Geld & Recht alle pijlers

Robidus

15-06-2017 20:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb eens even een vraagje..

Misschien heel stom misschien ook niet maar mijn vriend heeft n lange tijd in de ziektewet gelopen via UWV.

Nu heeft hij van april tot mei gewerkt via het uitzend bureau start people. Na n maand bleek dat het toch niet ging en heeft hij zich weer moeten ziekmelden dit is toen gebeurd via start people. Nu is hij afgelopen week op gesprek geweest bij een bedrijfsarts van robidus en krijgt hij ook via daar zijn geld.

Heel stom misschien maar mijn vriend zegt dat robidus onderdeel van Uwv is. Ik zelf twijfel hier aan..

En ik vraag mij af of je je als je ziek bent naast het uitzend bureau ook ziek moet melden via uwv, leek mij namelijk van wel
Je hoeft je toch alleen ziek te melden bij je werkgever?
SallySpectra schreef:
15-06-2017 20:36
Je hoeft je toch alleen ziek te melden bij je werkgever?
Robidus is een partij die de verzuimmeldingen voor o.a. bepaalde uitzendbureaus oppakt. Als je via zo'n uitzendbureau werkt moet je je bij je opdrachtgever, het uitzendbureau (je werkgever dus) èn de verzuimservice ziekmelden.
Alle reacties Link kopieren
Hij werkte via n uitzendbureau.. het bedrijf heeft gezegd dat het niet meer werkt en toen heeft hij zich zoals hem dat verteld is zich via het uitzendbureau moeten ziekmelden.

Vandaar ook de vraag,
Vorige keer was hij nog in dienst en is dat wel via uwv gegaan nu lag de situatie weer met wat anders
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
15-06-2017 20:40
Robidus is een partij die de verzuimmeldingen voor o.a. bepaalde uitzendbureaus oppakt. Als je via zo'n uitzendbureau werkt moet je je bij je opdrachtgever, het uitzendbureau (je werkgever dus) èn de verzuimservice ziekmelden.
Betekent dat dat robidus dus geen onderdeel is van UWV?
Alle reacties Link kopieren
Robidus is absoluut geen onderdeel van UWV.
Alle reacties Link kopieren
Robidus is een particuliere instantie (bedrijven die eigen risico drager zijn voor ziektewet maken veelal van ze gebruik).

Ik heb zeer mijn twijfels over de kwaliteit van Robidus, denk dat het UWV een betere partner is. ( volgens mij werken ze ook met een soort bonus systeem van hoe eerder ze mensen uit de ziektewet krijgen en geplaatst krijgen bij een ander hoe meer cash ze binnen halen).
Alle reacties Link kopieren
Maar het lijkt mij toch dat hij bij ziekte dit ook moet melden bij Uwv?

Heb nu ieder geval in het contract van start people een stuk gevonden over de ziekteverzuimregelement en Uwv al wordt ik hier nog niet veel wijzer van.

Sowieso is het plan om morgen te bellen met UWV en Robidus om verheldering te krijgen over het een en andere. Zoals waaron het nu via Robidus gaat ipv uwv en of hij zich als nog bij UWV zou moeten ziekmelden.

Duidelijk is nu ieder geval waarom hij nu na ziekmelden nooit bericht heeft gehad van Uwv
Alle reacties Link kopieren
Robidus voert de taak van de (ex) werkgever uit. Hij zal ook beschikbaar moeten zijn voor uwv en daar meldingen moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Dus dat houdt in dat Robidus slechts een partner is van de werkgever als ik het goed begrijp.
Dus dan zou hij alsnog ziekgemeld moeten worden, enige punt is nu wel dat nu hij ook weer terug in de ziektewet zit hij momenteel niet thuis zit maar op een andere locatie voor zijn herstel.
Alle reacties Link kopieren
Het uzb is dus eigenrisicodrager, daardoor betalen ze lagere premies. Daar staat dan tegenover dat ze zelf ipv het UWV verantwoordelijk zijn voor de doorbetaling en begeleiding van ziekte medewerkers, ook als die niet meer bij hen werken. In de praktijk besteed het uzb de begeleiding van zieke medewerkers uit aan een bedrijf genaamd Robidus.
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
15-06-2017 22:17
Het uzb is dus eigenrisicodrager, daardoor betalen ze lagere premies. Daar staat dan tegenover dat ze zelf ipv het UWV verantwoordelijk zijn voor de doorbetaling en begeleiding van ziekte medewerkers, ook als die niet meer bij hen werken. In de praktijk besteed het uzb de begeleiding van zieke medewerkers uit aan een bedrijf genaamd Robidus.
Ja kwam dus ook inderdaad in het contract al iets tegen over het eigenrisiciodrager. Dat is me nog niet helemaal duidelijk, waar staat dr afkorting zin trouwens voor?

En zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt.. klinkt heel stom maar ik ben niet zo goed met al die termen haha, mijn excuus dus hiervoor
Alle reacties Link kopieren
Het uitzendbureau (uzb) heeft er dus voor gekozen zelf het risico te dragen voor ziekte bij hun werknemers. Ze hoeven dan minder sociale premies te betalen. Maar ze moeten dan dus zelf hun (ex)medewerkers doorbetalen en begeleiden als ze wel ziek worden. Het UWV doet dat dan dus niet. Bedrijven hopen dat ze voordeliger uit zijn zo, want ze besparen op de premies. Maar dan moeten ze wel het ziekteverzuim laag houden. Daarvoor huren ze onder andere bedrijven als Robidus in. Zij begeleiden de zieken in de hoop ze zich zo snel mogelijk weer beter te melden zodat ze hen geen ziekengeld meer hoeven te betalen.

Op de site van het UWV staat ook nog meer info:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... index.aspx
Alle reacties Link kopieren
En nog wat interessante info over dit soort bedrijven van Radar:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... menselijk/
Alle reacties Link kopieren
Dan ken hij zich dus beter ziek gaan melden via UWV lijkt mij.
Als we dat doen (ik help hem soms met zulke dingen) wat gebeurd er dan met de ziekmelding van Robidus?

Neem ieder geval aan dat ziekmelding van UWV weer het zelfde proces gaat betekenen. Brief van de ziekmelding, telefonisch gesprek en vervolgens op gesprek (in ons geval in Goes).
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet zelf kiezen wie de begeleiding doet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt niet zelf kiezen waar je je ziek meld. Het UWV kan niets voor je doen in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
suusj91 schreef:
15-06-2017 22:34
waar staat dr afkorting zin trouwens voor?
ZIN als in Zorginstituut Nederland? Daar werd je voorheen aangemeld als je 6 maanden of langer je zorgpremie niet betaalt had. Dat moet je dan aan hen betalen + een boete. Tegenwoordig gaat dat via het CAK.

Of bedoel je dat niet?

En je vriend kan zich niet ziek melden bij het UWV. Zijn werkgever is eigen risicodrager, dan doet het UWV niks. Je kunt niet kiezen bij wie je je ziekmeldt.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers kunnen zich op 2 manieren verzekeren voor het ziektewetvanget (is een verzekering voor zieke medewerkers die tijdelijk in dienst zijn). De verzekering kan lopen via het uwv (sociaal zekerheidsstelsel van overheid) of via een particuliere cq commerciele verzekeraar waar Robidus er 1 van is.

Veel uitzendbureaus zijn inmiddels niet meer verzekerd via uwv maar hebben dit anders geregeld. De begeleiding loopt dan vaak via de arbodienst van de verzekeraar/ex werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
16-06-2017 06:14
Nee, je kunt niet zelf kiezen waar je je ziek meld. Het UWV kan niets voor je doen in dit geval.
En wat houdt dat in dan voor zijn uitkering? Want robidus wil dus zijn uitkering omzetten naar ww terwijl er qua n gesprek amper naar hem geluisterd is
Alle reacties Link kopieren
Indoen zij hem beter willen melden en hij is het daar niet mee eens dan kan hij een second opinion vragen bij het uwv. Is hij door een arts gezien bij Robidus?

Die second opinions heet deskundigen oordeel met onderwerp ziek/niet ziek cq kan ik mijn eigen werk weer volledig doen. Aanvragen van het deskundigenoordeel kan via website van het uwv. Kosten 100 euro.

Er moet dan wel een eerste oordeel zijn dus een echte betermelding en geen misschien moet je maar de ww in. Je kunt namelijk geen 2de oordeel krijgen over iets waarover geen 1e oordeel bestaat. Vandaar dat hij eerst moet vragen om een spreekuur bij de arts van Robidus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als hij ziek uit dienst is gegaan , dan kan en hoeft hij zich niet ziek te melden bij UWV omdat Start people dat heeft gedaan. Daardoor valt de begeleiding nu onder Robidus. Robidus mag en kan zijn uitkering niet omzetten. Zodra hij beter is kan hij ww aanvragen, zolang hij ziek is valt hij onder de Ziektewet. Niet onder druk laten zetten door Robidus !
Dan is hij kennelijk hersteld gemeld door se bedrijfsarts van Robidus. Dan stopt namelijk de ZW. Als je vriend het daar niet mee in is kan hij bezwaar maken tegen de herstel beslissing. Bezwaar maken doe je, ook in dit geval, wel bij het UWV.
Een deskundigen oordeel kan alleen bij een dienstverband, als ik me niet vergis, viva-amber. De meeste dienstverbanden van uitzendbureaus stoppen per datum ziekmelding. Dan is de vriend van to dus vangnetter geworden. Maar Start is eigen risicodragend voor de ZW, ZW wordt in dit geval dus uitgevoerd door Robidus.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor. Dit is een uitzondering die in de nieuwe ziektewet is opgenomen. Deskundigenoordeel kan wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven