Geld & Recht alle pijlers

gesprek opnemen

22-07-2017 21:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag een gesprek stiekem opnemen, zolang ik zelf deelneem aan het gesprek.
En het is natuurlijk netjes om dit vooraf te vermelden.
De reden dat ik dat wil doen: dat mijn woorden niet worden verdraaid.

Mogen deze opties??
optie 1: dit opgenomen gesprek op papier typen? Moeten we hiervan de deelnemer op de hoogte stellen?

optie 2: dit opgenomen gesprek in zijn geheel op cd te branden? Moeten we hiervan de deelnemer op de hoogte stellen?
Of het mag weet ik niet. Maar ik vermoed dat een stiekem opgenomen gesprek misschien niet rechtsgeldig is. Dus waarom zou je dat doen? Waarom niet gewoon aangeven dat je het gaat opnemen?
Ja dat mag.
Zolang je zelf deelnemer aan het gesprek bent.
Je hoeft het ook niet te melden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen expert, maar volgens mij mogen optie 1 en 2 allebei. Al doet uittypen natuurlijk wel afbreuk aan het gesprek, dus op cd branden lijkt me dan beter.
Hoe dan ook mag je NIET publiceren, dat is strafbaar.
Wil je uitleggen waarom je dit wil?
Je mag het opnemen maar niet openbaar maken.
Alle reacties Link kopieren
Je mag opnemen, en punt 1 en 2 lijken me ook geen probleem.

Je kan er alleen niks mee behalve voor jezelf terug luisteren hoe het gesprek is gegaan, of samen met de gesprekspartner nog eens terug luisteren. Openbaar maken mag niet en als bewijs is het ook niet toegestaan.

Met welk doel wil je opnemen / uittikken /branden?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het als bewijs in veel gevallen wel toegestaan.
Jufjoke schreef:
22-07-2017 21:58
Volgens mij is het als bewijs in veel gevallen wel toegestaan.
Dat zal de rechter per zaak moeten bepalen, zeker niet vanzelfsprekend.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
22-07-2017 21:58
Volgens mij is het als bewijs in veel gevallen wel toegestaan.

Grote kans dat dit valt onder onrechtmatig verkregen bewijs.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
kliek2017 schreef:
22-07-2017 21:27
Ik mag een gesprek stiekem opnemen, zolang ik zelf deelneem aan het gesprek.
En het is natuurlijk netjes om dit vooraf te vermelden.

Die twee dingen gaan niet samen.
Of dingen mogen of gepast zijn, zijn twee verschillende dingen. Ik vind het walgelijk om zonder dat iemand het weet en toestemming verleent, een gesprek op te nemen (en helemaal wanneer je dat later nog tegen iemand wilt gebruiken). Hoe zou jij het vinden als een ander dat deed en jij was het 'slachtoffer van deze praktijken?'
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 22-07-2017 23:04
11.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Amerika kan een opgenomen privégesprek als bewijs dienen. Maar er is altijd meer bewijs nodig voor een veroordeling.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ken een geval waarin iemand een gesprek had opgenomen met zijn baas.
Het was onrechtmatig verkregen bewijs maar hij mocht het wel buiten de rechtszaal laten horen aan de rechter.
Zaak ook gewonnen.

Maar volgens mij gaat dit om iets anders, anders ga je het toch niet uittypen?
Alle reacties Link kopieren
@S-groot: idd die twee dingen gaan niet samen. Maar het vooraf melden zou prettig zijn, zodat het gesprek opgenomen kan worden. Dus "stiekem" laat maar achterwege.

@Patchoulli_: het is niet om te publiceren, maar om het gesprek naderhand te beluisteren voor mijn andere familie leden. Desnoods houd ik het opgenomen gesprek in beheer, beter niet branden op cd (zodat het niet in verkeerde handen terecht komt)
anoniem_351201 wijzigde dit bericht op 23-07-2017 00:04
71.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
het is dus een gesprek in prive-sfeer om het naderhand te beluisteren.
Alle reacties Link kopieren
kliek2017 schreef:
22-07-2017 21:27


optie 2: dit opgenomen gesprek in zijn geheel op cd te branden? Moeten we hiervan de deelnemer op de hoogte stellen?
CD? Wie gebruikt dat nog? Je kunt toch gewoon de opgenomen file bewaren en backuppen?
Alle reacties Link kopieren
Wat is er in dit geval op tegen om aan te geven dag je het opneemt?
kliek2017 schreef:
22-07-2017 21:27
Ik mag een gesprek stiekem opnemen, zolang ik zelf deelneem aan het gesprek.
En het is natuurlijk netjes om dit vooraf te vermelden.
De reden dat ik dat wil doen: dat mijn woorden niet worden verdraaid.

Mogen deze opties??
optie 1: dit opgenomen gesprek op papier typen? Moeten we hiervan de deelnemer op de hoogte stellen?

optie 2: dit opgenomen gesprek in zijn geheel op cd te branden? Moeten we hiervan de deelnemer op de hoogte stellen?
Zolang je het gesprek niet voor juridische doeleinden gebruikt, hoef je dit niet te melden.
Maar als je dit niet kan uitsluiten (ik weet natuurlijk niet wat voor gesprek je gaat voeren) dan ja
dan ben je dit wel verplicht te melden.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met het gesprek doen dan?
Wil je het aan de kinderen geven?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt eventueel ook aangeven dat jij een gesprek verslag maakt met de belangrijkste zaken die gezegd zijn en een overzicht van de afspraken en dat je e.a. aan iedereen mailt. Een letterlijk woord voor woord verslag komt niet zo professioneel over maar zo kun je wel in de hand houden wat er is besproken en afgesproken.

Je zou stiekem kunnen opnemen en je verslag daarop baseren. Je zou ook kunnen aangeven dat je voor de juiste verslaglegging graag het gesprek wilt opnemen en of de andere partij daarmee akkoord gaat.

Meestal zijn mensen bang dat zo een gesprek inhoud op youtube eindigt of facebook. De tegenpartij zou bijvoorbeeld afspraken met jou daarover kunnen maken of zij zouden ook het gesprek kunnen opnemen zodat je allebei een opname bezit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Viva amber!! Dit is het!! Hoe simpel kan het zijn. Voor verslaglegging. Thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Als het echt belangrijk is kan het wel goed zijn. Ik denk aan een familielid die ruiterlijk toegeeft dat er dingen zijn gebeurd die heel erg zijn. Misbruik, mishandeling zaken die je leven ernstig vervormen of verzieken dus. Zaken op leven en dood zeg maar.
Dan snap ik het wel. Gewone roddels opnemen het is immers niet bedoeld om een rechter te overtuigen vind ik belachelijk.
Zou je cd met roddels van tante truus over hoe ze ECHT over de klierende kinderen van nicht alberta denkt meteen als frisbee het raam uit zeilen.
Maar kan begrijpen dat als je als je echt gewoon bepaalde mensen wil laten horen dat je niet liegt over iets heel belangrijks en daarmee bedoel ik echt fokking belangrijk zodat iedereen anders naar je gaat kijken na het horen van het gesprek ja dan wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven