Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats (yep...again!)

23-01-2009 20:14 35 berichten
Ik weet het, het zal het zóveelste topic zijn over marktplaats, maar deze muts heeft nu ook een vraag.

Het kan zijn dat ik er over heen gekeken heb op de site zelf, maar kan je een geval van "oplichting" ook ergens anders melden dan alleen bij de politie?



Het geval is: ik heb voor de kinderkamer twee schilderijen van Winnie the Pooh gekocht bij een mevrouw op MP. Het was zeer goed verpakt, verpakking was onbeschadigd, maar helaas, toen ik het uitgepakt had, was het grootste schilderij beschadigd. Een zijkant van de lijst was er gewoon af, en er was een hoek uit de afbeelding zeg maar. Is met geen woord over gerept dus ik voel me wel lichtelijk genaaid. Ik wil het niet perse oplichting noemen, maar ik vind het niet oke als deze mevrouw gewoon door kan gaan met kapotte spullen verkopen.



Iemand ook zulke ervaringen of gewoon tips wat ik nog kan doen?

Ik heb mevrouw overigens al gemaild, maar nog geen reactie ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je erg ver komt bij de politie want dit is een civielrechterlijke zaak. Als verkoper niet meewerkt en volhoudt dat het schilderij onbeschadigd bij haar vertrokken is dan kun je verder weinig doen. Dit is het risico van kopen op marktplaats
Alle reacties Link kopieren
ik kan je niets beloven maar volgens mij heb ik nog een winnie de pooh of teigetjes schilderij liggen hier, kan ik je daar blij mee maken



volledig off topic maar goed
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook weleens gehad, maar gelukkig meer betere ervaringen.



Neem dit als slechte ervaring, verder kan je er niks mee behalve dan haar mail afwachten.
Feeks; het was ook niet mijn bedoeling om aangifte te doen bij de politie hoor, daarvoor vind ik een schilderij niet zo belangrijk. Maar ik zou het jammer vinden wanneer ze meer mensen min of meer kan duperen.



Itsme: lief! Ik kan deze nog wel repareren denk ik. En ik weet niet of er dan nog plaats op de muren is voor nog een schilderij. Dat weet ik pas als het huis verder klaar is en we de zooi op kunnen hangen Maar ik hou het even in mijn achterhoofd, misschien wil ik hem wel graag!



Zusenzo: ik heb ook wel betere ervaringen hoor, zowel qua kopen als qua verkopen. Ik zwerf eigenlijk al jaren rond daar, maar dit is de eerste keer. Ik had eigenlijk gehoopt dat je een soort van recensies kon schrijven ofzo, ebay heeft dat geloof ik wel? Thanx anyway.
Alle reacties Link kopieren
Sarah Scott,



wat vervelend. Je kan er echt niet zoveel tegen doen.

Er is inderdaad zoiets als www.internetoplichting.nl maar dat gaat voornamelijk over niet (verstuurde) aangekomen post.



Ik zou ook graag zien dat je een recensie kon schrijven over verkopers, over betrouwbaarheid/snelheid bijvoorbeeld.

Zelf heb ik twee keer iets betaald en vervolgens werd de advertentie direct na betaling al verwijdererd en op emails werd niet gereageerd. Zonder advertentie kun je zo'n louche verkoper lastig opnieuw traceren. Overigens is dat in 2 jaar wel succesvol kopen voorgevallen. Maar sowieso maak ik liever geen bedragen tot ongeveer 15 euro over, het risico vind ik te groot. Maar het ontneemt je wel de zin van het speuren naar 'koopjes'



Bij Blokker heb je trouwens vaak aanbiedingen in WTP-schilderijen. Misschien een idee.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Je kan een bericht over de verkoopster op het forum van marktplaats zetten. Als waarschuwing voor anderen.

Wel lullig trouwens.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
SS, he wat vervelend!! Ja ik denk toch echt dat je bij de verkoopster moet zijn.



Weet je ik heb al heel veel spullen verkocht en gekocht maar....................... ik haal de spullen altijd op bij mensen

thuis en ik laat de spullen ook altijd ophalen bij ons thuis.

Ik heb nog nooit problemen gehad.

Ik heb ook nog een schilderij + lamp van Winnie the Pooh

op MP te koop staan.



Mijn man is op dít moment de 2e boxspring aan het ophalen

die wij ook via MP hebben gekocht: ¤50,00!!!!!

En we krijgen er ook nog nachtkasten bij!!!
Alle reacties Link kopieren
hee sarah



als je je verhaal plaats op www.kopersbelangen.nl helpen zij je verder. Ze hebben mij ook al 2 keer heel goed geholpen (1 keer geregeld dat ik mijn geld terug kreeg, 1 keer dat ikd e helft van het bedrag kreeg)



Heb je de verkoper al gemailed? hoe reageerde die? heb je alle mailtjes bewaard?
Alle reacties Link kopieren
Jammer voor je, hopelijk waren ze niet te duur. Gezond wantrouwen is op Marktplaats echt wel nodig dus volgende keer eerst openmaken voor je betaalt? Of waren ze opgestuurd?
Alle reacties Link kopieren
En als je per bank hebt betaald kan je dat ook nog laten storneren.
Purperrain: dank je, ik ga straks eens kijken op je link!



Infojunk: ik had begrepen dat je op dat forum geen namen e.d. mag noemen ivm de privacy (ook wel logisch eigenlijk) dus ik weet niet of het zinvol is.



Wilma2008: ophalen is wel slim misschien, maar aangezien ik onderin Limburg of Amsterdam toch echt te ver rijden vind voor een schilderijtje of een boek, ofzoiets, laat ik het vaak wel opsturen Tenzij het echt een groter ding betreft, dan kijken we liever in de buurt naar aanbod. Maarja het is dus idd wel een risico wat je er mee neemt.



Moordwijf: dank je! Ik ga de site gelijk opslaan in de favo's



Bronny: idd opgestuurd dus. Tis per bank betaald, dus misschien is storneren ook nog een idee. Had ik nog niet aan gedacht. Maar ik wacht wel eerst even af of ik nog mail terug krijg van de verkoper.



Thanx all voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Storneren gaat alleen bij automatische incasso's dus die vlieger gaat helaas niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 23 januari 2009 @ 21:27:

Infojunk: ik had begrepen dat je op dat forum geen namen e.d. mag noemen ivm de privacy (ook wel logisch eigenlijk) dus ik weet niet of het zinvol is.





O, sorry, dat wist ik niet precies.

Ik ben daar namelijk een keer gekomen en heb daar een bericht achtergelaten omdat een onbetrouwbare koper met een vaag verhaal op meerdere advertenties van mobiele telefoons absurde bedragen bood. Die werd wel bij naam genoemd op dat forum (maar goed, het was waarschijnlijk niet een echte naam) en er werd voor gewaarschuwd.
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:zusenzo schreef op 23 januari 2009 @ 21:28:

Storneren gaat alleen bij automatische incasso's dus die vlieger gaat helaas niet op.

Ah toch wel? Ik meende me dat ook al te herinneren, maar was er niet zeker van.



quote:infojunk schreef op 23 januari 2009 @ 21:30:

O, sorry, dat wist ik niet precies.

Ik ben daar namelijk een keer gekomen en heb daar een bericht achtergelaten omdat een onbetrouwbare koper met een vaag verhaal op meerdere advertenties van mobiele telefoons absurde bedragen bood. Die werd wel bij naam genoemd op dat forum (maar goed, het was waarschijnlijk niet een echte naam) en er werd voor gewaarschuwd.Aha! Volgens mij heb ik het vanavond idd gelezen, dat het niet toegestaan is, maar ik zal het nog ff goed checken, want ik vind het wel fijn om het op MP zelf ook te kunnen melden.
Nee Bronny, dat kan dus niet. Een wijd verspreid misverstand dat reeds ontelbare keren op het forum opgedoken is.



Dames, nee, je kúnt geen bedragen storneren die je zelf hebt overgeboekt! Je kunt alleen incasso's (onder voorwaarden) laten storneren.
Alle reacties Link kopieren
aanvulling op tangerine...

anders koop je iets door geld over te maken...je krijgt het product en gaat het dan storneren....dat gaat dus niet
In het verlengde daarvan kun je incasso's van loterijen normaliter niet storneren, dat zou er nl. in resulteren dat je snel het afgeschreven bedrag terugboekt op het moment dat je niks gewonnen hebt
Alle reacties Link kopieren
Bij "help en contact" staat:



Het is een ernstige zaak wanneer een adverteerder wordt beschuldigd van oplichting. Wij nemen dergelijke meldingen dan ook zeer serieus en proberen waar mogelijk gerichte stappen te ondernemen. Wij raden gedupeerden altijd aan om aangifte te doen, en vervolgens de politie contact met ons op te laten nemen via het contactformulier. Het is van belang dat het advertentienummer aan de politie wordt doorgegeven. Wij kunnen dan heel snel eventuele gegevens van de adverteerder doorgeven aan de politie, zodat zij dit verder onderzoeken. Marktplaats.nl werkt altijd mee aan dergelijke politie-onderzoeken.



Maargoed, er staat niets over wat je kunt doen als je geen aangifte wilt doen. Misschien kun je hen sowieso even een mailtje met het advertentienummer sturen?
Ff een updateje: mevrouw de verkoopster "wist van niks" maar verweet me nog wel even "dat ik niet verzekerd op wilde sturen". Zucht. Naja, ik ga aan de knutsel en fix het zelf wel weer. Ik ga idd nog wel even mailen naar marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
quote:PurperRain schreef op 23 januari 2009 @ 20:31:

Sarah Scott,



wat vervelend. Je kan er echt niet zoveel tegen doen.

Er is inderdaad zoiets als www.internetoplichting.nl maar dat gaat voornamelijk over niet (verstuurde) aangekomen post.

SuccesWat een rot site is dat. Ben een keer genept door een verkoper (hij had een nep parfum geleverd). Zoek ik zijn naam op internet, zie ik mijn naam + adres +IP op internet staan omdat ik een onbetrouwbare handelaar ben. Heb na veel email verkeer met die forummers kunnen afspreken dat mijn adres eraf ging, maar daar moest ik maar geluk mee hebben..



Als ik nou degene was die rare spullen verkocht, oke, maar aangezien ik het slachtoffer was van oplichting, vond ik het erg vervelend destijds.

Gelukkig is het adres eraf, maar mijn naam en IP staan er nog steeds op.
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
quote:tangerine schreef op 24 januari 2009 @ 17:48:

Nee Bronny, dat kan dus niet. Een wijd verspreid misverstand dat reeds ontelbare keren op het forum opgedoken is.



Dames, nee, je kúnt geen bedragen storneren die je zelf hebt overgeboekt! Je kunt alleen incasso's (onder voorwaarden) laten storneren.



Dat kan WEL



je kan bij de bank aangeven dat het om een "betwiste transactie" gaat, hebben wij zelf ook laten doen, nadat iemand van MP de spullen gewoon niet opstuurde en we wel al betaald hadden



Je moet dan wel bewijs hebben van dat diegene het niet heeft opgestuurd (in ons geval bleef diegene maar zeggen dat hij het de dag erna op zou sturen, en na een tijdje hadden we er genoeg van).



we zijn met een lijst met e-mailtjes naar de bank gegaan en na best wat gedoe is het uiteindelijk opgelost
quote:Sarah Scott schreef op 23 januari 2009 @ 21:27:

Purperrain: dank je, ik ga straks eens kijken op je link!



Infojunk: ik had begrepen dat je op dat forum geen namen e.d. mag noemen ivm de privacy (ook wel logisch eigenlijk) dus ik weet niet of het zinvol is.









he SS,



Ik heb dat een keer gedaan. Misschien heel flauw van me, maar dat mens had me een rok verkocht van Mexx en het bleek een Vero Moda rok te zijn, ook nog in een andere maat. En ik weet het, tien euro is niet de wereld, maar ik word redelijk agressief van dit soort mensen. En natuurlijk reageren ze niet op mailtjes.

Heb het toen op het forum van MP gezet, maar dat is direct verwijderd. Toen de rok opnieuw aangeboden met als tekst: Dankzij [...] is deze rok weer in de verkoop (met uitleg erbij). Tot slot haar emailadres om haar te bedanken. Die advertentie was ook binnen no time weg.

Allemaal niks aan te doen, en gelukkig heb ik verder alleen goede ervaringen met MP, als koper en als verkoper.



Sinds die rok sla ik trouwens wel alle advertenties waarvan ik het product koop, op in een word-document (was een tip op het forum van MP).
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-07-2018 10:43
Reden: Dit bericht is gewijzigd i.v.m. privacy.
2.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Helaas Sarah. Je kunt het bij Marktplaats melden, als het dan vaker voorkomt krijgt ze een aantekening bij alles wat ze verkoopt.Ik krijg via mijn werk vaak mensen aan de telefoon die hun geld terug willen hebben omdat iets niet of kapot geleverd is. Je hebt natuurlijk via Internetbankieren betaald. Dan is er weinig aan te doen. Ik weet zelfs niet of de politie hier iets mee doet.



Wel een vals kreng hoor. Die dacht natuurlijk dat jij er vanuit ging dat het tijdens de verzending kapot is gegaan.



Je zou in de mail kunnen zetten dat je er via Marktplaats en de politie werk van gaat maken. Misschien betaald ze je wel terug.

Maar van de meesten hoor je gewoon niets meer. Misschien kun je een berichtje zetten op het Marktplaatsforum.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sparkle84 schreef op 27 januari 2009 @ 14:09:

[...]





Dat kan WEL



je kan bij de bank aangeven dat het om een "betwiste transactie" gaat, hebben wij zelf ook laten doen, nadat iemand van MP de spullen gewoon niet opstuurde en we wel al betaald hadden



Je moet dan wel bewijs hebben van dat diegene het niet heeft opgestuurd (in ons geval bleef diegene maar zeggen dat hij het de dag erna op zou sturen, en na een tijdje hadden we er genoeg van).



we zijn met een lijst met e-mailtjes naar de bank gegaan en na best wat gedoe is het uiteindelijk opgelost



NEE Sparkey het kan NIET. De bank kan wel bemiddelen maar als je het via Internetbankieren hebt betaald heb je je digitale handtekening gezet en dan kan de bank er niets meer aan doen.

Zoals gezegd de bank kan diegene wel een brief of mail sturen maar is niet gemachtigd zomaal geld van iemands rekening af te halen. Dat kan alleen met automatische incasso binnen 30 dagen. En inderdaad kan zelfs dat niet bij alles.... Dus niet van loterijen o.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven