Geld & Recht alle pijlers

Advies gevraagd GGZ (kosten afspraak opgedrongen).

20-09-2017 20:05 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me aangemeld bij de GGZ voor agorafobie. (niet over straat durven).
Ik heb niks getekend op papier.
Ik heb een intake gehad. Dit werden er nog (!) 9 met exact dezelfde vragen via gesprek, computer, post en computer daar. Veel vragen over zaken waar ik geen last van heb. Ik kwam al met een diagnose aan die ze zelf 2 jaar geleden hebben gemaakt maar het was procedure om weer deze intense lange intake te ondergaan. Tijdens het 3de gesprek heb ik aangegeven dit enorm onprettig te vinden.
Voor het 4de gesprek kreeg ik door deze situatie juist een enorme toename van de agorafobie en is het me niet gelukt om bij de 4de afspraak te zijn. Ik heb direct (maar dus al niet 24 van te vore) gemaild wat de oorzaak was dat ik niet kon komen. De stress die het me oplevert van de manier van handelen bij de GGZ had mijn agorafobie zo erg gemaakt dat het niet lukte uit huis te komen. En alsmede dat ik terug ga naar de praktijkbegeleider bij de huisarts waar ik veel baat bij heb tenzij ik direct doorverwezen kan worden naar een psycholoog en de overige 5 testen om er achter te komen welke stoornissen ik heb kan overslaan en dat ik geen interesse heb in een vervolg tenzij aan deze voorwaarden wordt voldaan. (niet zo dreigend maar probeer het kort en bondig te houden). Ik heb niet aangegeven dat ik een afspraak wil.
Ik kreeg een mail terug van de intake-mevrouw dat ze op vakantie gaat en ik de administratie moet bellen als ik nog een afspraak wil maken.
Dat heb ik niet gedaan want ik had geen behoefte aan meer afspraken bij de GGZ en ben terug bij de praktijkbegeleider bij de huisarts gegaan.
Nu krijg ik 7 weken later deze mail:

Het is enige tijd geleden dat we elkaar gesproken hebben ivm vakantie. Graag zou ik een
afspraak met je plannen om de mogelijkheden voor behandeling met je te bespreken.

Ik heb een afspraak voor je gepland op 18 september om 10.30u.

Zonder bericht ga ik ervan uit dat je aanwezig zult zijn. Mocht je verhinderd zijn dan kun
je 24 uur de afspraak afbellen of wijzigen, anders zijn wij genoodzaakt kosten in rekening
te brengen.


Ik lees hem nu pas, verstuurd op de 12de. Puur omdat ik dit e-mail adres weinig open als ik niks verwacht. En ik had dit niet verwacht.

Kan dit? Ik wil dit helemaal niet betalen want ik wil deze afspraak helemaal niet en heb er ook niet om gevraagd. Ik kan me niet herinneren dat ik iets van een contract heb getekend... enkel een papier met basis gegevens... ik moest wel ook meerdere testen doen via internet waarbij het zou kunnen zijn dat ik een vakje had moeten aanvinken met voorwaarden (kan ik me niet herinneren, en ook vreemd, want die testen vroegen enkel om mijn e-mail adres en naam, en waren niet verplicht om in te vullen dat was voor de eerste intake om extra informatie te geven).

Heeft iemand hier meer advies over zowel juridisch of ook over waar het kan zijn dat ik eventueel iets getekend heb bij de GGZ?
anoniem_336591 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 20:23
4.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wat staat er in de algemene voorwaarden of huisregels van de praktijk?

het was niet zo handig om ze niet te informeren dat je het dossier wilt sluiten en verder geen gebruik meer zult maken van hun diensten. dan hadden ze een ander kunnen inplannen die wel graag gebruik had willen maken van de afspraakmogelijkheden.

neem contact op met de praktijk en leg het uit. willen of kunnen ze niet meewerken dan is er vast een klachtenprocedure
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dan zou ik je verhaal op mail zetten en aangeven dat dat de reden is waarom je de evt. daaruit voortvloeiende rekening niet wil betalen en vervolgens hun reactie afwachten.
Zet dan wel even alle feitelijkheden op een rijtje:
  • start behandeling
    onprettig gevoel
    na 4e behandeling besloten te willen stoppen
    doorgegeven aan receptie dat je daar stopt en dat receptie heeft aangegeven dat als je toch nog een afspraak wilt, je die altijd kunt maken
    eigen behandeling terug opgepakt bij huisarts
    daarna de brief gezien waarbij de afspraak vermeld stond die al voorbij gegaan is
    dat je niet hebt kunnen anticiperen, omdat je deze uitnodiging niet had kunnen verwachten en je daarom ook niet gelet hebt op post van hen.
Je had dit mailadres niet moeten opgeven als je deze niet gebruikt. Niet zo handig van jezelf.

Wel of niet tekenen zegt niets. Je bent patiënt van ze door eerdere afspraken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 20:17
Je had dit mailadres niet moeten opgeven als je deze niet gebruikt. Niet zo handig van jezelf.

Wel of niet tekenen zegt niets. Je bent patiënt van ze door eerdere afspraken.
Ik gebruik hem als ik er mail op verwacht.

Weet je meer hoe het werkt dat ik automatisch patiënt ben door eerder afspraken?
Dat is toch raar... op die manier zou elk bedrijf ooit me nu nog dergelijke mails kunnen sturen omdat ik ooit eenmaal eerder met ze contact heb gehad.
Als je een emailadres opgeeft verwacht men dat je daarop bereikbaar bent. Ik zou met de instelling in gesprek gaan hierover. Voortaan is het handig door te geven dat je afziet van verdere behandeling. Dan sluiten ze je dossier. Sterkte.
Echt, je zoekt naar uitvluchten die niet kunnen. Je hebt toch afspraken gehad, dan ben je gewoon patiënt daar! Je hebt je toch niet afgemeld als patiënt?

Bel ze, overleg je klacht tav je mail en wacht even af.
Alle reacties Link kopieren
OP aangepast na mails teruglezen.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
20-09-2017 20:21
Als je een emailadres opgeeft verwacht men dat je daarop bereikbaar bent. Ik zou met de instelling in gesprek gaan hierover. Voortaan is het handig door te geven dat je afziet van verdere behandeling. Dan sluiten ze je dossier. Sterkte.
Dat heb ik gedaan.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 20:22
Echt, je zoekt naar uitvluchten die niet kunnen. Je hebt toch afspraken gehad, dan ben je gewoon patiënt daar! Je hebt je toch niet afgemeld als patiënt?

Bel ze, overleg je klacht tav je mail en wacht even af.
Hoe dan?
En dan kan men zomaar afspraken voor mij inplannen en mij laten betalen als ik niet kom? Dat doet de tandarts toch ook niet? Of de glazenwasser? Of het chinees restaurant hier om de hoek?
Bel nou morgen gewoon eerst even voordat je een hoop drukte om niets maakt!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag juridisch advies... of dit zomaar zo mag...niet of ik moet bellen...
Soms gaat gezond verstand boven juridisch advies...
Wat ik er van weet (disclaimer: geen jurist!)

Een behandeling en een onderzoek worden betaald door de verzekering uit een potje geld dat vast zit aan jouw DBC, Diagnose-Behandel-Combinatie. Ieder jaar is er een nieuw DBC nodig, anders krijgen ze geen geld van de verzekeraar. De diagnose die jij aandroeg was weliswaar door hen gesteld, maar al 2 jaar terug. In die twee jaar kan het over zijn gegaan, erger zijn geworden, er kunnen andere dingen bij zijn gekomen.., Daarnaast was de DBC van toen sowieso niet meer geldig.

Ze moeten die andere tests doen, omdat het voor de behandeling uit kan maken a) of er nog meer diagnoses zijn en b) of een van die diagnoses mogelijk de oorzaak is van jouw fobie.

Tot zo ver de uitleg. Ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat jij zei: ik ga terug naar de POH, tenzij jullie me meteen een psycholoog kunnen bieden. Zij zagen daarin een opening voor een gesprek. Jij zag een dichte deur.

Ik zou terugmailen (en een cc naar een adres dat je wel regelmatig gebruikt!) dat je bezwaar maakt tegen deze kosten, omdat jij er van uit ging dat er verder geen behandeling zou komen. Met de mail waarin jij aangaf hoe je erin stond in de bijlage. Verder zou ik de huisarts op de hoogte brengen van het hele verhaal, wellicht kan die er nog iets mee.
je zit in een intake proces en hebt je niet afgemeld, je reageert ook niet op je mail
zij staan in hun recht
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 20:30
Soms gaat gezond verstand boven juridisch advies...
En bij gezond verstand komt eerst kennis op doen...en eerst bedenken wat je dan aan de telefoon gaat vertellen/zeggen/vragen en waar je rechten en plichten liggen... :facepalm:

Vertel. Wat zou jij zeggen aan de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-09-2017 20:33
je zit in een intake proces en hebt je niet afgemeld, je reageert ook niet op je mail
zij staan in hun recht
Waar staat dat?
(oprechte vraag)
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 20:35
En bij gezond verstand komt eerst kennis op doen...en eerst bedenken wat je dan aan de telefoon gaat vertellen/zeggen/vragen en waar je rechten en plichten liggen... :facepalm:

Vertel. Wat zou jij zeggen aan de telefoon.

Vaak kom je met stroop smeren verder dan gelijk met je rechten te dreigen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 20:36
Vaak kom je met stroop smeren verder dan gelijk met je rechten te dreigen.

En voor het geval dat dat niet werkt wil ik graag mijn rechten en plichten weten...

Vandaar dat dit dus ook in 'geld & recht' staat en niet in 'relaties' of 'psyche' omdat mijn vraag niet is OMG!! HULP!! IK durf niet te bellen en weet niet hoe sociaal te handelen!!!! :cry: :cry: :cry:
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 20:35
Waar staat dat?
(oprechte vraag)
Waarschijnlijk op de website van de ggz-instelling waar je bent geweest.
Dan zoek je het lekker zelf uit.
En je wilt je plichten helemaal niet horen.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 20:35
Waar staat dat?
(oprechte vraag)
stel je ook onoprechte vragen?

het staat in de OP, je zit in een intake proces en je opent je mail te laat
Jemig, TO, mag het ook iets vriendelijker? We proberen je te helpen hè?
Alle reacties Link kopieren
het is tegenwoordig gebruikelijk dat er kosten in rekening wordt gebracht bij een niet nagekomen of te laat afgezegd consult. dit geldt ook voor tandartsen, fysio's, etc. er zijn zelfs ziekenhuizen die daar iets voor (willen gaan) rekenen.

overal zijn wachtlijsten, en ze willen graag zoveel mogelijk mensen helpen. helaas komt het toch te vaak voor dat mensen niet opkomen dagen bij een afspraak. dus zo raar is dit beleid niet.

in de praktijk wordt er meestal niet direct bij de eerste keer een rekening gestuurd. gewoon uitleggen wat je situatie is, en dat je het betreurd dat het zo is gelopen. op het moment dat jij er met een gestrekt been ingaat, worden ze meestal een stuk minder vriendelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven