Geld & Recht alle pijlers

Achteraf geld vragen voor een dienst

23-08-2017 17:14 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare titel, maar ik zal het proberen uit te leggen:

Een paar maanden geleden kreeg ik een aanbod van vriend/kennis (A) van mijn toenmalige vriend (B). Inmiddels is de relatie tussen B en mij gestrand, maar de dienst die A mij leverde was nog gaande. Toen ik een paar maanden geleden besloot gebruik te maken van de aangeboden dienst, heb ik A gevraagd wat mij dat maandelijks ging kosten. Dit werd meerdere keren weggewuifd, als in 'och, dat zit wel goed'. Nu is het moment aangebroken dat de aangeboden dienst aan zijn eind komt en nu komt A ineens met een bedrag waar ik even van terugdeins.

Uiteraard wilde ik deze dienst niet onbetaald laten, maar omdat het altijd weggewuifd is ging ik er vanuit dat A deze dienst aanbood om mij (of misschien indirect ex?) een plezier te doen en helemaal niet over geld in zat. Nu blijkt dus dat A wel een fiks bedrag verwacht.

Natuurlijk ga ik hem gewoon betalen, maar de manier waarop zit me niet zo lekker als ik eerlijk ben. Ik had dit liever op voorhand afgesproken, zodat ik elke maand kon betalen ipv nu ineens een grote smak met terugwerkende kracht. Bovendien, als ik dit op voorhand had geweten, had ik zelf kunnen beslissen of ik akkoord was gegaan met het bedrag of vriendelijk zou bedanken.
Krijg hier beetje het gevoel bij alsof de voorwaarde voor deze dienst de relatie met mijn ex was....

Kan ik dit fatsoenlijk aankaarten? Of stel ik me aan? Ik wil absoluut niet gierig overkomen maar was graag op een andere manier met elkaar omgegaan. Weet alleen niet goed hoe ik dit netjes kan aangeven. En een mening van buitenaf is ook wel eens fijn om te relativeren...
Alle reacties Link kopieren
Zeggen en zelf een redelijke prijs voorstellen. Mbt maandelijks versus in 1x betalen. Je had ook maandelijks iets weg kunnen zetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet netjes dat hij vooraf zo laconiek was, terwijl het nu om een flinke som geld blijkt te gaan. Vind je absoluut geen aansteller en zou ook balen en wat pissig zijn. Wat mij betreft sta je in je recht als je het aan wilt kaarten, maar besef wel dat dat nog niet betekent dat hij er dan ook daadwerkelijk begripvol op zal reageren.
Belangrijk is om wat voor dienst gaat het en wat is het bedrag? Nu is het zo vaag.
Alle reacties Link kopieren
De mondelinge overeenkomst was toch dat het gratis was?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De helft van de rekening doorsturen naar B.
Of de helft betalen en zeggen dat hij de rest daar maar gaat incasseren.
Het is zijn vriend.

Zou ook afhangen om wat het gaat.

Hij heeft er bovendien maanden over gedaan om met een prijs te komen.
Die veel te hoog is.
Als je het gehele bedrag al zou betalen, zou ik er nu dus ook maanden over doen.
Elke maand een stuk.
Jij kan er immers niet aan doen dat hij nooit een vast bedrag heeft genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan niet eenzijdig de overeenkomst veranderen. Daar moet een contract over gesloten zijn en een prijs voor overeen zijn gekomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
tja in dit geval kan ik niets zonder gegevens. Jij zegt fiks bedrag, hij vind het wellicht peanuts en heeft daarom steeds gezegd ; joh komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t lastig om t te beoordelen omdat ik geen idee heb wat de dienst is. Heeft hij je hele huis verbouwd? Mag je meerijden naar t werk?

Heey A,
Ik ben blij met je hulp van de afgelopen tijd en wil daar zeker wel wat tegenoverstellen. Ik schrik wel een beetje van t bedrag wat je hebt genoemd. Eerder gaf je nog aan er niets voor te willen. Kun je aangeven wat er veranderd is?
retrostar schreef:
23-08-2017 17:24
Hij kan niet eenzijdig de overeenkomst veranderen. Daar moet een contract over gesloten zijn en een prijs voor overeen zijn gekomen.
Zoals ik het lees, heeft er nooit 1 letter op papier gestaan.

A is bijvoorbeeld schilder, wil het hele huis bij opstartster komen schilderen omdat hij bevriend is met B ...
Maar heeft nooit over uurprijzen of prijs voor de verf gesproken.

Nu het schilderwerk "af" is en B weg bij haar, komt hij ineens met een giga-hoge factuur af.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Het was aanvankelijk een cadeau of ten dele een cadeau. Als de verhoudingen veranderen dan wordt het een zakelijke overeenkomst en had tevoren een zakelijk contract moeten zijn gesloten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: de zakelijke overeenkomst kan niet eerder starten dan wanneer de klusser zijn prijsopgave op tafel heeft gelegd en jij akkoord bent gegaan met het plan van werkzaamheden, de kosten en zijn tarief. Het is raar om onaangekondigd eenzijdig een cadeau te gaan veranderen in een zakelijke opdracht. Maar misschien is er een jurist in de zaal?
retrostar wijzigde dit bericht op 23-08-2017 17:49
3.49% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nou ik zou hier ook niet blij mee zijn.
Hij heeft het altijd weggewuifd.Dus dan verwacht je of dat hij het voor niks doet of een klein bedrag.
Als het echt zo fiks bedrag is, zou ik betalen wat jij redelijk vind.

Sowieso is het dus zwart gedaan? Er staat niks op papier. En heeft diegene geen poot om op te staan.
Maar ik ben wel benieuwd wat hij nou precies heeft gedaan voor werkzaamheden.En om wat voor bedrag het gaat.
Als de dienst ook ten goede kwam aan je ex zou ik sowieso aangeven dat ie daar de helft kan gaan halen. Verder vind ik het ook raar dat ie nu met terugwerkende kracht nog geld wil terwijl hij eerder deed alsof ie het gratis voor je/jullie overhad. Om wat voor dienst gaat 't eigenlijk?
Hij zei "het komt wel goed" en niet "ik doe het voor niks". Jullie zitten dus beiden fout in deze. Hij zit fout vanwege het niet helder communiceren van zijn prijs, jij zit fout vanwege het gunnen van de opdracht zonder de voorwaarden helder te hebben. Als zijn prijs marktconform is, dan zit er volgens mij niets anders op dan betalen, want zo'n factuur kon je redelijkerwijs verwachten. Is de prijs niet marktconform, dan kun je daarover met hem in gesprek gaan.
Het komt wel goed zou ik ook tegen 'n vrien(in) zeggen omdat ik er vanuit ga dat er wel 'n moment komt waarop hij/zij 'n wederdienst voor mij doet. Maar in jullie geval is het de vriend van je ex en die hoeft van jou waarschijnlijk geen vriendendiensten meer terug te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het over carpoolen toevallig? Dat zou je makkelijk na moeten kunnen rekenen..

Zit me af te vragen wat voor dienst..maanden..dacht carpoolen..hond uit laten..oppassen?
anoniem_348090 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 18:18
2.82% gewijzigd
Opblaasflamingo schreef:
23-08-2017 18:08
Gaat het toevallig over carpoolen toevallig? Dat zou je makkelijk na moeten kunnen rekenen..

Zit me af te vragen wat voor dienst..maanden..dacht carpoolen..hond uit laten..oppassen?
Ik gok eerder op klussen in huis.
Timmerwerk, schilderwerk, halve verbouwingen, ...
"Geen nood, ik kom dat wel effe doen".
Alle reacties Link kopieren
Tja dat kan ook natuurlijk. Ben echt benieuwd:)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties zover.
insecure92 wijzigde dit bericht op 24-08-2017 18:48
82.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik 'komt wel goed', 'doe mijn best', 'als het goed is', 'zal het proberen' of andere dooddoeners hoor denk ik juist het tegenovergestelde.
Stuur dan zelf een rekening voor het rijden.
Alle reacties Link kopieren
Uhm..nou ik zou een tegenrekening maken.ergens anders waar hij deze hobby uitoefent moet hij tenslotte ook betalen
Bijzonder apart dat je voor die dienst geld moet betalen aangezien hij zelf aangaf dat hij het voor zijn eigen plezier wilde doen. Ik zou paard weghalen en andere stalling zoeken en man kan het verder bekijken met zijn factuur achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven