Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartverzekering en emigratie

09-01-2009 23:25 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben Razzmatazz, ik schrijf vooral op de reizen pijler en voorderest lees ik mee. Maar nu heb ik toch een (klein) dilemma, en zou graag willen weten hoe jullie hierover denken.



Ik meende dat hier al een soortgelijk topic over was, maar ik kon het niet meer vinden…



Ik ben 26 jaar, en mijn ouders hebben zo’n 10 jaar geleden een uitvaartverzekering voor me afgesloten. Iedereen gaat natuurlijk een keertje dood, dus dat is wel handig



Mocht ik nu doodgaan (ik hoop het natuurlijk niet, beetje luguber onderwerp dit eigenlijk), dan keert die verzekering zo’n 2300 euro uit, in natura (aan de begrafeniskosten dus).



Maar dit is een Nederlandse verzekering, en ik zou dan ook in Nederland gecremeerd moeten worden (ik weet al wel dat ik later liever gecremeerd dan begraven wil worden)

En nu wil het geval dat ik al meer dan 4 jaar in het buitenland (Frankrijk) woon, en dat ik op dit moment nog niet van plan ben naar Nederland terug te keren… Ik weet überhaupt niet of ik ooit nog in NL zal wonen.



Nu weet ik dus niet wat ik met die verzekering aan moet. Ik kan hem aanhouden, dat kost het me (mijn ouders eigenlijk, zij betalen die verzekering) 9 euro per jaar. Zal ik hem opzeggen, dan krijg ik 700 euro uitgekeerd.

Maar mocht ik in Frankrijk sterven en gecremeerd worden, dan kan die verzekering dus helemaal niets voor mij, en krijgen mijn nabestaanden zelfs die 700 euro niet.



Maar zeg ik hem op, en mocht ik dan komen te overlijden, dan zadel ik mijn nabestaanden wèl met allerlei kosten op…



Dilemma dus.

Ik heb al een beetje lopen Googelen, en heb gezien dat een (eenvoudige ?) crematie in Frankrijk ongeveer 2000 euro kost. Best een redelijke som dus. Of zou het stukken meer zijn ? (Ik denk dat de kosten in FR en NL wel ongeveer gelijk liggen)



Aan een kant denk ik dus dat het handiger is dat ik die verzekering opzeg, en zelf zo’n bedrag op een spaarrekening achter de hand houd voor als het moment daar is. Of zit er dan nog een addertje onder het gras ?



Ik heb me er eigenlijk nog nooit echt mee bezig gehouden. (Ik ben jong, gezond, dan is de dood wel een beetje een ver-van-mijn-bed-show...), totdat ik 3 weken geleden er een gesprek met m’n vader over had. Nu zit ik het allemaal een beetje uit te zoeken op Internet, maar zie door de bomen het bos niet meer.



(Mijn ouders hebben me trouwens aangeboden die 9 euro per jaar te blijven betalen.)



Hoe doen jullie dat ? Hebben jullie een begrafenisverzekering of geld opzij gezet of helemaal niets ?



Alvast bedankt voor het lezen van m’n topic!
Oh ik lees mee! Ik ga hoogstwaarschijnlijk de grens over naar Duitsland en heb een premievrije verzekering van mijn ouders, en heb zelf een uitvaartverzekering bij de Dela....
Alle reacties Link kopieren
Heb je polis wel eens gelezen om te kijken of de verzekering überhaupt wel uitkeert als je in het buitenland woont (waar je ook begraven wordt)? Met de de meeste is dit namelijk niet zo (weet ik als mede-emigrant).



Vriend en ik hebben geen overlijdensverzekeringen maar wel levensverzekeringen. Als één van ons overlijdt krijgt de ander dus een flink bedrag uitgekeerd. Ik vind het niet nodig om een aparte overlijdensverzekering af te sluiten, omdat we altijd wel wat spaargeld achter achter de hand hebben.
Radar over uitvaartverzekeringen (vanaf 16 min 40 sec)



Niets geregeld, momenteel onverzekerbaar en ik lig er niet wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties Sarah en Visotski!



Visotsky : dat is idd het probleem, mijn uitvaartverzekering keert dus niet uit als ik in het buitenland gecremeerd word. Dus dat betekent dat die verzekering overbodig zou zijn, mocht ik hier te komen overlijden.

Maar het probleem is dat niemand weet hoe het leven verloopt; misschien ga ik pas dood op m'n 95ste en woon ik dan al lang en breed weer in Nederland... Dàn is zo'n verzekering dus wèl handig..

Wel een goede tip van die levensverzekering, misschien moet ik daar ook wel naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bergamot, dank je voor de link, ik ga even kijken...
Alle reacties Link kopieren
E 9,- per jaar??? Denk dat ik de verkeerde verzekering heb...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Elisabeth,

Na de link van Bergamot gezien te hebben, twijfel ik daar nu ook aan. (Zij hadden het over 11-13 euro per maand)

Ik heb mijn polis hier (ik zit bij Yarden), maar daar staat helaas niet het premiebedrag op. Mijn vader vertelde me dat het 9 euro per jaar kost, en dat het daarom ook niet erg was als ik de verzekering zou laten doorlopen, ipv opzeggen. Maar ik kan met ook niet voorstellen dat m'n vader daarover zou liegen ?

Ik ben trouwens al sinds maart 1995 (14 jaar dus, geen 10) verzekerd, misschien ligt het daaraan?
razzmatazz wijzigde dit bericht op 10-01-2009 00:12
Reden: wijziging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Interessante link van radar trouwens, Bergamot!

Vooral het feit dat de nabestaanden toch meestal nog moeten meebetalen, zet me aan het denken...
Alle reacties Link kopieren
ik werd dus nieuwsgierig, heb de site van yarden opgezocht , en voor jouw leeftijd komt het op 82 euro per jaar, de basis verzekering dus

uitgaande dat je 85 wordt



of je moet het servicelidmaatschap hebben, dat kost 10 euro per jaar, maar of je daar nu zoveel aan hebt?

zou het toch maar nakijken als ik jou was

succes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laten uitkeren op het moment dat we naar het buitenland verhuisden. Op een spaarrekening gezet. Het is niet genoeg voor een crematie/begravenis, maar als ik nu hier in het buitenland overlijd hebben mijn nabestaanden er in ieder geval iets aan.

Ik vond het zonde om te laten staan terwijl ik niet weet of ik ooit nog weer in NL zal wonen. Dan heeft echt helemaal niemand er wat aan (behalve de verzekeringsmaatschappij natuurlijk! :-))
Alle reacties Link kopieren
De Dela keert wel uit bij crematie in het buitenland. Is evengoed nog heel slecht geregeld verder hoor.

Daarom heb ik mijn uitvaartverzekering beeindigd. Ik krijg niet eens een bedrag uitgekeerd, dat zit in depot.

Ik denk dat het het handigst is om ervoor te zorgen dat je voldoende geld op een rekening hebt staan hiervoor.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet moet je je daar verzekeren waar je woont. Dat geldt in ieder geval voor schadeverzekeringen m.u.v. een kortlopende reisverzekering als je in de grensstreek woont. Het lijkt me niet dat je kunt frauderen met zo'n verzekering, ik neem aan dat je voor het uit laten keren van een uitvaartverzekering een akte van overlijden nodig hebt en een uittreksel van de burgerlijke stand waar de overledene woonde. Volgens mij kun je wel in het buitenland begraven of gecremeerd worden als je daar overleden bent of als het je wens is, als je maar in Nederland woonde.

Ik zou eens informeren in het land waar je woont of daar vergelijkbare verzekeringen zijn, en navragen of het mogelijk is om de opgebouwde waarde in je uitvaartverzekering door kunt storten naar zo'n verzekering. Kan dat niet, dan zou ik idd uit laten keren en apart zetten op een spaarrekening.



Eerlijk gezegd vind ik het niet zo sociaal naar nabestaanden om helemaal niets geregeld te hebben voor je begrafenis. Als je voldoende geld achter de hand hebt om de uitvaart te betalen is er natuurlijk niets aan de hand, dan heb je ook wat 'geregeld', maar als je geen spaargeld of ander vermogen hebt en je weet dat na je overlijden je je naaste familie opzadelt met de kosten van de uitvaart, zou ik toch maar iets afsluiten. De vader van een vriendin van me overleed laatst, haar ouders waren gescheiden toen ze nog klein was en ze kende hem nauwelijks, maar mooi dat mijn vriendin en haar twee tantes de kosten van de uitvaart konden delen, was toch een goede ¤ 2.000 euro per persoon. 'Wie dan leeft, dan zorgt' is in dit geval wel heel erg letterlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties !



Dropje : dat is idd mijn dilemma : ik heb geen zin mijn nabestaanden optezadelen met begrafeniskosten... (Mijn oma is in 1994 overleden, en dat gaf een heel gedoe met zich mee, vandaar dat m'n vader voor mij en m'n broertje toen zo'n uitvaartverzekering had afgesloten)

Als ik die verzekering zou opzeggen, zou ik hoe dan ook geld achter de hand houden om een eventuele crematie van te kunnen betalen.



Nlies : dank je wel voor bijdrage. Ik zie hier op mijn polis, dat mijn einddatum premiebetaling 1 maart 2005 (precies 10 jaar na de ingansdatum) was. Sindsdien is het dus 9 euro per jaar (maar dat zijn dus misschien alleen die servicekosten) Ik ga het er iig nog met m'n vader over hebben.



Noa en Aussigirl : ik denk dat het idd het handigst is, om een bedrag apart te houden op een spaarrekening. Want ik heb absoluut niets aan die verzekering, mocht ik hier te kome overlijden.



(Ik heb een Franse ziektekostenverzekering, dus als ik na mijn overlijden naar NL gerapatrieerd zou moeten worden, dan betaalt mijn verzekering dus helemaal niets. En voor mij persoonlijk maakt het niets uit of ik in FR of NL gecremeerd zou worden)
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen uitvaartverzekering. ik heb een levensverzekering. bovendien keert mijn baas bij overlijden 3 netto maandsalarissen uit en tot slot hebben we nog een flinke spaarrekening. ik zal op de 1 of andere manier wel onder de grond belanden :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het idd naar je nabestaanden belangrijk is om het goed te regelen. Zelf hebben wij bij een sterfgeval moeten constateren dat hij onderverzekerd was(dat dat kon wist ik al niet) en moesten we nog een bedrag van 1500 zelf betalen. In dit geval ging het om mijn broertje, die 17 was, dus op zich kon hij er niets aan doen, maar het gaat hier om volwassenen, en ik denk dat het wel raadzaam is dat iedereen zich netjes verzekerd, of zorgt dat er geld is voor je nabestaanden, anders is het naast al het verdriet zo'n stress voor ze.



Mijn halve ex uit Engeland had zich ook alleen daar verzekerd, en zou dus daar begraven moeten worden, maar wie er ging betalen voor 'de reis' was mij ook totaal onduidelijk. Lui als hij is, doet hij er niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Yellow , wat is is Godesnaam een " halve ex " ????



O, ik word écht oud .................
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
hahaha dat is iemand bij wie je eigenlijk niet moet zijn omdat je weet dat het niet werkt, maar je toch soms bij bent omdat je kennelijk een of ander gevoel hebt dat hij toch de ware is.

Je kent het wel, de vriend van de gemiddelde forummer
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove schreef op 11 januari 2009 @ 01:34:

Je kent het wel, de vriend van de gemiddelde forummer Enne bedankt he! Nu maar hopen dat mijn toetsenbord tegen die halve beker koffie kan die eroverheen ging omdat ik het begaf!
Hier ook thee over mijn scherm - hoe waar, hoe waar, Yellowlove!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik zit de laatste tijd te denken wat ik met deze verzekering aanmoet.

Ben al van mijn geboorte bij de Dela en betaal nu jaarlijks 50 euro hiervoor en ben dan basis verzekerd.

Uitgaande dat ik een mooie leeftijd mag krijgen, is het een flink bedrag ieder jaar. daarbij hebben we een goed inkomen met voldoende spaargeld en ook een levensverzekering etc.



Dus ik denk dat ik ga stopzetten. Trouwens bij dela staat een mooi overzicht wat het overbrengen vanuit landen buiten NL kost.
Alle reacties Link kopieren
hoi razzmatazz



ik weet niet bij welke maatschappij de verzekering loopt maar mijn ouders hadden vroeger voor mij ook zo'n polis bij de Dela.

Toen ik op mezelf ging mocht ik niet eens die polis houden want het geld alleen voor inwonende kinderen.

Ik moest dus zelf een nieuwe ( natuurlijk duurdere) polis afsluiten. Waarschijnlijk heb jij dus helemaal geen recht meer op die verzekering aangezien je al jaren niet meer thuis woont.

Ik zou het maar eens navragen bij de maatschappij als ik jou was.



groetjes !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven