Geld & Recht alle pijlers

Minder verdienen, omdat het een vakantiecontract is?

19-05-2017 15:55 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben bijna afgestudeerd en heb een aanbod gekregen van een tijdelijke baan. De zomerperiode en dan wordt verder gekeken. Nu is er niet veel aanbod qua werk op het moment, komt met vlagen.

Dus ik wilde dit meteen aangrijpen, maar tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek werd benoemd dat ik, omdat ik een vakantiecontact heb, een niveau lager (dan mijn opleiding daadwerkelijk is) wordt uitbetaald.

Is dit gebruikelijk en zou jij hiermee akkoord gaan?

Oh ja! Ze zouden mij dan niet in de aanloopschaal van een lagere functiegroep zetten. Dat was volgens het bedrijf wel zo schappelijk, omdat het wel een zware baan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de cao even opzoeken. Die zijn tegenwoordig online allemaal wel te vinden.
Wordt er minder van je verwacht omdat de inschatting is dat je er maar kort werkt? Of voer je de functie net zo uit als ware het een baan voor het hele jaar?
Als er een Cao is mag het niet. Dan moet je ingeschaald worden voor de functie die je vervult. Dan kunnen ze je alsnog wel onder in de schaal zetten, maar niet lager plaatsen. Ook daar weten sommige bedrijven wel een weg in, dan noemen ze je gewoon administratief medewerker en laten je hoger gekwalificeerd werk doen.
Je wordt een schaal lager geplaatst dan je opleidingsniveau is?
In welke schaal valt de functie? Dat is namelijk de schaal waarin je betaald moet gaan worden.

Als jij als wo'er achter een lopende band in een fabriek wilt werken, betekent dit niet dat je meer betaald krijgt dan een ander omdat je wo opgeleid bent
MinkeDeWit schreef:
19-05-2017 16:18
Als er een Cao is mag het niet. Dan moet je ingeschaald worden voor de functie die je vervult. Dan kunnen ze je alsnog wel onder in de schaal zetten, maar niet lager plaatsen. Ook daar weten sommige bedrijven wel een weg in, dan noemen ze je gewoon administratief medewerker en laten je hoger gekwalificeerd werk doen.
Er zijn genoeg CAO's waarin bepalingen staan dat medewerkers in eerste instantie worden aangenomen in een lagere CAO.
Fruity-Pebbles schreef:
20-05-2017 06:58
Je wordt een schaal lager geplaatst dan je opleidingsniveau is?
In welke schaal valt de functie? Dat is namelijk de schaal waarin je betaald moet gaan worden.

Als jij als wo'er achter een lopende band in een fabriek wilt werken, betekent dit niet dat je meer betaald krijgt dan een ander omdat je wo opgeleid bent
Klopt als een bus!
TO, voor vakantiewerkers worden de werkzaamheden vaak aangepast naar lichtere werkzaamheden. Dat heeft dan bijv te maken met het feit dat er geen tijd is om iedereen goed in te werken op alle facetten van de baan, en met dus als vakantiekracht een kleiner deel van de functie uitvoert. Als dat het geval is, dan kan een lagere inschaling gerechtvaardigd zijns
-NummerZoveel- schreef:
20-05-2017 21:33
TO, voor vakantiewerkers worden de werkzaamheden vaak aangepast naar lichtere werkzaamheden. Dat heeft dan bijv te maken met het feit dat er geen tijd is om iedereen goed in te werken op alle facetten van de baan, en met dus als vakantiekracht een kleiner deel van de functie uitvoert. Als dat het geval is, dan kan een lagere inschaling gerechtvaardigd zijns
Dit.

Gaat toch om de werkzaamheden en daar het passende salaris bij. Niet om je diploma.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit mag, zolang het niet lager dan de minimumloon is zoals beschreven in je CAO/Vanuit de overheid gereguleerd.
Tevens ben je niet verplicht akkoord te gaan maar als je weet dat het normale loon goed is en het een leuke baan vind zou ik ervoor gaan.
Non bis in idem
-NummerZoveel- schreef:
20-05-2017 21:31
Klopt als een bus!
:yes:
-NummerZoveel- schreef:
20-05-2017 21:30
Er zijn genoeg CAO's waarin bepalingen staan dat medewerkers in eerste instantie worden aangenomen in een lagere CAO.
Klopt, maar dan gelden die regels voor iedereen, ook voor personeel dat voor vast wordt aangenomen. Ook die kunnen onderhandelen natuurlijk. Je mag niet iemand aannemen in functie X en dan een salaris wat veel lager ligt dan het minimum voor die functie. Dus de meeste bedrijven zullen wat rommelen met de functiebenaming. Het zullen natuurlijk ook meestal relatief eenvoudige functies zijn waarbij het loont om iemand voor twee maanden aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Het opleidingsniveau doet er niet toe, het gaat om het werk dat je gaat doen. Je kunt een hersenchirurg met dertig jaar ervaring zijn, als je vervolgens een baan aanneemt als vuilnisman, krijg je gewoon het loon van een vuilnisman.

Maar hey, werkervaring is ook wat waard.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal! Ik accepteer de baan, wat Ceylon ook zei, werkervaring op doen.
Als er in de tussentijd iets anders op mijn pad komt (met meer zekerheid) zal ik hiervoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven