Geld & Recht alle pijlers

Ongeluk stilstaande auto

18-05-2017 23:24 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Vandaag ging ik op de fiets, door het slechte weer had ik mijn muts ver over mijn hoofd getrokken.
Een auto stond stil en had zijn portier wagenwijd open staan. Doordat ik naar de weg keek
(ik reed netjes, midden op het fietspad) en niet vooruit knalde ik tegen de portier aan.

Mevrouw had gezegd dat ze haar kind in de auto aan het doen was, waardoor de portier open stond.
Alleen, mevrouw stond niet bij de geopende portier toen ik er met volle vaart tegen knalde.
Mevrouw stond namelijk achter desbetreffende geparkeerde auto .
De openstaande portier stond (kennelijk) al een tijdje open, de portier bedekt zowat het hele fietspad.
Ik reed netjes op het fietspad, alleen ik keek niet recht naar voren.

Doordat ik er vol tegen aanreed, is de portier helemaal uit zijn voegen geknald (ik reed er frontaal op) en kon de deur niet meer dicht.
Zelf heb ik alleen wat lichamelijke schade gekregen.
Mijn vraag is dus: Wie is er aansprakelijk voor de schade?

Zij - Ze hinderde het verkeer door een deur open te laten staan, terwijl zij achter de auto bezig was.
De portier stond wagenwijd open, bedekte zowat het hele fiets gedeelte van de weg.

Ik - Ik had beter moeten uitkijken, en naar voren moeten kijken ipv naar de weg. En ben dus aansprakelijk omdat de deur open stond, en de auto gepakeerd was.
Alle reacties Link kopieren
"Alleen wat lichamelijke schade"? Je had wel wat meer lichamelijke schade op kunnen lopen. Ik zou woest zijn. Die deur kan gerepareerd worden, als je echt een klap maakt heb jij een groter probleem. Maar ik heb geleerd dat je op een fietspad je deur niet openzet. Misschien heb ik het verkeerd? Levensgevaarlijk naar mijn idee
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen schuld bekennen, maar mijn rechtsbijstand verzekering bellen.
Alle reacties Link kopieren
hoelahoepla schreef:
18-05-2017 23:27
"Alleen wat lichamelijke schade"? Je had wel wat meer lichamelijke schade op kunnen lopen. Ik zou woest zijn. Die deur kan gerepareerd worden, als je echt een klap maakt heb jij een groter probleem. Maar ik heb geleerd dat je op een fietspad je deur niet openzet. Misschien heb ik het verkeerd? Levensgevaarlijk naar mijn idee
Je hebt zeg maar op de autoweg een fietsstrook erlangs lopen.
Naast deze weg kan je je auto parkeren, waardoor mocht je je deur helemaal open doen. Dat het zowat het hele fietspad verhinderd. Wat in dit geval zo was. Alleen stond de deur al een tijdje open, maar mevrouw was achter de auto bezig ipv van bij de geopende portier zelf.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier iets aan:

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/for ... eerde-auto
Laat de verzekering van beide partijen de schuldvraag maar uitzoeken.
Hoe weet je dan dat het al een tijdje open stond?

Bel je verzekering, die hebben het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
18-05-2017 23:29
Ik zou geen schuld bekennen, maar mijn rechtsbijstand verzekering bellen.
Ik heb zelf een WA verzekering
Alle reacties Link kopieren
Anonoompje schreef:
18-05-2017 23:30
Je hebt zeg maar op de autoweg een fietsstrook erlangs lopen.
Naast deze weg kan je je auto parkeren, waardoor mocht je je deur helemaal open doen. Dat het zowat het hele fietspad verhinderd. Wat in dit geval zo was. Alleen stond de deur al een tijdje open, maar mevrouw was achter de auto bezig ipv van bij de geopende portier zelf.
Ik snap wat je bedoeld, maar dat veranderd toch niks? Als je echt een goeie klapper maakt kan je lichamelijk goed de lul zijn door zoiets. Ik zou mijn rechtsbijstand (of verzekeraar) bellen voor advies. Maar ik zou woest zijn.
Volgens mij mag je ander verkeer niet hinderen door een openstaand portier. Als zij het hele fietspad versperde met haar open portier lijkt het mij haar eigen schuld, helemaal omdat ze zelf achter de auto bezig was. Doe die deur dan dicht.
hoelahoepla schreef:
18-05-2017 23:33
Ik snap wat je bedoeld, maar dat veranderd toch niks? Als je echt een goeie klapper maakt kan je lichamelijk goed de lul zijn door zoiets. Ik zou mijn rechtsbijstand (of verzekeraar) bellen voor advies. Maar ik zou woest zijn.
Met als doet de verzekering natuurlijk niets.
Als je uitglijd onder de douche kan je ook je nek breken.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
18-05-2017 23:34
Met als doet de verzekering natuurlijk niets.
Als je uitglijd onder de douche kan je ook je nek breken.
Nee natuurlijk doet de verzekering daar niks mee. Aan mijn woede zouden ze ook niks hebben, maar dat zou ik ook zijn. Dat 'als' zou mijn boosheid zijn, die ik in een zakelijk gesprek met de verzekeraar uiteraard achterwege zou laten.
Altijd uitkijken, mensen houden zich niet altijd aan de verkeersregels.En behoorlijk dom om zonder zicht te fietsen. Je had iemand kunnen verwonden..
anoniem_335401 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 23:50
47.99% gewijzigd
Het is sowieso suf om niet om je heen te kijken als je aan het verkeer deelneemt. Voor hetzelfde geld had de TO over een kleuter of een oma heen gereden.
Alle reacties Link kopieren
Wat klote zeg. Ik heb als puber hetzelfde meegemaakt, maar die persoon gooide zijn deur open net toen ik er aan kwam. Ik wist dus ook niet wat er gebeurde en lag ineens op straat, helemaal van het padje af. Ze wilden een ambulance bellen maar dat vond ik niet nodig. Deur was in ieder geval goed beschadigd aan de binnenkant, dat hele bakje lag er ook af. Heb een tijdje voor pampus in die auto gelegen tot ik weer een beetje was bijgekomen en ben toen gewoon naar huis gefietst. Later nog wel naar de dokter geweest omdat ik behoorlijk last kreeg van mijn nek en schouder. Wij hebben helemaal niks gedaan met de verzekering, degene van de auto ook niet., maar ik weet zeker dat ik hier geen schuld had. Hoe dat in jouw situatie zit weet ik niet, maar feit is wel dat zij gewoon compleet debiel is dat ze haar deur open laat staan. Ik heb daar sindsdien zo'n hekel aan! (Kijk in smalle straten voortaan ook altijd door de achterkanten van de auto's heen of er iemand in zit en of er mogelijk dus een deur open kan gaan, dan ga ik al meer op de straat fietsen)

Alle reacties Link kopieren
JeMappelle schreef:
18-05-2017 23:48
Wat klote zeg. Ik heb als puber hetzelfde meegemaakt, maar die persoon gooide zijn deur open net toen ik er aan kwam. Ik wist dus ook niet wat er gebeurde en lag ineens op straat, helemaal van het padje af. Ze wilden een ambulance bellen maar dat vond ik niet nodig. Deur was in ieder geval goed beschadigd aan de binnenkant, dat hele bakje lag er ook af. Heb een tijdje voor pampus in die auto gelegen tot ik weer een beetje was bijgekomen en ben toen gewoon naar huis gefietst. Later nog wel naar de dokter geweest omdat ik behoorlijk last kreeg van mijn nek en schouder. Wij hebben helemaal niks gedaan met de verzekering, degene van de auto ook niet., maar ik weet zeker dat ik hier geen schuld had. Hoe dat in jouw situatie zit weet ik niet, maar feit is wel dat zij gewoon compleet debiel is dat ze haar deur open laat staan. Ik heb daar sindsdien zo'n hekel aan! (Kijk in smalle straten voortaan ook altijd door de achterkanten van de auto's heen of er iemand in zit en of er mogelijk dus een deur open kan gaan, dan ga ik al meer op de straat fietsen)
Ik weet zelf ook dat ik fout was door niet naar voren te kijken maar naar het wegdek. Maarja, het regende.. Daarnaast vind ik het zelf ook zeer 'debiel' dat ze haar portier onbemand open laat staan, terwijl het een hindernis is voor een druk fietspad. Ik heb gelezen dat het verboden is om je deur open te laten staan als dit een hindernis is voor het verkeer. Aangezien de deur het fietspad bedekte, denk ik dat ik niet (alles) hoef te betalen (via de verzekering natuurlijk)
Naja, ik ga morgen naar de politie om extra toevoegingen aan het onderzoek te dienen. Aangezien ik op het moment nogal in de war was, en niet alles even gezegd kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Anonoompje schreef:
18-05-2017 23:58
Ik weet zelf ook dat ik fout was door niet naar voren te kijken maar naar het wegdek. Maarja, het regende.. Daarnaast vind ik het zelf ook zeer 'debiel' dat ze haar portier onbemand open laat staan, terwijl het een hindernis is voor een druk fietspad. Ik heb gelezen dat het verboden is om je deur open te laten staan als dit een hindernis is voor het verkeer. Aangezien de deur het fietspad bedekte, denk ik dat ik niet (alles) hoef te betalen (via de verzekering natuurlijk)
Naja, ik ga morgen naar de politie om extra toevoegingen aan het onderzoek te dienen. Aangezien ik op het moment nogal in de war was, en niet alles even gezegd kreeg.
Slim. Ik hoop dat jij een fijnere agent(e) hebt dan ik (en mijn ouders) toen. Die mevrouw op 't bureau zei: ''ja maar hij deed het toch niet expres??'' Nou, ik mag hopen dat alle ongelukken niet expres gebeuren :nooo: Succes! Ik hoop dat je lichamelijk niet al te veel last hebt, of nog gaat krijgen.

Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je als fietser nooit aansprakelijk en is altijd de automobilist aansprakelijk. Als fietser ben je ook niet verplicht om een WA verzekering te hebben en bezitter van een auto wel
Automobiliste is altijd fout of diegene moet kunnen aantonen dat het overmacht was. Overmacht is bijvoorbeeld dat de auto stilstaat bij een stoplicht en de fietser er dan tegenaan rijdt. De auto kan de fietser dan niet verwachten. Toevallig vandaag uitgezocht nadat ik ergens in mijn auto reed en een fietser mij niet zag, optrok en tegen de zij/achterkant van mijn auto klapte. Hij kwam van de rechterkant en stond stil toen ik langs kwam rijden, ik had voorrang. Ik schrok mij kapot. Gelukkig had hij niks en mijn auto slechts een lichte kras die er wel uit te poetsen is. In dit geval zou ik toch aansprakelijk zijn geweest voor zijn schade, ook al was het niet mijn schuld, en hij voor mijn schade. Motorvoertuigen zijn minder kwetsbaar en daardoor eigenlijk altijd aansprakelijk voor de schade. In jouw situatie schat ik zo in dat de automobiliste aansprakelijk is voor schade van jou en die van zichzelf. Ze heeft immers fout gehandeld met die open deur. Je verzekering zal dat voor je regelen. Als je naar de dokter bent geweest kun je ook een deel van je eigen risico claimen.

Best sneu als die fietser die op mijn auto knalde zijn fiets kapot zou zijn geweest. Ik had voorrang, hij maakte een fout en toch zou ik aansprakelijk zijn geweest voor de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je foto's gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
je bent zwakkere verkeersdeelnemer en als dat portier echt dusdanig fietspad hindert..tja.. ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken je verzekering het laten opknappen.
Blijf neutraal, meld het bij de verzekering dan zoeken zij het uit. Je zult vragenlijsten​ krijgen toegezonden en dan ook pluizen zij het uit.

Afgelopen jaren drie keer zo met de verzekering te maken gehad. Ik zelf maakte schade met mijn winkelwagentje aan een auto en twee zoons hadden ook een akkefietje. Advies was steeds om geen schuld te bekennen maar het neutraal te verwoorden en het door de verzekering te laten beslissen.
Je keek naar de weg waardoor je het portier niet zag, maar je hebt wel gezien dat die vrouw achter de auto stond?

Verder zou ik het ook door de verzekering laten oplossen.
nerdopviva schreef:
19-05-2017 07:28
Je keek naar de weg waardoor je het portier niet zag, maar je hebt wel gezien dat die vrouw achter de auto stond?

Verder zou ik het ook door de verzekering laten oplossen.
Ik neem aan dat die vrouw erachter vandaan kwam.

Portier open laten staan is altijd fout, of er nou iemand tegenaan knalt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Omdat de auto geparkeerd was, nam hij niet deel aan het verkeer.
Daarvoor gelden andere regels. Je bent als fietser dan geen zwakkere verkeersdeelnemer meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven