankt voor de reacties!

En goede adviezen, want ik moet vooral maar met mensen gaan praten, ipv het proberen uit te zoeken via het internet, want dat lukt dus idd niet.

En maar niet in zee gaan met die Zwitserlevenman, tja, telefonisch nam hij uitgebreid de tijd voor me, maar om echt een goed plan te maken moet er dus geld op tafel komen en jullie bevestigen me in mijn gevoel van; hoezo, ik ga toch geld naar jullie toebrengen? Waarom kost me dat in hemelsnaam zoveel?

Maar misschien nog wel een ideetje van tante Klaas om te kijken of die kosten op mijn werkgever verhaald kunnen worden (moet ik wel even lef voor opbrengen)



Maar ik begrijp dus goed dat de voorzieningen die jullie gesloten hebben jullie geen extra geld hebben gekost? Da's natuurlijk ook een kwestie van de kleine lettertjes goed lezen die het Wfd heeft opgelegd.



Vandaag begreep ik van de financiele afdeling dat sparen in eigen beheer niet wordt goedgekeurd, althans dat begreep ik van haar, maar t kan natuurlijk ook zijn dat ze de dingen liever regelen op de 'bekende' manier.



Goed, maar dan nog even mijn volgende punt, waar DTJ naar vroeg; wat is een nette bank? Doordat ik dit nu moet regelen word ik me opeens wel bewust van het feit dat banken ip alles met je geld kunnen doen. Ik spaar bij de postbank en opeens vraag ik me af; waar hebben zij aandelen in? Je hoeft maar een paar documentaires te zien over wapenhandel, milieuonrecht, kinderarbeid etc. om daar toch een moeilijk gevoel bij te krijgen. Die spaarrekening ga ik dus verplaatsen naar de ASN. Daarbij denk ik ook dat de toekomst (qua geld) meer gaat verschuiven naar fair-trade, groener etc. (ik hoop het, dus denk ik het ook maar) Ik zou dus heel graag mijn pensioenvoorziening, die toch een lang deel van de toekomst vast zal staan, bij een 'goede' investeerder zit.



Kortom, ik zal morgen toch de Triodos en de ASN bellen, of er niet toch een regeling is, die ik uit hun websites niet op kan maken. En als ik bot vang dan inderdaad op zoek naar iemand die meerdere banken representeert en daar dan het beste uit proberen te kiezen.



Heel erg bedankt voor jullie adviezen, ik hoop dat er nog iemand reageert met een soort groen-idealisme-oplossing, maar verder weet ik nu denk ik wel wat me te doen staat. Tof toch zo'n forum!



Moem
Alle reacties Link kopieren
quote:moem schreef op 15 december 2008 @ 22:07:





Kortom, ik zal morgen toch de Triodos en de ASN bellen, of er niet toch een regeling is, die ik uit hun websites niet op kan maken. En als ik bot vang dan inderdaad op zoek naar iemand die meerdere banken representeert en daar dan het beste uit proberen te kiezen.



Moem



Dan zit je dus weer bij een tussenpersoon. En een tussenpersoon representeert inderdaad meerdere partijen, maar ook vele niet, Rabo werkt bv maar heel beperkt samen met tussenpersonen en dan voornamelijk voor hypotheken. Een tussenpersoon adviseert helaas lang niet altijd hetgeen voor jou het beste is, maar heel vaak het product waar hij/zij de meeste provisie voor krijgt. Dit moet door hen vanaf 2009 wel inzichtelijk gemaakt worden (wat verdienen zij erop?), maar nu nog niet echt.



Ik ben bij 2 tussenpersonen op gesprek geweest voor mijn hypotheek (ik wist zelf prima wat ik wilde, maar wilde kijken wat andere partijen aan konden bieden, vandaar mijn keuze voor een tussenpersoon). En hoewel ik 3x aangaf dat ik banksparen wilde voor kapitaalopbouw en een losse, gelijkblijvende overlijdensrisicoverzekering, kwam hij toch weer aan met een spaarpolis met ORV erin met als reden dat 'banksparen nog niet echt wat was'. En dat was september 2008. Nou, ik weet dat er zeer veel partijen zijn die dit aanbieden en dat het in praktijk 99 van de 100 keer voordeliger is dan een spaarpolis, omdat er vaak hele lage kosten in zitten.



Ga gewoon rechtstreeks bij meerdere banken praten en kies voor de bank/het product wat het meest aansluit bij jou wensen.



Wat betreft maatschappelijk verantwoorde banken ben ik niet zo goed op de hoogte. Is niet mijn belangrijkste criterium. Maar ik vind het wel prettig om te weten dat Rabo een coöperatieve bank is en dus een deel van de winst weer uitkeert aan haar klanten in de vorm van ondersteuning van maatschappelijke projecten. En niet maar zoveel mogelijk winst maakt voor de aandeelhouders.

Maar goed, ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld, want ik werk er .
@Moem



Ik vind het erg merkwaardig dat jij schrijft dat jij wel een vast contract krijgt bij jouw werkgever, maar dat jij dan niet onder hun CAO zou vallen. Een CAO is namelijk altijd van toepassing op alle werknemers. De enige uitzondering daarop kunnen de hogere salarisschalen zijn. Maar gezien de geringe pensioenvergoeding, verwacht ik niet direct dat jij daar onder valt. Klopt het dus wel dat jouw werkgever stelt dat jij niet onder hun CAO zou vallen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik ben nog niet veel verder, omdat er vandaag een oude vriend op de stoep stond, maar wel blij om het berichtje van DTJ nog even te lezen. Sowieso zal ik me nog een beetje inlezen over de Rabobank, waar zij dan in investeren etc. en of dat wat mij betreft oke is, maar vooral om je advies om je niet zomaar in te laten met tussenpersonen, maar vooral zelf goed te weten wat je wilt en daar een bank bij zoeken, of anderszins vorm aan geven. Want inderdaad is het denk ik best moeilijk om in face-to-face contact je niet te laten overhalen tot iets wat die tussenpersoon om wat voor reden dan ook gunstig vindt.

Dat is misschien juist een beetje het moeilijke van dat banksparen, dat nog zo in de kinderschoenen staat, maar voor de klant zo aantrekkelijk is.

Ik weet ook wel dat ik een beetje moeilijk doe, omdat ik het ineens zo belangrijk vindt dat het allemaal groen en idealistisch moet.

De ASN biedt banksparen helaas niet aan omdat het (zoals zij zeggen) nog erg onduidelijk is en een hoop administratieve rompslomp met zich meebrengt. (voor hun neem ik aan) Echt jammer, want anders was het makkelijk voor mij.



Wat jij zegt Nummerzoveel; ik denk dat het toch wel klopt. Ik werk binnen een groter bedrijf in de (onafhankelijke) boekhandel. Die boekhandel maakt winst (waar ik ook in deel, jippie) en ik denk dat het om financiele redenen beter is om die boekhandel los van het overkoepelende bedrijf in de boeken krijgen. Mijn directe baas valt ook niet onder de bedrijfsCAO. Maar wel jammer dat wij dan niet een boekhandelaarCAO o.i.d. hebben. Of misschien juist fijn voor mij, dat ik het nu zelf kan regelen en hopelijk uiteindelijk op de meest voordelige en idealistische manier.

Gut, ik moet echt de tijd vinden om het allemaal haarfijn uit te pluizen en al die gesprekken aan te gaan, sjonge, wat was het vroeger toch allemaal makkelijk!

Maar dank dus wederom voor de input!

Moem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven