Geld & Recht alle pijlers

IBgroep: IETS teveel verdiend

19-01-2009 14:10 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik kreeg een brief van de IB-groep: in 2006 heb ik dus 60 euro teveel verdiend. Nu zeggen ze dat ik een vordering krijg van (waarschijnlijk) dat bedrag van 60 euro EN een maand OV terugbetalen (ongeveer 80 euro), ik weet niet of er nog andere boetes aan vast zitten. Ik was een heel klein beetje bang dat ik teveel zou verdienen, maar in december kan je dat niet goed berekenen, ook wilde ik mijn stu-fi niet stopzetten omdat ik boven de 30 was en dan kan je de stu-fi niet meer verder laten lopen na het stopzetten. Ik vind het eigenlijk nogal lullig, voor 60 euro teveel verdienen, maar ja regels zullen wel regels zijn...

Mijn vraag is: heeft het zin om hier bezwaar tegen te maken? ZIjn er mensen die dit ook gehad hebben en/of bezwaar hebben gemaakt?

Eigenlijk wil ik wel die 60 euro terugbetalen, maar die heb ik officieel natuurlijk pas in de laatste week van december 2006 'verdiend'. Dus vind ik het eerlijker als ik alleen over die laatste week de OV kosten terugbetaal (dus een kwart van die 80), maar het zal ook wel een regeltje zijn dat dat alleen per maand gaat. Ik vind dat de IBgroep op deze manier, en met die gruwelijke rente van ze, gewoon geld verdient over de rug van de student. Nouja, ik ben gewoon kwaad.

Graag hoor ik jullier ervaringen en advies!

Groetjes JJ
Heb hetzelfde, alleen 90 euro teveel verdiend in de eerste 8 maanden van 2006.

Komen ze nu mee. Ach ja, de feiten spreken voor zich dus ik geloof niet zo dat hier bezwaar tegen aantekenen echt effect heeft. Ik heb namelijk gewoon teveel verdiend. So be it.

Wat is 140 euro op een mensenleven? (in mijn geval dan 170 euro)



En ja, OV terugbetalen gaat per hele maand. Jammer de bammer.
Alle reacties Link kopieren
Gruwelijke rente? Probeer het geld maar eens ergens anders te lenen, dan ben je het dubbele kwijt.



Ik vind het wel terecht. De regels rondom te veel verdienen zijn duidelijk, studiefinanciering is net als een uitkering een vangnet, geen vast inkomen. Als je dan zelf in staat bent om genoeg te verdienen een maand, lijkt het me logisch dat je terug moet betalen.



Geld verdienen over de rug van de student? Kom op zeg. je krijgt dat geld gratis en voor niks. Je kost altijd nog vele malen meer dan je opbrengt hoor....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje_85 schreef op 19 januari 2009 @ 14:15:

Jammer de bammer.



Inderdaad.

Jij hebt bewust je beurs niet stopgezet. Daarmee heb je bewust voor de consequenties gekozen.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffrouwjannie schreef op 19 januari 2009 @ 14:10:

Ik vind dat de IBgroep op deze manier, en met die gruwelijke rente van ze, gewoon geld verdient over de rug van de student.





Gruwelijke rente? Voor niks gaat de zon op, hoor.



Die lening + rente heb je toch zo afgelost wanneer je een vaste baan hebt? Zo niet, heb je een studie gekozen met een toekomstperspectief dat de investering niet waard is geweest. Vrije keus, niemand dwingt je te lenen. Of te studeren zelfs.
Mensen moeten blij zijn dat IB bestaat zodat men kan gaan studeren. Die paar tientjes terugbetalen is geen wereldramp hoor.



Ik sta ook niet te springen, maar het is wel terecht. En het scheelt, ik heb o.a. dankzij IB groep een studie kunnen afmaken en nu een vetbetaalde baan, dus er echt wakker van liggen doe ik niet hahahaa
Alle reacties Link kopieren
een vriend van mij leende volledig bij bij de IB groep en zette het weg tegen een rente van een half procentpunt meer bij de bank. Hij betaalde welke boete dan ook, gewoon van de winst over het bedrag dat hij vast had gezet.

Heb je nu niks aan, maar ik vond het toen wel slim. Had alleen niet het lef om een 7x hogere studieschuld op te bouwen. Alleen het idee dan he...
Alle reacties Link kopieren
een keer is genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Misschien weten jullie dan ook wel het antwoord op mijn probleem. Ik was ziek in 2006 en studeerde. Intussen een zaak aangespannen tegen het UWV over dat ik recht had op geld uit ziektewet. Of je wint weet je natuurlijk niet van tevoren en de kans is erg klein, tevens was er geen enkele andere inkomstenbron toen. Uiteindelijk heb ik de zaak gewonnen en inderdaad het geld in augustus gekregen (ook het geld van 2005 maar omdat het in 2006 is uitgekeerd telt het voor de belasting bij 2006).

Nu is de vraag: Moet ik nu terugbetalen vanaf augustus of over het hele jaar? En heeft het nut bezwaar te maken?
Alle reacties Link kopieren
Eigen schuld dikke bult denk ik. Je had namelijk tot juli 2007 om met terugwerkende kracht je studiefinanciering stop te zetten. Dat heb je verzuimd.

Volgens mij moet je vanaf de datum dat je over de grens bent heen gegaan terugbetalen. Lijkt mij hier augustus???
Alle reacties Link kopieren
quote:__justme__ schreef op 19 januari 2009 @ 15:49:

Eigen schuld dikke bult denk ik. Je had namelijk tot juli 2007 om met terugwerkende kracht je studiefinanciering stop te zetten. Dat heb je verzuimd.

Volgens mij moet je vanaf de datum dat je over de grens bent heen gegaan terugbetalen. Lijkt mij hier augustus???Ik had geen studiefinanciering maar alleen een ovkaart. Als het augustus is, vind ik het wel ok, anders lijkt het me onredelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffrouwjannie schreef op 19 januari 2009 @ 14:10:

Hallo allemaal!

Ik kreeg een brief van de IB-groep: in 2006 heb ik dus 60 euro teveel verdiend. Nu zeggen ze dat ik een vordering krijg van (waarschijnlijk) dat bedrag van 60 euro EN een maand OV terugbetalen (ongeveer 80 euro), ik weet niet of er nog andere boetes aan vast zitten. Ik was een heel klein beetje bang dat ik teveel zou verdienen, maar in december kan je dat niet goed berekenen, ook wilde ik mijn stu-fi niet stopzetten omdat ik boven de 30 was en dan kan je de stu-fi niet meer verder laten lopen na het stopzetten. Ik vind het eigenlijk nogal lullig, voor 60 euro teveel verdienen, maar ja regels zullen wel regels zijn...

Mijn vraag is: heeft het zin om hier bezwaar tegen te maken? ZIjn er mensen die dit ook gehad hebben en/of bezwaar hebben gemaakt?

Eigenlijk wil ik wel die 60 euro terugbetalen, maar die heb ik officieel natuurlijk pas in de laatste week van december 2006 'verdiend'. Dus vind ik het eerlijker als ik alleen over die laatste week de OV kosten terugbetaal (dus een kwart van die 80), maar het zal ook wel een regeltje zijn dat dat alleen per maand gaat. Ik vind dat de IBgroep op deze manier, en met die gruwelijke rente van ze, gewoon geld verdient over de rug van de student. Nouja, ik ben gewoon kwaad.

Graag hoor ik jullier ervaringen en advies!

Groetjes JJJe krijgt trouwens geen vordering van het teveel verdiende bedrag. Maar van het bedrag dat je teveel aan studiefinanciering (200,= per maand ofzo) hebt gehad en een boete voor het onterecht bezitten van een OV-jaarkaart (136,= per maand). Je moet dus wel wat meer terugbetalen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 19 januari 2009 @ 15:55:

[...]



Ik had geen studiefinanciering maar alleen een ovkaart. Als het augustus is, vind ik het wel ok, anders lijkt het me onredelijk.Dan heb je verzuimd je ov-jaarkaart in te leveren. Zolang je recht hebt op een 0-lening (en dus OV-jaarkaart) mag je niet meer verdienen dan de grens.
Alle reacties Link kopieren
quote:__justme__ schreef op 19 januari 2009 @ 15:57:

[...]



Dan heb je verzuimd je ov-jaarkaart in te leveren. Zolang je recht hebt op een 0-lening (en dus OV-jaarkaart) mag je niet meer verdienen dan de grens.Ok, ik bel ze gewoon even om te vragen of ze nou vanaf augustus rekenen of niet. Want ik vraag me af of zij kunnen zien dat ik het toen pas gekregen heb.
in mijn bijgevoegde brief stond volgens mij dat OV iets van 79 euro per maand was, geen 136?

Ach mijn Stufi was 80 euro, en mijn OV erbij dus ook 80 dus samen 160.

Ik wacht gewoon de brief van IB groep af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 19 januari 2009 @ 15:59:

[...]

Ok, ik bel ze gewoon even om te vragen of ze nou vanaf augustus rekenen of niet. Want ik vraag me af of zij kunnen zien dat ik het toen pas gekregen heb.Dat weet ik ook niet. Systemen zijn wel enigszins aan elkaar gekoppeld. Maar dat kan jij wel aantonen, dus dat kan je aanvechten in een bezwaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje_85 schreef op 19 januari 2009 @ 15:59:

in mijn bijgevoegde brief stond volgens mij dat OV iets van 79 euro per maand was, geen 136?

Ach mijn Stufi was 80 euro, en mijn OV erbij dus ook 80 dus samen 160.

Ik wacht gewoon de brief van IB groep af.Je hebt gelijk. 136 euro is wanneer je in 2008 teveel hebt verdiend. In 2006 78,35. Mazzelaar
the luck is on my side
Alle reacties Link kopieren
http://www.ib-groep.nl/sp...oep/s20_bezwaar_maken.asp



link voor het bezwaar maken tegen een boete voor teveel verdienen. succes
Alle reacties Link kopieren
Niét bellen, maar een brief sturen, liefst nog aangetekend ook. De ene telefoniste vertelt je namelijk dit, de andere dat. Je kunt wel bellen als je een naam hebt van iemand hogerop in de organisatie, maar ook dan nog: schrijf een brief/email.



De IB-groep is nl organisatorisch een enorme puinhoop (zoals je wel zult weten).
Je kunt wel bezwaar gaan maken, maar tegen iets wat gewoon klopt heeft dat weinig nut hoor.......

Teveel verdiend is teveel verdiend, dikke pech. Daar doe je niks meer aan.
Alle reacties Link kopieren
@ just me: Ik legde je uit waarom ik mijn stufi niet kon stopzetten, je kunt het een keuze noemen, maargoed als ik daarna geen stufi meer had gekregen, had ik niet meer kunnen studeren.

Geld lenen heb ik nooit gedaan, en lijkt mij in het huidige economische klimaat ook niet verstandig. Omdat ik inderdaad geen studie deed waarbij je meteen een goede baan kunt krijgen, en die "paar tientjes" wordt dus ws 300 euro of meer, en ik heb nog geen goede baan zoals jij kaatje!

Natuurlijk ben ik blij dat je uberhaupt studiefinanciering KUNT krijgen, maar ik vind het alleen maar goed dat ik daarnaast mijn eigen inkomen verzorg, en me niet te barsten leen met het idee van: ach dat komt later wel.

Ik kan niet zeggen dat ik me geholpen of gesteund voel door jullie antwoorden, maargoed "jammer de bammer" dan maar.

Ik vind het normaal dat er iets als stufi bestaat, zodat iedereen kan studeren. Maar dat er dan een grens aan zit van hoeveel je zelf hebt verdiend vind ik gewoon raar. Misschien moet ik gewoon wennen aan de Amerikaanse mentaliteit die steeds meer doordringt in de Nederlands maatschappij: survival of the richest.

Megdus, bedankt voor je linkje.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffrouwjannie schreef op 20 januari 2009 @ 12:53:

@ just me: Ik legde je uit waarom ik mijn stufi niet kon stopzetten, je kunt het een keuze noemen, maargoed als ik daarna geen stufi meer had gekregen, had ik niet meer kunnen studeren.

Geld lenen heb ik nooit gedaan, en lijkt mij in het huidige economische klimaat ook niet verstandig. Omdat ik inderdaad geen studie deed waarbij je meteen een goede baan kunt krijgen, en die "paar tientjes" wordt dus ws 300 euro of meer, en ik heb nog geen goede baan zoals jij kaatje!

Natuurlijk ben ik blij dat je uberhaupt studiefinanciering KUNT krijgen, maar ik vind het alleen maar goed dat ik daarnaast mijn eigen inkomen verzorg, en me niet te barsten leen met het idee van: ach dat komt later wel.

Ik kan niet zeggen dat ik me geholpen of gesteund voel door jullie antwoorden, maargoed "jammer de bammer" dan maar.

Ik vind het normaal dat er iets als stufi bestaat, zodat iedereen kan studeren. Maar dat er dan een grens aan zit van hoeveel je zelf hebt verdiend vind ik gewoon raar. Misschien moet ik gewoon wennen aan de Amerikaanse mentaliteit die steeds meer doordringt in de Nederlands maatschappij: survival of the richest.

Megdus, bedankt voor je linkje.Als jij teveel verdient heb je geen studiefinanciering nodig. Lijkt me heel logisch, dat je als je dan teveel verdiend hebt, je de teveel ontvangen stufi terugbetaalt. En ja, het is een keus van jou geweest om je stufi niet stop te zetten. Het is ook een keus geweest om je salaris op dat tijdstip te ontvangen, ook dat had je kunnen uitstellen. Dus nu niet piepen, en ben blij dat hier nog geen Amerikaanse toestanden zijn mbt studeren.
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Ik erger me met grote regelmaat aan studerend Nederland! Geld verdienen over de rug van de student? Kwaad? Mens, zonder de IB-Groep had je misschien helemaal niet kunnen studeren!...
quote:juffrouwjannie schreef op 20 januari 2009 @ 12:53:

Omdat ik inderdaad geen studie deed waarbij je meteen een goede baan kunt krijgen, en die "paar tientjes" wordt dus ws 300 euro of meer, en ik heb nog geen goede baan zoals jij kaatje!

Lieverd, dan heb je dus gewoon een stomme studiekeuze gemaakt. Welcome to the real world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven