Geld & Recht alle pijlers

Huurdersbescherming bij verhuur koopwoning

20-01-2009 20:09 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Momenteel verhuur ik al een tijd een woning. Een aantal keer heb ik deze woning kunnen verhuren middels een tijdelijk contract. Tot op heden hebben de bewoners na het beeindigen van de termijn de woning verlaten.



De huidige bewoners hebben echter te kennen gegeven nog een termijn te willen huren gezien het feit dat ze nog even moeten wachten op de ouderlijke woning. Op zich sta ik hier niet negatief tegenover maar vraag me dan ineens wel af hoe het zit met de huurdersbescherming. Het is niet mijn doel van de woning om deze voor onbeperkte tijd te blijven verhuren. Uiteindelijk moet deze verkocht worden over een X periode.



Kan iemand mij vertellen of bij het aangaan van een tweede termijn de huurdersbescherming geldig is? Het risico voor mij is te groot om straks met een huis te zitten waar een huurder in woont die zijn huurpenningen niet betaald namelijk.



Graag jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
In beginsel hebben de huurders zelfs een contract voor onbepaalde tijd, ookal heb je bepaalde tijd afgesproken. Er zijn namelijk maar een paar gronden waarop je voor bepaalde tijd kunt verhuren (bijvoorbeeld op basis van de Leegstandwet en huisbewaarderschap) en daar zit dit niet bij.



Als ze echt willen kunnen ze dus gewoon blijven zitten. Uiteindelijk kun je je huis (via de rechter) proberen terug te krijgen op basis van dringend eigen gebruik, maar dat is in de praktijk erg moeilijk.



Wat betreft jouw laatste opmerking: op het moment dat een huurder niet betaalt krijg je hem er echt wel uit, maar pas na een maand of 3 en via de rechter.
Alle reacties Link kopieren
In beginsel hebben de huurders zelfs een contract voor onbepaalde tijd, ookal heb je bepaalde tijd afgesproken. Er zijn namelijk maar een paar gronden waarop je voor bepaalde tijd kunt verhuren (bijvoorbeeld op basis van de Leegstandwet en huisbewaarderschap) en daar zit dit niet bij.



Als ze echt willen kunnen ze dus gewoon blijven zitten. Uiteindelijk kun je je huis (via de rechter) proberen terug te krijgen op basis van dringend eigen gebruik, maar dat is in de praktijk erg moeilijk en de verkoop van een huis vormt hierbij geen grond.



Wat betreft jouw laatste opmerking: op het moment dat een huurder niet betaalt krijg je hem er echt wel uit, maar pas na een maand of 3 en via de rechter.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jouw reactie. Het is wel een lastige materie waar ik eigenlijk dieper in zou moeten duiken.



Ik heb niet de intentie om dit huis nog 30 jaar te verhuren dus ik hoop het wel tijdelijk te kunnen houden.



Het is wel een hoop gedoe dat verhuren!
Alle reacties Link kopieren
het is inderdaad zo dat een huurcontract voor bepaalde tijd zonder zogenaamde 'diplomatenclausule' en ontruimingsclausule voor verhuurder gewoon een huurcontract voor onbepaalde tijd is. Voor huurder minimaal 1 jaar, want hij kan niet eerder opzeggen.

Om je probleem nu op te lossen: biedt ze een nieuw huurcontract voor bepaalde tijd, b.v. een half jaar of een jaar, en laat ze meteen een opzeggingsbrief ondertekenen, gedateerd minimaal 1 maand voorafgaande aan de einddatum.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je een hypotheek hebt? Want je weet dat je dan toestemming nodig hebt van de bank?



Als zij niet mee betalen en jij kan om wat voor reden de hypotheek niet meer betalen word je huis geveild op basis van het huurbeding.



denk hieraan, en laat een contract opmaken door een makelaar
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip medje, dat zou een idee kunnen zijn!



Inderdaad dopey met een hypotheek op de woning wordt verhuren niet geaccepteerd door de hypotheek verstrekker. Gelukkig is dat hier niet het geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven