Geld & Recht alle pijlers

appartement huren; oplichting?

23-01-2017 18:44 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben al enige tijd op zoek naar een (goedkoop) appartement in Utrecht, en ik kwam in contact met een vrouw die een studio te huur heeft. Betaalbaar, qua locatie perfect, mooie foto's, precies wat ik zoek.



Het addertje onder het gras is alleen dat deze vrouw in Zwitserland woont (we communiceren via de mail in het Engels). Ze wil mij de studio verhuren via een soort marktplaats voor huizen (ik zal geen naam noemen, anders wordt het misschien als spam opgevat). Het stappenplan is dat ik daarvoor eerst één maand huur over maak naar die huizenmarktplaats, wat zij voor mij vasthouden. Dan stuurt de verhuurder mij de sleutels op, zodat ik zelf de studio kan bezichtigen. Als ik daarna aangeef dat ik de studio wil hebben maakt de huizenmarktplaats het bedrag aan de verhuurder over, en als ik het niet wil storten ze het terug op mijn rekening en stuur ik ook de sleutels terug.



Nu ik het zo uitgetypt hebt klinkt het echt als oplichting 1.0, maar de studio staat wel echt leeg (ze heeft het al langer te koop staan op Funda, en besloot het nu te gaan verhuren).



Wat denken jullie? Mijn intuïtie zegt niet doen, maar als het wel klopt... zou het zo jammer zijn als ik er niet op inga.
Iedereen kan te koop/te huur staande studio's op Funda aanbieden alsof ze van henzelf zijn. Kom op nou.
Alle reacties Link kopieren
denk dat je toch het beste een naam kan noemen



en, hoe komt die vrouw uit zwitserland aan een koophuis in utrecht?

heb je dat gevraagd? wordt zij ook jouw huisbaas? is daar al over gepraat?
Klinkt niet echt als zuivere koek. Ik zou sowieso geen geld overmaken alvorens je in het pand geweest bent en zonder officieel contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vrij bizar klinken allemaal en het dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 23 januari 2017 @ 18:48:

Iedereen kan te koop/te huur staande studio's op Funda aanbieden alsof ze van henzelf zijn. Kom op nou.dit is mijn huis, ik raak het maar niet kwijt. Iemand?

http://www.funda.nl/koop/ ... 0858-koninginneweg-142-h/
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft het zelf al...Niet doen! Ik zou de Aanbetaling echt pas doen nadat je hebt gekeken (en het apt leeg staat en ze de eigenaar blijkt te zijn) . Dan regelt ze vanuit Zwitserland maar een makelaar.
Marktplaats waarschuwt zelf voor aanbieders die zich in het buitenland bevinden. Check je mail eens, heb je geen waarschuwingsmail van ze gehad?
Wie wordt dan de verhuurder?



Die tussenpersoon, gaat die ook het onderhoud doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 23 januari 2017 @ 18:50:

[...]





dit is mijn huis, ik raak het maar niet kwijt. Iemand?

http://www.funda.nl/koop/ ... 0858-koninginneweg-142-h/



Zal ik de.huur vast overmaken? ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je de site noemt kunnen we een stuk beter inschatten of ie betrouwbaar is of niet. Nu kan je net zo goed een muntje opgooien.
Alle reacties Link kopieren
als het qua locatie perfect is en op de foto's ziet het er mooi uit

lijkt het me sowieso raar dat het nog niet verkocht is

anders bel je de verkoopmakelaar die er bij vermeld staat, dat je geïnteresseerd bent om te kopen en graag wilt bezichtigen, kijken of je daar wat informatie los kunt peuteren
Alle reacties Link kopieren
quote:_Webs_ schreef op 23 januari 2017 @ 18:51:

[...]





Zal ik de.huur vast overmaken? ;)500 euro per maand leek me wel redelijk
Alle reacties Link kopieren
Dit is sowieso oplichting, niet doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met de verkoopmakelaar. Huizen gaan in Utrecht heel snel op dit moment , dus ik geef je weinig kans,maar dan weet je in ieder geval of het echt te huur staat.
Dit artikel gaat over Amsterdam, maar er staan wel nuttige tips in: https://www.amsterdam.nl/ ... ht/pas-woningoplichters/. Je kunt bijvoorbeeld bij het Kadaster controleren wie de eigenaar van de woning is. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 23 januari 2017 @ 18:53:

[...]





500 euro per maand leek me wel redelijkOh mij ook. Stuur me.daarna de sleutels maar een keer
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als complete oplichting, maar zonder te weten wat die 'huizenmarktplaats' precies is, valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder contract zou ik nooit zoveel geld overmaken, punt uit. Dus als dat de enige manier is waarop zij de studio wil verhuren, dan zou het voor mij ophouden.
En dan is straks het geld (die 1 maand huur) mysterieus verdwenen, waarschijnlijk ...



Mijn zus is bedot met dergelijke praktijken in Kopenhagen.

En een boel geld aan kwijt gespeeld.
Je kan de gegevens toch opvragen via de kvk? In ieder geval kan je de gegevens krijgen van de vve en dat is inclusief telefoon en email van de voorzitter. Als je echt twijfelt zou ik het zo doen. Dan weet je in ieder geval of zij eigenaar is van dat appartement.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de snelle reacties, het is inderdaad geen zuivere koek dus, helaas. Wel een goed idee om de verhuurmakelaar via Funda te benaderen!



http://www.funda.nl/koop/ ... ttevrouwensingel-102-bis/



Dit is de studio op Funda. De website die de vrouw uit Zwitserland wil gebruiken als tussenpersoon heet HomeAway. Daar heeft ze de studio nog niet opgezet. Ik ben met haar in contact gekomen via Kamernet, daarop had ze een advertentie geplaatst.
En hoe weet je dat het haar studio is?



Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is het dat doorgaans ook.



(Mosterd, intussen)
Alle reacties Link kopieren
quote:_Webs_ schreef op 23 januari 2017 @ 18:55:

[...]



Oh mij ook. Stuur me.daarna de sleutels maar een keer ja komt goed, alles op basis van vertrouwen
Je kunt de tekst op google zetten. Ws is het een bekende oplichtster zo te horen.

Ik heb ooit een kennis geholpen met een huis zoeken en de tekst van deze 'te mooi om waar te zijn' kwam letterlijk terug op google bij mensen die dus hun geld kwijt waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven