Geld & Recht alle pijlers

Hoe was het ook alweer (incassobureau)

10-01-2009 08:10 39 berichten
Ik heb een factuur te laat betaald...



Heel verschrikkelijk maar we betaalden de factuur en de dag er na (of de dag dáárna) kwam er een brief dat we 23 euro aan administratiekosten moesten betalen.

Dat hebben we niet gedaan want we hadden de factuur/hoofdsom betaald.



Maar de administratiekosten gingen door naar een incassobureau en nu willen die 59 euro van me hebben.



Gisteren belde er iemand, een dame, die in dreigende taal tegen mij begon. Dat ze de incasso ging voortzetten en naar een deurwaarder zou gaan met mijn vordering.



Punt één, dit speelt zich allemaal af binnen een tijdsbestek van nog geen twee maanden (tussen de bestelling en de dreiging met een deurwaarder). Ik vind dat nogal rigoureus allemaal.

Punt twee, ik heb betaald. De brief van de leverancier en mijn betaling hebben elkaar gekruisd maar er is wel degelijk gewoon betaald, toch word ik behandeld als een wanbetaler.



Moet ik die deurwaarder vrezen?

Moet men om een deurwaarder in te kunnen schakelen niet eerst langs de rechter en kent een rechter zo'n vordering toe, van alleen administratie en incassokosten terwijl de hoofdsom gewoon betaald is? Ik dacht te weten dat dat niet zo is.



De mevrouw aan de telefoon was zo ongelooflijk onbeschoft en hing op in mijn oor en zo. Voor mij voelt het nu als een principekwestie. Je kunt met mij heel goed praten maar zoals ik werd aangesproken, zowel in brief als via de telefoon, dat gaat me echt te ver. Er wordt gedaan alsof ik maanden de hypotheek niet heb betaald, terwijl het gaat over 23 euro administratiekosten over een bedrag wat ik - ok, te laat - maar gewoon betaald heb.



Uiteindelijk wil ik natuurlijk best die 23 euro extra betalen maar zo'n onbeschoft gebeuren als dat incassobureau, die vanuit het niks met bedragen komt van hun gemaakte kosten en ook nog doet alsof je een schuld van een ton hebt, wil ik niet betalen.



Hoe zit het ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze hoeven niet naar de rechter. Een incassobureau mag zo naar de deurwaarder. Weet wel dat als ze naar de deurwaarder gaan er ongeveer 250 euro aan deurwaarderskosten overheen komen, die jij moet betalen.



Ik zou denk ik het resterende bedrag betalen, en dan alsnog proberen je geld terug te krijgen. Als het goed is kun je ook tonen dat het bedrag daar wel aangekomen is. Heb je al een met de leverancier gesproken hierover? Wat zeggen zij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen verstand van Leo, maar wel lullig zeg!

Kan me ook heel erg kwaad maken om die dingen.



Ik had pas een parkeerboete (zucht) één dag te laat betaald. Krijg ik serieus drie weken later nog een factuur met administratiekosten. Die ik dna ook weer binnen tien minuten moest betalen, want anders........



Heel erg irritant.

En ik kan me goed voorstellen dat dit een principekwestie is! Na twee maanden al met een deurwaarder dreigen is wel héél belachelijk.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ow ik heb even een beetje verkeerd gelezen. Dat incasso bureau is dat ingeschakeld voor de hoofdsom die je al betaald hebt, of alleen voor die 23 euro?



Als het alleen 23 euro is, valt er natuurlijk niet zo veel terug te halen. Die moet je namelijk nog betalen. Als het ook nog voor de hoofdsom is, dan zou ik later proberen dat bedrag terug te halen. Je hoeft dat natuurlijk niet twee keer te betalen. Maar ik weet niet wat je rechten daarin zijn.



Beetje jammer dat zo'n tut gelijk zo aan de telefoon doet, dat hoeft natuurlijk niet. Ik kan me wel voorstellen dat tut heel veel wanbetalers aan de telefoon krijgt en daarom die 'strategie' maar hanteert. Aangepast op de persoon is anders...
Alle reacties Link kopieren
Het is mosterd, maar te betalen rekeningen kun je toch gewoon klaar zetten (internetbankieren) voor overboeking zodra je ze binnen krijgt, met dan de datum waarop je het wilt overmaken?



Net zoals die parkeerboete van Marels: je hebt 6 weken de tijd om hem te betalen, er staat duidelijk op welk bedrag het daarna gaat worden. Lijkt me duidelijk.



Moeten ze dan de termijn waarop je uiterlijk moet betalen maar optrekken naar betaaltermijn + 3 dagen? of een week? of 10 dagen? Dan zullen er altijd nog mensen blijven die niet op tijd betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft het laatst ook meegemaakt met een rekening van de tandarts. Hij betaalt wat er binnenkomt (en krijgt het later terug van de verzekering), maar toen bleven er steeds brieven komen van een incasso bureau dat iets niet betaald zou zijn. Die bedragen liepen ook steeds op. Mijn vader wilde niet betalen zolang hij niet wist waarvoor (want dat hadden ze er niet bij gezet in de brieven), lijkt me volkomen logisch. Maar inderdaad, toen hij erover ging bellen werd hij precies zo behandeld als jij eleonora. Ook vreselijk onbeschoft. Terwijl mijn vader alleen een vraag had. Die man die hij aan de telefoon had wilde per se zeggen wat hij te zeggen had en liet mijn vader niet uitpraten en mijn vader werd ook als wanbetaler behandeld. (En dan nog vind ik: al zou je wanbetaler zijn, dan nog hoef je niet zo behandeld te worden, want dan moet je niet de functie van telefoonbeantwoorder (of hoe noem je dat) nemen.



Maar het schijnt zo te zijn dat ze in de toekomst nog maar 15% extra mogen gaan vragen ofzo aan administratiekosten e.d., dus dan valt er nog maar weinig te halen bij die kleine bedragen en worden er ook geen deurwaarders meer ingeschakeld, want die verdienen er dan ook niets meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Dit hoef je niet te doen. Als ik het zo lees heb je geen herinneringen of aanmaningen gehad. Een rekening mag pas naar het incassobureau als er een bepaalde procedure is belopen:



Rekening, herinnering, aanmaning 1, aanmaning 2 en dan het incassobureau. Het kan iedereen immers overkomen dat een rekening niet op tijd betaald wordt. Geen fatsoenlijk bedrijf in ieder geval.



Daarbij denk je dat een deurwaarder voor Euro 23 uit zijn bed komt
quote:Tinkeldel schreef op 10 januari 2009 @ 08:29:

Ow ik heb even een beetje verkeerd gelezen. Dat incasso bureau is dat ingeschakeld voor de hoofdsom die je al betaald hebt, of alleen voor die 23 euro?



Als het alleen 23 euro is, valt er natuurlijk niet zo veel terug te halen. Die moet je namelijk nog betalen. Als het ook nog voor de hoofdsom is, dan zou ik later proberen dat bedrag terug te halen. Je hoeft dat natuurlijk niet twee keer te betalen. Maar ik weet niet wat je rechten daarin zijn.



Beetje jammer dat zo'n tut gelijk zo aan de telefoon doet, dat hoeft natuurlijk niet. Ik kan me wel voorstellen dat tut heel veel wanbetalers aan de telefoon krijgt en daarom die 'strategie' maar hanteert. Aangepast op de persoon is anders...



De hoofdsom is gewoon betaald hoor. Te laat, dat wel, rekening op ander stapeltje terecht gekomen Bart Smit (leverancier) heeft de administratiekosten naar het incassobureau gestuurd. Die er nu dus nog eens 36 euro bovenop gooiden.



Het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om de toon. Meteen die grote smoel, terwijl de hoofdsom gewoon betaald is. En zo snel als zoiets 'uit de hand loopt'. Nu al dreigen met een DW, voor een bedrag van 23 euro!



Nah ja, het zal wel allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals als je geen aanmaningen hebt gehad zou ik me er niet te druk overmaken.



Tevens zou ik een brief/mail sturen naar Bart Smit. Dat je begrijpt dat je tijdig had moeten betalen, dat je uiteindelijk de hoofdsom één dag te laat hebt betaald etc. en dat je het jammer vindt dat dit dan direct naar een incasso moet.



Daarbij zou ik vermelden dat je erg onbeschoft bent behandelt. Lijkt me geen visitekaartje voor deze keten.
quote:himalaya schreef op 10 januari 2009 @ 09:20:

Het is mosterd, maar te betalen rekeningen kun je toch gewoon klaar zetten (internetbankieren) voor overboeking zodra je ze binnen krijgt, met dan de datum waarop je het wilt overmaken?



Net zoals die parkeerboete van Marels: je hebt 6 weken de tijd om hem te betalen, er staat duidelijk op welk bedrag het daarna gaat worden. Lijkt me duidelijk.



Moeten ze dan de termijn waarop je uiterlijk moet betalen maar optrekken naar betaaltermijn + 3 dagen? of een week? of 10 dagen? Dan zullen er altijd nog mensen blijven die niet op tijd betalen.



Meid, wat fijn dat er mensen zijn zoals jij. Altijd oppassend en de rekeningen op tijd de deur uit.



Ik was te laat maar de rekening met de verhoging van de kosten kwam nádat ik de hoofdsom betaald had. Meestal is het zo dat er dan gemeld wordt 'als onze brief en uw betaling elkaar gekruisd hebben kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.' Of dat er in stond weet ik niet meer, ik had betaald, klaar.



'Ze' moeten niks. Ja, gewoon normaal doen aan de telefoon. En helemaal tegen mensen die - ofschoon niet meteen op tijd - maar wel gewoon hun rekeningen betalen.

Kleine moeite dacht ik zo.
quote:Sanmi schreef op 10 januari 2009 @ 09:59:

Nogmaals als je geen aanmaningen hebt gehad zou ik me er niet te druk overmaken.



Tevens zou ik een brief/mail sturen naar Bart Smit. Dat je begrijpt dat je tijdig had moeten betalen, dat je uiteindelijk de hoofdsom één dag te laat hebt betaald etc. en dat je het jammer vindt dat dit dan direct naar een incasso moet.



Daarbij zou ik vermelden dat je erg onbeschoft bent behandelt. Lijkt me geen visitekaartje voor deze keten.Ik heb één herinnering gekregen. Gewoon met de hoofdsom er op. Die hebben we betaald. De factuur die bij de spullen in de doos zaten is per ongeluk met de doos mee weggegooid, vandaar dat ik de herinnering betaald heb. Na de brief met de verhoging van de kosten kwam meteen dat incassobureau. Niks aanmaning, niks niet.
Alle reacties Link kopieren
Er staat toch een datum op de brief van het incassoburo. Als die gedateerd is van na de datum waarop jij betaald hebt, is er volgens mij niks aan de hand.

Als je het echt helemaal wilt weten kun je het bij rechtshulp vragen.



En de toon die ze tegen jou hebben aangeslagen, ik denk bij dat soort mensen: gelukkig heb ik maar heel even met jou te maken, maar zij moeten hun hele leven met zichzelf doen, das pas zuur.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft het ook gehad, een bedrag van 25 euro.



Hij heeft het in principe voor de rechter laten komen, kon alles met data en al op papier bewijzen.



De kantonrechter luisterde amper, was lopende band werk, hij heeft alle ksten moeten betalen, bij elkaar ruim boven de 1000 euro.



Dus die deurwaarder komt voor dat bedrag echt zijn bed wel uit blijkt.



Zwaar onterecht....
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen hebben zo'n ontzettende kutbaan, dat ze chagrijnig van zichzelf worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sanmi schreef op 10 januari 2009 @ 09:59:

Nogmaals als je geen aanmaningen hebt gehad zou ik me er niet te druk overmaken.



Tevens zou ik een brief/mail sturen naar Bart Smit. Dat je begrijpt dat je tijdig had moeten betalen, dat je uiteindelijk de hoofdsom één dag te laat hebt betaald etc. en dat je het jammer vindt dat dit dan direct naar een incasso moet.



Daarbij zou ik vermelden dat je erg onbeschoft bent behandelt. Lijkt me geen visitekaartje voor deze keten.



Zeker doen.

Gouwe tijden voor die rot incassbureaus. Maar er zijn ook fatsoenlijke. Die kun je bellen en vragen stellen en eventueel nog gespreid betalen. Het lijkt me een louche bureau wat jij hebt getroffen Eleonora. Die gaan over lijken bij wijze van spreken.

Ik zet ook meteen alles in internetbankieren. Maar dat wil niet zeggen dat ik er nooit een kan vergeten. Gebeurt best wel eens en dat gebeurt toch iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even contact opnemen met de leverancier, je hebt betaald, oké een dag te laat.



Als de brief van de incasso gedateerd is ná je betaling, hoef je er niets mee te doen, want betaald.

Is de brief verzonden voordat je hebt betaald, zal je wel de kosten moeten betalen.

Je kan eventueel het bewijs van je betaling even doorzenden via mail naar de incasso.



Heee Leo
anoniem_20995 wijzigde dit bericht op 10-01-2009 10:23
Reden: 3 woordjes vergeten
% gewijzigd
Het is een grof schandaal.....

Dat jij een fijne firma als Bart S. zo lang op zijn centjes laat wachten, tss, waar moet dat heen met de wereld? Besef je dan niet dat daar ook allemaal brave huisvaders werken die door wanbetalers mensen zoals jij, nu misschien wel op uitbetaling van hun loon moeten wachten. Stel je eens voor...vader komt vrijdagmiddag thuis met de mededeling aan zijn vrouw en kinderen dat er deze zondag geen vlees zal zijn om te snijden?

Ik zie jou niet als iemand die dat expres op haar geweten heeft geladen, dus ik beschouw het als een incident. Voortaan beter opletten hè
Ik zal ze maandag bellen, ga ik gewoon mijn tekenfilminspreekstem opzetten, aardig doen, kijken of ik de boel kan redderen en dan betaal ik die fukking kosten gewoon.



Dat geld bomt me niet eens. Ik heb er gewoon zo'n blóedhekel aan als mensen onbeschoft doen. Trek ik niet.

Maar Isabon, ik ga aan jouw man een voorbeeld nemen, ik zal maar gewoon betalen, ik kan wel principes gaan zitten hebben maar als ze me 1000 euro kosten dan laat ik ze toch maar even varen



Heeeee Jacq!
quote:Starshine schreef op 10 januari 2009 @ 10:26:

Het is een grof schandaal.....

Dat jij een fijne firma als Bart S. zo lang op zijn centjes laat wachten, tss, waar moet dat heen met de wereld? Besef je dan niet dat daar ook allemaal brave huisvaders werken die door wanbetalers mensen zoals jij, nu misschien wel op uitbetaling van hun loon moeten wachten. Stel je eens voor...vader komt vrijdagmiddag thuis met de mededeling aan zijn vrouw en kinderen dat er deze zondag geen vlees zal zijn om te snijden?

Ik zie jou niet als iemand die dat expres op haar geweten heeft geladen, dus ik beschouw het als een incident. Voortaan beter opletten hè



Star...heus......ik petaal altijd meteen netjes! Echtwaarhoorhandopmijnhartzweerhetopmemoeder!

Nu was de rekening van BS bij de 'Huis in Aanbouw stapel' terecht gekomen. Schánde, ik weet het maar ja, daar kan ik nu niks meer aan veraanderewhoehoehoeoeoe.....
Ik zei toch dat ik het als incident beschouw. Gelukkig was de bart s. zo coulant om eerst een incassobureau te laten bellen voordat de deurwaarder langskomt.
.....Dank je wel... *snik*
Ik begrijp je gevoel van onrecht helemaal (ik zou precies hetzelfde reageren), maar als ik zo voorwaarden lees, zou ik toch maar betalen:quote:9.4 Acceptgiro: U kunt ook kiezen om achteraf te betalen met een accept giro (Let op: het maximale bedrag van een bestelling met als betaalmethode acceptgiro is 400 euro). Er kan alleen van de betaaloptie acceptgiro gebruik gemaakt worden als u een bestelling plaatst als particulier en indien het factuur- en bezorgadres in Nederland ligt. Als u hiervoor kiest worden de rechten ten aanzien van het voor uw aankopen verschuldigde bedrag door Bart Smit overgedragen aan Lindorff B.V. Lindorff behoudt zich het recht voor uw verzoek om betaling per accept giro te weigeren. Desgewenst ontvangt u schriftelijk bericht met opgave van redenen als Lindorff uw verzoek heeft geweigerd. U kunt ook na een werkdag telefonisch contact opnemen met Lindorff Consumentenbeheer: 038-4273206. De betalingsvoorwaarden van Lindorff zijn van toepassing op betalingen met een acceptgiro. Deze betalingsvoorwaarden kunt u hier inzien. U heeft dan nog de mogelijkheid om voor een andere manier van betalen te kiezen.



In de voorwaarden van Lindorff staat het volgende:



quote:Verzuim

Indien u niet tijdig betaalt is het verschuldigde bedrag direct opeisbaar en bent u zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.



Vanaf de datum waarop u in verzuim verkeert, is Lindorff gerechtigd de wettelijke rente per maand te berekenen over het door u verschuldigde bedrag, tevens bent u administratiekosten verschuldigd in verband met de door Lindorff verzonden betalingsherinneringen en zal Lindorff alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening, zowel buiten rechte als gerechtelijk, aan u in rekening brengen.



Lindorff is gerechtigd het totaal verschuldigde bedrag inclusief kosten en rente door middel van automatische incasso van uw rekening af te schrijven.Ik vind het belachelijk strenge voorwaarden, maar ik vrees dat hier de "goeden" onder de "kwaden" moeten lijden.
Ik zal de Lindorffjes even bellen maandag. Opgewonden standjes die jongens en meisjes daar.



Het zal ook wel ruk zijn met niet betalenden en zo. Geloof ik meteen. Ik heb zelf ook op een kantoor gezeten waar ik de wanbetalers moest bellen. Verschrikkelijk vond ik dat. Meer dan eens zat ik met tranen in mijn ogen te luisteren naar de verhalen van mensen die hun factuurtje niet konden voldoen.



Hahahahaaa, wat een weekdier ben ik ook. Ik was er totaal niet geschikt voor, voor dat werk!
Pff wat zijn ze bij BS snel met het inschakelen van een incassobureau. Bij het bedrijf waar ik werk worden (bij mensen die normaal op tijd betalen) eerst 2 herinneringen verstuurd en daarna (na een tijd) eventueel pas doorgestuurd naar een incassobureau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven