Geld & Recht alle pijlers

Problemen met de trouwfotograaf

20-09-2017 16:01 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik heb een vraag/ probleem, en het zit me ontzettend hoog!
Afgelopen juni zijn wij getrouwd, we hebben een dure trouwfotograag gekozen, omdat we dit echt 1 van de belangrijkste dingen vonden.
Een goed uitgebreid gesprek gehad, en afspraken gemaakt ( veelal mondeling).

De belangrijkste afspraken voor ons waren:
- de fotograaf kwam eerder om ook bij mijn man thuis foto"s te maken.
- een groepsfoto
- binnen 2 weken een sneak preview
- binnen 6 weken al het werk in hoge kwaliteit op USB, en in een online galerie
- betaling na ontvangst van het werk
- een drone foto
- een trouwboek nadien

Nu is het zi dat het direct na de trouwerij mis ging.
We kregen maar geen sneak preview , maar mensen die na ons getrouwd waren wel.
2 keer gevraagd, uiteindelijk 1 gekregen, maar wel op een mindere manier dan bij anderen.
De rest van de foto"w kwamen op de laatste week van de termijn. Helaas is de kwaliteit veelal slecht. ( mijn man is donker, ik ben licht, soms ben ik overbelicht , en soms mijn man veel te donker). Er is ook geen groepsfoto, geen foto"D gemaakt bij mijn man thuis ( zogenaamd omdat hij bij de kapper was, / straat verderop, ).
Maar goed, we waren in heg begin enthousiast, want we gingen er van uit dat er nog 1 en ander bewerkt kon worden.
Echter heb ik dan nogmaals om de groeps drone foto gevraagd , die zou spoedig komen, maar helaas nog niks. Ook de online galerie nog niet.

Toen heb ik maar weer een mail gestuurd op 1q augustus. Dit maal met de vraag om ook Rens naar de andere foto"set kijken , en naar de drone foto. Geen reactie....
nu op 15 september een mail gehad: "hallo ik ben deuk met het overvolle trouwseizoen, ik zal er nog eens naar kijken als mijn achterstand weg is, willen jullie wel even betalen, zou ik fijn vinden , want de termijn is verstreken. Later!

Wij staan perplex. Hebben nog niks geantwoord. Mijn man zegt, even negeren , maar ik kan er niet van slapen. Een boek hoeven we al niet meer (600,- voor deze kwaliteit?!) maar de rest? Wordt het werk nog wel aangepast? Krijgen we de drone foto wel?

Ik weet niet wat ik moet doen, ik kan er niet van slapen. Wie kan mij adviseren, en vertellen wat mijn rechten en plichten zijn?

De factuur is op papier, de afspraken mondeling.

Ter aanvulling: het totale pakket is 2000,-
Toe we destijds de fotograaf contacten was het 1800,- toen we na een periode van enkele weken besloten in zee te gaan met de fotograaf, was het ineens 2200,- een nieuw seizoen, met een beter portfolio, e dus andere prijzen. Dit was al een dingetje, maar door een goed gesprek zijn we toen in het midden gaan zitten....
anoniem_124140 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 15:44
Reden: Aanvulljng
7.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mondelinge afspraken gelden ook, al is het handiger afspraken op papier (of desnoods per mail) zwart op wit te hebben. Maar wat een vervelende ervaring zeg! Het lijkt erop dat er dingen mis zijn gegaan en hij dit probeert te ontlopen.. Ik zou in geen enkel geval betalen voor je alle foto's hebt gezien! En misschien toch maar eens met hem om de tafel gaan zitten en je verhaal doen?
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in de voorwaarden?
Wat hebben jullie getekend?
Alle reacties Link kopieren
Dat er geen groepsfoto en geen foto bij je man thuis zijn gemaakt wist je op de dag zelf toch al?
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Dan zou ik die bellen voor advies.
Alle reacties Link kopieren
loveden schreef:
20-09-2017 16:05
Mondelinge afspraken gelden ook, al is het handiger afspraken op papier (of desnoods per mail) zwart op wit te hebben. Maar wat een vervelende ervaring zeg! Het lijkt erop dat er dingen mis zijn gegaan en hij dit probeert te ontlopen.. Ik zou in geen enkel geval betalen voor je alle foto's hebt gezien! En misschien toch maar eens met hem om de tafel gaan zitten en je verhaal doen?
Ik vind het zo lastig, dan gewoon hierop antwoorden we betalen niet voor levering van al het werk? Ik wil altijd vriendelijk blijven, maar dit zit nu zo hoog!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-09-2017 16:10
Wat staat er in de voorwaarden?
Wat hebben jullie getekend?

Er zijn geen voorwaarden, enkel het aantal uren, de tijd en het bedrag.
Overigens heb ik deze destijds wel te laat getekend....
de algemene voorwaarden op zijn site zijn inmiddels veranderd, en niet meer van toepassing op ons pakket.
Alle reacties Link kopieren
Terug mailen dat je het afgesproken werk niet geleverd is. Dat je wacht met betalen totdat hij alsnog aan alle gemaakte afspraken voldaan heeft. En dat het niet nakomen van afgesproken termijn al zorgt dat je niet het volledige bedrag gaat betalen
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
20-09-2017 16:11
Dat er geen groepsfoto en geen foto bij je man thuis zijn gemaakt wist je op de dag zelf toch al?
We hebben toen extra tijd bijgeboekt om dit vast te leggen, hij is toen wel vertrokken naar mijn man, maar heeft enkel een foto bij de kapper gemaakt van het knippen, de groepsfoto is gemaakt, maar niet geleverd. Overigens gaat alleen op zo"n dag ect langs je heen, er zijn meer dingen waarvan we achteraf dachten, dit had de fotograaf beter kunnen sturen, maar dat is niet anders....
Alle reacties Link kopieren
Je betaald voor een afspraak...deze is niet nagekomen.....dus nog geen betaling.
Erg vervelend!
Het gaat voor jullie om een emotionele trouwdag, maar voor de fotograaf was het een zakelijke dag, want die werkte voor jullie. Probeer het dus ook zakelijk te zien; hij levert niet wat -helaas- mondeling was afgesproken. Ik zou met hem in gesprek gaan, het lijstje van je OT erbij nemen en dan afstrepen welke afspraken zijn nagekomen, welke niet, en hoe/wanneer er door hem geleverd kan worden. Je hoeft er nu nog niet met gestrekt been in te gaan. Laat hem ook maar zijn zegje doen, om tot een oplossing te komen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja: die laten bellen. Precies iets wat in hun straatje is. Moet je eens zien hoe snel die foto's geleverd worden.
Alle reacties Link kopieren
Mailen dat je niks gaat betalen, tot hij geleverd heeft. En zet er bij, dat je juridisch advies in gaat winnen
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk wil je vriendelijk blijven maar dit is ook niet echt correct van hem Hondarius. Hij houdt zich niet aan zijn afspraken, dus waarom zou je daarvoor betalen dan? Je kunt dat ook subtiel brengen: wij zouden graag een keer even persoonlijk afspreken en eerst alle foto's zien. Daarna zullen we tot betaling overgaan. Zoiets. En je hebt sowieso toch mondeling afgesproken dat je zou betalen als je de foto's binnen hebt, daar kun je hem nog eens even vriendelijk aan herinneren.

Ik heb meerdere bruiloften gefotografeerd en weet hoe belangrijk het is voor het bruidspaar. Dan hou je je gewoon aan je afspraken. Je wekt geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken naar mijn mening. Ik stuur altijd meteen een preview de dag erna. De andere foto's komen uiterlijk 4 weken later en een album daarna op een afgesproken termijn. Mocht er vertraging zijn door het een of ander zal ik dat altijd communiceren. Mijn factuur komt altijd pas als ik alle foto's heb geleverd (wel meestal voor het album er is), vind ik niet meer dan normaal. Je betaald voor de geleverde diensten. Je zou als fotograaf hoogstens een voorschot kunnen vragen.
Live life to the fullest
Kan het trouwens zijn dat de fotograaf wel foto's van je man (tijdens het knippen) gemaakt heeft, maar dat hij/zij die nog niet heeft laten zien? Ik vermoed dat de fotograaf zich vergist heeft in de belichting en zelf nu ook nattigheid voelt. In plaats van het op te biechten en een compromis aan te bieden, gewoon hopen dat jij zo stom bent om te betalen voor werk dat niet geleverd is.
Niet betalen!
Had je 'n huwelijksdagverzekering (of hoe dat ook wordt genoemd) afgesloten?
En/of een rechtsbijstandsverzekering?

Hoe dan ook is het vrij standaard dat er 'n groepsfoto wordt geleverd en foto's tijdens het opmaken e.d.
knijster1973 schreef:
20-09-2017 16:14
Terug mailen dat je het afgesproken werk niet geleverd is. Dat je wacht met betalen totdat hij alsnog aan alle gemaakte afspraken voldaan heeft. En dat het niet nakomen van afgesproken termijn al zorgt dat je niet het volledige bedrag gaat betalen
Dit. De opsomming in je OP is helder. Rot voor je TO, zeker omdat het om unieke momenten gaat.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
20-09-2017 16:20
Kan het trouwens zijn dat de fotograaf wel foto's van je man (tijdens het knippen) gemaakt heeft, maar dat hij/zij die nog niet heeft laten zien? Ik vermoed dat de fotograaf zich vergist heeft in de belichting en zelf nu ook nattigheid voelt. In plaats van het op te biechten en een compromis aan te bieden, gewoon hopen dat jij zo stom bent om te betalen voor werk dat niet geleverd is.
Dit vrees ik ook. Daarom lijkt het me wel belangrijk om een gesprek met hem aan te gaan en te bespreken hoe jullie dit gaan oplossen. Mochten de foto's echt niet goed zijn dan moet hij toch met een voorstel komen om het voor jullie te verzachten. Je dag krijg je er nooit mee terug maar hij kan jullie hiervoor niet laten betalen. Je betaald voor een bepaalde kwaliteit.
Live life to the fullest
Niet betalen tot je de foto's heb.

Mondelinge afspraken zijn idd ook afspraken, maar zie dat maar eens hard te maken.

En als je niet tevreden ben over het resultaat zou ik dit echt gaan bespreken met hem.
Hij zou zelf toch ook moeten zien dat de kwaliteit niet goed is. (overbelicht)
Zou er gewoon gelijk de verzekering op af sturen.

Wat je wél nog kunt doen is 'n gratis shoot bedingen om het falen van deze fotoshoot goed te maken. Zonder de huwelijksstress gewoon 'n gave shoot in trouwkleding. Of 'n trash the dress shoot. Zodat je wel 'n gave herinnering aan de trouwoutfit hebt. Anders was die (vaak belachelijk dure) kleding tenslotte ook zonde van 't geld.
Als ie in raw heeft geschoten zou ie overbelichten/onderbelichting eruit moeten kunnen shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar de fotograaf hoeft toch niet zelf de mensen te verzamelen? Als je een groepsfoto wil moet iedereen er zijn. Had je geen ceremoniemeester die dat kon regelen?

Verder natuurlijk sowieso niet de volle mep betalen. Geef hem 100 euro, en zeg stuur je de rest van het pakket (en dan benoemen wat je hebt afgesproken) zo snel mogelijk? Niet zo fijn voor ons dat het niet binnen de afgesproken termijn kwam. Daarna doen wij de rest van het geld. Later!
Sowieso gewoon gaan slapen.

Verder geen cent betalen tot het werk is geleverd en inderdaad even rechtsbijstand inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
20-09-2017 16:11
Dat er geen groepsfoto en geen foto bij je man thuis zijn gemaakt wist je op de dag zelf toch al?
Jawel alleen stonden TO en de bruidegom er niet op :hihi: j
Ik vind het een vaag verhaal, als alles zo belangerijk was dan had TO alles schriftelijk vast moeten leggen, nu zou het wel eens een wellus niettes spelletje kunnen gaan worden.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
knijster1973 schreef:
20-09-2017 16:14
Terug mailen dat je het afgesproken werk niet geleverd is. Dat je wacht met betalen totdat hij alsnog aan alle gemaakte afspraken voldaan heeft. En dat het niet nakomen van afgesproken termijn al zorgt dat je niet het volledige bedrag gaat betalen
Dit inderdaad.
Wat lullig voor jullie, zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven