Geld & Recht alle pijlers

Zwart werken

22-08-2017 18:40 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat mag niet. Vooral niet als je in de bijstand zit.

Ik zit met een moreel dilemma.

Vanwege ziekte ben ik in de bijstand geraakt. Door de onvoorspelbaarheid van mijn ziekte zou iets waarbij ik eigen baas ben beter uitkomen dan onder een baas. Nu weet ik al exact wat ik wil. Ik heb hier cursussen in gevolgd en ben nu loodgieter.

Ik doe dat nu gratis om een klantenbestand op te bouwen.
Ik krijg veel verzoeken van mensen die er voor willen betalen.
Ik weet niet wat ik hier nou mee moet.

- Ik mag van de bijstand geen KVK nummer aanvragen...dat mag pas als ik kan aantonen dat ik kan rondkomen van mijn loodgietersbedrijf...wat moeilijk gaat aangezien ik geen bedrijf mag beginnen...
- Ik mag geen geld ontvangen op mijn rekening a.k.a. iets verdienen.
- Door deze klussen aan te nemen bouw ik juist mijn bedrijf op.
- Ik ben braaf en wil geen zwart werk doen want dat is niet waar het vangnet, de bijstand, voor is bedoelt.

Maar ik voel me nu wel in een catch 22.
Ik kan zo niet eens uittesten in hoeverre ik hier van zou kunnen rondkomen zonder geld er voor te mogen ontvangen... ik zit écht te twijfelen om zwart geld aan te nemen zodat ik ook verder kom.... niet voor het geld maar op mijn klantenbestand op te bouwen....maar mijn moreel zit in de weg... en daarnaast zou ik niet eens weten hoe =/ Veel klanten willen digitaal betalen en niet in cash...
Als ik 'betrapt' wordt krijg ik helemaal geen bijstand meer en beland ik op straat als mijn bedrijf het toch minder doet dan verwacht... wat kan als mijn bestand nog niet goed genoeg opgebouwd is, klanten en naamsbekendheid heeft tijd nodig...

Wat is verstandig om te doen?
De gemeente heeft vast een afdeling bbz. Vraag daar een afspraak mee aan.
Het kan wel, een onderneming in de bijstand starten. Niet per definitie uitgesloten.

Zwart werken NIET doen.
Als zwart werken wordt ontdekt kom je alleen maar dieper in de problemen. Niet doen dus.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-08-2017 18:43
De gemeente heeft vast een afdeling bbz. Vraag daar een afspraak mee aan.
Het kan wel, een onderneming in de bijstand starten. Niet per definitie uitgesloten.

Zwart werken NIET doen.
Ik ben die procedure doorgegaan; bedrijfsplan gemaakt bij een bureau, maar het antwoord bleef 'je moet eerst twee maanden aantonen dat je meer verdient dan bijstand door je bedrijf voor je een bedrijf mag beginnen'. :wtf: :bonk:
Maakt die onvoorspelbaarheid van je ziekte jou wel tot een betrouwbare loodgieter die zijn/haar afspraken nakomt?
Alle reacties Link kopieren
Pas je op met je diensten gratis aanbieden? Dat is officieel op geld waardeerbare arbeid namelijk, en je raadt het al, dat mag ook niet.
Snoekbaars schreef:
22-08-2017 18:45
Ik ben die procedure doorgegaan; bedrijfsplan gemaakt bij een bureau, maar het antwoord bleef 'je moet eerst twee maanden aantonen dat je meer verdient dan bijstand door je bedrijf voor je een bedrijf mag beginnen'. :wtf: :bonk:
Ik ken de spelregels niet hoor, dat zeg ik er bij.
Maar wat is het antwoord van de uitkerende instantie als jij vraagt hoe je dat moet doen?
Heb je gevraagd of je - zonder je bijstand te verliezen - 2 maanden legaal mag bijverdienen met 'witte' inkomsten?
Want daar komt het dan toch op neer...?
Of zeggen ze dan 'nee'. Ze zien zelf die catch 22 dan toch ook wel als het antwoord is: 'je moet eerst twee maanden aantonen dat je meer verdient dan bijstand door je bedrijf voor je een bedrijf mag beginnen'?
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
22-08-2017 18:47
Maakt die onvoorspelbaarheid van je ziekte jou wel tot een betrouwbare loodgieter die zijn/haar afspraken nakomt?
Dat wel.
Ik zie het van te vore aankomen wanneer ik het krijg en plan dan geen afspraken in.
In principe werk ik meer dan fulltime, maar ik ben 2 dagen per week, vrij random maar dus gepland omdat ik het tijdig zie aankomen, niet aanwezig. Ik ben er graag in de avond en het weekend mee bezig omdat ik elk vrij moment wanneer het kan het graag doe, en dat buiten werktijden werken vinden klanten prettig. Hoeven ze er niet voor thuis te blijven van hun eigen werk.
Bazen daar en tegen, die willen graag dat je ma-vrij werkt...en dat kan ik niet garanderen.
Alle reacties Link kopieren
En willen 'al die mensen' ook een normale, witte en dus hogere prijs betalen? Of willen ze voor weinig een zwarte klus laten doen?

En wat een ander al schreef, waarom ben je qua gezondheid beter af als je voor jezelf werkt? Ik denk dat je méér zult moeten werken als je eigen baas bent, en als je ziek bent is er niemand die jouw werk overneemt, en zitten je klanten wel met een keuken die over 2 dagen wordt geleverd, terwijl het leidingwerk nog moet worden omgelegd.
himalaya wijzigde dit bericht op 22-08-2017 19:10
0.42% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
22-08-2017 18:49
Ik ken de spelregels niet hoor, dat zeg ik er bij.
Maar wat is het antwoord van de uitkerende instantie als jij vraagt hoe je dat moet doen?
Heb je gevraagd of je - zonder je bijstand te verliezen - 2 maanden legaal mag bijverdienen met 'witte' inkomsten?
Want daar komt het dan toch op neer...?
Of zeggen ze dan 'nee'. Ze zien zelf die catch 22 dan toch ook wel als het antwoord is: 'je moet eerst twee maanden aantonen dat je meer verdient dan bijstand door je bedrijf voor je een bedrijf mag beginnen'?
Nou ja ze zagen zelf de catch 22 wel, maar tja... 'zijn gewoon de regels'.
Ik heb zelf zo iets van... nou elke 100 euro die ik extra verdien en braaf opgeef is toch een extra 100 euro van mijn bijstand wordt afgetrokken en dus die belastingbetalers niet voor mij hoeven te betalen?
Maar kennelijk zijn er mensen in de bijstand die een KVK nummer aanvragen om júist te frauderen dus is het voor iedereen maar afgeschaft...
Alle reacties Link kopieren
Een klusjesman die in de avonduren of het weekend werkt, ik denk dat daar wel behoefte aan is. Je zou daar zeker als zzp'er je geld mee kunnen verdienen.

Ik zou toch bij de instanties terugleggen hoe je dit moet doen? Net zo lang uitleggen totdat ze zelf ook zien dat het een U bocht is geworden en dat je binnen de huidige regelgeving niets kunt. Zij moeten jouw toestemming geven om er een uitzondering op te zijn. Ik zou dus hun daar continue mee lastigvallen totdat ze zeggen, nou oke, toe maar dan.
Alle reacties Link kopieren
Josjaa schreef:
22-08-2017 18:48
Pas je op met je diensten gratis aanbieden? Dat is officieel op geld waardeerbare arbeid namelijk, en je raadt het al, dat mag ook niet.
Serieus...
Ik denk dat je serieus bent maar ik zou zo graag willen dat je een grapje maakt...
Hoe the hell moet ik met dergelijke regels mezelf in een situatie krijgen dat ik een zelfvoorzienend persoon ben? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Snoekbaars schreef:
22-08-2017 18:58
Serieus...
Ik denk dat je serieus bent maar ik zou zo graag willen dat je een grapje maakt...
Hoe the hell moet ik met dergelijke regels mezelf in een situatie krijgen dat ik een zelfvoorzienend persoon ben? :facepalm:
Heel serieus helaas. En ik praat uit ervaring, hoeveel gezeik ik al wel niet heb gehad met die starre regeltjes... dat ik minstens driekwart van mijn uitkering zelf binnen hark schijnt er niet zo veel toe te doen. Het is echt een drama.
Het zal vast niet kunnen door allerlei al dan niet vage regels maar kun je je bijstand niet tijdelijk stop zetten dan? En dan als je het toch niet red het weer opnieuw aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
22-08-2017 18:55
En willen 'al die mensen' ook een normale, witte en dus hogere prijs betalen? Of willen ze voor weinig een zwarte klus laten doen?

En wat een ander al schreef, waarom ben je qua gezondheid beter af als je voor jezelf werkt? Ik denk dat je méér zult moeten werken als je eigen baas bent, en als je ziek bent is er niemand die jouw werk overneemt, en zitten je klanten wel met een keuken die over 2 dagen wordt geleverd, terwijl het leidingeetk nog moet worden omgelegd.
Nou hier gaat anonimiteit;

Ik moet 2 keer per week aan dialyse. Ik ben afhankelijk van wanneer het ziekenhuis dit inplanned. Deze dagen en tijden veranderen elke week. Een baas heeft liever iemand die ma-vrij kan.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
22-08-2017 19:07
Het zal vast niet kunnen door allerlei al dan niet vage regels maar kun je je bijstand niet tijdelijk stop zetten dan? En dan als je het toch niet red het weer opnieuw aanvragen?
Ik weet niet of dit landelijk is, maar waar ik woon is er een nieuwe regel. Als je bij de bijstand aankomt krijg je de eerste maand niks. Dan hopen ze dat je zó de armoede voelt dat je gaat werken...
Als ik dus stop met bijstand, faal, het weer moet aanvragen, kan ik één maand mijn huur niet betalen en niet eten e.d.
Als ik overigens 2 maanden meer verdien dan bijstand wordt ik er ook uitgegooid... en mocht ik daarna falen dus het opnieuw aanvragen en een maand inkomen missen...
Je zou zeggen; kun je dat niet lenen. Maar als ik daarna om wat voor redenen mijn bedrijf niet van de grond krijg kan ik die lening niet terugbetalen en raak ik steeds dieper in de poep..
Alle reacties Link kopieren
Snoekbaars schreef:
22-08-2017 18:45
Ik ben die procedure doorgegaan; bedrijfsplan gemaakt bij een bureau, maar het antwoord bleef 'je moet eerst twee maanden aantonen dat je meer verdient dan bijstand door je bedrijf voor je een bedrijf mag beginnen'. :wtf: :bonk:
Ik vind het ook belachelijk hoor, maar zou je zoiets niet aan kunnen tonen door bijv. 2 maanden aan opdrachten te plannen en dat te laten zien?

Al lijkt me dat ook weer lastig voor de klanten, straks maak je afspraken en kan dat toch niet door gaan omdat de gemeente het niet wil :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je die aandoening hebt, knap dat je dan wel voor jezelf wilt beginnen.

Maar even advocaat van de duivel: als je afhankelijk bent van wanneer het ziekenhuis je inpland en de dagen iedere week veranderen, hoe weet ik dan dat ik mijn keuken op 8 november kan laten komen, en mijn oude keuken op 6 november er uit gesloopt gaat worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Stop met zwart werken/gratis klusjes (want dat is ook zwart werken!)

Als je echt voor jezelf wil beginnen, ga je voor jezelf een proefperiode van 2 maanden aan, zeg je de uitkering op en waag een poging. Misschien kan je van kennis/vriend/familie/bank een klein bedrag lenen om achter de hand te hebben om bij tegenvallende inkomsten je vaste lasten te betalen. Investeer in jezelf hiermee en bedonder de gemeente/maatschappij niet.
Soms moet je in het diepe durven springen.

En zorg dat je goed je aangiftes doet, als je eenmaal zelfstandig bent. Neem een goede boekhouder hiervoor.
je kunt in eerste instantie zonder bedrijf werken, maar wel met een factuur met btw.
Die kunnen mensen digitaal op je persoonlijke bankrekening betalen.
Die inkomsten geef je op aan de bijstand en aan de belastingdienst.
Na een tijdje weet je of je een parttime bedrijf kunt beginnen.
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 22-08-2017 19:22
0.35% gewijzigd
Pfff. Ik snap je dilemma. Dit is dus een van de redenen dat mensen zwart werken naast hun uitkering.
Snoekbaars schreef:
22-08-2017 19:12
Ik weet niet of dit landelijk is, maar waar ik woon is er een nieuwe regel. Als je bij de bijstand aankomt krijg je de eerste maand niks. Dan hopen ze dat je zó de armoede voelt dat je gaat werken...
Als ik dus stop met bijstand, faal, het weer moet aanvragen, kan ik één maand mijn huur niet betalen en niet eten e.d.
Als ik overigens 2 maanden meer verdien dan bijstand wordt ik er ook uitgegooid... en mocht ik daarna falen dus het opnieuw aanvragen en een maand inkomen missen...
Je zou zeggen; kun je dat niet lenen. Maar als ik daarna om wat voor redenen mijn bedrijf niet van de grond krijg kan ik die lening niet terugbetalen en raak ik steeds dieper in de poep..
Je krijgt die maand uitkering wel, maar moet eerst aantoonbaar laten zien dat je moeite hebt gedaan om werk te vinden. Dus met terugwerkende kracht krijg je het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een creatieve oplossing. Zou je gedurende een vaste periode iedere klant kunnen vragen om het bedrag dat je normaal zou rekenen als gift aan een goed doel over te maken? En jou daar een bewijsstuk van te sturen? Als je dan de bedragen optelt. kun je bepalen of dit voldoende is om van te kunnen leven.

Gewoon ff een creatief ideetje waarmee je (volgens mij) de regels niet omzeilt en ook nog iets goeds doet.
Alle reacties Link kopieren
Raar, zou dat per gemeente verschillen?
Ik heb in het verleden namelijk wel klussen gedaan en die gewoon opgegeven. Daar hoefde ik geen kvk inschrijving voor te hebben of moeilijk te doen. Maand mei, 300 verdient. Dat werd dan afgetrokken van de uitkering. Toendertijd mocht je zelfs iets houden maar weet niet meer hoeveel procent dat was.
Toen had je ook van de briefjes iedere maand die je in moest vullen, dat was makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel mag ik bijverdienen als ik een bijstandsuitkering heb?

Als u 27 jaar of ouder bent, dan mag u een kwart van uw extra inkomsten houden, met een maximum van € 201,- per maand (bedrag per 1 juli 2017). Dus: als u netto € 100,- bijverdient, mag u € 25,- houden. De rest trekt de gemeente van uw uitkering af.

Inkomsten altijd doorgeven
Deze vrijlating hoeft u niet apart aan te vragen. Uw klantmanager bekijkt wel of de inkomsten uw kansen op werk vergroten. U moet uw inkomsten en wijzigingen in uw situatie altijd doorgeven aan uw inkomensconsulent. Meer informatie vindt u in de flyer Inkomstenverklaring / Opgave inkomsten.

Eén keer inkomsten
Hebt u eenmalige inkomsten gekregen? Dan kunt u deze inkomsten ook online aan ons doorgeven.

Maximaal zes maanden
U mag maximaal zes maanden een kwart van uw inkomsten houden. Daarna worden al uw bijverdiensten ingehouden op uw uitkering.

Vrijlating ook voor partner
Dezelfde vrijlating geldt voor uw partner. U mag dus ieder maximaal zes maanden € 201,- per maand bijverdienen.

Alleenstaande ouder
Bent u een alleenstaande ouder en is uw kind jonger dan 12 jaar? Kijk dan voor aparte regels bij Alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering - bijverdienen en heffingskortingen.

Inkomsten kind
Voor meer informatie over inkomsten van uw kinderen: kijk bij Mijn kind woont bij mij en heeft inkomsten. Wordt dit inkomen ingehouden op mijn bijstandsuitkering?

Ziek of gehandicapt
Als u door ziekte, handicap, zwangerschap of bevalling geen volle werkweek kunt werken, dan mag u 15% van uw loon houden, met een maximum van € 127,46 per maand (bedrag per 1 juli 2017). Deze vrijlating kent geen maximale termijn en geldt voor alle leeftijden. Een combinatie met andere vrijlatingen is niet mogelijk.

Hoger bruto inkomen
Als u gebruikmaakt van een van deze vrijlatingen, dan wordt uw bruto jaarinkomen hoger. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van bijvoorbeeld huur- of zorgtoeslag.

Jonger dan 27
Ben je jonger dan 27 jaar, dan worden al je bijverdiensten afgetrokken van je uitkering. Alleen als je ziek, zwanger of gehandicapt bent, mag je 15% houden. Kijk hierboven bij 'Ziek of gehandicapt'.
Andere inkomsten die u mag houden
Sommige inkomsten tellen niet mee. Dit zijn:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven