Geld & Recht alle pijlers

Iemand verstand van WGA vervolguitkering?

18-12-2008 14:26 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik snap er even niets meer van, ik hoop dat hier iemand mij kan helpen. Heb vanochtend ook 2 keer met het UWV gebeld, maar ben er nog niet veel wijzer door geworden.



Momenteel ontvang ik een wga uitkering ( WIA ). Voordat ik ziek werd verdiende ik 1350 bruto per maand ( 1050 netto). Dit is dus net onder het minimum dus de uitkering wordt niet berekent aan de hand van het minimumloon, maar aan de hand van mijn laatst verdiende loon. Ik ben 39% afgekeurd, dat wil dus zeggen dat ik in klasse 28 % van het minimumloon zit. Maar omdat ik onder het minimum zat wordt die 28% berekent van mijn laatst verdiende loon.



Nu ontvang ik per maand maar 122 euro netto op mijn rekening. Dit lijkt mij geen 28% van mijn laatst verdiende loon. En dit lijkt mij veel te weinig. Er moet ergens een fout gemaakt zijn, maar volgens de 2 medewerkers die ik vanochtend telefonisch gesproken heb, moet ik dit kloppen.



Ik ben geen rekenwonder, maar er zit ergens een fout. Er is wel heffingskorting toegepast, dus dit is het ook niet.



Die 28% wordt toch berekent door middel van het gemiddelde maandinkomen wat je bij je ex-werkgever hebt verdient?



Dit zou dus 28% van die 1050 euro netto moeten zijn. Dat kan nooit 122 euro zijn.



Ik snap het even niet meer! En ik durf niet nog een keer te bellen..



Kan iemand mij advies geven? Alvast heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wordt er niet 28% geteld van wat je aan uitkering kreeg
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weer bellen en uitleg vragen tot je snapt hoe dit berekend is. Je mag toch om helderheid vragen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik zat ook in die richting te denken, Rainz, maar dan andersom. Wordt er geen 28% van je laatst verdiende loon genomen, en daar wordt de uitkering over berekend?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zit je al in de WGA? heb je nog een loongerelateerde uitkering of een vervolguitkering?



Je vervolguitkering is ook afhankelijk van in hoeverre je gebruik maakt van je restverdiencapaciteit. De precieze berekening kan ik je niet vertellen, maar het komt er op neer dat alleen als je minimaal de helft van je restverdiencapaciteit benut ( en dus werkt naast je gedeeltelijke WGA) je het volledige bedrag aan uitkering krijgt naar je AO-percentage. Dus als je volgens het UWV zelf nog 50% van je loon zou kunnen verdienen (met ander werk) en je doet dat ook, dan krijg je het percentage aangevuld dat je zou moeten krijgen. Als je helemaal niet werkt, dan krijg je ook maar 50% van waar je maximaal recht op hebt. Dit is om te stimuleren dat mensen die gedeltelijk arbeidsgeschikt zijn ook echt aan het werk gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties,



Momenteel zit ik sinds een maandje in de WGA. En het is een vervolguitkering omdat ik voordat ik ziek werd niet 26 weken aaneengesloten heb gewerkt. ( 4 maanden en daarvoor een tijdje niet) Daarna 2 jaar ziektewet.



Ik heb nogmaals mijn papieren van het uwv erbij gepakt.

De WGA wordt dus gebaseerd op het jaarinkomen dat je ontving voodat je ziek werd en blijkbaar niet op het maandinkomen. Is dit de normale gang van zaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 18 december 2008 @ 15:21:

Ik zat ook in die richting te denken, Rainz, maar dan andersom. Wordt er geen 28% van je laatst verdiende loon genomen, en daar wordt de uitkering over berekend?





Dan zou die 122 euro per maand wel kunnen kloppen. In het boekje die ik van ze heb gekregen staat het niet zo beschreven....daar staat dat ze alleen eenmalig die 28% van je loon berekenen, dat is je uitkering.

Verwarrend allemaal....
Alle reacties Link kopieren
ik dacht van niet nee volgens mij op basis minimumloon tenzij je door parttime te werken minder dan het min loon verdiende:





WGA-vervolguitkering

Hebt u na afloop van de 'loongerelateerde' uitkering geen werk of verdient u minder dan 50 procent van wat u nog kunt verdienen? Dan krijgt u bovenop uw eventuele loon een WGA-vervolguitkering.



Anders dan bij de twee andere WGA-uitkeringen wordt er bij de vervolguitkering niet meer direct rekening gehouden met wat u vroeger verdiende. De vervolguitkering is namelijk een percentage van het minimumloon. Dit percentage is afhankelijk van uw arbeidsongeschiktheidspercentage.



Arbeidsongeschiktheidspercentage Uitkering

35 tot en met 44% 28% van het minimumloon

45 tot en met 54% 35% van het minimumloon

55 tot en met 64% 42% van het minimumloon

65 tot en met 79% 50,75% van het minimumloon



Het kan zijn dat u minder verdiende dan het minimumloon doordat u parttime werkte. Dan wordt de uitkering wél berekend aan de hand van uw oude loon.



Als je er niet met uwv uitkomt dan kun je ook nog minszw bellen:

Meer specifieke vragen op de beleidsterreinen van het ministerie, te weten 'werkgelegenheid', 'uitkeringen', 'arbeidsvoorwaarden' en 'veilig werken', kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur stellen aan Publieksinformatie van SZW, telefoon 0800 - 90 51 (gratis)
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte gemiddeld 32 uur. Dat valt nog onder parttime werken. Daarnaast verdiende ik net, maar dan ook net onder het minimum per maand. ( 1350 bruto per maand) Dus het wordt berekent van mijn loon uit arbeid voordat ik ziek werd.
Alle reacties Link kopieren
1350 euro dus en je hebt 4 maanden gewerkt, dat is dat 5400 in dat jaar, dat delen door 12 is 450 gemiddeld per maand en daar 28 procent van is 126 euro.



Ik heb hier echt te weinig kaas van gegeten maar wellicht dat ze het dus zo gedaan hebben??
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk nu ook dat ze het zo berekent hebben.

Ze kijken nu dus naar jaarinkomsten i.p.v. naar het maandinkomen zoals bij de ziektewet, denk ik?
Alle reacties Link kopieren
ik denk het maar ik weet er echt te weinig vanaf en er staat overal van het oude loon maar nergens dus wat ze daar mee bedoelen. Wel overal mooie online calculators over de ww te vinden maar nergens van de WGA vervolguitkering.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Ik ga morgen gewoon nog een keer bellen en vragen of ze die 4 maanden als jaarinkomsten zien.



Ze zullen ook wel denken... haha.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chiko0



Er wordt 28% van het minimumloon genomen, en als je dagloon (gebaseerd op wat je vroeger verdiende) lager is, wordt daar 28% van genomen.



Heb je nog ergens de toekenning? Waarin staat hoe je dagloon is berekend? Misschien dat dat helderheid kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dolce,



In de brief van de toekenning staat het volgende:



Berekening van uw WIA maandloon:



Uw jaarinkomen voor de WIA

Uw jaarloon, volgens opgave van uw ex-werkgever: 2.551 euro



Omrekening van jaarinkomen naar dagloon:

2.551,17 euro gedeeld door 125 is 21,76 euro



Omrekening van dagloon naar WIA-maandloon

21,76 maal 21,75 is 473,28 euro



Toelichting berekening:

-uw wia maandloon is gebaseerd op uw gemiddelde maandinkomen voordat u ziek werd.





In deze laatste zin neem ik aan dat ze dus 28% van mijn gemiddelde maandinkomen nemen voor mijn wia maandloon.
Alle reacties Link kopieren
Tis vrij simpel.



Ze berekenen het over je dagloon.



Dat is 21,76 daarover bereken je 28% dat is: 6,0928.

Uwv rekent 5 werkdagen dus dat x 5 en dan keer 4 want je krijgt per 4 weken uitbetaald en dat is precies 121,86 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het jaarinkomen verkeerd is doorgeven door mijn exwerkgever of dat het uwv zelf die fout heeft gemaakt.



Ik verdiende ongeveer 1350 bruto per maand dat zou op jaarbasis: 16200 euro moeten zijn.



Dit jaarbasis uitrekenen doen ze om het dagloon vast te kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ja Chiko, Uwv werkt in alles met het dagloon.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang je hebt gewerkt voordat je ziek werd doet er in dit geval niet toe? Het gaat alleen om je maandloon, niet hoeveel jaren of maanden je gewerkt hebt?



Ik heb vandaag wel gebeld en zou terug gebeld worden. Nog niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Nee bij WGA niet. Dat is alleen ww.
Alle reacties Link kopieren
De afspraak is dat je in 24 uur wordt teruggebeld. Wordt je dat niet dan moeten ze een herhaald verzoek doen en moet je weer 24 uur wachten.
Alle reacties Link kopieren
Dank je aruba.



Nu weet ik bijna zeker dat er een fout in de berekening is gemaakt. Het jaarinkomen is veel te laag. Ze hebben die 4 maanden die ik gewerkt heb als heel jaarinkomen genomen en daar het dagloon van berekent.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat jij zegt lijkt mij ook een heeeeeel laag jaarloon. Maar ¤ 2551. Daar moet wel een fout zijn gemaakt.



Tip: kijk of je nog binnen de bezwaartermijn zit van de toekenningsbeslissing, zoniet; dan zou ik in elk geval naast het bellen een brief sturen waarin je aangeeft dat het dagloon verkeerd is vastgesteld.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Voor de berekening van je jaarloon wodt wel gekeken naar hoeveel je gewerkt hebt. Als jij dus in betreffend jaar maar 4 manden gewerkt hebt dan is je loon over betreffende jaar dus idd dat bedrag. Ook voor de WIA geldt een referte-eis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat wat Kreng zegt in tegenstelling lijkt te zijn tot wat ik zeg. Maar wat Kreng zegt klopt hoor Chiko. Wat is zei over WGA en WW is dus dat de lengte van je WGA niet afhankelijk is van de duur van werken voorafgaand aan je ziekte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven