Geld & Recht alle pijlers

Weten jullie de rechten en plichten wtb toeslagen + evt tips

16-12-2008 21:12 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds aug. 2006 ben ik ziek thuis en sindsdien niet meer aan het werk. Het ziet er naar uit dat ik gedeeltelijk of weer fulltime aan de slag ga, maar dat is nu nog niet aan de orde.



Zo heb ik huurtoeslag aangevraagd, want woon sinds September op mezelf. Huurtoeslag is nog niet rond en leef van een uitkering wat maar 70% is van m'n inkomen. Onder het minimum dus.



Ik raak ondertussen het overzicht kwijt, en voel me een arm mensje.

Ik hou nog zo'n 60/70 euro in de maand over en daar moet ik van leven. Boodschappen,kleden, roken (stop ik mee), benzine uitjes en cadeautjes.

Je kunt natuurlijk alles zo goedkoop mogelijk maken, en het hoeft echt niet luxe maar het gaat niet meer.

Ademruimte heb ik bijna niet, want m'n spaarreking is nu ook erg geslonken.

Gelukkig helpt m'n vriend (we wonen nog niet samen) me wel met booschappen oid, maar ik red het niet..

Ik wil heel graag werken en aan de slag, maar met de uren die ik nu eventueel ga werken kom ik niet hoger qua inkomen of ga er zelfs op achteruit.



Weten jullie nog wat voor toeslagen ik kan krijgen, of tips wat ik nu nog kan doen om het wat ''beter'' te hebben?



Ik zit echt met m'n handen in het haar.



Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kom je ook in aanmerking voor zorgtoeslag. Dat is de toeslag die je krijgt ivm de premie van je ziektenkosten. Zowel zorg als huurtoeslag gaan uit van de hoogte van je inkomsten die je per jaar hebt. En niet direct of je wel of niet werkt. En ga eens met een maatschappelijk werker/ -ster praten. Die weten de meeste kanalen qua vergoedingen wel te bereiken en vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Dushi,



Zorgtoeslag krijg ik ook, dat had ik al bij m'n inkomen gerekend.

Bedankt voor de tip, heb wel eens contact gehad met iemand die er verstand van heeft het duurt alleen allemaal zo lang. En zover ik gehoord heb, is dat huurtoeslag en zorgtoeslag en eventueel aanvullen op je uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Het kan best dat het lang duurt. Maar hou nog even vol! Als het loopt dan krijg je het geloof ik ook met terugwerkende kracht. Dus dat scheelt wel.
Alle reacties Link kopieren
Eerst even checken op www.rechtopgeld.nl

Dan even je belastingaangifte doen daar zit waarschijnlijk ook het een en ander aan mogelijkheden in

Als je in de buurt van amsterdam woont wil ernie wel even helpen die is fiscaal jurist en doet dit dagelijks vandaar
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Dushi. Dat is zo, ik wacht het af en ga jou/jullie tips bekijken.



Super Ernie, hier heb ik echt wat aan. Ga alles eens rustig bekijken. Woon in de buurt van Utrecht dus iets verder weg. In iedergeval bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ernie even mailen op "forumnaam" at telfort.nl

Dan kan hij je verder helpen, en oja ernie doet dit als vrijwilliger voor dit soort minima dus het kost niks
Alle reacties Link kopieren
Als je onder het sociaal minimum zit ( dus niet onder het minimumloon, maar echt onder bijstandsniveau) dan kun je via UWV een "toeslag op loon"aanvragen. Je wordt dan aangevuld tot aan bijstandsniveau.
Alle reacties Link kopieren
De mail is net verstuurd.. Héél erg bedankt !!
Alle reacties Link kopieren
De mail is aangekomen

je hebt een mail terug ontvangen met contact gegevens

Als het nu niet goed komt
Alle reacties Link kopieren
in veel gemeenten kom je als je niet meer dan 110% verdient van het minimum inkomen in aanmerking om deel te nemen aan een collectieve zorgverzekering voor minima, die is vaak stukken voordeliger, even checken in de gemeente waar je woont dus, meestal bij de afdeling Werk en Inkomen. Succes
als je chronisch ziek bent kom je in veel gemeenten in aanmerking voor ''minimabeleid'' hier in Den Bosch is het 375 euro per persoon en per jaar.

En als je langer dan 5 jaar aaneengesloten niet hebt gewerkt kun je in aanmerking komen voor langdurigheidstoeslag, dit kun je ook bij je gemeente aanvragen en bedraagt 331 euro voor een alleenstaande.
Oja mocht het met de toeslag van het UWV niet rondkomen, dus de aanvulling op je loon, dan kun je contact opnemen met het CWI voor aanvullende bijstand. Dan wordt je aangevuld tot bijstandsniveau.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kwijtschelding aanvragen voor je gemeentebelastingen en waterschapsheffingen. Scheelt al gauw een paar honder euro!



Een nadeel je moet echt wel je hele (financiele) hebben en houwe opsturen in de vorm van kopien e.d. Maar zolang je aanvraag nog in behandeling is, hoef je nog niet te betalen. Komen ze echter tot de conclusie dat je geen recht hebt op kwijtschelding dan moet je als nog op korte termijn betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kwijtschelding aanvragen voor je gemeentebelastingen en waterschapsheffingen. Scheelt al gauw een paar honder euro!



Een nadeel je moet echt wel je hele (financiele) hebben en houwe opsturen in de vorm van kopien e.d. Maar zolang je aanvraag nog in behandeling is, hoef je nog niet te betalen. Komen ze echter tot de conclusie dat je geen recht hebt op kwijtschelding dan moet je als nog op korte termijn betalen.
Alle reacties Link kopieren
Huh? Geen idee waarom mijn post er ineens twee keer op staat...sorry!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reactie's.



Ga hier echt iets mee doen, maar wat een geregel terwijl je niks kan doen aan het ''ziek zijn''
Je kunt trouwens ook bij de gemeente Bijzondere Bijstand aanvragen, bijvoorbeeld voor tandartskosten en een bril. Kortom alle kosten die ''bijzonder'' zijn. Voor meer informatie kun je even contact opnemen met je gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Even m'n gal spuien hoor..



Ik zit er al mee dat ik een uitkering heb, ben blij dat het bestaat en dat ik geld ontvang..

Heb nu nog 1-2 maanden recht op WW en anders ga ik de bijstand in. Dit wil ik echt niet.. Ik wil graag werken, maar fulltime lukt me gewoon (nog) niet.



En dan nog die huurtoeslag.. Woon sinds September op mezelf, en nog niks ontvangen.

Vorige week een telefoontje gehad: Mevrouw, voor de kerst ontvang je de huurtoeslag met terugwerkende kracht.. Gelukkig dacht ik, eindelijk wat speling.... Het geld is op !!!



Krijg ik een telefoontje: Zij hadden een fout gemaakt, en dat hebben ze al een maand geleden toegegeven, dit zou veranderd worden.. Goed kan gebeuren, als ik mn geld maar krijg waar ik recht op heb..



Belt er vanmorgen weer iemand terug.. Mevrouw, de fout is nog niet gewijzigd er moet nog een beschikking volgen. Over enkele weken krijgt u bericht over hoeveel recht u heeft op huurtoeslag..



Ja, maar uw collega heeft aangegeven het voor de kerst te storten alles was geregeld.. Hij heeft er dus niks mee gedaan, en nu ben ik er klaar mee.



Ik ga straks naar de belastingdienst en ze helpen me maar, ik kan het niet meer alleen..



Ben zo boos !!!!!!!!!



Ik kan het allemaal niet meer betalen, m'n spaargeld is op. Lenen komt ook niks van terecht, want moet ook weer terug..

M'n naasten hebben me al heel goed geholpen de afgelopen tijd..



Ik ben erg gefrustreerd, het helpt je alleen niet..



Moest het even kwijt hoor.. :-)
Heb je nu wel de Toeslagenwet aangevraagd? Die kun je overigens met terugwerkende kracht (vanaf het moment dat je een uitkering van het UWV kreeg) aanvragen. Daar heb je nu direct niet zoveel aan, maar is toch geld dat je anders misloopt. Als je het echt niet meer rooit vraag dan anders een voorschot aan op de Toeslagenwet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven