Geld & Recht alle pijlers

Concurrentiebeding

20-07-2017 10:29 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel werk ik naast mijn studie op een accountantskantoor. Wegens omstandigheden van een collega is het nog niet zeker of vanaf volgend schooljaar nog plaats is voor een bijbaan. Het liefst zou ik bij mijn huidige werkgever blijven, maar als dat niet kan dan ga ik natuurlijk op zoek naar iets anders. Nu las ik gisteren mijn contract nog eens door en nu staat daar in het concurrentiebeding dat ik tot 2 jaar na uitdiensttreding niet mag werken in een vergelijkbare functie binnen 25 km. Dit beding beperkt mij natuurlijk enorm, maar ik vraag mij ook af of dat wel mag, want:

- ik heb een tijdelijk contract (5 maanden)
- ik heb een functie zonder klantcontact, dus ik heb nooit direct contact met de klanten.

Naast dat het mij beperkt bij het vinden van een andere baan beperkt hij mij ook bij het vinden van stages. Al met al een hele vervelende situatie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je daar dan een handtekening onder gezet?

Als het concurrentiebeding kennelijk onredelijk is, kun je er wel onderuit komen. En een periode van 2 jaar, terwijl je er maar 5 maanden hebt gewerkt, lijkt op voorhand niet redelijk.
girasole3 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 10:34
27.61% gewijzigd
Volgens mij kun je daar in sommige omstandigheden wel onderuit komen, en gezien jouw beschrijving lijkt het me onredelijk als je werkgever je hieraan houdt. Heb je al gegoogeld naar jurisprudentie?
Alle reacties Link kopieren
Dit soort dingen moet je je bedenken voor je iets tekent.

Los daarvan. Een concurrentiebeding is vaak niet houdbaar voor de rechter. Er worden strikte eisen gesteld aan arbeidsbeperkende regels zoals een concurrentiebeding. Je werkgever weet dit ook. In ieder geval zal je ruim van te voren het gesprek met je werkgever moeten aangaan over je mogelijke overstap. Meestal is hier wel iets in te regelen. Ga je het gewoon doen zonder iets te zeggen dan riskeer je een juridisch probleem. Grote kans dat je wint, maar dan ben je al wel heel veel euro's aan proceskosten verder.
Alle reacties Link kopieren
"Een concurrentiebeding kan vanaf 1 januari 2015 in beginsel alleen nog maar worden overeengekomen in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan vanaf 1 januari 2015 alleen nog een concurrentiebeding opgenomen worden als uit de bij het concurrentiebeding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen."

Lees anders even deze site:https://miss-legal.nl/concurrentiebedin ... -contract/
Alle reacties Link kopieren
Wat xxchillixx schrijft is stap één.
Zou je werkgever je er dan nog aan houden, is dit stap 2:

Beding is onredelijk voor werknemer

In een eerdere kort gedingprocedure tussen de werknemer en de oud-werkgever had de kantonrechter al geoordeeld dat het beding onredelijk bezwarend was voor de werknemer. Het gaat om een kraanmachinist, die gezien zijn functie op geen enkele manier klanten mee kon nemen naar zijn nieuwe werkgever. In de arbeidsovereenkomst was evenwel vastgelegd dat de kraanmachinist, op straffe van een boete van € 1500,- per dag, na het dienstverband binnen een afstand van 25 km niet voor een concurrent mocht werken. De rechter in die procedure haalde een streep door de vordering van de oud-werkgever omdat hij het beding te onredelijk vond. In plaats van het handhaven van het beding werd de oud-werkgever veroordeeld om achterstallig loon te voldoen, de vakantiedagen uit te betalen en de proceskosten te voldoen.

https://www.flib.nl/onredelijk-non-conc ... ietigbaar/

Je schrijft dat je geen contact met klanten hebt. Je kunt dus geen klanten meenemen naar een nieuwe werkgever. Je beding is dus kennelijk onredelijk. Moet je je niet meer naar om maken. Mocht je hier niet meer aan het werk kunnen, ga je lekker opzoek naar een soortgelijk functie. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Mag in principe niet in een tijdelijk contract, en al helemaal niet bij een bijbaantje... dus maak je geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even aankaarten bij je werkgever. Vaak zijn het gewoon standaardcontracten en laten ze het er gewoon in staan en willen ze het zelf ook helemaal niet op jou van toepassing verklaring.

Voor mijn ZZP-opdrachten laat ik wel altijd standaard het relatiebeding aanpassen. Ook al houdt het voor de rechter geen stand, ik wil het liever vooraf gewoon helder hebben.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Stel je vraag even via de mail aan je werkgever. Dan heb je het antwoord ook via de mail en dus 'zwart op wit'.
En ik denk ook niet dat je eraan wordt gehouden.
Wel een goede les voor een volgend contract: nooit zomaar iets tekenen waar je later last van kunt hebben!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt er dus op dat ik geluk heb en dat het concurrentiebeding ongeldig is. Voor de zekerheid vraag ik het wel nog even na bij mijn werkgever. Ik wil natuurlijk wel een goede referentie behouden.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de bovenstaande berichten lijkt het erop dat je de dans ontspringt. Gelukkig! Maar laat dit een les zijn voor de volgende keer: in principe is datgene waar jij je krabbel onder zet iets waar jij later aan gehouden kunt worden. Nooit meer klakkeloos doen dus!
gelderka schreef:
20-07-2017 14:52
Let op: Het is niet zomaar ongeldig.

Dat wordt wel vaak gezegd: Het wordt door de rechter vernietigd als het voor jou beperkend is.

Maar die rechter komt niet spontaan langs als een soort van onderhoud om alle ongeldige concurentiebedingen op te ruimen.
Je moet éérst zelf naar de rechter toe.
In principe geldt: getekend, dus geldig. En niet: Een rechter zal het waarschijnlijk afkeuren 'dus' is het nu al niet geldig.

Ga in gesprek met je werkgever.
Het beding is hier nietig. Dit komt omdat het een contract voor bepaalde tijd is en er geen motivatie is waarom dit voor TO's specifieke functie of kwaliteiten overeengekomen moet worden. Nu de motivatie mist is het beding dus nietig. Je hoeft dus niet naar de rechter toe. In het recht zit er een groot verschil tussen iets wat nietig is of vernietigbaar is. Voor vernietigbaar zul je naar de rechter moeten. Of het risico nemen in de hoop dat werkgever niet naar de rechter stapt. Een gesprek is dus niet perse nodig in dit geval, maar altijd wel aan te raden.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft: Het liefst zou ik bij mijn huidige werkgever blijven, maar als dat niet kan dan ga ik natuurlijk op zoek naar iets anders

Ik heb altijd begrepen dat als je zelf weggaat dat het idd zo geldt. Maar al je weg moet dat dan je concurrentiebeding wegvalt. Als je contract niet verlengt wordt dan is het niet jouw keuze om weg te gaan.

Voor de zekerheid kun je het juridisch loket vragen.
Alle reacties Link kopieren
Gesprek aangaan zou ik zeker doen als het aan de orde komt.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen je snel en goed informeren in dit soort zaken en voor je optreden indien nodig. Wellicht is het aan te raden zoiets af te sluiten, ook voor de toekomst. En inderdaad: heel goed lezen voor je tekent, desnoods iemand mee laten kijken. Leermomentje :). Hopelijk kan je trouwens gewoon blijven!
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
26-07-2017 11:08
Je schrijft: Het liefst zou ik bij mijn huidige werkgever blijven, maar als dat niet kan dan ga ik natuurlijk op zoek naar iets anders

Ik heb altijd begrepen dat als je zelf weggaat dat het idd zo geldt. Maar al je weg moet dat dan je concurrentiebeding wegvalt. Als je contract niet verlengt wordt dan is het niet jouw keuze om weg te gaan.

Voor de zekerheid kun je het juridisch loket vragen.
Dat is zeker niet per definitie zo. Anders zou een werkgever van iemand met een zinnig en geldig concurrentiebeding nooit meer een contract niet kunnen verlengen zonder risico.
Het is wel zo dat door het beëindigen van jouw contract door een ander, jouw belang voor het vinden van een andere baan groter wordt, en de kans dat een rechter het beding vernietigt dus ook groter. Maar het vervalt niet puur en automatisch op deze grond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven