Geld & Recht alle pijlers

Ik zoek een app om uitgaven bij te houden samen met mijn man

20-07-2017 22:13 45 berichten
Mijn man en ik hebben echt altijd totaal andere "systemen". Ik heb lang geleden opgegeven om hem te proberen "mijn" systeem te laten volgen, maar sindsdien heb ik het gevoel weinig grip op de uitgaven te hebben: we zijn best zuinig, maar ik kan in de supermarkt toch nog (voor mij) ontstellende bedragen kwijt zijn als ik geen duidelijk doel vooraf heb, en ik mis het overzicht. Daardoor kom ik nooit aan sparen voor leuke dingen toe: dat was mijn zelfbelonende systeem. Nu gaat alles gewoon op, op was kleine spaardoelen na die ik automatisch heb ingesteld, en als we niet uitkomen is het steeds bijpassen uit spaargeld.

Voor onze eerste kampeer-vakantie heb ik wel een budget gemaakt voor 2 weken, en ik vond het heerlijk werken. Alle geplande zaken (uitstapjes, dagelijkse maaltijd, paar keer horeca, ijsjes etc.) waren vooraf afgestemd zodat we een beperkt bedrag zouden uitgeven. Tijdens de vakantie was het bonnetjes bewaren en een beetje schuiven met de posten; veel extraatjes bleken niet in trek te zijn bij onze zoon, dus er bleef wat over, terwijl we met het rottige weer dan wel weer 4 hele leuke kinderboeken hebben gekocht om in de tent voor te lezen. Normaal halen we dat altijd bij de bieb. Maar 15 euro per dag voor eten bleek heel krap, hoewel ik daarbij ook 6 euro per dag had voor een ijsje, een croissantje of iets anders onverwachts. Dat kwam ook omdat ik wel erg oplette of we voldoende vezels aten, en je niet altijd ingewikkelde groenten kookt: dus dan van die lekker zoete tomaatjes, een komkommer en een bakje olijven en dan zat je toch al weer op een heel bedrag met wat fruit erbij (vaak geen toetje, maar soms een doosje aardbeien ofzo; het moest wel een beetje feestelijk blijven). Leuk echt meer inzicht van te krijgen!

Dus nu heb ik toch weer een droom om ook de gezins-uitgaven te structureren, zonder om te komen in bonnetjes en vage posten. Lang geleden heb ik ooit nog eens een programma van het Nibud gekocht waarmee je je bankrekningen kon importeren, maar dan krijg je eigenlijk gewoon te veel gegevens.

Ik zoek dus nu iets waarmee we de dagelijkse boodschappen samen kunnen beheren; gewoon allebei uitgaven handmatig invoeren, en daarbij zien of we ver over een streefbedrag gaan en wat er al uitgegeven is, en eventueel wat opmerkingen noteren (dat er wasmiddel in de aanbieding was waarvan we even extra hebben ingeslagen ofzo).

We hebben geen dure internet-abonnementen, dus helemaal ad-hoc bij de kassa invullen zal niet gaan, maar wel even tussendoor thuis de bonnetjes overzetten via het draadloze netwerk. Als we er steeds de laptop voor moeten openslaan, gaat het binnen de kortste keren verwateren: ik zoek iets dat je via een mobiele app kan gebruiken. Mijn man heeft nu nog een android telefoon en ik heb een ipod die hetzelfde kan als een iphone (bellen doe ik met een ander, heel oud toestelletje). Dus nu ben ik aan het kijken naar een app ofzo (of een website?) waar je dit kan doen. Het nibud heeft niet veel tips, en er was wel iets via de consumentenbond, maar in zo'n lijst met programma's is het lastig zoeken wat je er nou echt mee kan. Heeft iemand een goede tip voor me?

Kritische voorwaarde is dus dat je samen bij dezelfde post moet kunnen om uitgaven in te vullen, via een "telefoon". We doen dat maar met een paar posten, en gewoon handmatig; geen gedoe met rekeningegegvens importeren.

Daarnaast vind ik het nog een andere uitdaging om de vaste lasten en vaste inkomsten in een jaaroverzicht te zetten om nog meer overzicht te krijgen, maar dat zal ik waarschijnlijk beter kunnen met een los programma of geknutsel in Exel. Tips daarover zijn ook welkom...
Ik doe thuis onze boekhouding. Inderdaad in Exel.

Ik heb categorieën voor allerlei uitgaven. En ik heb daardoor ook maand en jaaroverzichten in bv het huishoudgeld of bv horeca uitgaven.
Ik doe de boekhouding en mijn man kijkt er eigenlijk niet zo naar om, heeft er ook niet veel tijd voor.
We hebben 2 bakjes op mijn bureau, eentje met "te boeken" waarin we kassabonnetjes leggen zodat ik die kan boeken in onze boekhouding, en daarnaast een bakje met "te betalen" waarin we alle rekeningen leggen die binnen komen die ik ongeveer 2 keer per week betaal. Al gaan de meeste rekeningen automatisch.

We hebben een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening, van de spaarrekening heb ik ook "virtuele potjes" in mijn boekhoudsysteem. Bv onvoorziene uitgaven of vakantie of nieuwe auto ect.

Zoals je misschien merkt vind ik boekhouden wel leuk :proud:
Jaaroverzicht zou ik in excel zetten. En als je uitgaven bij wilt houden zou je ook simpel kladblokapp kunnen doen die je kan synchroniseren op meerdere draagbare apparaten... maar dat is niet helemaal wat je zoekt geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij hanteren gewoon een ouderwets kasboek, alleen dan via Excel gemaakt. Niets moeilijks aan om elke dag even de bonnen door te spitten en in het mapje te schrijven. Belangrijke bonnen gaan in een map en klaar.

Man vindt het leuk om van onze week uitgaven dan maand en jaar vergelijkingen te maken. Rekent hij gewoon via Excel uit en dan maakt hij zelfs grafieken. Met zijn ststeem kunnen we budgetair echt zo'n beetje alles inzien en vergelijken maar goed, dat is voor de echte Excel die hard. :proud: maar dat kun je toch heel simpel gewoon zelf doen. Heb je toch geen hele toestanden voor nodig via telefoons en internet. Maar misschien ben ik ouderwets en simpel.

Verder betalen/plannen we inkomende rekeningen gewoon direct diezelfde dag in. Kun je het niet vergeten en is het maar weg.

En sparen is voor ons een vaste last en we sparen via de bank over meerdere potjes. Vakantie, aflossing hypotheek, onverwachte uitgaven, dingen voor in huis etc. En daar zitten we zelden aan. Mede omdat er veel inzicht is in de uitgaven door de strak opgezette boekhouding.
Oh ja Excel is voor mij verslavend. Ik maak ook van alles lijstjes hoor, ik hou van alles organiseren.
Een strak opgezette boekhouding vind ik heerlijk en lijstjes geven me rust. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Goodbudget.
Je kunt maandelijkse en jaarlijkse "enveloppen" maken.
Zowel via de app als via een website in te vullen.
Ik vind het heel fijn en overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je een programma zoekt, het is uiteraard handig om inzicht te hebben in je uitgaven.
Vind het wel echter ver gaan om een vakantie budget op de euro te begroten, en dat je nu zelfs nog weet dat je door de zoete tomaatjes bijna je budget overschreden hebt. Klinkt allemaal niet heel relaxt......
c_est_moi wijzigde dit bericht op 20-07-2017 23:26
2.35% gewijzigd
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
c_est_moi wijzigde dit bericht op 21-07-2017 08:38
Reden: Dubbel
96.63% gewijzigd
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
ik heb een aparte rekening voor boodschappen. Zet ik eens per maand geld op (of meer als het toch op is)
Dat kun je ook doen, hoef je verder niks bij te houden. Geef jezelf een weekbudget als je meer inzicht wil

(mijn man zou trouwens knettergek van jou worden, denk dat je blij moet zijn met de jouwe :-D )
Ik zou boodschappen doen met een vast budget per week (contant of pinpas met alleen boodschappenbudget erop).
De uitgaven zou ik bijhouden via Excel.

Je zou de boodschappen ook kunnen laten bezorgen mits jouw koopgedrag in de winkel zelf ervoor zorgt dat je voor meer dan de bezorgkosten aan onzin meeneemt.

Oh ja, als je de zelfscan gebruikt in de supermarkt zie je tijdens het winkelen ook op welk bedrag je zit.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon pen en papier en dan bij houden.
En een aparte boodschappenrekening.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl,

Ik ben ook een boekhoud- of op zijn minst een cijfertjesfanaat. Ik schrijf alles, maar dan ook werkelijk alles op. Als ik een Bounty koop uit de snoepautomaat heb ik in gedachten daarvan een journaalpost:

Zakgeld 1,- (debet)
Aan Kas 1,- (credit)

Als ik geld opneem uit de pinautomaat:

Kas 100,- (debet)
Aan Kruisposten 100,- (credit)

Kruisposten, omdat er een verschil is tussen de opname uit de pinautomaat en het moment dat de afboeking op de rekening definitief is. Zodra ik dat zie, is de journaalpost:

Kruisposten 100,- (debet)
Aan Bank 100,- (credit)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Of nog een leuke, ik doe boodschappen op zaterdag bij (laten we zeggen Jumbo), maar omdat ik weinig kas heb, vraag ik of ik 100 euro kan bijpinnen. Boodschappen zelf zijn 5,95 euro. Kosten voor bijpinnen zelf is 0,15 euro. Dat wordt dan:

Kas 100,- (debit)
Jumbo (boodschappen) 6,10 (debit)
Aan Kruisposten 106,10 (credit)

Afboekingen op niet-werkdagen worden gereserveerd en op de eerstvolgende werkdag gerealiseerd. Dan is het:

Kruisposten 106,10 (debit)
Aan Bank 106,10 (credit)

En zo kan ik nog wel doorgaan! :)

Iets voor jou, LAgirl?
hans66 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 14:25
Reden: Pinnen is gratis, maar een extra bedrag bijpinnen kost 15 cent.
0.28% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
In plaats van Excel kun je ook Google Spreadsheets gebruiken, dat kan ook vanaf mobiele telefoons in een app, kan door iedereen met wie je het deelt gebruikt worden en je kan op de computer zelf van alles en nog wat instellen / aanpassen / laten uitrekenen...
Alle reacties Link kopieren
Fijn, dan weet dadelijk heel het internet wat je te besteden hebt. Tientallen data miners verkopen die gegevens aan jan en alleman.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of dacht je dat die app echt gratis liefdewerk was?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik GRIP app van de ABN op mijn telefoon.
Dit is mijn motto
c_est_moi schreef:
20-07-2017 23:22
Ik snap dat je een programma zoekt, het is uiteraard handig om inzicht te hebben in je uitgaven.
Vind het wel echter ver gaan om een vakantie budget op de euro te begroten, en dat je nu zelfs nog weet dat je door de zoete tomaatjes bijna je budget overschreden hebt. Klinkt allemaal niet heel relaxt......
Nou; het viel gewoon tegen wat je aan boodschappen bij de AH kwijt bent, en soms snap ik echt niet dat ik ruim 26 euro heb afgerekend terwijl we die avond brood met een paar belegjes eten... Dat kwam dus door zaken als vers lekker brood, olijven erbij, wat prijzige rauwkost en wat vis op brood, terwijl ik dan dacht dat het een "simpele" dag was qua uitgaven.

We hadden 2x pannenkoeken dus dat kost dan bijna geen kont, en af en toe was het flink budgetoverschrijdend om lekker lamsvlees voor op de BBQ te kopen, en dan heb je ook dagen dat je redelijk quitte probeert te spelen. Thuis vind ik dat we met 5 tot 7 euro p.p. voor een avondmaaltijd globaal gezien wat beter uit zouden moeten komen, aangezien je veel kruiden en spullen hebt staan, er in de voorraadkast zaken staan die bij een aanbieding zijn ingeslagen en je voor meerdere dagen kan koken en invriezen. Maar op de camping heb je maar 2 gaspitjes, en in ons geval een kleine koelbox met wat ijsblokken er in. Dus dan moet er meer vers gekocht en wat meer luxe groenten ipv goedkopere bulkgroenten. Dat tikt gewoon best aan. Toen we thuis kwamen heb ik voor de avond weer boodschappen bij AH gedaan, en toen waren we 40 euro kwijt. Normaal let ik daar gewoon niet zo op, maar nog helemaal in het vakantiebudget vond ik het wel erg veel. Daar had ik dan 3 flessen wat luxere limonadesiroop bij zitten (paar voor in de voorraadkast), en "warmgerookte zalmsnippers" voor op brood (avondmaaltijd) en ambachtelijk ijs voor toe. Maar bewust bijvoorbeeld een schaaltje gerookte makreel omgewisseld voor een bakje krabsalade en nog wat van die aanpassingen. Mijn man is kortgeleden vegetariërs geworden, dus we proberen meer andere soorten broodbeleg uit; houmous, tapenade etc. En dus af en toe vis omdat dat lekker en gezond is. Maar dat is gewoon duur...

En nu ik zie hoe prijzig het al snel werd, wil ik thuis dus wel eens over een langere termijn ook bewust met een budget koken om te zien hoe over een week of een maand uitkomt, want natuurlijk heb je dure en goedkope dagen...
Lady_Grey schreef:
21-07-2017 10:15
In plaats van Excel kun je ook Google Spreadsheets gebruiken, dat kan ook vanaf mobiele telefoons in een app, kan door iedereen met wie je het deelt gebruikt worden en je kan op de computer zelf van alles en nog wat instellen / aanpassen / laten uitrekenen...
Daar heb ik me nog niet eerder in verdiept; ga ik ook eens doen.
7102 schreef:
21-07-2017 09:02
Gewoon pen en papier en dan bij houden.
En een aparte boodschappenrekening.
Pen en papier gaat niet zo werken omdat mijn man gewoon snel afhaakt, en ik dan steeds een stapel bonnen krijg die hij na een tijd nog steeds niet verwerkt heeft. Dan weet je niet hoe je er acuteel voor staat, en ik wil gewoon niet dat hij alles op mij afschuift. Ik wil het voor hem laagdrempelig genoeg inrichten dat hij wel zijn eigen afboekingen verwerkt... Daarom dacht ik aan een app.
selle schreef:
20-07-2017 22:56
Goodbudget.
Je kunt maandelijkse en jaarlijkse "enveloppen" maken.
Zowel via de app als via een website in te vullen.
Ik vind het heel fijn en overzichtelijk.
ga ik bekijken!
retrostar schreef:
21-07-2017 11:36
Fijn, dan weet dadelijk heel het internet wat je te besteden hebt. Tientallen data miners verkopen die gegevens aan jan en alleman.
Ik ben niet dom, en lees me daar ook over in. Ik vind je toon wat cynisch.

Ik ga bewust geen bankapp gebruiken aangezien we bij de ING zitten, en ik daar wel een keer van af wil (richting triodos oid).
Wat ik nu wel handig vind, is dat je je spaargeld bij ING kan indelen in "spaardoelen"; zo heb ik al apart een potje voor zorgkosten, vakantie, auto, kinderkosten, een persoonlijk hobbypotje voor allebei, reserve etc. Ik kan laat maandelijks bedragen bijschrijven van mijn spaarrekening naar die doelen.

Maar nu wil ik kijken of we samen streefbedragen kunnen bepalen voor maaltijden, persoonlijke verzorging, huishouden/inrichting, kleding en wat andere zaken, en gedurende de maand bijhouden hoe ver we daarmee staan. En om eerlijk te zijn; met de bedragen in ons huishouden, die ook nog eens handmatig worden ingevoerd (en niet van de bankrekeningen geïmporteerd) zal het tegenvallen om die te verkopen aan een commerciële partij die ons wil spammen. We kopen naast eten bijna alles tweedehands...
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
21-07-2017 16:15
Pen en papier gaat niet zo werken omdat mijn man gewoon snel afhaakt, en ik dan steeds een stapel bonnen krijg die hij na een tijd nog steeds niet verwerkt heeft. Dan weet je niet hoe je er acuteel voor staat, en ik wil gewoon niet dat hij alles op mij afschuift. Ik wil het voor hem laagdrempelig genoeg inrichten dat hij wel zijn eigen afboekingen verwerkt... Daarom dacht ik aan een app.
Sorry hoor maar elke dag/week je bonnen uit je portemonnee trekken en even verwerken op papier of in Excel is echt de meest simpele manier van boekhouden. Als dat al teveel moeite is dan zie ik een app ook niet werken.

Ik heb een regelrechte hekel aan boekhouden en ben een enorme chaoot in tegenstelling tot mijn man. Maar we deden het eerst gewoon samen. Elke avond de bonnen bij elkaar pakken en opschrijven. Na een paar weken was het zo'n automatisme dat ik er zelf ook gewoon aan denk. Echt 5 seconde werk.

Het is lief dat je hem probeert op een werkende manier erbij te betrekken maar veel makkelijker wordt het niet. En je zult hem er dan waarschijnlijk wat vaker aan moeten herinneren. Moet mijn vriend ook weleens. Laat hem desnoods in de avond een wekker op zijn telefoon zetten met de herinnering dat de bonnen verwerkt moeten worden. Als je dat gewoon dagelijks doet dan is het ook geen mega klus en eindeloos gepuzzel voor jullie.

Verder is het goed dat je wat meer inzicht in de uitgaven wil en wil kijken hoe je beter boodschappen kunt doen. Dat is altijd verstandig. En ik verbaas me soms ook hoor, bij de kassa.

Tip is trouwens om veel op de markt te halen. Scheelt hier aanzienlijk! En vooral veel dingen zelf maken, potjes en pakjes zijn vaak duurder.
blijmetmij schreef:
21-07-2017 16:12
Nou; het viel gewoon tegen wat je aan boodschappen bij de AH kwijt bent, en soms snap ik echt niet dat ik ruim 26 euro heb afgerekend terwijl we die avond brood met een paar belegjes eten... Dat kwam dus door zaken als vers lekker brood, olijven erbij, wat prijzige rauwkost en wat vis op brood, terwijl ik dan dacht dat het een "simpele" dag was qua uitgaven.
Het begint volgens mij bij jullie echt met kritischer zijn in de supermarkt. Het is prima om deze dure en luxe dingen te kopen maar koop ze bewust. Als jij geen 26 euro wil uitgeven aan een broodmaaltijd dan zul je dus in de supermarkt niet moeten kiezen voor duur beleg maar op zoek naar gaan goedkopere alternatieven.
Wow. Alle bonnetjes of uitgaven invoeren? Dat vind ik echt zonde van mn tijd.

Wij hebben een aparte boodschappenrekening en daar merken we vanzelf aan of we op moeten gaan letten of niet. De vaste lasten gaan van een andere rekening. Dus dat gaat altijd goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven