Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Als in je contract staat dat je je tuin netjes moet houden, moet je dat doen. Dus inderdaad onkruid weghalen.
Heb je een aangepast huurcontract? Bij een standaard contract heeft buurman namelijk niets te zeuren.
Bij een huurhuis kan hij eventueel gaan klagen bij de woningbouwvereniging, die vervolgens bij je langs kunnen komen.

Het klinkt niet als ernstige tuinverwaarlozing. Je zou óf het gras lekker kort kunnen maaien, óf wel de paardenbloemen eruit trekken, óf iemand inhuren óf niets doen en aan de buurman melden dat het nu even niet je prioriteit heeft.
Is het een oudere man? Want het klinkt als zo'n typische bemoeizuchtige oudere die iedereen de wet wil voorschrijven. Daar kun je het beste maar gelijk vriendelijk maar duidelijk een grens mee trekken, anders blijft ie waarschijnlijk dingen vinden waarin jij je aan zijn normen en eisen hebt aan te passen.

Je kunt je plannen voor de tuin met hem delen en zeggen dat het "dan en dan zo'n beetje" aangepakt gaat worden. Verder zou ik er niet teveel op ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je een tuin hebt moet je hem ook onderhouden.Of zet de klus op werkspot.

Wil je geen tuin onderhouden, ga op een flat wonen
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval een zo hoog mogelijke en dichte schutting nemen. Als het echt ( te ) erg is, grijpt idd de woningbouw in. Op kosten van de huurder. Maar dan staat het onkruid tot je middel, groeit het buiten je tuin en hebben voorbijgangers er ook last van. Niet mooi, niet heel netjes oid daar doen ze niets mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon het onkruid verwijderen en ook als je tuin opnieuw is aangelegd, wil dat nog niet zeggen dat je er dan geen onderhoud meer aan hebt, want ook dán heb je nog onkruid e.d. wat verwijderd moet worden om het netjes te houden.



Dus gewoon aan het werk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de buurman melden dat je alles stap voor stap aan pakt. En dat je tuin ook in de planning zit aangepakt te worden. Maar dat hij nog even geduld moet hebben
quote:miedo schreef op 15 april 2017 @ 18:34:

Als je een tuin hebt moet je hem ook onderhouden.Of zet de klus op werkspot.

Wil je geen tuin onderhouden, ga op een flat wonen
Als je tijd hebt het even weg (laten) halen. Het klinkt als een aardige man die graag in een nette buurt woont en daar zelf ook veel voor doet. Die mensen zijn goud waard.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 18:34:

In ieder geval een zo hoog mogelijke en dichte schutting nemen. Als het echt ( te ) erg is, grijpt idd de woningbouw in. Op kosten van de huurder. Maar dan staat het onkruid tot je middel, groeit het buiten je tuin en hebben voorbijgangers er ook last van. Niet mooi, niet heel netjes oid daar doen ze niets mee.Hier doen de woningbouw er gelukkig wel wat mee, ze willen graag dat de buurt netjes er bij staat en niet veranderd in een tokkie straat.
Alle reacties Link kopieren
Je buurman is tenminste eerlijk en waarschuwt jou voor de gevolgen als de woningbouw jouw tuin komt doen, honderden euro's kan dat worden, en hij wil gewoon een fijne woonomgeving voor iedereen. Hij helpt jou ook zeg je dus dat pleit voor hem.



Tegewoordig wordt alles als zeiken en zeuren beschouwd; de buren die vragen of de muziek zachter mag, of je vraagt de katten 's nachts binnen te houden omdat ze de hele nacht miauwen etc.



Mijn buurvrouw zit te hele dag binnen met een pak shag en een krat goedkoop bier en doet niks aan haar tuin. Ik probeerde groente te kweken en zij laat het onkruid en brandnetels meters hoog worden en die groeien onder de schutting in mijn tuin dus ik sta haar troep weg te halen meerdere keren per jaar. Als iemand er wat van zegt is ze boos en loopt ze te brullen en gillen van hoe kut iedereen is. Nee, jij bent gewoon aso dat je andere mensen lastigvalt met je aso gedrag (slaat op buurvrouw).



Leg jouw buurman uit dat je het begrijpt en vraag desnoods hulp bij het ergste onkruid.
Alle reacties Link kopieren
Overwaaiend onkruidzaad is wel irritant ja. Daar heeft hij wel gelijk in.

Die klacht hebben wij ook weleens gehad van de buurman. En terecht. Het was niet zwaar verwaarloosd ofzo,maar wel veel wildgroei.
Het is een standaard huurcontract van de woningbouw waarin in principe staat dat je je tuin bij moet houden en niet verwaarlozen, maar dat is een breed begrip natuurlijk. Het is echt niet zo dat het onkruid tegen de schuttingen omhoog groeit en mijn tuin zwaar verwaarloosd is. Er staan wel paardebloemen in het gras en in de borders. Gras mag gemaaid worden en er groeit op de terassen op sommige plekken onkruid tussen de tegeltjes. Ik heb vorig jaar een heel stuk af laten graven waar zevenblad stond. Dit ook op advies van de buurman.



Zijn advies is: Alles eruit wat je niet wil en er een stuk zeil overheen gooien, tot je de tuin gaat aanpakken. Dat is wel effectief maar ziet er vreselijk uit natuurlijk.
Trek in elk geval deze dagen nog de paardenbloemen uit het gras, voor het zaadbollen worden die de hele buurt doorvliegen.

Ze staan nu mooi, maar je weet wat ervan komt heel binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 15 april 2017 @ 18:37:

[...]



Hier doen de woningbouw er gelukkig wel wat mee, ze willen graag dat de buurt netjes er bij staat en niet veranderd in een tokkie straat.Dit dus. Van die mensen die in een huis trekken waar bijv oudere mensen zijn vertrokken, die een nette tuin hadden, en dan binnen een half jaar is het een oerwoud van ongesnoeide planten en onkruid, ziet er niet uit en het schaadt het aanzien van de straat, maar als je er dan wat van zegt ben jij opeens aso en bemoeizuchtig... terwijl die mensen zélf de boel laten verslonzen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 15 april 2017 @ 18:35:

Als je tijd hebt het even weg (laten) halen. Het klinkt als een aardige man die graag in een nette buurt woont en daar zelf ook veel voor doet. Die mensen zijn goud waard.



+1

Lief dat hij je helpt en raad geeft, en fijn dat hij zoveel om de wijk geeft!
Ohjee, een paardenbloem. The horror.



Grappig he, als je een plant bij intratuin koopt is het goed, maar als de plant spontaan groeit is het onkruid.

Onze buren hebben hedera geplant. ... als er iets onkruid is
Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Ik heb nog nooit eerder een tuin gehad, dus het is voor mij ook allemaal nieuw en ik weet niet zo goed wat wel en niet hoort. Natuurlijk wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
quote:miedo schreef op 15 april 2017 @ 18:34:

Als je een tuin hebt moet je hem ook onderhouden.Of zet de klus op werkspot.

Wil je geen tuin onderhouden, ga op een flat wonenIk heb een hele grote tuin en ik houd van natuur. Zou nog mooi worden als mensen zich daar mee gingen bemoeien zeg.
Dus je hebt paardenbloemen, zevenblad en wilde aardbeien in je tuin.

Daarnaast moet je je energie goed verdelen op een dag.

Om dit te bestrijden gaat je veel tijd kosten, veel geduld en echt elke dag eigenlijk bij de tuin langs.

Een andere oplossing voor zevenblad is er bijna niet. Ik vraag me oprecht af hoe je de tuin wil blijven onderhouden en in hoeverre de buurman die situatie al ziet aankomen. Geen aanval, gewoon oprecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 15 april 2017 @ 18:37:

[...]



Hier doen de woningbouw er gelukkig wel wat mee, ze willen graag dat de buurt netjes er bij staat en niet veranderd in een tokkie straat.Wanneer komt de woningbouw bij jullie in actie ? Als er paardenbloemen in het gras groeit ? Als het gras niet op tijd gemaaid is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pipootje schreef op 15 april 2017 @ 18:44:

[...]





Ik heb een hele grote tuin en ik houd van natuur. Zou nog mooi worden als mensen zich daar mee gingen bemoeien zeg.Als jouw buren last krijgen van jouw onkruid moet je niet raar opkijken als ze zich idd met jouw tuin gaan bemoeien ,dan moet je maar geen overlast veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfquest24 schreef op 15 april 2017 @ 18:43:

Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Ik heb nog nooit eerder een tuin gehad, dus het is voor mij ook allemaal nieuw en ik weet niet zo goed wat wel en niet hoort. Natuurlijk wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen.De vraag is dan: WIL je een tuin en het onderhoud dat daarbij hoort, en zo niet, waarom wil je dan een woning met tuin hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven