Geld & Recht alle pijlers

Partner alimentatie

14-09-2017 14:30 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn man en ik zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden 3 jaar geleden nu wil ik scheiden. Aangezien ik net afgestudeerd ben heb ik geen inkomen hij daar in tegen heeft een eigen bedrijf en verdient erg veel geld. Nu is mijn vraag of ik partneralimentatie kan verwachten. Ik hoef alleen maar het hoognodige te ontvangen en zsm een baan vinden dat ik alles zelf kan betalen. Ik wil namelijk geen misbruik van hem maken, maar ik wil ook niet blijven omdat ik anders niks kan. Deze situatie is niet vol te houden zo. Vandaar mijn vraag of ik dat van hem kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je daarover in de opgestelde huwelijkse voorwaarden opgenomen?
Jij wilt scheiden en nu wil je ook nog geld van hem? Ik zou t wel weten als ik jou man was :hamer:
Als er niets specifieks over alimentatierecht is afgesproken (je kunt het niet uitsluiten in huwelijkse voorwaarden want dat is tegen de wet) dan heb je gewoon recht op alimentatie voor de duur van je huwelijk. In jouw geval dus drie jaar. Of eigenlijk geen drie jaar. Je krijgt het zolang je zelf nog geen inkomen hebt. Zodra je na je afstuderen een baan vindt en voldoende inkomen genereert mag hij de alimentatie stoppen als de rechter akkoord is.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 14-09-2017 14:36
30.72% gewijzigd
Partner alimentatie heeft niets met huwelijkse voorwaarden te maken. Je hebt wettelijk rechten.
Alle reacties Link kopieren
ja, dat kan
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je daarvoor een bepaalde tijd getrouwd geweest zijn. Wat er over in de huwelijkse voorwaarden staat doet er niet toe, als TO bv bij de bijstand aanklopt gaan zij geld verhalen op ex, ongeacht wat ze zelf hebben afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
14-09-2017 14:34
Jij wilt scheiden en nu wil je ook nog geld van hem? Ik zou t wel weten als ik jou man was :hamer:
neem aan dat de man vrijwillig zijn handtekening onder de trouwakte zette
Pluisi schreef:
14-09-2017 14:34
Jij wilt scheiden en nu wil je ook nog geld van hem? Ik zou t wel weten als ik jou man was :hamer:
Je kent de situatie toch niet? Wellicht is haar man wel een mishandelende vreemdgaande galbak. Maar je hebt gelijk. Zelfs in dat geval zou ze niet bij hem weg mogen of alimentatie mogen vragen. Gewoon in die situatie blijven...
Alle reacties Link kopieren
vragen kan altijd, maar of dat je dit ook krijgt, dat hangt af wat er in de huwelijkse voorwaarden zijn opgenomen. Je hebt verder maximaal de duur van je huwelijk recht op alimentatie.

Maar om antwoord te krijgen in jouw specifieke situatie daar moet je toch echt een jurist voor inschakelen.

Maar de meeste mensen die net afgestudeerd zijn hebben nog geen inkomen, dus zo uniek is dit niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ririanneke schreef:
14-09-2017 14:37
Volgens mij moet je daarvoor een bepaalde tijd getrouwd geweest zijn. Wat er over in de huwelijkse voorwaarden staat doet er niet toe, als TO bv bij de bijstand aanklopt gaan zij geld verhalen op ex, ongeacht wat ze zelf hebben afgesproken.
Nee hoor, je hebt als je minder dan 5 jaar getrouwd bent en geen kinderen hebt recht op alimentatie voor de tijd dat het huwelijk geduurt heeft. Ben je dus een jaar getrouwd geweest heb je recht op een jaar alimentatie als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Lang leve google: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... limentatie
Alle reacties Link kopieren
Hoezo: aangezien ik net afgestudeerd ben heb ik geen inkomsten?
Wat is dat nou voor onzin. Je kunt toch werken? Of was dat niet nodig toen jij afstudeerde en hij 'erg veel geld verdiende'?
Als het loopt als een golddigger, praat als een golddigger....
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-09-2017 14:41
Hoezo: aangezien ik net afgestudeerd ben heb ik geen inkomsten?
Wat is dat nou voor onzin. Je kunt toch werken? Of was dat niet nodig toen jij afstudeerde en hij 'erg veel geld verdiende'?
Als het loopt als een golddigger, praat als een golddigger....
en ook golddiggers hebben gewoon rechten
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-09-2017 14:44
en ook golddiggers hebben gewoon rechten
Ja zal best. Wel rechten, geen mentaliteit. :sick:
nessemeisje schreef:
14-09-2017 14:47
Ja zal best. Wel rechten, geen mentaliteit. :sick:

Daar heeft de wet geen boodschap aan.
Alle reacties Link kopieren
Net afgestudeerd en ik ga er dus even vanuit dat je een jonge slimme vrouw bent.

Zoek (snel) een baan (tijdens studeren had je ook kunnen werken en dus klein vermogen kunnen opbouwen) en handel de scheiding netjes af. Ga niet aan de partneralimentatie, niet van deze tijd. Houd je eigen broek op. Houd ieder jullie eigen spullen. Heb je spullen samen gekocht (beide echt betaald), koopt de één de ander af.

Zorg voor je eigen inkomsten, maakt niet uit of het een baan (tijdelijk) onder je 'kunnen' is. Maar wauw, amper drie jaar getrouwd en alimentatie willen. Al was je ouder en had je minderjarige kinderen, en had je jouw carrière compleet weg gecijferd.... maar dat is niet zo....

Kom op, schouders eronder en gaan!

Ps. ik weet dat de wet anders is dan bovenstaande....
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg om advies niet om mij te veroordelen.. Als je de situatie niet kent kan je beter stil blijven. Laat ik het erop houden dat ik voor mijn eigen geluk ga kiezen ipv het geluk van anderen..

Alle anderen bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zou het wel doen, al is het alleen maar om een periode te overbruggen, tot je een baan hebt.
Als je info zoekt ipv gewoon even te googelen dan krijg je er gratis meningen bij.
Als je gewoon een baan zoekt en daarna gaat scheiden hoef je ook je handje niet op te houden.
Krijg je niks van en staat beter op je cv dan golddigger.
Alle reacties Link kopieren
Scheiden snap ik...maar dan alsnog afhankelijk van iemand te zijn vind ik eerlijk gezegt te bizar voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
Het is logisch dat mensen gaan oordelen op een forum. Krijgen zo weinig informatie dat op basis van hoe jij schrijft, wij zelf een invulling geven.

Zorg voor een eigen baan. Neem eigenlijk aan dat je die sowieso naast je studie wel had?!
Probeer zo onafhankelijk mogelijk te worden en geen partner alimentatie te krijgen.

Je bent niet minder gaan werken voor kinderen of wat dan ook. Je kan jezelf prima onderhouden. Je wil je toch niet laten onderhouden door je (ex)man?
Alle reacties Link kopieren
Geluk creëer je onder andere door (financiële) onafhankelijkheid.

Heel veel succes. Ik hoop dat het proces snel en soepel verloopt.
Alle reacties Link kopieren
Blondine22 schreef:
14-09-2017 15:06
Ik vroeg om advies niet om mij te veroordelen.. Als je de situatie niet kent kan je beter stil blijven. Laat ik het erop houden dat ik voor mijn eigen geluk ga kiezen ipv het geluk van anderen..

Alle anderen bedankt voor jullie antwoorden!
Dus hij is afgrijselijk, maar je wilt wel afhankelijk van hem blijven?
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
14-09-2017 15:16
Scheiden snap ik...maar dan alsnog afhankelijk van iemand te zijn vind ik eerlijk gezegt te bizar voor woorden.
Dus als jij recht hebt op huurtoeslag dan zeg jij ook laat maar zitten.
Of als je recht hebt op hypotheekrente aftrek zeg je ook nee dat hoef ik niet want ik red mij zonder ook wel.

Als je werkloos wordt zeg je ook ik hoef geen ww want mijn man verdient genoeg.

To heeft er gewoon recht op. Haar man heeft hiervoor getekend toen hij zijn handtekening onder de trouwakte zette.

Ze zal heus wel een reden hebben om te scheiden want als ze alleen maar een golddigger was dan bleef ze wel bij deze man die blijkbaar goed verdient in plaats van haar melkkoe te laten lopen.

Als to nu geen baan heeft en ze dus in de bijstand terecht komt dan verhaalt de bijstand het wel voor haar bij haar ex man.
Uiteindelijk maakt het voor haar ex niets uit of hij nu aan de gemeente moet betalen of aan to.

En als ze in de bijstand komt dan zetten ze haar heus wel onder druk om te solliciteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven