Geld & Recht alle pijlers

repareren of nieuwe auto?

20-09-2017 12:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik mijn auto bij de garage gebracht voor de APK. Ze belden op dat in ieder geval aan een voorkant een veer gemaakt moest worden en achter een wiellager. Daarnaast gaven ze te kennen dat de distributieriem aan vervanging toe is. Al met al zou dat uitkomen op een rekening van 1100-1200 euro! Een flinke klap geld! Mijn auto is een Renault Clio uit 2006 en heeft 172.000 km op de teller.

Toen ik mijn auto ging ophalen (ze hebben hem weer rijklaar gemaakt, verder nog niks gedaan) sprak ik mijn oom, die daar in de werkplaats werkt. Die vroeg zich al af of het nog wel het geld waard was om hem te laten repareren en of ik niet misschien moest uitkijken naar een andere auto. De verkoper heeft me toen meegenomen om een aantal modellen te laten zien en voor ik goed en wel weer thuis was had ik al verschillende offertes in mijn mailbox, waarin de garage me nog 1000 euro inruil geeft. Naast dat ik dit erg opdringerig vind, ben ik er nog steeds niet over uit of ik mijn auto toch laat repareren of niet. Wellicht bij een andere garage, die het goedkoper kan/doet? Ik weet ook niet hoe lang ik er daarna nog mee vooruit kan?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Clio en ik heb distributieriem wel laten vervangen. De auto rijdt als een zonnetje en heeft nu 215.000 km op de teller staan. Ik denk met 172.000 dat hij echt nog wel een paar jaar mee kan. Zolang je wel de jaarlijkse onderhoudsbeurten laat doen.

Inruilen is denk ik duurder. Vooral omdat je er niet veel meer voor terug krijgt.

Bij de garage waar ik hem laat nakijken en keuren hebben ze meer klanten Clio's, die zelfs boven de 300.000 km zijn. Die rijden ook nog. Dat gaf bij mij een beetje de doorslag
Distributieriem moet je laten vervangen, anders draai je je motor in de soep. Renault is wel een dure auto in onderhoud (heb in de renault garage gewerkt). Ik zou voor een Japanner gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
distributieriem vervangen is een volstrekt normaal iets na 150.000 km. soms moet je die iets eerder vervangen en soms wat later. dat hoort bij normaal onderhoud.

had jij je dit niet gerealiseerd bij je auto?

wanneer de auto verder goed is zou ik de auto gewoon laten maken.

misschien moet jij je verder ook eens gaan verdiepen in normaal onderhoud. wanneer je kan verwachten dat de banden, distributieriem, remklauwen, remblokken, etc moet laten vervangen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Familie van mij rijdt in een Clio uit '98 - oud model - met ruim 250.000 km op de teller. Gaat prima. Af en toe een reparatie uiteraard, zoals met elke auto.

Voor een redelijke afweging moet je niet alleen naar deze reparaties kijken, maar ook naar die van voorgaande jaren. Het maakt nogal uit of je elk jaar een prijzige reparatie hebt of dat je al jaren probleemloos zonder reparaties rondrijdt. Als dat laatste het geval is, dan valt het bedrag wel mee als je dit over meerdere jaren ziet. Jammer wel dat het nu een groot bedrag is.

Distributieriem moet je eigenlijk buiten beschouwing laten. Moet sowieso gebeuren; bij elke auto.

Verder ook naar de algemene conditie kijken. Staan er misschien meer reparaties op stapel?

En ja hoeveel km rij je ... .

Andere auto - neem aan dat je met 'nieuw' 2e hands bedoeld - kan weer andere gebreken hebben.

Een oude auto oprijden kan heel voordelig zijn. Totdat er een reparatie komt die de waarde van de auto ver over stijgt, maar lijkt me nu nog niet.

Je kunt overigens ook een second opinion bij andere garage vragen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn garageman zegt altijd: kun je voor dit reparatiegeld een andere auto kopen? Nee.
Laten maken dus.
Hatsjikideee...
Het scheelde bij mij honderden euro's toen ik naar een merkloze garage ging. Uiteindelijk heb ik mijn Peugeot toch ingeruild omdat er na verloop van tijd iedere keer weer iets was. Gemiddeld 600 euro per jaar is normaal aan onderhoud, maar toen ik voor het derde jaar op rij daar dik boven zat heb ik een Hyundai gekocht (zes jaar oud, 80.000 km). Die heb ik nu ruim een jaar en nog niets gehad, maar binnenkort voor APK dus dan hoor ik wel wat het wordt. Bij Peugeot ging ik iedere keer met lood in mijn schoenen naar iedere beurt/keuring.
Naar wat voor garage ga je? Ik ga met mijn auto uit 2006 al jaren niet meer naar de merkdealer maar naar een vakgarage. Scheelt echt heel veel geld.

Distributieriem vervangen is idd duur maar wel gewoon noodzakelijk onderhoud. Veren en wiellagers zijn ook wel eens versleten. Distributieriem is duur omdat het een pokkewerk is om dat ding te vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de dealers wel goed zijn maar ook duur. Je zou eens kunnen kijken of er niemand in je omgeving een 'mannetje' kent die bijbeunt.

Distributieriem is normaal. Ik heb zelf een Toyota Yaris en die heeft geen riem maar een ketting, scheelt ook weer.

Als jouw auto verder gewoon goed rijdt en je, behalve het normale onderhoud, niets hebt, dan zou ik hem gewoon laten maken en hem oprijden. Ik zou wel kijken of je dus iemand kunt vinden die het goedkoper doet. Kan best veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je andere aanleidingen om in te willen ruilen dan is dit wel een goed moment. Maar besef je dat die auto nu wel zo ong. is afgeschreven, dus reparaties mogen nu wel wat meer kosten.

Laten we zeggen dat een nieuwe middenklasser toch snel 3000 EUR kost aan afschrijving per jaar. Een simpele kleine auto al snel 2000 EUR. Een supergoedkoop koekblik alsnog tegen de 1500 EUR in de eerste jaren. Dat zie je ook in de prijzen terug voor private lease.

Jouw afschrijving is nu zo ong. nul. Je distributieriem kan weer een jaar of 5-10 mee (afhankelijk van het model) en een veer en wiellager kunnen ook weer jaren mee. Daar staat tegenover dat er elk moment weer wat anders kapot kan gaan. Dat weet je nooit met een oudere auto. Je moet er met enig gevoel voor statistiek naar kijken. Neemt het aantal niet in te schatten reparaties explosief toe, dan wordt het wel tijd om afscheid te nemen. Nu is Renault niet het meest degelijke merk qua naam, maar echt slecht zijn ze ook niet. Je auto is nog niet zo verschrikkelijk oud en heeft ook niet extreem veel kilometers, dus ik denk dat het ding nog wel even mee zou moeten kunnen.

Heb je alles laten doen wat de garage aanbeveelt, maar ondanks dat wordt je verrast met een aantal onverwachte zaken en dat neemt elk jaar stevig toe, dan is het te verwachten dat die trend zich doorzet.

Asl je spaarvarken lekker vetgemest is en je elke dag afhankelijk bent van je auto, dan kan het ook wel een moment zijn om te gaan denken aan inruil. Je krijgt dan weinig meer terug, maar je hoeft dan ook geen cent meer aan reparatie te besteden.
Als je voldoende geld hebt voor een nieuwe, dan kun je een nieuwe kopen.
Maar voor het geld van de reparatie kom je niet ver.
Ik zou voor de reparatie gaan. Het hoort bij het hebben van een auto.
1000 is ook best weinig inruil
en idd naar de vakgarage merkdealer is erg duur
Als je de distributieriem niet laat vervangen gaat de motor naar de knoppen en die is veel duurder dan een nieuwe distributieriem.

Voor het geld van de reparatie zul je inderdaad niet een goede tweedehandse auto vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik zat inderdaad bij een merkdealer. Heb geïnformeerd bij een vakgarage, die doet het voor de helft van de prijs. Dat scheelt nogal, dus ik laat hem gewoon weer maken.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Beter nieuwe, 2-3 jaar probleemloos. Ik heb een nieuwe Clio gevonden voor 14900€.
mfg
c3
Non scholae, sed vitiae discimus.
Alle reacties Link kopieren
nou ze kan beter repareren voor 500-600 euro en dan nog jaren rondrijden dan even 15.000 euro uitgeven,zodra je de garage uitrijd is ie meteen 1000den euro's minder waard. Hoge afschrijving
Alle reacties Link kopieren
Met een auto van deze leeftijd kan je beter naar een goed dorps- of vakgarage gaan dan naar de dealer. Daar ligt het arbeidsloon vaak hoger en worden originele onderdelen gebruikt. Voor sommige onderdelen is dat belangrijk, voor andere onderdelen zin universele onderdelen prima. Goed dat je dus elders bent gaan informeren. Waarschijnlijk kun je na deze reparaties weer een aantal jaren vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven