Geld & Recht alle pijlers

Kindsdeel erven?

20-08-2017 21:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil hier graag een vraagstuk plaatsen die helaas werkelijkheid is geworden.

Mijn vader is helaas nakort ziekbed onlangs overleden. Mijn moeder leeft nog.

Mijn oma leeft ook nog en mijn opa is helaas al een flinke tijd geleden overleden.

Mijn vader heeft sinds het overlijden van mijn opa altijd voor mijn oma gezorgd. Dat wil zeggen, hij deed vrijwel alles voor haar: boodschappen, klusjes thuis etc. Hij was daar vrijwel elke dag, minimaal elke twee dagen. Haar andere kinderen keken bijna niet naar haar om.

Toen mijn vader ziek werd was zijn broer (hij heeft 2 broers en 1 zus) er altijd voor ons, ook zorgde hij meer voor mijn oma.

Direct na het overlijden van mijn pa is mijn oom met het huis van mijn oma aan de slag gegaan. Nu twee maanden later krijgen wij een brief binnen dat mijn oma haar helft van de erfenis helemaal aan hem na laat.

Het financiele gedeelte maakt me niet eens zo heel veel uit, maar het hele toneelstuk van mijn oom maakt me verschrikkelijk boos en verdrietig. Ik ben nog flink aan het rouwen, mijn oom was een enorme steun in het rouwproces maar heeft nooit iets genoemd dat hij bezig was dit te regelen.

Kan zoiets zomaar?
Alle reacties Link kopieren
Huh, oma leeft nog en jullie krijgen een brief binnen dat ze alles aan oom nalaat? Of begrijp ik het verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Als het niet om het geld gaat, laat het dan lekker gaan. Geen idee of het zo maar kan eerlijk gezegd.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry voor de onduidelijkheid. Wij kregen een brief waarin staat dat als zij komt te overlijden dat ze alles na laat aan mijn oom. Met andere woorden: mijn vader, andere oom en tante krijgen niks. (behalve van opa zijn helft)
Alle reacties Link kopieren
sirmo schreef:
20-08-2017 22:03
Ja sorry voor de onduidelijkheid. Wij kregen een brief waarin staat dat als zij komt te overlijden dat ze alles na laat aan mijn oom. Met andere woorden: mijn vader, andere oom en tante krijgen niks. (behalve van opa zijn helft)

Van wie was die brief?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. Jouw vader is er niet meer (gecondoleerd overigens) en dan is jouw oom de eerstvolgende in erfopvolging. Wel apart inderdaad dat dit nu al een issue is, terwijl je oma nog leeft.
Als oma dat zo vast heeft laten leggen, dan heb je je daar bij neer te leggen, denk ik.
anoniem_353132 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 22:09
Reden: aanvulling
18.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd, lieve sirmo. Wat treurig. Maar....misschien klinkt het hard, maar kun je je nu niet beter richten op je eigen rouw en die van je moeder? Ik weet het, ergens boos over zijn is makkelijker dan rouwen. Maar je kunt het niet ontlopen. Eer je vader door op gepaste wijze om hem te rouwen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
fleurette3 schreef:
20-08-2017 22:07
Ja, dat kan. Jouw vader is er niet meer (gecondoleerd overigens) en dan is jouw oom de eerstvolgende in erfopvolging. Wel apart inderdaad dat dit nu al een issue is, terwijl je oma nog leeft.
Als oma dat zo vast heeft laten leggen, dan heb je je daar bij neer te leggen, denk ik.
Nee, natuurlijk kan dat niet. Je kunt in Nederland je kinderen niet onterven, je hebt altijd recht op je kindsdeel. Dat is minder dan dat het zou zijn als alles evenredig verdeeld zou worden onder alle kinderen maar alles nalaten aan 1 kind terwijl er nog broers en zussen zijn kan niet.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-08-2017 22:05
Van wie was die brief?
Ja, dar vraag ik me dus ook af. In het algemeen wordt een (gewijzigd) testament niet gekopieerd en rondgestuurd aan iedereen die wel of geen erfgenaam is :confused:
fleurette3 schreef:
20-08-2017 22:07
Ja, dat kan. Jouw vader is er niet meer (gecondoleerd overigens) en dan is jouw oom de eerstvolgende in erfopvolging. Wel apart inderdaad dat dit nu al een issue is, terwijl je oma nog leeft.
Als oma dat zo vast heeft laten leggen, dan heb je je daar bij neer te leggen, denk ik.
Nee dus. Elk kind heeft recht op zijn/haar kindsdeel. En als één van de kinderen al is overleden, dan gaat dat kindsdeel automatisch over op zijn/haar erfgenamen, dus in dit geval de kleinkinderen.
Dit mag niet, jij en je eventuele broers/zussen hebben recht op minimaal 1/8 deel van de erfenis, zijn kindsdeel dus.

De wet verdeelt bloedverwanten in 4 groepen. Deze groepen erven ook in de navolgende volgorde.

Groep 1: echtgenoot of geregistreerd partner en eigen kinderen

De echtgenoot of geregistreerd partner (niet van tafel en bed gescheiden) en de kinderen erven ieder een even groot deel van de erfenis. Kleinkinderen erven als hun vader of moeder al is overleden. De kleinkinderen komen dan in de plaats van hun overleden ouder. Dit wordt plaatsvervulling genoemd. Stiefkinderen vallen hierbuiten. Hiervoor moet de overledene dus een testament maken.

Voorbeeld 1: Een man overlijdt en laat alleen een echtgenote achter. De man heeft één erfgenaam, namelijk zijn echtgenote. Zij krijgt alles.

Voorbeeld 2: Een man overlijdt en laat een echtgenote en twee kinderen achter. De man heeft drie erfgenamen, te weten zijn echtgenote en zijn twee kinderen; ieder erft 1/3 gedeelte.

Voorbeeld 3: Een man overlijdt na zijn echtgenote en laat twee kinderen achter. De man heeft twee erfgenamen, namelijk zijn twee kinderen; ieder erft 1/2 gedeelte.

Voorbeeld 4: Een man overlijdt. Hij had twee kinderen, waarvan één vóór hem is overleden met achterlating van twee (klein)kinderen. Het versterferfrecht bepaalt dat kleinkinderen in de plaats komen van hun overleden ouder (plaatsvervulling). Het in leven zijnde kind krijgen 1/2 gedeelte. De twee kleinkinderen nemen de plaats in van hun ouder en krijgen samen 1/2 oftewel 1/4 per persoon.
Oom kan dat idd niet doen. Zie antwoord Kirby.

Toevallig is de moeder van mijn collega laatst overleden. Ze had 1 broer en 1 zus. Broer leeft al niet meer maar heeft 2 kinderen. Erfenis wordt verdeeld in 3 delen; collega, zus én overleden broer. Echter het deel van overleden broer gaat naar de kinderen van hem. Die moeten het weer verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wie was nou de afzender van die brief? De notaris of je oom zelf? Ik zou in ieder geval met die brief eens naar een notaris oid gaan want dit is beslist niet ok. Is Oma nog bij de pinken? Een gesprek met Oma zou ook niet verkeerd zijn trouwens, wie weet op welke manier hij haar zover heeft gekregen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Als oma haar testament heeft veranderd moet je wel bezwaar aantekenen en het kindsdeel van je vader opeisen. Helaas is dat dan wel de helft van wat je anders had gekregen. Dat moet ook binnen een bepaalde tijd. Zo krijgt je oom wel een stuk meer dan de anderen.

Is je oma nog geestelijk gezond? Als dat niet zo is en zij heeft haar testament aangepast dan kan je daar bezwaar tegen aantekenen. De kans dat je wint is wel heel klein.
Alle reacties Link kopieren
Overgens heel vreemd dat je daar van tevoren van wordt ingelicht. Meestal hoor je pas later dat er iemand verkeerd bezig is geweest.
-NummerZoveel- schreef:
20-08-2017 22:13
Nee dus. Elk kind heeft recht op zijn/haar kindsdeel. En als één van de kinderen al is overleden, dan gaat dat kindsdeel automatisch over op zijn/haar erfgenamen, dus in dit geval de kleinkinderen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
20-08-2017 22:26

Als oma haar testament heeft veranderd moet je wel bezwaar aantekenen en het kindsdeel van je vader opeisen.
Helaas is dat dan wel de helft van wat je anders had gekregen. Dat moet ook binnen een bepaalde tijd. Zo krijgt je oom wel een stuk meer dan de anderen.

Is je oma nog geestelijk gezond? Als dat niet zo is en zij heeft haar testament aangepast dan kan je daar bezwaar tegen aantekenen. De kans dat je wint is wel heel klein.

Kindsdeel opeisen :confused: ? Oma leeft nog dus wat valt er nu dan op te eisen?
fleurette3 schreef:
20-08-2017 22:07
Jouw vader is er niet meer (gecondoleerd overigens) en dan is jouw oom de eerstvolgende in erfopvolging.
.
Dit is feitelijk onjuist. Zonder testament komen de kinderen in de plaats van de overleden ouder. TO en haar broers/zussen hebben dan gezamenlijk recht op een erfdeel gelijk aan dat van ooms en tantes.

Maar in dit geval is er kennelijk wel een testament en is er sprake van het onterven van de kinderen behalve die ene oom. Of er is nog iets anders aan de hand, want dat er nu al een bericht is uitgegaan is curieus.
-NummerZoveel- schreef:
20-08-2017 22:13
Nee dus. Elk kind heeft recht op zijn/haar kindsdeel. En als één van de kinderen al is overleden, dan gaat dat kindsdeel automatisch over op zijn/haar erfgenamen afstammelingen, dus in dit geval de kleinkinderen.
.
Met een kleine correctie, de partner van het overleden kind wordt geen erfgenaam.
fleurette3 schreef:
20-08-2017 22:07
Ja, dat kan. Jouw vader is er niet meer (gecondoleerd overigens) en dan is jouw oom de eerstvolgende in erfopvolging. Wel apart inderdaad dat dit nu al een issue is, terwijl je oma nog leeft.
Als oma dat zo vast heeft laten leggen, dan heb je je daar bij neer te leggen, denk ik.

Volgens mij klopt dit niet...de erfgenamen van de vader van to erven het gedeelte wat hun vader zou erven en verdelen dit gelijk onderling. Tenzij erbij de notaris andere dingen worden vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
20-08-2017 22:32
.
Dit is feitelijk onjuist. Zonder testament komen de kinderen in de plaats van de overleden ouder. TO en haar broers/zussen hebben dan gezamenlijk recht op een erfdeel gelijk aan dat van ooms en tantes.

Maar in dit geval is er kennelijk wel een testament en is er sprake van het onterven van de kinderen behalve die ene oom. Of er is nog iets anders aan de hand, want dat er nu al een bericht is uitgegaan is curieus.

Nogmaals, je kunt nooit je kinderen onterven. Of er nou wel of geen testament is. En het kindsdeel waar de vader van TO recht op had gaat naar de kleinkinderen, TO dus. Ook dat kun je niet voorkomen met een testament.
Creativity is intelligence having fun
Kirby, onterven kan formeel wel en als je je er als kind bij neerlegt, dan erf je dus niets.

Je kunt je kindsdeel opeisen en dat is dan de helft van wat je had geërfd als er geen testament was geweest. Alleen zul je dan wel zelf actie moeten ondernemen om dat kindsdeel op te eisen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er, gezien de OP, van uit dat TO zich er niet bij neerlegt en dat ze dus het kindsdeel kan en gaat opeisen. Het maakt dus voor deze situatie niet uit dat formeel wel kan, want dat gaat niets veranderen aan het feit dat ze gewoon recht hebben op het kindsdeel die ze ook gaan krijgen als ze actie onderneemt als Oma is overleden. In die zin is onterven dus niet mogelijk.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Klinkt maar raar dat je een brief hierover krijgt...
Alle reacties Link kopieren
De toekomstige erfenis van oma bestaat dus uit juridisch gedoe en met een beetje pech een familieruzie.
Tja, het is maar wat je aan je (klein-) kinderen wilt nalaten.

Triest.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven