Geld & Recht alle pijlers

bijdrage bel.dienst: errug veel...??

14-01-2009 12:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje:



Ik zit in een scheidingsprocedure. Verwachting is dat in deze maand de scheiding officieel wordt uitgesproken. Ik blijf met ons zoontje van 4 in onze woning.



Nu heb ik eind december aanvragen ingediend, zoals alleenstaande ouder korting, kinderkorting etc.

Ik heb de aanvragen ingevuld samen met het hoofd van de salarisadm. van mijn werk. Hij heeft mij hierbij geholpen, zodat ik me wat zekerder voelde (ben niet zo'n held met getallen...)



Nu kwam er in de eindberekening een bedrag uit van bijna 400 euro wat ik p/mnd terug zou krijgen vanuit de bel.dienst (middels deze kortingen dus).. Dat lijkt me zó ontzettend veel!!!!!



Daarbij las ik vandaag op de site van de bel.dienst dat ik ook nog eens in aanmerking schijn te komen voor kindgebonden budget. Ik heb net even met de bel.dienst gebeld om dit te checken en ik schijn inderdaad aan de voorwaarden te voldoen.



Alles met elkaar begin ik me zo onderhand lichtelijk ongemakkelijk te voelen. Dit kan toch niet kloppen??? Dat ik zóveel terug krijg??



Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik snap uiteraard dat de bedragen gekoppeld zijn aan je inkomen e.d., maar is het normaal dat je bedragen terugkrijgt maandelijks van rond de 400 euro??
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen krijgen een heel salaris terug zo wat.





Een vriendin van mij (alleenstaand werkt 4 dagen minimum loon)



Krijgt maximale kinderopvangtoeslag, huur, zorg en kindgebonden budget, alles wat ze terug krijgt is haast haar salaris dus ja het is idd mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
ik las trouwens beldienst en dacht; wat is dat nou dan?
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 13:35
Reden: wijziging ivm permaban angel2
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:yayaatje schreef op 14 januari 2009 @ 12:23:

Ik snap uiteraard dat de bedragen gekoppeld zijn aan je inkomen e.d., maar is het normaal dat je bedragen terugkrijgt maandelijks van rond de 400 euro?? Ik vind het niet eens veel...
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk om eens te lezen dat er ook mensen zijn die 400 euro veel geld vinden om te krijgen i.p.v. het vanzelfsprekend te vinden!



Verder kan het inderdaad best kloppen maar vergeet niet dat het inkomensafhankelijk is en dus veranderd zodra je meer/minder verdient. Vaak krijg je het ook voorlopig wat inhoud dat het niet altijd klopt met waar je echt recht op hebt. Dit weet je pas achteraf en de definitieve berekeningen van de belastindienst laten wel eens een paar jaar op zicht wachten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Kan best kloppen hoor. Ik zit ook bijna op dat bedrag. Vooral de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting tikt aardig aan.



Wat is kindgebonden budget? Nog niet van gehoord.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ja kindgebonden budget vervangt de oudertoeslag, als je die al kreeg, hoef je niks te doen. Dan krijg je automatisch een beschikking voor 2009 en moet je checken of je er nog recht op hebt. Was bij mij toen 85 euro per maand, ook lekker.



En ja, dat bedrag is vrij normaal, als je alleenstaand bent.

Krijg je dus bovenop je salaris en er wordt veel kinderopvang vergoed, dus al met al is het niet zo slecht.
Alle reacties Link kopieren
oudertoeslag, bedoel je daarmee de kindertoeslag die vorig jaar is ingevoerd en in plaats kwam van de kinderkorting?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
je mag toch wel van die man van de salarisadm. verwachten dat hij het goed gedaan heeft? Verder denk ik dat die 400 euro best reeël is hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar gestopt met werken (bewuste keuze) en kwam er gisteren ineens achter dat ik in aanmerking kom om heffingskorting aan te vragen. Dat is 2000,- euro per jaar die ik zomaar krijg zonder er iets voor te hoeven doen.

Ik was echt stom verbaasd hierover, al is het wel een leuke meevaller.
Alle reacties Link kopieren
Het zou toch best kunnen kloppen hoor. De bedragen van al die heffingskortingen zijn:

- combinatiekorting (maximaal): 1765

- alleenstaande ouderkorting: 902

- aanvullende alleenstaande ouderkorting:1484

--------

totaal 4151



Per maand is dat ongeveer 346.



Dan heb je daarnaast nog kinderopvangtoeslag (als je kind naar de kinderopvang of BSO gaat), kindgebonden budget inderdaad, zorgtoeslag, huurtoeslag. Er is heel wat te halen, haha.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 14 januari 2009 @ 13:11:

Er is heel wat te halen, haha.En dus heel wat op te hoesten door anderen!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind het écht veel, een bedrag van rond de 400 euro! Dat KRIJG ik maar zo erbij!!! Ik ben nog steeds wat terughoudend met het geloven hiervan. Eerst maar eens zien wat de daadwerkelijke reactie van de belastingdienst is zometeen, na het indienen van mijn aanvraag...



Ik vind het zo'n rare gewaarwording. Nu ik zometeen gescheiden ben, heb ik meer inkomen dan ik ooit heb gehad...en dat dus alleen door deze kortingen...! Kan het maar moeilijk geloven...



Vervelende is dat ik hier wel binnenkort uitsluitsel over moet hebben, omdat ik inzichtelijk wil hebben wat mijn totale maandelijkse plaatje wordt. Ik ga straks iets minder werken nu mijn zoontje zometeen naar school gaat, waardoor ik dus ook salaris inlever. Hiervoor is het voor mij noodzakelijk om te weten hoeveel ik nu straks daadwerkelijk aan vaste lasten heb en wat ik daar tegenover aan inkomsten heb. En als het bedrag van de bel.dienst inderdaad zo hoog is, dan scheelt me dat behoorlijk...



Ik overweeg om bi.kort een afspraak te maken op kantoor bij de bel.dienst om toch nog eens met ze om de tafel te gaan of dit allemaal wel klopt...Of slaat dat nergens op, vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
En wat kindgebonden budget betreft: dat vind ik ook al zo typisch. Ik ontving immers al de kinderbijslag. Ik krijg dus zometeen ook nog combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. En dan zou ik nu óók nog eens kindgebonden budget krijgen??



Dit kan toch allemaal helemaal niet??



(ik ben als de dood dat ik zometeen met verkeerde illusies leef. Of dat ik later alsnog een terugbetaling moet doen. Dan ontvang ik het nu liever niet, of minder, dan dat ik later alsnog bericht krijg dat het niet correct was)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pauline65 schreef op 14 januari 2009 @ 13:14:

[...]





En dus heel wat op te hoesten door anderen!
quote:Pauline65 schreef op 14 januari 2009 @ 13:14:

[...]





En dus heel wat op te hoesten door anderen!

Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De heffingskortingen zijn kortingen op de belasting die je zelf betaalt. Betaal je weinig belasting, krijg je dus weinig terug. Je kunt nooit meer terugkrijgen dan je zelf betaalt.



Dit geldt niet voor het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag. Die zijn inkomensgebonden, maar de hoogte daarvan is niet afhankelijk van de hoeveelheid belasting die je betaalt.



Poezewoes, volgens mij is er iets veranderd in de alleenstaande ouderkortingen. Ik weet niet meer precies hoe of wat. Ik weet wel dat het elders weer gecompenseerd is. Dus ik krijg geloof ik geen aanvullende alleenstaande ouderkorting in 2009, maar een ander bedrag is wel omhoog gegaan. (Let op hoor, klok en klepel enzo, ik heb werkelijk geen idee meer hoe het nou precies zit/zat...)
Yayaatje, dat is hier ook het geval. Ik heb het nu ruimer dan voor de scheiding. Ik ben 12 uur per week meer gaan werken (werk nu 32 uur) en krijg veel meer belastinggeld terug. Ik heb het als het goed is zelfs ruimer dan mijn ex-man en ik gezamenlijk doordat een aantal vaste lasten ook wegvalt nu.
Yayaatje, als jij je er prettig bij voelt om de belastingdienst ook nog om advies te vragen moet je dat doen. Prima toch? Beter dat je zeker weet dat je op al die bedragen recht hebt, dan dat je het straks moet terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Kindgebonden budget is een nieuwe tegemoetkoming die in de plaats is gekomen van wat vroeger de kinderkorting was. Tot vorig jaar zou je dus kinderkorting hebben gekregen en nu krijg je kindgebonden budget (tot een bepaald inkomen).



Kinderbijslag is weer iets heel anders. Dat krijg je per kwartaal en niet van de belastingdienst maar van de sociale verzekeringsbank. En bovendien geldt de kinderbijslag voor iedereen, zonder inkomensbovengrens.



Voor de combinatiekorting geldt dat je hier recht op hebt als je meer dan E 4619 verdient en je hebt een kind jonger dan 12 in huis.

Alleenstaande ouderkorting krijg je als je alleenstaande ouder bent, je kind in belangrijke mate onderhoudt (als jij de kinderbijslag krijgt, dan is dat al zo), en als je niet samenwoont met anderen dan je eigen kinderen die nog geen 27 zijn.

Aanvullende alleenstaande ouderkorting krijg je als je alleenstaande ouderkorting krijgt, werkt, en een kind jonger dan 16 in huis hebt.



De bedragen zijn meestal afhankelijk van je inkomen, met een maximumgrens. Gaat een beetje ver om die allemaal hier weer te geven, maar ik denk dat je er wel van uit kunt gaan, dat de bedragen die jij krijgt kloppen als je het juiste inkomen hebt opgegeven. Het ontvangen van alimentatie voor jezelf of je kind heeft geen invloed op het recht op deze kortingen. Ze worden namelijk berekend over het inkomen dat je ontvangt uit arbeid (en alimentatie is geen inkomen uit arbeid).
..
Alle reacties Link kopieren
quote:__justme__ schreef op 14 januari 2009 @ 13:36:

[...]





Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Reizigster, even een vraagje t.a.v. die combinatie korting:



Je schrijft dat je hier recht op hebt als je meer verdient dan E 4619.



Ik neem toch aan dat ze hier bedoelen: je jaarinkomen?? Als je jaarinkomen dus boven de 4619 ligt, dan kom je hiervoor in aanmerking? Of hebben ze het over een maandinkomen??



(ook weer zo onduidelijk... dan denk ik: iedereen, of nou ja, de meeste werkende mensen toch?, hebben toch wel een jaarinkomen van bóven de 4619?? Ik vind het allemaal zo vaag..Je verdient jaarlijks toch niet minder dan 4619?)



Sorry als ik nu erg dom doe...
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes, voor mij is dit allemaal ook een compleet nieuw vakgebied en ben er ook nog niet erg in thuis.



Maar als ik het goed begrepen heb is het kindgebonden budget nu wat voorheen de kindertoeslag was.

Kijk anders eens op de site van de bel.dienst. Daar staan de voorwaarden om er evt. voor in aanmerking te komen!



Ik blijf het gek vinden hoor. Als ik alles juist heb ingevuld en het zou kloppen dan krijg ik:

- kinderbijslag

- vergoeding voor de BSO

- alleenstaande ouderkorting

- aanvullende alleenstaande ouderkorting

- combinatiekorting

- aanvullende combinatiekorting

- ouderschapsverlofkorting



Dat is toch niet normaal!??!?! En het is nou ook weer niet zo dat ik een erg laag inkomen heb. Gewoon...niet slecht...



Ik denk dat ik toch maar eens richting bel.kantoor ga...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en dan vergeet ik in het rijtje nog dus evt. het kindgebonden budget waar ik recht op zou hebben...
Heerlijk toch? Geniet ervan, beter dan moeten sappelen om rond te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven