Geld & Recht alle pijlers

Kosten uitstrijkje

20-09-2017 20:07 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst heb ik een uitstrijkje laten doen bij de huisarts om te testen op HPV. Ik krijg nu een rekening van €240 met allerlei onbegrijpelijke terminologie. Is dit een normaal bedrag? Ik schrik hier oprecht van.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Dat kan, lab onderzoek is duur. Had je beter vooraf even kunnen informeren.
Alle reacties Link kopieren
dat kan wel kloppen. het uitstrijkje zelf, gedaan door een huisarts is gratis. echter de cellen moeten opgestuurd worden naar een laboratorium en onderzocht worden, en dat valt onder eigen risico.

was het uitstrijkje op advies van de huisarts of op eigen advies? kijk even in je polis of dat dit gedekt wordt of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Met een briefje van de bevolkingsonderzoek word het vergoed. Zonder kost het bij mijn huisarts 80 euro. Ik vind 240 euro wel erg veel. Misschien even navragen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit gedaan omdat je een oproep voor het bevolkingsonderzoek hebt gekregen? Die krijg je elke 5 jaar als je ouder bent dan 30 geloof ik. Heb ik gister net laten doen, omdat ik dus een oproep had gehad. Ik dacht dat het gratis was in dat geval. Ik ga eens googelen.
Alle reacties Link kopieren
Was op haar advies, ik kwam alleen voor een sterkere pil ivm bloedverlies tijdens gebruik van de pil. Zij wilde toch graag uitstrijkje doen, aangezien veel van mijn symptonen op hpv leken. Vond ik al niet heel prettig en deze rekening al helemaal niet :'(
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
rotterdammert23 schreef:
20-09-2017 20:17
Was op haar advies, ik kwam alleen voor een sterkere pil ivm bloedverlies tijdens gebruik van de pil. Zij wilde toch graag uitstrijkje doen, aangezien veel van mijn symptonen op hpv leken. Vond ik al niet heel prettig en deze rekening al helemaal niet :'(

Goede beslissing van de arts! Het gaat om je gezondheid. Jammer geld maar een goede investering.
Mijn ervaring is ook dat labonderzoek duur is... En met het hoge eigen risico wat er tegenwoordig is betaal je dus behoorlijk veel zelf. Je kunt als het goed is per onderzoekje de kosten inzien.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie het vroeg: het uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek is inderdaad gratis, zowel de huisarts als het labonderzoek daarvan gaan níet van je eigen risico af. Uitstrijkjes buiten het bevolkingsonderzoek kosten inderdaad wel geld, niet voor de huisarts zelf, maar voor het lab onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees op het internet wel dat er een onderscheid is tussen onderzoek op advies van de huisarts of op verzoek van de patient. Morgen maar even bellen met de zorgverzekeraar.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Het ligt er ook wat er allemaal getest is, hoe meer aangevinkt, hoe duurder het onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kostte het 172 euro...

Dure business inderdaad. Met oproep van het bevolkingsonderzoek inderdaad gratis, maar de vervolgonderzoeken niet.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat mijn huisarts dit niet verteld heeft. Zo te zien ook getest op chlamydia... ook niet om gevraagd @(
Dit gaat een lang welles-nietes verhaal worden vrees ik, hoe kan ik dit gaan bewijzen?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een uitstrijkje laten maken buiten het bevolkingsonderzoek om. Dit kostte me 60 euro van mijn eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
bij mij kostte het zonder hpv test 68 euro aan lab kosten. Toen ik eerder voor een uitstrijkje voor bevolkingsonderzoek ging, had ik een assistente die het niet kon vinden :facepalm: Jaar of twee later dacht ik er zelf aan en toen ik tijd had heb ik het laten doen, zonder bevolkingsonderzoekoproep. Wist dat ik het zelf moest betalen, maar dacht dat het goedkoper zou zijn. Als ik hoor wat jij betaald hebt, dan viel dat nog reuze mee. Ik denk dat je geen keus hebt dan betalen.... zou wel je huisarts bellen dat je nogal onaangenaam verrast bent.
Wat wil je bewijzen dan, en ten opzichte van wie?
De verzekeraar gaat de rekening niet intrekken, de kosten zijn gemaakt. Ik zou wel even bespreken met de huisarts dat je dit vervelend vindt, en dat ze dit niet met je besproken heeft.

Overigens, ik snap dat dit erg balen is en het had de dokter gesierd om je even te waarschuwen. Aan de anders kant: bij de huisarts kun je weten dat élke doorverwijzing, élke labtest en élk medicijn geld kost. Het is ook wat ondoenlijk om daar als arts 30x per dag voor te moeten waarschuwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon zo'n aparte gang van zaken; zij wil een uitstrijkje doen, vertelt me niets over de kosten en bam een rekening van 240 euro. Eerste en laatste keer dat ik naar de huisarts ga :'-(
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
rotterdammert23 schreef:
20-09-2017 20:49
Ik vind het gewoon zo'n aparte gang van zaken; zij wil een uitstrijkje doen, vertelt me niets over de kosten en bam een rekening van 240 euro. Eerste en laatste keer dat ik naar de huisarts ga :'-(
Zij wil dit niet, maar doet dit omdat jij klachten hebt die kunnen wijzen op iets ernstigs, klein verschil dus!!!!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij rond de 160 euro. ong. 80 euro huisarts, 80 euro lab.
Ik vind ook dat ze het met je had moeten overleggen, maar vind het wel goed dat ze alles onderzocht heeft. Had je het anders niet gewild? Een negatieve uitslag had echt vervelende gevolgen kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
20-09-2017 20:45
Wat wil je bewijzen dan, en ten opzichte van wie?
De verzekeraar gaat de rekening niet intrekken, de kosten zijn gemaakt. Ik zou wel even bespreken met de huisarts dat je dit vervelend vindt, en dat ze dit niet met je besproken heeft.

Overigens, ik snap dat dit erg balen is en het had de dokter gesierd om je even te waarschuwen. Aan de anders kant: bij de huisarts kun je weten dat élke doorverwijzing, élke labtest en élk medicijn geld kost. Het is ook wat ondoenlijk om daar als arts 30x per dag voor te moeten waarschuwen.
Kennelijk valt een gedeelte binnen de basisverzekering als onderzoek op basis van advies van de huisarts heeft plaatsgevonden. Ik laat morgen wel even weten hoe en wat!
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
En je had ook nee kunnen zeggen, of even zelf informeren naar de kosten.
rotterdammert23 schreef:
20-09-2017 20:51
Kennelijk valt een gedeelte binnen de basisverzekering als onderzoek op basis van advies van de huisarts heeft plaatsgevonden. Ik laat morgen wel even weten hoe en wat!
Labwerk is gewoon eigen risico
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
20-09-2017 20:45
Wat wil je bewijzen dan, en ten opzichte van wie?
De verzekeraar gaat de rekening niet intrekken, de kosten zijn gemaakt. Ik zou wel even bespreken met de huisarts dat je dit vervelend vindt, en dat ze dit niet met je besproken heeft.

Overigens, ik snap dat dit erg balen is en het had de dokter gesierd om je even te waarschuwen. Aan de anders kant: bij de huisarts kun je weten dat élke doorverwijzing, élke labtest en élk medicijn geld kost. Het is ook wat ondoenlijk om daar als arts 30x per dag voor te moeten waarschuwen.
als mij iets geld gaat kosten meld onze huisarts dat. zelfs als het om een tubetje zalf van 6 euro gaat.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 20:52
En je had ook nee kunnen zeggen, of even zelf informeren naar de kosten.
Eens, maar ik ben nog nooit bij de huisarts geweest (alleen op mijn 16e voor een recept voor de pil, was niet bij haar), weinig ervaring met de kosten.
Maar goed, ik vond haar sowieso al onprofessioneel, aangezien ze vroeg wanneer ik ging stoppen met de pil ivm kinderen. Ik heb gezegd dat ik die niet wilde en toen zei ze: als je vriendinnen kinderen krijgen zul je ze vanzelf ook wel willen, wacht maar af. @(

Voor de meelezers: informeren naar de kosten dus.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
rotterdammert23 schreef:
20-09-2017 20:51
Kennelijk valt een gedeelte binnen de basisverzekering als onderzoek op basis van advies van de huisarts heeft plaatsgevonden. Ik laat morgen wel even weten hoe en wat!
Ik heb twee keer een uitstrijkje laten maken op advies van de huisarts en heb het altijd zelf moeten betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven