Geld & Recht alle pijlers

Bedrag genoemd in sms is bindend?

16-01-2009 17:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn auto weggebracht naar de garage. Ik zou gebeld worden over de kosten. Ik kreeg een sms met daarin de melding dat het 340 euro was en een opgaaf van de werkzaamheden. Daarmee ging ik akkoord. Nu word ik gebeld dat ie klaar is en dat de kosten 430 euro zijn. Het bedrag in de sms was een typfout... Kan dit zomaar?

Overigens betaal ik wat ik moet betalen, ik schrok alleen al van de 340 en 430 is dus nog eens 90 meer.
anoniem_52825 wijzigde dit bericht op 19-01-2009 05:12
Reden: typfoutje :-)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Typfout lijkt me typisch... dan zijn namelijk 2 van de 3 karakters fout getypt. Een 3 in plaats van een 4 en een 4 in plaats van een 2...

Maar goed, hier heb je niets aan, want ik weet niet of je garage dit kan maken. Zelf sms ik nooit met mijn garage, maar bellen ze me altijd even over de ingeschatte kosten.
Peas on earth!
Je hebt akkoord gegeven voor 340 euro, niet voor 420 euro. Om er even van uit te gaan dat je ook per sms antwoord hebt gegeven, heb je daar ook het bedrag van 340 euro genoemd?

Zelf zou ik toch de discussie aangaan. Al zou je de helft dan maar hoeven te betalen van de extra 90 euro.



En wat PrincesOpDeErwt zegt: het zijn 2 tikfouten. Beetje vaag verhaal van de garage
Wat je "recht" is, durf ik je niet te zeggen, maar ik zou er ook zeker niet akkoord mee gaan. Het is een enorm bedrag waar het hierover gaat en zij doen alsof er niets aan de hand is en het een lullig foutje is. Als geld voor jou niets zou hebben uitgemaakt, dan zou je toch niet afgesproken hebben dat ze jou eerst de kosten door moesten geven zodat je expliciet toestemming voor het maken van de kosten kan geven? Ik zou dus voet bij stuk houden en ook echt niet meer dan die 340 euro afrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad gebeld worden maar de garage stuurde dus een sms. Ik heb met "prima, bedankt voor het bericht" geantwoord.

Als hij 420 had gezegd had ik hetzelfde gezegd, het moest toch gedaan worden. Daarom geneer ik me ergens om erover te beginnen. Maar aan de andere kant heb ik een beetje het gevoel dat ze er gewoon wat opgegooid hebben..
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel, ik vind ook wel dat het niet zomaar kan. Dat bedrag was de afspraak en het typfoutje kost wel 90 euro.
Het gaat er niet om wat jij bereid was om eventueel te moeten betalen, het gaat er om wat jij overeengekomen bent om te betalen. En dat is niet 420 euro!



Ga naar de garage en reken af. Als zij met een hogere factuur komen, speel het dan hard en zeg dat jij toestemming hebt gegeven voor 340 en niet 420 euro. Als zij komen met "tikfoutje" dan kun je reageren dat dit ondernemersrisico is. Als de Gamma een artikel voor 10 euro in de aanbieding zegt en eigenlijk 20 euro had bedoeld, dan hebben ze ook een probleem en moeten zij het voor die 10 euro leveren.



Als het duurder moest worden, dan hadden ze jou netjes opnieuw moeten bellen om dat met je te bespreken. En dat hebben zij niet gedaan. Hun fout dus!
neem een man mee. Kennis van mij met een garage heeft mij ooi verteld altijd een man mee te nemen naar garage, omdat vrouwen in het ootje genomen worden. Dus als je ergens een man vandaan kunt halen: laat hem het oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Als 340 euro een prijs was die redelijkerwijs verwacht had mogen worden door jou voor deze werkzaamheden, dan kunnen ze niet ineens gaan roepen dat het "een typefoutje" was. Dan mogen ze toch echt wel even beter opletten en prijzen controleren voordat het smsje verstuurd wordt.



Ik zou me ook vasthouden aan die 340 euro, dat is waar jij mee akkoord gegaan bent.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de standaardvoorwaarden bij de garage niet dat het vantevoren genoemde bedrag een schatting is, en het altijd meer kan worden?



Ik weet dat onze garage daar namelijk altijd netjes voor waarschuwt. Maar die bellen altijd (vind sms'en wel heul modern hoor..), en dan spreken we direct af dat als het verschil meer wordt dan ... euro ze nog een keer bellen.



Ik denk niet dat je er wat aan kan doen omdat ze altijd kunnen aangeven dat de kosten meer werden omdat de werkzaamheden langzamer/moeilijker verliepen dan gedacht.



Vind het heel typfouten verhaal wel raar, dat bedrag lijkt niet eens op elkaar, en de cijfers zitten onder andere knoppen, dus een keer teveel of teweinig 'getoetst' kan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf in de garagebranche gewerkt. Wanneer zij zwart op wit een bepaald bedrag aan jou doorgeven, dan moet de reparatie ook voor dat bedrag uitgevoerd worden.

Jij hebt akkoord gegeven voor een bepaald bedrag en jij kan er niet anders dan vanuit gaan dat dit ook akkoord is.

Het verschil is geheel voor rekening van de garage.
Alle reacties Link kopieren
Die 340 is betaald door degene die de auto heeft opgehaald (had geld gegeven omdat ik de auto zelf niet op kon halen). Het is een normaal bonafide bedrijf maar er is niks op papier gegaan dus ik heb ook niks waar "de kleine lettertjes" opstaan. Tot vorig jaar werd ik inderdaad gebeld, nu dus per sms (vind ik ook "heul modern" Wurmpje!).

Ik vond 340 al een groot bedrag maarja, wat moet dat moet. Negentig euro meer is een behoorlijk bedrag vind ik.

Ik ga maandag even langs, zal van het weekend even zoeken naar een man .
Alle reacties Link kopieren
Is de rekening niet gespecificeerd dan? Daar zou ik ook even naar vragen als je die niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs bonaide garages kunnen de boel flessen, al zeg ik niet dat het in jou geval ook zo is.



Ooit een 2e hands auto gekocht bij een bekende garage hier, toen ik de auto op kon halen zaten er ineens lelijke wieldoppen op. Maakte er nog een opmerking over dat ze dat wat mij betreft niet hadden hoeven te doen. Ik kreeg ze van hun, aardigheidje werd er gezegd.... Bij thuiskomst direct de lelijke wieldoppen er afgehaald. En....er zaten 4 totaal andere velgen en oude banden op dan toen ik de auto kocht!! Omdat de garage inmiddels gesloten was heb ik de volgende dag direct contact opgenomen met de garage en ze voor de keus gesteld:



- of ze zetten er alsnog de velgen met nieuwe banden die er op zaten toen ik de auto kocht want die zaten er ook op toen ik de koop overeenkomst sloot.



- of ik kwam direct de auto terug brengen en wilde in dat geval mijn geld terug.



Ja, het was een foutje van een leerling monteur die had 4-gat velgen geplaatst, terwijl het 5-gat velgen hadden moeten zijn (of andersom, dat weet ik niet meer precies), werd er gezegd. Alles goed en best, maar dan hadden ze het mij eerlijk moeten vertellen toen ik de auto op kwam halen! Uiteindelijk tot een compromis gekomen dat ik andere, juiste, velgen kreeg maar wél met 4 nieuwe banden.

Als mensen horen welke garage dat is geweest, geloven ze het ook niet, want hij staat goed bekent......



Een typefout...ik vind het een typisch verhaal. Die cijfers zitten wel onder hele andere knoppen! Ik zou het toch niet direct accepteren denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maandag naar de garage. Voordeel is wel dat de auto dus al opgehaald is en dat er maar 340 euro is betaald. Zij moeten dus nog 90 euro van mij krijgen.. en daar ga ik dus inderdaad eerst eens even over in discussie. De rekening ligt in de auto (auto staat nog bij m'n ouders en haal ik zondag op) dus ik kan nu niet zien wat er op staat.

Ik laat de afloop nog wel even weten, bedankt voor het meedenken allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ooh, dan heb je ook wel even tijd om bij andere garages te informeren wat zij voor dezelfde werkzaamheden vragen.
Alle reacties Link kopieren
Waren de uiteindelijke kosten nou 420 of 430 euro? Je noemt beide bedragen in je openingspost. Als het 430 euro is, kan ik me idd voorstellen dat het een typefout is, dan heeft degene die de sms stuurde de 4 en de 3 omgedraaid. Desalniettemin een fout in hun nadeel, ze doen je een prijsopgave en dienen zich daaraan te houden. Het is geen bedrag waarvan je je meteen moet afvragen of het wel klopt (was wel het geval geweest als hij bijvoorbeeld had gemaild dat het 43 euro zou gaan kosten), dus jij bent er in goed vertrouwen vanuit gegaan dat het bedrag van 340 euro klopte. Ik zou dan ook niet meer betalen dan die 340 euro. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben samen een overeenkomst gesloten. Een overeenkomst komt volgens de wet tot stand door aanbod en aanvaarding. Zij deden het aanbod van 340 euro en dat heb je aanvaard. Aanbod en aanvaarding zijn vormvrij dus een sms kan je daar voor gebruiken. Wat zij nu doen is het aanbod herroepen maar dit kan alleen als jij het nog niet aanvaard had. Uitzondering is als jij wist of moest weten dat het niet zou kloppen. Dus als ze 34 euro in de sms hadden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Is het verschil te verklaren door de BTW?
Alle reacties Link kopieren
't Zou raar zijn als een garage aan een particulier een bedrag ex BTW doorgeeft, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook altijd een bedrag doorgebelt van wat het onderdeel kostte, daar kwam nog eens manuren bij en de BTW. Lijkt me eigenlijk best logisch dat ze dat zo doen. Ze weten vooraf nooit hoelang het duurt om iets te gaan vervangen.



Ligt er ook een beetje aan hoe het verteld word. Als er iets moet worden vervangen en een nieuw onderdeel kost 340 euro, dan betekend dat nog niet dat dat onder de streep op de factuur komt te staan. Daar kunnen nog montagekosten en BTW overheen komen zodat je uiteindelijk op 420 komt. Maar daarom moet je ook altijd naar een gespecificeerde rekening vragen....
Alle reacties Link kopieren
Dropje, typfouten komen vaker voor dus.. ik schrijf het ook verkeerd . Het gaat dus om 340 en 430 euro.

Boarn, vorig jaar en het jaar ervoor werd ik gebeld (ipv gesmst) over het bedrag wat het zou kosten en beide keren was het bedrag genoemd in het telefoongesprek hetzelfde als wat ik uiteindelijk moest betalen. Beide jaren werd dus het all-in bedrag genoemd dus ik vind het logisch dat ik er vanuit ben gegaan dat dat dit jaar ook zo was, dat ze niet nu plots het bedrag ex BTW en ex montagekosten gaan noemen.



Volgens mijn vader duurde het erg lang voor de rekening geprint was en kwam de monteur er nog een keer bij. Toen mijn vader later bij de rekening vroeg hoe het bedrag ineens anders kon zijn "was de monteur al weg en moest die 90 euro dan maar overgemaakt worden".
Alle reacties Link kopieren
als de kosten meer dan 10% hoger uitvallen dan afgesproken had de garage dat moeten melden
Alle reacties Link kopieren
quote:Marahbloem schreef op 16 januari 2009 @ 18:07:

neem een man mee. Kennis van mij met een garage heeft mij ooi verteld altijd een man mee te nemen naar garage, omdat vrouwen in het ootje genomen worden. Dus als je ergens een man vandaan kunt halen: laat hem het oplossen.Ja en door mannen mee te nemen om dit op persoonlijk vlak te voorkomen blijft het probleem op groter vlak dus bestaan. Ikz ou zeggen: "Vrouwen, sta uw mannetje!"
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze flessen wel vaker vrouwen. Zo ging ik eens naar de garage voor een APK (vaste prijs dus, geen reparaties, grote beurt had hij net gehad.)



Krijg ik een rekening: APK + klein materiaal.

Ik zeg: wat is dat klein materiaal? Nou, dat waren filters, schroefjes en weet ik veel allemaal.



Oh, zei ik, lijkt me een beetje overdreven bij een APK he?

Ja, mevrouw, dat staat er standaard bij op. Maar bij een APK gebruiken we het idd niet.

Grr.... nou, haal het er dan maar heel snel weer vanaf.



Het was niet veel geld hoor, maar toch, tel al die mensen die het niet zien maar eens bij elkaar op en je hebt in het jaar een leuke bron van extra inkomsten zonder dat het je wat kost!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven