Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Goed bezig SchattigMeisje!
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!
Alle reacties Link kopieren
Waarom schreeuw je zo ?
En nou door met verhuizen, er moeten muren geschilderd worden en gratis meubels opgeknapt worden
Alle reacties Link kopieren
HNT!
Alle reacties Link kopieren
fijn, een nieuw topic, vind dit één van de leukste/nuttigste op Viva Forum momenteel
Alle reacties Link kopieren
HNT
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! Fijn een nieuw topic, ik hoop met veel leesplezier en fijne tips.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!
Goedemorgen HNT !
Alle reacties Link kopieren
Fijn, een nieuw topic!
Zal ik dan maar de eerste echt inhoudelijke reactie plaatsen?



Om nog even terug te komen op verbouwen en onderhoud: wij hebben nu een appartement, waarvoor we via de VVE-bijdrage voor groot onderhoud sparen. Hiervoor betaal ik op dit moment 145 euro, vanaf volgende maand gaat dat omlaag naar 120 (dat is, naast kosten voor onderhoud, ook voor schoonmaak, elektriciteit, etc.). Hier zitten de aanpassingen in de woning (keuken, badkamer etc.) natuurlijk nog niet in, maar als ik die zou meerekenen zijn we zeker geen 700 euro per maand kwijt, wat iemand in het vorige deel schreef. Overigens bereken ik het nooit per maand, ik spaar gewoon en als er genoeg spaargeld is en de keuken is aan vervanging toe dan kan ik die van het spaargeld betalen.



Mijn vorige twee huizen (eengezinswoningen) heb ik (met behulp van mijn man) helemaal zelf verbouwd. In beide huizen hebben we keuken, badkamer, toilet, vloeren, kozijnen, cv-ketel en tuin helemaal vervangen. Alleen de kozijnen en de cv-ketel hebben we laten doen, de rest deden we allemaal zelf. Ik schrik me rot als ik zie wat vakmensen vragen voor een verbouwinkje. Zelf waren we er waarschijnlijk een stuk langer mee bezig dan wanneer we een professional hadden ingehuurd, maar de kwaliteit is zeker niet minder. En we hadden nu eenmaal geen geld om alles te laten doen, wel om dingen zelf op te knappen.
Tr0tter, jullie hebben een nieuw appartement. Degene die 700 euro reserveert (en daar zelf ook wel over zei dat het vrij ruim was) heeft als ik het goed heb onthouden een jaren dertig woning waarin nog veel moet gebeuren. Dat is wel een groot verschil





SchattigMeisje, ik heb nog wat blog-aanvullingen:

Over Geldzaken

Leven In Het Nu Met Het Oog Op De Toekomst

Meer Geld Minder Stress
Alle reacties Link kopieren
Toch fijn een indicatie van de kosten te hebben als huurder, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten. Ik ben sowieso van de potjes; dierenkosten, auto, vakantie... Dan reken ik mezelf niet te snel rijk met mijn "echte" spaargeld en is er afdoende geld aanwezig als het nodig is. Voor onderhoud van een huis zou ik ook maandelijks wat apart zetten.



Over grotere klussen zelf doen moet ik realistisch zijn; dat gaat hem bij ons alleen worden als het niet heel veel langer duurt of heel veel minder kwaliteit oplevert. En ondanks evt coaching van mama kun je daar als beginnende klusser toch niet echt omheen ben ik bang... Vriend is dan meer voor het sparen en "meteen goed doen". Maar zo ontwikkel je dus ook geen skills en dat is ook wel jammer.



Edit: wel jammer dat we in Nederland niet echt een Homes for Humanity achtige instelling hebben waar je " in de leer" kan. Kon ik vast oefenen
Die 1%regel van de WOZ waarde is nieuw voor mij; wij halen het daar echter niet mee. We hebben een oude boerderij waar nog het nodige aan moet/kan gebeuren zowel in huis als in de tuin. Alle posten zijn een veelvoud van een standaard woning doordat bijv ons dak 3x normaal dak is in de lengte.
Alle reacties Link kopieren
HNT!



Vandaag vrij en met dit weer heb ik geen zin om in de tuin te werken! Dus ik ga maar eens zelf deodorant maken. Klusje van niks en deo is best duur. Ik hoop maar dat het ook werkt Ook maar eindelijk eens zelf azijn maken (van drank die ik ook zelf heb gemaakt). En maar eens van wat babyspullen af zien te komen, hopelijk kan ik er nog iemand anders blij mee maken.

Daarnaast hoop ik dat het nog even opklaart vandaag
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 09 maart 2017 @ 09:36:

Edit: wel jammer dat we in Nederland niet echt een Homes for Humanity achtige instelling hebben waar je " in de leer" kan. Kon ik vast oefenenIn mijn stad heb je een site waar alle vrijwilligersprojecten op staan. Daar vond ik laatst een project op waarbij klussers gevraagd werden op een historisch pand op te knappen (en volgens mij om te bouwen tot theater), ervaring niet nodig. Dus er zijn wel initiatieven waarbij je dit soort dingen kan leren, misschien ook wel in jouw regio?
Alle reacties Link kopieren
Wij komen niet aan die 1% per jaar. Ons huis is ruim 40 jaar oud maar was helemaal opgeknapt en geïsoleerd toen we het kochten. Wij hebben op een paar dingen na vooral smaak dingen veranderd en dan komen nog niet op 1% (zonder de dakkapel dan). Dit hebben we in ruim 3 jaar gedaan.



- alles geschilderd binnen en deels buiten

- Dakkapel en boeidelen laten schilderen

- Nieuwe vloer 1e en 2e verdieping

- plaffonds 1e verdieping laten stucen

- reparaties ketel

- loodgieter 1x

- voortuin laten doen

- nieuwe deuren 1e verdieping

- kitten voegen badkamer



Gemeentelijke belastingen zijn 83 euro per maand en waterschapsbelasting komt daar nog apart bij. Dus kopen is zeker niet zaligmakend wat mij betreft
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 09 maart 2017 @ 09:36:Toch fijn een indicatie van de kosten te hebben als huurder, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten. Ik ben sowieso van de potjes; dierenkosten, auto, vakantie... Dan reken ik mezelf niet te snel rijk met mijn "echte" spaargeld en is er afdoende geld aanwezig als het nodig is. Voor onderhoud van een huis zou ik ook maandelijks wat apart zetten.



Over grotere klussen zelf doen moet ik realistisch zijn; dat gaat hem bij ons alleen worden als het niet heel veel langer duurt of heel veel minder kwaliteit oplevert. En ondanks evt coaching van mama kun je daar als beginnende klusser toch niet echt omheen ben ik bang... Vriend is dan meer voor het sparen en "meteen goed doen". Maar zo ontwikkel je dus ook geen skills en dat is ook wel jammer.



Edit: wel jammer dat we in Nederland niet echt een Homes for Humanity achtige instelling hebben waar je " in de leer" kan. Kon ik vast oefenen

Heeft dat niet (deels) te maken met de manier van bouwen hier? Ik kijk wel eens van die huisverbouwprogramma's uit de VS. Daar zijn de huizen gewoon van hout, zo zou ik ook wel een hoop kunnen klussen. Leidingen etc liggen dus gewoon los tussen de houten balken in het plafond bijvoorbeeld. Terwijl hier alles, in elk geval in de niet hele oude huizen, veel beton wordt gebruikt. Even een leiding vervangen/verleggen is hier volgens mij veel meer werk en veel complexer.



Die 1% is hier ook niet genoeg voor een simpele tussenwoning. Volgens mij kan dat ook nooit genoeg zijn als je een huis koopt waar je langer in wil wonen dan 20 jaar. Je zult toch minstens één keer badkamer, keuken, vloer etc moeten vervangen dan. Als je dat omrekent kom je volgens mij sowieso boven 1% uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 09 maart 2017 @ 09:36:

Edit: wel jammer dat we in Nederland niet echt een Homes for Humanity achtige instelling hebben waar je " in de leer" kan. Kon ik vast oefenenKlein beginnen? Ik ben ooit begonnen met het zelf maken van een tv-meubel en buiten elektro durf ik eigenlijk overal wel aan te beginnen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik volg weer mee :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven