Geld & Recht alle pijlers

Huis is van partner, maar ik wil ook kapitaal opbouwen!

19-12-2008 13:13 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik zit met een dilemma, wat is eerlijk en verstandig (voor mezelf) en moreel verantwoord om te doen. Mijn partner en ik wonen samen in zijn huis. Beide werken we. Ik werk pas een jaar, daarvoor studeerde ik en zorgde mijn vriend voor alle onkosten in zijn eentje. Uit een sooort van schuld gevoel heb ik wel altijd voorzichtig gedaan met uitgaven en alle huishoudelijke taken op me genomen.



In de toekomst willen we gaan trouwen (dan zou alles gemeenschappelijk worden) maar door wat ik al heb meegemaakt in mijn familie en zelf met eerdere relaties, wil ik niet naief zijn. Natuurlijk hoop ik dat we voor altijd lang en gelukkig samen zullen zijn, maar je weet maar nooit het kan ook foutgaan! Mijn partner is stapelgek op mij (ik ook op hem!), en hij lijkt beledigd en achterdochtig als ik dit probleem aansnijd. Ik had altijd gedacht (voordat ik mijn partner leerde kennen) : als ik mijn studie heb afgerond wil ik carriere maken en een huisje kopen (om kapitaal op te bouwen). Nu echter kan ik geen kapitaal opbouwen, want het huis is niet van mij. Zolang alles goed gaat is er niets aan de hand, maar als we uit elkaar zouden ga heb ik geen dak meer boven mijn hoofd EN sta ik met lege handen!



Het is echt een lastige situatie, want juist door dit onderwerp nu aan te snijden vertrouwt mijn vriend me niet meer en is bang dat ik twijfel aan onze relatie. Hij wil nu zijn huis niet verkopen en samen met mij een ander huis kopen.



Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie hebben (gehad)? En wat vinden jullie raadzaam? Hoe lang kan ik wachten voordat ik echt eis dat we samen iets kopen (of zijn huis ook op mijn naam zetten).



Groetjes,



Cat
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet in een vergelijkbare situatie, maar zou heel zwartwit denkend zeggen:

- óf beiden bijdragen aan de kosten en dan ook in het opbouwen van kapitaal (dus huis ook van jou).

- óf bouwt geen kapitaal op, maar draagt dan ook niet bij aan de kosten.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet hetzelfde deel dat van zijn salaris gebruikt voor hypotheek van jouw salaris op een spaarrekening zetten? Dan bouw je toch kapitaal op, en zodra jullie samen een huis kopen, komt dit bedrag mooi van pas.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet je hypotheek oversluiten en samen een hypotheek nemen op het huis? Dan betalen jullie ook beide.
Alle reacties Link kopieren
En het huis op beide namen zetten? Voor mijn part wanneer jullie trouwen.

Wel goed vast laten leggen bij de notaris hoe jullie het geregeld willen hebben.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:El_lebel schreef op 19 december 2008 @ 13:22:

Kan je niet je hypotheek oversluiten en samen een hypotheek nemen op het huis? Dan betalen jullie ook beide.Ja, maar let wel op de overdrachtsbelasting die je (meen ik) moet betalen als je een deel van zijn huis koopt... Da's toch 6% die je dan over de balk mikt doordat je het 'eerlijk' wilt doen.
gewoon dat deel dat hij aan hypotheek betaalt idd op een spaarrekening zetten, kun je bij een evt. nieuw huis daar dan aan besteden.

Is toch niets raars aan? Schijnbaar hebben jullie het al die tijd ook zonder jou salaris gered dus moet je het geld wel makkelijk op zij kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo: "als we trouwen wordt alles van ons samen"?? Het is echt heel erg onverstandig om in gemeenschap van goederen te trouwen.

Daarnaast als jouw vriend, noem maar een zijstraat, nu al 100.000 Euro meerwaarde in zijn woning heeft zitten zou ie wel gek zijn om dat zo maar in te brengen.



Jaren geleden ben ik bij man -toen vriend- ingetrokken. Mijn ex was in ons oude huis blijven wonen en hij heeft mij uitgekocht. Ik heb toen een tijdje gehuurd en vervolgens bij vriend ingetrokken.

In de tijd dat ik bij hem woonde betaalde ik ook niks mee aan hypotheek; het huis -en de waardestijging- bleven dus van hem.

Het verschil in onze situaties is dat mijn vriend er wel voor open stond om samen iets anders te kopen. We zijn op zoek gegaan met het idee dat we er wel goed op vooruit moesten gaan (en dus niet met het idee: zo snel mogelijk iets anders zien te vinden).

We hebben toen samen een nieuw huis gekocht en we hebben toen vast laten leggen welk bedrag hij meer in heeft gebracht dan ik en als we uit elkaar mochten gaan, dan gaat dat bedrag eerst van de opbrengst af.





Toen we nog in zijn huis woonden hebben we wel bij de notaris laten vastleggen in een testament dat ik het huis zou erven als hij zou overlijden (en dat ik dus niet door zijn familie op straat gebonjourd kon worden).



Ik snap overigens niet dat je partner gelijk zo achterdochtig doet (al kon die van mij er ook wat van!!); het lijkt me heel legitiem dat jij ook iets voor jezelf wilt opbouwen.

Als hij persé in dit huis wil blijven wonen -en dus niet samen iets anders kopen-; kun je vanaf moment X ook samen eigenaar worden waarbij dan vastgelegd wordt, wat hij heeft opgebouwd. Dan begin jij nu ahw op 0 en begint dan op te bouwen.

En om even advocaat van de duivel te spelen: misschien ben je voorlopig wel beter af, gezien de ontwikkelingen op de huizenmarkt, om maandelijks een reëel bedrag weg te zetten (bijvoorbeeld op een bankspaarregeling: dan geniet van je fiscale voordelen).

Als hij van je houdt, ga ik ervan uit dat hij voor jou een oplossing wil waar jij ook mee kan leven.
Alle reacties Link kopieren
hmmm, als jouw vriend zo achterdochtig is, zou ik me, als ik jou was, helemaal niet vast willen leggen door samen de verplichting van een huis aan te gaan.

En hoezo ben je verzekerd van een dak boven je hoofd als jullie uit elkaar zouden gaan? De (dan gezamenlijke) woning moet in waarde worden opgesplitst. Wil nog niet zeggen dat jij er dan kan blijven wonen.

Wees wijs en leg dat deel wat je zou mee willen betalen opzij op een rekening met een hoog rendement. Zo bouw je toch waarde op. Dan heb je een leuk startkapitaal als jij iets voor jezelf wilt/moet kopen. Maar betaal dan ook niet mee aan onderhoud van zijn woning! En als je het geld nooit nodig blijkt te hebben, heb je een leuk bedrag waar je (samen) iets anders mee kan doen, bv. samen een ander huis kopen. Desnoods over 10 jaar.



Ik moet zeggen dat het wel een beetje negatief op mij overkomt: vriend achterdochtig als jij aangeeft dat je je in wil kopen en jij die er al rekening mee houdt dat je een keer zonder dak boven je hoofd komt te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je vriend bang is dat jij twijfels hebt over jullie relatie gaat deze discussie over iets heel anders dan het huis, en kom je er dus never te nooit niet uit.

Als je gaat trouwen en je doet dat in gemeenschap van goederen is het huis voor de helft van jou als je uit elkaar gaat. Dus dan heb je juist wél wat als je uit elkaar gaat en is het eigenlijk dikke pech voor hem.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Pauline65, meest verstandige en de meest eerlijke oplossing vind ik.

Succes!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel een hypothetisch geval is want van kapitaal opbouw met een eigen huis is nu niet echt meer sprake. Dus ik zou als ik jou was gewoon wat geld op een spaarrekening zetten van je salaris. Dan heb je een spaarpotje voor het geval het uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
Als je trouwt wordt alleen de helft van jou als je in gemeenschap van goederen trouwt. En ik betwijfel of jou vriend dat wel wil als hij al wel veel kapitaal heeft opgebouwd.



Overigens kan ik wel begrijpen dat hij dat nu niet zomaar wil doen. Het is niet meer dan realistisch om rekening te houden met het feit dat een relatie stuk kan gaan. behoorlijk zuur als hij veel opgebouwd heeft en daarvan de helft naar jou zou gaan.

Ik vind het wel raar dat je vriend beledigd reageert. je moet er wel gewoon over kunnen praten. Maar misschien boedoelt hij dat niet zo, maar komt het op jou zo over. Wellicht komen jou gesprekken hierover een beetje op hem over alsof je 'alles veilig wilt stellen'. En heeft hij zoiets van: dat komt wel, waarom die haast. Toen jij studeerde kon je in feite ook 'gratis' wonen en waarom dan nu wel zo'n haast om dit te regelen. Spaar een deel van je loop op en bouw zo wat op. Wel zou ik aankaarten dat je vast wilt leggen wat er gebeurt als hij overlijdt, want als je dat niet geregeld hebt, krijg jij ook niets.



Als je nu de woningop 2 namen gaat zetten, moet je overigens overdrachtsbelasting betalen, dus ik weet niet of dat wel zo slim is.

Als je vriend echt perse alles alleen op zijn naam wil houden, vind ik het niet meer dan redelijk dat hij ook alleen de hypotheek betaalt en jij alleen bijdraagt in de andere vast lasten (gas, water licht, afvalstoffenheffing, etc. De lasten die je anders ook zo hebben).
Alle reacties Link kopieren
quote:isolde55 schreef op 19 december 2008 @ 14:17:

Ik denk dat het wel een hypothetisch geval is want van kapitaal opbouw met een eigen huis is nu niet echt meer sprake. Dus ik zou als ik jou was gewoon wat geld op een spaarrekening zetten van je salaris. Dan heb je een spaarpotje voor het geval het uitgaat.Waarom niet? als hij hem al een aantal jaren heeft en wellicht in een spaarpolis al eea opgebouwd heeft? En ook als je nu koopt en kapitaal opbouwt voor aflossing bouw je wel degelijk kapitaal op met een eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Oke de reacties hebben verschillende meningen, en dat is goed, want zo zet het mij ook aan het denken vanuit andere invalshoeken.



het klopt, hij heeft kapitaal al opgebouwd en ik nog niet. Maar nu gaan onze beide salarissen op de grote hoop en betaal ik dus wel mee aan de hypotheek en onkosten voor het huis,



het is absoluut niet dat ik nu twijfels heb aan onze relatie, maar ik vind het naief om maar alles op zijn beloop te laten en denken dat het bij ons WEL 100% zeker is. dat denkt immers bijna iedereen die ssamenwoont en / of trouwt, toch?



Helaas vindt mijn vriend het een vervelend onderwerp, en ik merk uit sommige reacties dat er wel meer mensen zijn die mij negatief noemen, terwijl ik alleen maar zakelijk wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm in ons geval heeft mijn vriend een huis gekocht op zijn salaris, wel hypotheek op beide namen en het huis ook.

Alleen ik breng nog niet zo veel in (student) en hij had al een huis. Maar zodra die verkocht is zit er ook niet echt veel overwaarde aan.



Maar ik vind het wel raar dat jou vriend zo reageert.'

Bedoel, wil hij dan wel trouwen later in gemeenschap van goederen?
Alle reacties Link kopieren
quote:cat1001 schreef op 19 december 2008 @ 14:28:

Oke de reacties hebben verschillende meningen, en dat is goed, want zo zet het mij ook aan het denken vanuit andere invalshoeken.



het klopt, hij heeft kapitaal al opgebouwd en ik nog niet. Maar nu gaan onze beide salarissen op de grote hoop en betaal ik dus wel mee aan de hypotheek en onkosten voor het huis,



het is absoluut niet dat ik nu twijfels heb aan onze relatie, maar ik vind het naief om maar alles op zijn beloop te laten en denken dat het bij ons WEL 100% zeker is. dat denkt immers bijna iedereen die ssamenwoont en / of trouwt, toch?



Helaas vindt mijn vriend het een vervelend onderwerp, en ik merk uit sommige reacties dat er wel meer mensen zijn die mij negatief noemen, terwijl ik alleen maar zakelijk wil zijn.Als jij nu ook mee betaalt zou ik het huis op beide namen zetten als dat kan.
Je kunt ook zelf iets kopen en dan verhuren, bouw je ook kapitaal op.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kijken welk deel gaat naar aflossing en welk deel naar betaling van rente. Draag allebei 50% bij aan de rentebetaling. De aflossing doet hij zelf, en jij zet eenzelfde bedrag opzij. Dat spaargeld kunnen jullie gebruiken voor de bruiloft, later voor extra aflossingen, of bij een verhuizing voor de aanschaf van nieuwe meubels, vloeren oid.

Op dit moment is de spaarrente vaak hoger dan de hypotheekrente, dus wat dat betreft is sparen ook een goed argument.



Moeten jullie natuurlijk wel de financiële ruimte voor hebben, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaal jij dan mee aan de hypotheek? Ik zou die uit de gezamelijke hoop houden.

Ik woon ook sinds kort in het koophuis van mijn vriend, maar wij hebben afgesproken dat ik niets aan de hypotheek betaal. geen spaargedeelte en ook geen rente. Daardoor kan ik voor mijzelf extra veel sparen en dat kan ik dan inbrengen in een volgend huis of wat waarschijnlijk eerder gebeurd is dat wij trouwen met een constuctie dat het huis ook op mijn naam komt, maar de waardevermeerdering tot dat moment van vriend blijft. Daarover gaan wij ons nog laten voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:DTJ schreef op 19 december 2008 @ 14:23:

[...]





Waarom niet? als hij hem al een aantal jaren heeft en wellicht in een spaarpolis al eea opgebouwd heeft? En ook als je nu koopt en kapitaal opbouwt voor aflossing bouw je wel degelijk kapitaal op met een eigen huis.

Ja hij heeft wel kapitaal opgebouwd. Maar dat zal misschien alleen maar minder worden. Misschien heeft hij wel een aflossingsvrije hypotheek. Dan is het enige wat je opbouwt de overwaarde van je huis en dat is nu niet veel.

Als hij wel aflost dan zou ik dat gedeelte apart houden en jou deel op een spaarrekening storten. Dan is het eerlijk toch.

Maar ik zou het niet tussen jullie in laten staan. Het is maar geld.
Voor je vriend lijkt 't me zeker niet verstandig om jou mede eigenaar te laten worden van zijn huis. Wat ik hier boven al genoemd zag worden: hij betaalt de hypotheek, want 't is zijn huis, dus jij kunt 'n evenredig bedrag per maand op je eigen spaarrekening zetten zodat je iets opbouwt voor 't geval 't mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het weer iets anders gedaan. Woon nu 6 maanden bij vriend in zijn huis. Betaal gewoon de helft van alle lasten mee met het risico dat als het fout gaat, ik op straat sta. We hebben wel samen een nieuw huis gekocht en wonen daar per maart 2009. De overwaarde van vriends huidige huis zit daarin. Vanaf maart zijn we geregistreerd partners met gemeenschap van goederen. De enige uitzondering die we vast leggen is het kapitaal van vriend: de overwaarde die nu in het nieuwe huis gestopt is. Zouden we uit elkaar gaan, dan is het bedrag overwaarde voor vriend, de rest wordt 50/50 verdeeld. Maar tot die tijd heb ik even niets, en toch mee betaald aan het huis, het onderhoud etc. Maar ja, dat neem ik er even bij. Het nieuwe huis is gekocht en daar is alles goed geregeld, dus dat risico nemen we.



In jouw geval zou ik gaan voor of op beide namen zetten, samen alles betalen en zijn kapitaal ergens vastleggen. Of samen iets nieuws kopen en zijn kapitaal vastleggen.



Snap trouwens ook niet precies wat je bedoelt. Want als je trouwt in gem. van goederen heb je toch juist wel wat mochten jullie uit elkaar gaan? En wil je vriend wel trouwen in gemeenschap van goederen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ja als we mochten gaan trouwen wil hij dat wel in gemeenschap van goederen doen. Hij wil dus graag trouwen met mij, zegt hij (over misschien 1 a 2 jaar), maar het lijkt wel of hij nog wat extra tijd wil om erachter te komen of ik ook serieus ben met hem.Het lijkt nu echt of hij achterdochtig is of bang is dat ik hem ga verlaten. Door zakelijk tegen/met hem te praten lijkt hij dat steeds meer te denken.



En even voor de duidelijkheid: ik hou van hem en heb niet de intentie ooit bij hem weg te gaan. Maar ja, je weet nooit hoe dingen lopen (als ik dat tegen hem zeg is hij heel verdrietig...)
Alle reacties Link kopieren
@ TO:



Ik vind het heel goed van je dat het het zakelijk bekijkt. Dat is niet hard, negatief of berekenend, dat is gewoon realistisch, nuchter en goed voor jezelf zorgen.



Je wil het ook niet over zijn rug heen doen maar gewoon ook niet ten koste van je eigen belangen en toekomst. Prima!



Ik denk dat je het meeste hebt aan het advies van pauline65. Sowieso is zij een goede met geld wat ik zo her en der heb meegepikt op het forum. Kijk eens naar die optie van haar.



Tot slot: ik vind het willen trouwen in gemeenschap van goederen niet passen binnen de lijn van je andere gewoon realistische blik op de dingen. Zeg eens eerlijk, speelt het mee dat jouw vriend meer vermogen heeft dan jij? Zou je ook onder die voorwaarden trouwen als jij zelf degene was geweest die ruimer in de slappe was zat? Ik vind het goed dat je het zakelijk bekijkt, maar probeer het wel zuiver te houden (mocht dit spelen). Geheel in de lijn van je andere goede opmerkingen zou ik zeggen: trouw onder huwelijkse voorwaarden.
anoniem_54930 wijzigde dit bericht op 19-12-2008 15:50
Reden: cruciaal z'tje wegepoetst
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh en over dat verdrietig zijn, meteen zorgen maken, nietwillen meedenken, etc.: ik vind het nogal simpel en een beetje manipulatief van hem.

Als hij gewoon naar jouw redenatie kan luisteren en jullie er vervolgens een normaal gesprek over kunnen hebben, dan hoeft niemand verdrietig te zijn. Nu niet. Later niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven