Geld & Recht alle pijlers

opvragen medisch dossier

19-07-2017 12:51 17 berichten
dag allemaal. De man van mijn vriendin ligt na een coma in een verzorgingshuis. Het gekke is dat nu hij in het land van herkomst opgeroepen wordt voor het vervullen van zijn dienstplicht. Het consulaat wil uitgebreide onderzoek en zijn medische dossier hebben. Alles goed en wel, maar de arts wil perse een schriftelijk verzoek hebben van de consulaat om tot actie over te gaan. Ik heb aangegeven dat de echtgenote door de rechtbank is aangewezen als mentor en bewindvoerder van haar man. En dat dit juist in het belang is van haar man.
Volgens patienten federatie nederland, zijn ze verplicht om de gegevens te overhandigen. Moeten we nu echt gaan dreigen met een advocaat om dit nou voor elkaar te krijgen?

Graag reacties gebaseerd op feiten en niet meningen. Bij voorbaat dank!!
Je kunt beter naar bijv. de patientvertrouwenspersoon gaan, die kan je doorverwijzen voor goed (juridisch) advies.
Alle reacties Link kopieren
Als je vriendin de bewindvoerder is dan mag zij een kopie van het medisch dossier opvragen. Maar dat hoeft zij niet met iedereen te delen. De arts wil concrete vragen van hebt consulaat zodat hij er op die manier op kan antwoorden. Een bedrijfsarts vraagt ook wel eens gegevens op bij een behandelend arts om te kunnen beoordelen wat de mogelijkheden zijn.

Ik zou in dit geval het consulaat bellen en vragen om een brief te schrijven voor de arts met de vragen die zij hebben en wat ze daarvoor willen weten. De arts zal die vragen dan beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
het is maar goed dat men niet zomaar dossiers vrijgeven.

wanneer het consulaat dit wil hebben, dan moeten zij een officieel verzoek doen met een ondertekende machtiging van de patiënt of bewindvoerder.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
dank je wel. maar ik heb al aangegeven dat de informatie over de eisen van het consulaat al in te zien is op hun website. Tuurlijk kan ik ze bellen geen probleem. Het gaat mij erom dat ze het moeilijk maken terwijl er een rechtelijke uitspraak is dat de echtgenote gemachtigd is om namens haar man dit te doen. Dat kan ten alle tijde volgens de wetgeving. Normaliter hoef je geeneens tekst en uitleg te geven.
Hamerhaai, waar baseer je in hemelsnaam dit stuk schrijven van je op? Gaat ook niet om zomaar. Lees aub volgende keer de tekst goed door voordat je reageer. Staat erbij geen meningen, enkel feiten
Alle reacties Link kopieren
Cavi schreef:
19-07-2017 13:11
Hamerhaai, waar baseer je in hemelsnaam dit stuk schrijven van je op? Gaat ook niet om zomaar. Lees aub volgende keer de tekst goed door voordat je reageer. Staat erbij geen meningen, enkel feiten
Voor feiten moet je niet hier zijn.
Dat is een lastige situatie.

Artsen reageren het liefst op een lijst met concrete vragen. Het us niet hun taak om zich te verdiepen in elke ambassade of wat voor instantie dan ook. Want elke instantie heeft weer wat anders nodig. Je wil als arts geen onnodige informatie geven, dat haar man ook geen toestemming geven maakt het ook ingewikkelder.

Je kunt vaak ook het ziekenhuis vragen voor een verklaring dat hij bij hen opgenomen is, soms doen ze daar makkelijker over dan een diagnose. Verder kun je ook met een huisarts gaan praten hoe dit te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze maken het niet moeilijk, het is zoals Hamerhaai zegt. Het consulaat (meer nog: een daar aan verbonden arts) moet een brief schrijven met daarin gerichte vragen, voorzien van een getekende machtiging van in dit geval jouw vriendin.

Het is niet zo dat wanneer er op een website van een consulaat staat 'stuur maar het medisch dossier op', dit ook door de behandelend arts gebeurd. Verder vraag ik me af of een heel medisch dossier wel opgestuurd wordt naar wie dan ook, of dat antwoord wordt gegeven op gerichte vragen. In een dossier van iemand kunnen tenslotte ook gegevens staan die niet van toepassing zijn op de zaak (van de oproep tot dienstplicht). In dat geval zou bijvoorbeeld X ligt in coma als gevolg van.. en misschien iets over de prognose in de brief kunnen staan, al betwijfel ik of dat door een arts wordt gegeven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou jij bellen, jij bent toch niet gemachtigd? En je vraagt een arts om zelf maar even te googelen naar wat er nodig is? De arts is toch duidelijk, de consulaat kan een schriftelijk verzoek doen. Waarom is dat zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Volgens patienten federatie nederland, zijn ze verplicht om de gegevens te overhandigen
Dat zullen ze dus ook wel doen, maar alleen na een schriftelijk verzoek van de ambassade en een getekende verklaring van de gemachtigde.

Dus regel dat laat dat door je vriendin regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Cavi schreef:
19-07-2017 13:11
Hamerhaai, waar baseer je in hemelsnaam dit stuk schrijven van je op? Gaat ook niet om zomaar. Lees aub volgende keer de tekst goed door voordat je reageer. Staat erbij geen meningen, enkel feiten
Zoals ik zei, ga ergens anders advies vragen als je enkel feiten wil. Op een forum staat het iedereen vrij te reageren.
hamerhaai schreef:
19-07-2017 13:07
het is maar goed dat men niet zomaar dossiers vrijgeven.

wanneer het consulaat dit wil hebben, dan moeten zij een officieel verzoek doen met een ondertekende machtiging van de patiënt of bewindvoerder.
Dit is inderdaad de norm voor opvragen patiënteninformatie. Een officieel verzoek door een arts verbonden aan de ambassade en ondertekend door de patiënt of wettelijk vertegenwoordiger.

Maar soms kun je het iets flexibeler aanpakken. Voor artsen is het stukken makkelijker als je patiënt zelf een brief van zijn diagnose wil ontvangen en deze dit zelf aan de instantie doorgeeft. Dan draagt de arts niet die verantwoordelijkheid wat men zelf ermee doet. Als vertegenwoordiger zou je zoiets ook kunnen opvragen en naar je huisadres laten sturen. Niet overal is dit geldig voor bv het uwv, maar het valt te proberen.
Ik snap je reactie op Hamerbaai niet Cavi.

"wanneer het consulaat dit wil hebben, dan moeten zij een officieel verzoek doen met een ondertekende machtiging van de patiënt of bewindvoerder."

Dat is geen mening, maar een feit. Zo werken als het goed is alle artsen, omdat de richtlijnen van de medische beroepsverenigingen zo zijn. Of het nu de politie, een advocaat of een consulaat is. Zij moeten een schriftelijk verzoek doen met daarbij de machtiging van de patient (of diens bewindvoerder), zodat zwart op wit staat dat die daarmee akkoord gaat.
En dan nog wordt over het algemeen antwoord gegeven op gerichte vragen en niet zomaar ('zomaar' inderdaad want er kunnen dingen in een dossier zitten die het consulaat niets aangaat en die ook helemaal niet relevant zijn) het hele medische dossier gegeven.
Cavi schreef:
19-07-2017 13:11
Hamerhaai, waar baseer je in hemelsnaam dit stuk schrijven van je op? Gaat ook niet om zomaar. Lees aub volgende keer de tekst goed door voordat je reageer. Staat erbij geen meningen, enkel feiten
Je bent verdwaald denk ik.
Zoek het maar zelf uit zou ik zeggen. Succes!
Artsen in NL zullen in de regel alleen antwoord geven op gerichte vragen van een andere arts (of advocaat) en dan alleen als die een getekende machtiging kan overleggen. Als ze hun eigen richtlijnen volgen, althans.

Het hele medisch dossier overleggen zullen de meeste sowieso niet doen. Ik moet de eerste nog tegen komen ieg. En ik vraag regelmatig medische info op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven