Geld & Recht alle pijlers

Kosten van een 2e hypotheek op huis wat verkocht gaat worden

17-09-2017 08:46 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil een 2e huis financieren met een 2e hypotheek op mijn bestaande huis wat ik wil verkopen over +/- een jaar.
Mijn verstand zegt natuurlijk Niet doen! Maar het 2e huis heeft mijn hart gestolen en lijkt one of a kind. Daar wordt je dan beetje blind van, en ik neig steeds meer naar niet doen maar toch zou ik graag een indicatie willen van de kosten ongeveer.

Goed, nu heb ik al 3 keer met de bank gebeld maar echt duidelijkheid kunnen ze mij niet geven, ze pushen naar een persoonlijke afspraak en die kost natuurlijk geld of alleen bij het afsluiten?

Nu hoef ik niet precies te weten wat het kost maar zeg maar een ruwe schatting.

Wat ik al weet zijn de kosten van het afsluiten, zo'n 900 euro voor de hypotheekverstrekker en 900 euro voor een taxatie rapport.

Nu waar mijn vraagtekens komen, is het niet heel ongunstig om de 2e hypotheek na ongeveer een jaar af te lossen met de verkoop van mijn huis? Boete-rente? De bestaande hypotheek heeft geen boete-rente 'regeling', boetevrij.

Het bedrag voor de 2e hypotheek is 90.000. Bij verkoop zijn alle 2 de hypotheken afgelost en is er nog geld over.
Alle reacties Link kopieren
Meestal kost een eerste gesprek geen geld, maar ik ben hiervoor na de hypotheken en een onafhankelijke hypotheekadviseur gegaan ipv de bank. Daar heb je meestal meer keuze aan mogelijkheden qua financieringen.
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb je bericht gelezen en ik vroeg me even af of je al bij een hypotheekadviseur bent geweest. Die kan je vertellen wat het zal kosten. Mijn ervaring is dat een taxatierapport rond de 500 euro kost en een hypotheekadviseur tussen 2000 en 3000 euro. Ik begrijp uit je verhaal dat je een ander huis wil kopen. Er kan dan een hypotheek worden gevestigd op beide woningen. Op je te verkopen woning heet dit een overbruggingshypotheek. Als die woning wordt verkocht worden beide hypotheken afgelost. Het is goed om hier eens met een hypotheekadviseur over te praten die kan ook de kosten voor je uitrekenen. Meld bij de notaris waar de woningen worden overgedragen ook altijd dat er sprake is van een overbruggingshypotheek of dat deze er gaat komen. Zij houden hier dan ook rekening mee in hun prijsopgaven.

Bij veel banken kan je boetevrij aflossen bij verkoop van de woning, bij oversluiting is dit anders.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen kun je boetevrij aflossen bij verkoop ook als er een boeteclausule voor versneld aflossen bij je hypotheek zit.

Ik zou in jou geval denk ik ook met een onafhankelijke hypotheekadviseur gaan praten. Ik denk dat je daar de meeste antwoorden gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Capibara2017 schreef:
17-09-2017 08:52
Hi,

Ik heb je bericht gelezen en ik vroeg me even af of je al bij een hypotheekadviseur bent geweest. Die kan je vertellen wat het zal kosten. Mijn ervaring is dat een taxatierapport rond de 500 euro kost en een hypotheekadviseur tussen 2000 en 3000 euro. Ik begrijp uit je verhaal dat je een ander huis wil kopen. Er kan dan een hypotheek worden gevestigd op beide woningen. Op je te verkopen woning heet dit een overbruggingshypotheek. Als die woning wordt verkocht worden beide hypotheken afgelost. Het is goed om hier eens met een hypotheekadviseur over te praten die kan ook de kosten voor je uitrekenen. Meld bij de notaris waar de woningen worden overgedragen ook altijd dat er sprake is van een overbruggingshypotheek of dat deze er gaat komen. Zij houden hier dan ook rekening mee in hun prijsopgaven.

Bij veel banken kan je boetevrij aflossen bij verkoop van de woning, bij oversluiting is dit anders.
2e huis staat in een ander EU land waar geen mogelijkheden bestaan voor een overbruggingshypotheek. Ik zal nog eens bellen morgen en toch maar een persoonlijk gesprek aangaan gezien het 1e gesprek gratis is althans dat schrijft de persoon boven u.

Valt er nog iets te 'winnen' bij een onafhankelijke hypotheker of alleen hogere kosten? Ik dacht eigenlijk dat je vast zou zitten aan je eigen bank waar je bestaande hypotheek loopt, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Eens zien, zou je bij een onafhankelijke adviseur iets te winnen hebben tov de bank die zelf hypotheken verkoopt? Moeilijk hoor
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je wilt en al helemaal niet waarom je dat wilt. Waarom niet een hypotheek op het tweede huis dat je wilt kopen? Lijkt me veel logischer. Is je huidige hypotheek zo verschrikkelijk laag dat er nog ruimte is voor een tweede hypotheek? Ik weet niet of banken dat überhaupt nog doen. Is je salaris voldoende voor het totale hypotheek bedrag dat je voor ogen hebt?

Onafhankelijk adviseur lijkt mij ook het allerbeste. Een eerste gesprek is meestal gratis, zodat je een beetje een idee kunt krijgen van de mogelijkheden en beperkingen. Daarna beslis je of je met haar of hem doorgaat en kan de betreffende persoon dingen echt concreet voor je gaan uitzoeken. Ik snap niet dat heden ten dage mensen nog naar een bank gaan hiervoor eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Inzake hypotheken hebben wij serieus nog nooit een fatsoenlijk aanbod van een bank gehad. De Hypotheker of adviseur was altijd veruit het goedkoopste.
Alle reacties Link kopieren
Of je zomaar elders die tweede hypotheek kunt afsluiten is de vraag. Er rust al een hypotheek op het huis, dus er heeft al iemand 'recht' op als jij je betalingen niet voldoet. Dan kun je niet zomaar datzelfde recht nog een keer aan een ander geven.
Of het uberhaupt mogelijk is, hangt af van de hypotheek die je nu hebt en je inkomen. De twee hypotheken samen moeten nog steeds voldoen aan de regels, dus samen niet meer dan 101% van de waarde van het huis. En uiteraard moet je inkomen voldoende zijn om beide te dekken.

Wat kosten betreft, dat kun je toch gewoon vragen? Als de bank je uitnodigt voor een persoonlijk gesprek, vraag je of je daarvoor al moet betalen. Meestal is een eerste informatief gesprek gratis, maar vraag het! In dat gesprek vertellen ze ook wel wat de afsluitkosten zijn. Taxatie van 900 euro is wel heel veel, dat kan ook rond de 400-500.

Verder zou het kunnen dat je naar de notaris moet om de nieuwe hypotheek in te schrijven. Dat hangt af van de hoogte van de eerste hypotheek. Soms zijn ze al een stuk hoger ingeschreven, dan is er nog ruimte en heb je geen nieuwe akte nodig. En soms ook wel. Kosten voor de notaris kun je offertes van opvragen bv online.

Vergeet daarnaast niet dat je in het andere land waarschijnlijk ook nog kosten moet maken voor de aankoop. In veel landen is het verplicht om dat bv via een advocaat te doen, of via een accountant. En meer landen dan je denkt hebben een vorm van overdrachtsbelasting.
Als je geld hebt om een tweede huis te kopen, dan kan je ook vast een deskundige betalen. Afspraak maken met de adviseur dus....
Alle reacties Link kopieren
Vraag wel voor welk gesprek dan ook dat het gratis en vrijblijvend is. Ga er niet blind vanuit.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-09-2017 09:49
Als je geld hebt om een tweede huis te kopen, dan kan je ook vast een deskundige betalen. Afspraak maken met de adviseur dus....
Dat heeft ze niet, want anders had ze geen hypotheek nodig.
Ik begrijp uit het verhaal dat de huidige woning meer waard is dan de hypotheek die erop rust; maar dat geld zit vast in stenen.

Waarom wil je je huidige huis over een jaar verkopen?
Als je die termijn iets naar voren haalt en leveringsdatum andere huis wat naar achter weet te schuiven; hoef je al
die kosten voor korte tijd niet te maken
nausicaa schreef:
17-09-2017 09:48
Of je zomaar elders die tweede hypotheek kunt afsluiten is de vraag. Er rust al een hypotheek op het huis, dus er heeft al iemand 'recht' op als jij je betalingen niet voldoet. Dan kun je niet zomaar datzelfde recht nog een keer aan een ander geven.
Of het uberhaupt mogelijk is, hangt af van de hypotheek die je nu hebt en je inkomen. De twee hypotheken samen moeten nog steeds voldoen aan de regels, dus samen niet meer dan 101% van de waarde van het huis. En uiteraard moet je inkomen voldoende zijn om beide te dekken.

Wat kosten betreft, dat kun je toch gewoon vragen? Als de bank je uitnodigt voor een persoonlijk gesprek, vraag je of je daarvoor al moet betalen. Meestal is een eerste informatief gesprek gratis, maar vraag het! In dat gesprek vertellen ze ook wel wat de afsluitkosten zijn. Taxatie van 900 euro is wel heel veel, dat kan ook rond de 400-500.

Verder zou het kunnen dat je naar de notaris moet om de nieuwe hypotheek in te schrijven. Dat hangt af van de hoogte van de eerste hypotheek. Soms zijn ze al een stuk hoger ingeschreven, dan is er nog ruimte en heb je geen nieuwe akte nodig. En soms ook wel. Kosten voor de notaris kun je offertes van opvragen bv online.

Vergeet daarnaast niet dat je in het andere land waarschijnlijk ook nog kosten moet maken voor de aankoop. In veel landen is het verplicht om dat bv via een advocaat te doen, of via een accountant. En meer landen dan je denkt hebben een vorm van overdrachtsbelasting.
Dit. Daar komt nog bij dat de financiering een huis in het buitenland betreft. Dit zal worden gezien als een consumptieve besteding, dan kun je op jouw salaris minder lenen dan als het financiering van een woning betreft.

Eerste gesprek met een adviseur is meestal gratis. Dus gewoon dat gesprek aangaan, dan weet je of dit mogelijk is. Anders zit je al dromend en forummend misschien je tijd te verdoen :)
Alle reacties Link kopieren
valparaiso schreef:
17-09-2017 08:46
Maar het 2e huis heeft mijn hart gestolen en lijkt one of a kind.
Dit is inderdaad heel gevaarlijk. Laat je verstand meer meespelen dan je hart als het om zulke bedragen gaat. Uiteindelijk gaat het maar om een stapel stenen. En er zijn veel meer one of a kind's te koop....
Je wil dus eigenlijk gewoon je huidige hypotheeklening verhogen met 90,000. Het makkelijkste zou dat zijn om dat bij je huidige hypotheekbank te doen, want die heeft toch al een recht van hypotheek op je huis.
En dan kun je meteen even navragen of er een boeterente gerekend wordt bij verkoop huis, al is dat erg zeldzaam het komt wel eens voor.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen kosten wilt hebben vanwege die extra hypotheek moet je eerst dit huis verkopen en de overwaarde op een spaarrekening zetten tot je een ander huis koopt.
Ik denk dat je in dit geval wel vast zit aan je huidige hypotheekverstrekker. Ga het gesprek aan met de bank
Als je een 2e hypotheek neemt op je huidige woning, maar het geld niet gebruikt voor deze woning, is de rente iig niet aftrekbaar.
Dat was je vraag niet, maar ik vroeg me af of je daar al over nagedacht had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven