Geld & Recht alle pijlers

Een jaar reizen, hoe regelen met huis en instanties?

15-03-2017 13:42 123 berichten
Ik wil graag een jaar naar het buitenland. Rondreizen en vrijwilligerswerk doen. Qua werk is het allemaal te regelen (ik zou een jaar onbetaald verlof kunnen krijgen), maar ik twijfel over een aantal andere zaken.



Gemeente: Omdat ik langer dan 8 maanden weg ben, moet ik me eigenlijk uitschrijven. Dat levert flink wat gedoe op met andere instanties. Bovendien verlies ik dan mijn HRA en het kost me 2% van mijn AOW.

Hypotheekverstrekker: Ik wil mijn huis ondertussen verhuren. De hypotheekverstrekker stelt echter nogal onmogelijke eisen. Bijvoorbeeld een reeds getekend huurcontract, dat zij dan willen controleren.

Belastingdienst: Als ik de huurinkomsten netjes aangeef, ben ik bang dat de belastingdienst aan de gemeente meldt dat ik zelf niet op dat adres woon.

Zorgverzekering: Als ik mij uitschrijf uit Nederland, mag ik mijn Nederlandse zorgverzekering niet houden.



Ik kom er zo langzamerhand achter dat ik het mezelf erg ingewikkeld ga maken als ik alles volgens de regels doe. Sommige mensen aan wie ik dit vertel, snappen niet waarom ik zo moeilijk doe: 'Hoe komt de gemeente er nou achter dat jij in het buitenland bent? Waarom zou je de belastingdienst vertellen dat je je huis verhuurt?'



Ben ik nou Roomser dan de Paus? Feit is dat de simpelste route is om alles gewoon 'onder de radar' te doen. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Alle reacties Link kopieren
En als je nu 5 maanden weg, 1 maand thuis, 6 maanden weg doet?



Meeste mensen met een eigen huis, vaste baan etc. gaan eigenlijk ook niet meer zomaar een jaar weg. Vaak zijn dat mensen die nog studeren of net afgestudeerd zijn. Op een kamer of bij pa en moe woonden.
Onder de radar het simpelste? Ken je de risico's? Bij de douane wordt jouw aanwezigheid geregistreerd en overheidssystemen zijn gekoppeld. De bank mag jouw huis confisqueren als ze achter illegale verhuur komen. De huurder kan geen geld overschrijven bij illegale verhuur, daar kun je dan niets tegen doen. De huurder kan ook blijven zitten zonder contract, want heeft dan beschermde huurrechten. Als je ziek wordt, ben je onverzekerd, en mag je dus zelf met een beetje pech astronomische bedragen ophoesten. De simpelste weg...? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken!
Ik ben een paar jaar geleden een half jaar weggeweest. Dat was beter voor mijn zorgverzekering met buitenland aanvulling, dan mocht ik 180 dagen weg zijn.

Destijds had ik WW, die toen nog een half jaar stopgezet kon worden, in verband met reizen. Dus dat gedaan en bij terugkomst weer geactiveerd.

Ik huur een huis, die heb ik met goedkeuring van de woningbouwvereniging onder verhuurd.



Geen idee eigenlijk of de belastingdienst weet dat ik weg ben geweest, ik heb zes maanden geen inkomen gehad. Nooit iets van gehoord....



Maar goed, dat was een half jaar, dan zijn de regels anders dan met een jaar.
Ik denk dat groenebroek gelijk heeft, dat veel mensen die een jaar weg gaan nog in een wat simpeler leefsituatie zitten en dan is ook de bureaucratie wat eenvoudiger.



Ik zou er zelf té nerveus van worden om alles 'onder de radar' te doen denk ik. Zou toch de hele tijd denken 'en wat als....'. Als er geen formele oplossing voor bestaat zou ik halverwege even terug komen. Maar wellicht dat meer ervaren reizigers wel een officiele oplossing weten.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt weer allemaal zeer naïef.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar mag je best verhuren. Je kan ook je huis nog te koop zetten voor een ietwat hoog bedrag en via de leegstand regeling verhuren, belastingtechnisch voordeliger.

Uitschrijven hoeft echt niet, je hebt toch gewoon je huis en daar blijf je ingeschreven. Pas als je geen woonplek hebt moet je je bij de gemeente uitschrijven.

Verder zou ik me dus eerst eens wat beter op de hoogte gaan stellen. Belastingen moet je natuurlijk gewoon doorbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet verkopen en over een jaar weer wat anders kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 15 maart 2017 @ 13:54:

Het klinkt weer allemaal zeer naïef.



hoe kom je daar nu bij? TO bereid zich juist goed voor? !



Ik heb geen antwoorden maar neem toch aan dat er meer mensen tegen deze problemen zijn aangelopen; levert google niets op? Er zijn behoorlijk veel sites over tijdelijk naar het buitenland gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 15 maart 2017 @ 13:46:

En als je nu 5 maanden weg, 1 maand thuis, 6 maanden weg doet?



Meeste mensen met een eigen huis, vaste baan etc. gaan eigenlijk ook niet meer zomaar een jaar weg. Vaak zijn dat mensen die nog studeren of net afgestudeerd zijn. Op een kamer of bij pa en moe woonden.



De regel is 8 maanden binnen een periode van 12 maanden het hoeft niet aaneengesloten te zijn. Sterker nog, als je bijvoorbeeld een jaar lang maar 1 dag in de week woont in het huis waar je ingeschreven bent mag je daar niet ingeschreven staan. Je moet ingeschreven zijn op de plek waar je het grootste deel van de tijd woont.



Heb zelf dit probleem gehad toen ik voor werk jaar naar buitenland ging.



Volgens mij kun je verzekering wel houden als je nog in dienst bent van een Nederlandse werkgever en dus hier sociale lasten betaalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 maart 2017 @ 13:48:

Onder de radar het simpelste? Ken je de risico's? Bij de douane wordt jouw aanwezigheid geregistreerd en overheidssystemen zijn gekoppeld. De bank mag jouw huis confisqueren als ze achter illegale verhuur komen. De huurder kan geen geld overschrijven bij illegale verhuur, daar kun je dan niets tegen doen. De huurder kan ook blijven zitten zonder contract, want heeft dan beschermde huurrechten. Als je ziek wordt, ben je onverzekerd, en mag je dus zelf met een beetje pech astronomische bedragen ophoesten. De simpelste weg...? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken!

Dat is dus niet waar. En je mag je huis gewoon 2 jaar verhuren met toestemming van de bank die ze eigenlijk wel heel vaak gewoon geven hoor. Geen huurder geen inkomsten en die willen ze wel graag.

Wij hebben hier jaren huizen verhuurd en echt zonder problemen...

Nou ja, een schoonmaakploeg inhuren, dat dan weer wel.
Familielid van mij reist al jaren langere periodes Hij komt ieder half jaar even thuis voor 2/3 weken. Heeft woning onderverhuurd per zoveel maanden Komt thuis om dingen te regelen en gaat daarna weer weg. Hij doet werk wat hij overal kan doen en zit niet vast aan kantoor Werkgever wil hem x aantal keer per jaar persoonlijk zien en dan is hij dus thuis. Hij heeft dus wel een baan etc. Maar misschien is het voor jou ook wel haalbaar om tussendoor even thuis te komen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 15 maart 2017 @ 13:57:

[...]





De regel is 8 maanden binnen een periode van 12 maanden het hoeft niet aaneengesloten te zijn. Sterker nog, als je bijvoorbeeld een jaar lang maar 1 dag in de week woont in het huis waar je ingeschreven bent mag je daar niet ingeschreven staan. Je moet ingeschreven zijn op de plek waar je het grootste deel van de tijd woont.



Heb zelf dit probleem gehad toen ik voor werk jaar naar buitenland ging.



Volgens mij kun je verzekering wel houden als je nog in dienst bent van een Nederlandse werkgever en dus hier sociale lasten betaalt.

Dat geld voor een huurhuis, niet voor een eigen huis.

Mijn ouders hebben jaren niet in hun huis gewoond. Of in het buitenland of op hun boot. Eigenlijk altijd weg dus de flat ed werden verhuurd.
Ik zou ook niet uitschrijven. Niemand die merkt dat jij meer dan 8 mnd weg bent. Bovendien vestig jij je niet in een nieuw land. In sommige gemeentes kun je je niet eens uitschrijven als je geen nieuw adres opgeeft weet ik uit ervaring.
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 maart 2017 @ 13:48:

Onder de radar het simpelste? Ken je de risico's? Bij de douane wordt jouw aanwezigheid geregistreerd en overheidssystemen zijn gekoppeld. De bank mag jouw huis confisqueren als ze achter illegale verhuur komen. De huurder kan geen geld overschrijven bij illegale verhuur, daar kun je dan niets tegen doen. De huurder kan ook blijven zitten zonder contract, want heeft dan beschermde huurrechten. Als je ziek wordt, ben je onverzekerd, en mag je dus zelf met een beetje pech astronomische bedragen ophoesten. De simpelste weg...? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken!

Het is moeilijk om achter de juiste informatie te komen. Wat anderen zeggen op jouw opmerkingen:

- De douane registreert helemaal niks als je per trein het land uit reist (die kans is aanwezig). En als je vliegt? Als je een weekend naar Barcelona gaat, geeft de douane toch ook niet aan allerlei instanties door dat je naar het buitenland ben gegaan? En ze houden toch geen registratie bij van of en wanneer je het land weer in komt?

- De hypotheekverstrekker slaat pas alarm als je de hypotheek niet betaalt. Hoe komen ze er anders achter? In het zwaarste geval mogen ze dan de gehele hypotheekschuld opeisen (dat is iets anders dan je huis confisqueren).

- De huurder heeft toch niet zomaar beschermde huurrechten? Er is de diplomatenclausule en er is een nieuwe wet die tijdelijke verhuur eenvoudiger maakt. Bovendien: als ik alles netjes regel, dan zou ik dit risico toch ook lopen?

- Waarom ben ik onverzekerd als ik ziek ben? Ik heb al bij mijn zorgverzekeraar geïnformeerd. Als ik in NL ingeschreven sta, mag ik gewoon bij hen verzekerd blijven.
quote:Fluithaas schreef op 15 maart 2017 @ 13:51:

Ik zou er zelf té nerveus van worden om alles 'onder de radar' te doen denk ik. Zou toch de hele tijd denken 'en wat als....'. Maar dus ook dit. Ik vind het ook niet prettig. Maar om nou mijn plannen aan te passen aan het systeem en tussentijds terug te komen, vind ik ook wel drastisch...
Joh Jest, dan doe je toch lekker eigenwijs en neem je die risico's. Veel plezier en niet janken als het mis gaat.
quote:nina1966 schreef op 15 maart 2017 @ 13:55:

Een jaar mag je best verhuren. Je kan ook je huis nog te koop zetten voor een ietwat hoog bedrag en via de leegstand regeling verhuren, belastingtechnisch voordeliger.

Uitschrijven hoeft echt niet, je hebt toch gewoon je huis en daar blijf je ingeschreven. Pas als je geen woonplek hebt moet je je bij de gemeente uitschrijven.

Verder zou ik me dus eerst eens wat beter op de hoogte gaan stellen. Belastingen moet je natuurlijk gewoon doorbetalen.Eh, ik heb me blijkbaar beter op de hoogte gesteld dan jij... Ik ben verplicht om me uit te schrijven als ik langer dan 8 maanden ga reizen. Koopwoning of niet.
Alle reacties Link kopieren
Hi TO, wat een leuk plan. Wanneer jij je huis verhuurd met toestemming van de bank, heb je volgens mij geen recht op Hypotheekrenteaftrek. Vrienden van mij zijn daar de mist mee in gegaan. Dus of verhuren met toestemming en dat je dan je bruto hypotheek er uit hebt. (Of misschien zelfs iets meer, weet niet waar je woont? Of verhuren aan hele betrouwbare vrienden/ bekenden?
quote:nina1966 schreef op 15 maart 2017 @ 13:57:

[...]



Dat is dus niet waar. En je mag je huis gewoon 2 jaar verhuren met toestemming van de bank die ze eigenlijk wel heel vaak gewoon geven hoor. Geen huurder geen inkomsten en die willen ze wel graag.

Wij hebben hier jaren huizen verhuurd en echt zonder problemen...

Nou ja, een schoonmaakploeg inhuren, dat dan weer wel.Natuurlijk mag je met toestemming van de hypotheekverstrekker gewoon verhuren, maar Jest heeft het juist over niets formeel regelen. En daar zitten wel degelijk risico's aan.
quote:PienterePookje schreef op 15 maart 2017 @ 13:58:

Familielid van mij reist al jaren langere periodes Hij komt ieder half jaar even thuis voor 2/3 weken. Heeft woning onderverhuurd per zoveel maanden Komt thuis om dingen te regelen en gaat daarna weer weg. Hij doet werk wat hij overal kan doen en zit niet vast aan kantoor Werkgever wil hem x aantal keer per jaar persoonlijk zien en dan is hij dus thuis. Hij heeft dus wel een baan etc. Maar misschien is het voor jou ook wel haalbaar om tussendoor even thuis te komen ?Ah interessant! Staat hij nog in Nederland ingeschreven dan? Want formeel zou dat niet mogen.
quote:thewaiter schreef op 15 maart 2017 @ 13:57:

[...]

Heb zelf dit probleem gehad toen ik voor werk jaar naar buitenland ging. Hoe heb jij dit toen opgelost?
quote:Jest schreef op 15 maart 2017 @ 14:02:

[...]



Het is moeilijk om achter de juiste informatie te komen. Wat anderen zeggen op jouw opmerkingen:

- De douane registreert helemaal niks als je per trein het land uit reist (die kans is aanwezig). En als je vliegt? Als je een weekend naar Barcelona gaat, geeft de douane toch ook niet aan allerlei instanties door dat je naar het buitenland ben gegaan? En ze houden toch geen registratie bij van of en wanneer je het land weer in komt?

- De hypotheekverstrekker slaat pas alarm als je de hypotheek niet betaalt. Hoe komen ze er anders achter? In het zwaarste geval mogen ze dan de gehele hypotheekschuld opeisen (dat is iets anders dan je huis confisqueren).

- De huurder heeft toch niet zomaar beschermde huurrechten? Er is de diplomatenclausule en er is een nieuwe wet die tijdelijke verhuur eenvoudiger maakt. Bovendien: als ik alles netjes regel, dan zou ik dit risico toch ook lopen?

- Waarom ben ik onverzekerd als ik ziek ben? Ik heb al bij mijn zorgverzekeraar geïnformeerd. Als ik in NL ingeschreven sta, mag ik gewoon bij hen verzekerd blijven.Eventuele info die de douane heeft komt echt niet bij de bank terecht en ook niet bij de gemeente. De gemeente komt er uit zichzelf nooit achter dat jij niet het hele jaar in NL bent.
quote:Nomad schreef op 15 maart 2017 @ 14:00:

Ik zou ook niet uitschrijven. Niemand die merkt dat jij meer dan 8 mnd weg bent. Bovendien vestig jij je niet in een nieuw land. In sommige gemeentes kun je je niet eens uitschrijven als je geen nieuw adres opgeeft weet ik uit ervaring.Ja, dat is een van de dingen waar ik tegenaan loop: ik heb geen nieuw (tijdelijk) adres. Als ik me bij de gemeente uitschrijf, kan ik me nergens anders inschrijven.
quote:marilene26 schreef op 15 maart 2017 @ 14:07:

Hi TO, wat een leuk plan. Wanneer jij je huis verhuurd met toestemming van de bank, heb je volgens mij geen recht op Hypotheekrenteaftrek. Vrienden van mij zijn daar de mist mee in gegaan.

Ah, dat is goed om te weten! Ik wilde nog het een en ander navragen bij de belastingdienst over het verhuren van je huis. Ik snap het niet helemaal. Volgens mij is het een van deze twee:



- Box 1: hypotheekrenteaftrek en belasting betalen over de huurinkomsten

- Box 3: geen HRA, wel vermogensrendementsheffing en geen belasting betalen over de huurinkomsten



Maar ik snap dus niet wanneer box 1 en wanneer box 3 geldt. Ik moet ook nog uitrekenen wat in mijn geval voordeliger zou zijn (want geen belasting betalen over de huur scheelt ook behoorlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven