Geld & Recht alle pijlers

dagvaarding schoonmoeder

21-09-2017 17:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Gisteren hebben we vanuit Nederland een brief ontvangen van t parket Openbaar Ministerie.
Mijn schoonmoeder moet in november 2017 voorkomen omdat ze zich zo gezegd in april 2015 in Den Haag zonder redelijk doel zou hebben
opgehouden in een portiek of poort of op of tegen een raamkozijn en/of drempel van een gebouw heeft gezeten en/of gelegen.

De gehele tenlastelegging klopt niet. Zij was niet eens in Nederland op dat moment.
Zij is woonachtig in Marokko en was daar ook in april 2015.
Wij hebben hier ook de bewijzen voor.
Ze heeft in haar paspoort de stempels van binnenkomst in Nederland en haar vertrek.

Het is voor haar sowieso niet mogelijk om in November 2017 aanwezig te zijn aangezien zij nu
in Nederland is en in oktober weer zal vertrekken naar Marokko.

Wij hebben gebeld naar t Openbaar Ministerie en zij zeggen dat ze sowieso naar de zitting moet
om te bewijzen dat ze er toen niet was.

Wat zijn de stappen die we nu moeten ondernemen.
Moet zij daar echt verplicht aanwezig zijn?
Of kan er bijvoorbeeld ook een advocaat in de plaats komen.

Kan de hele zitting niet geschrapt worden aan de hand van de bewijzen?
Zijn er pro deo advocaten die deze zaak in handen kunnen nemen?

Ik wacht op jullie respons en ben heel dankbaar voor enige hulp die we kunnen krijgen.
Ga naar een advocaat en stel deze vragen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je bezwaar ingediend op de dagvaarding? Binnen ik meen 8 dagen kan dit.
Goed dat ze niet in Nederland was, anders moet je nog maar weten wat je in 2015 op die dag deed. Zou je zo met een onterechte boete zitten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.om.nl/onderwerpen/vraag-ant ... gvaarding/
Hier heb je wat meer info :)
Maar voor zoiets krijg je toch gewoon een boete, daar hoef je toch niet voor voor te komen?
Woont schoonmoeder officieel in Marokko? Dus staat ze niet in NL ingeschreven, ook toen niet? Ik zou een advocaat benaderen, die kan mogelijk de zaak waarnemen voor haar op de zitting.
gizzmo-returns schreef:
21-09-2017 17:43
Maar voor zoiets krijg je toch gewoon een boete, daar hoef je toch niet voor voor te komen?
Woont schoonmoeder officieel in Marokko? Dus staat ze niet in NL ingeschreven, ook toen niet? Ik zou een advocaat benaderen, die kan mogelijk de zaak waarnemen voor haar op de zitting.
Ze zal een boete en diverse herinneringen genegeerd hebben, denk ik. Had ze beter niet kunnen doen en had beter bij de eerste boete bezwaar moeten schrijven en bewijzen ingevoegd,....
Iemand heeft zich kennelijk gelegitimeerd met haar ID. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan die boete en rechtszaak. Roep hulp in, als haar identiteit gestolen is dan kan dit het begin zijn van enorme ellende.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat je nu kunt doen is naar een advocaat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heeft schoonmoeder diverse aanmaningen genegeerd?
Alle reacties Link kopieren
ga naar een (strafrecht)advocaat deze kan je adviseren wat de beste stappen zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het gaat dus om een kantonzaak want het betreft een overtreding. Daarvoor krijg je geen toevoeging bij de raad voor rechtsbijstand, tenzij het om een hoog (boete)bedrag gaat. En dat is niet niet het geval. Dus een advocaat zullen jullie zelf moeten betalen. Ik zou namens je moeder (met een machtiging van haar) kopies van de stempels in haar paspoort naar het OM sturen om aan te tonen dat ze het niet geweest kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je kan iemand in NL machtigen om naar de zitting te gaan.
Je kan ook een advocaat inhuren maar die kost meer dan de boete (van waarschijnlijk 140 euro?).
Je kunt ook aanhouding vragen maar dan is het wel handig als je kunt aangeven welke periode je wel in NL bent.
Ook kun je op voorhand bewijsstukken toesturen. Tegenwoordig kan dat ook bijna overal per mail. Bel wel na een paar dagen om te checken of het in het dossier zit. Alles moet ingescand worden en dat gaat niet altijd even goed.
Je kan ook niks doen en na afloop de opgelegde boete betalen, of in hoger beroep gaan.
forsyth schreef:
21-09-2017 18:17
Iemand heeft zich kennelijk gelegitimeerd met haar ID. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan die boete en rechtszaak. Roep hulp in, als haar identiteit gestolen is dan kan dit het begin zijn van enorme ellende.

Dit inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Bel het CJIB of er nog meer boetes openstaan. Als iemand inderdaad haar ID gebruikt kunnen er nog meer zaken volgen.
forsyth schreef:
21-09-2017 18:17
Iemand heeft zich kennelijk gelegitimeerd met haar ID. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan die boete en rechtszaak. Roep hulp in, als haar identiteit gestolen is dan kan dit het begin zijn van enorme ellende.
Ik neem toch aan dat ze dat bij zich had toen ze naar Marokko ging!
sushilala schreef:
21-09-2017 21:57
Ik neem toch aan dat ze dat bij zich had toen ze naar Marokko ging!
Ach, hoeft niet. Iemand kan haar naam hebben opgegeven. Of ID-kaart in Nl en met paspoort naar Marokko.
De mogelijkheden zijn eindeloos...

Misschien even met alle papieren naar het juridisch loket.
Klopt het dat ze niet op aanmaningen heeft gereageerd?
Wintertime16 schreef:
21-09-2017 21:19
Je kan iemand in NL machtigen om naar de zitting te gaan.
Je kan ook een advocaat inhuren maar die kost meer dan de boete (van waarschijnlijk 140 euro?).
Je kunt ook aanhouding vragen maar dan is het wel handig als je kunt aangeven welke periode je wel in NL bent.
Ook kun je op voorhand bewijsstukken toesturen. Tegenwoordig kan dat ook bijna overal per mail. Bel wel na een paar dagen om te checken of het in het dossier zit. Alles moet ingescand worden en dat gaat niet altijd even goed.
Je kan ook niks doen en na afloop de opgelegde boete betalen, of in hoger beroep gaan.
En dit.
Courage-- schreef:
21-09-2017 22:08
Ach, hoeft niet. Iemand kan haar naam hebben opgegeven. Of ID-kaart in Nl en met paspoort naar Marokko.
De mogelijkheden zijn eindeloos...
Tegenwoordig kun je niet meer zomaar een valse naam opgeven, iedere burger moet zich kunnen legitimeren op straffe van. Vandaar het vermoeden dat er een vervalst ID is gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ze is nu in Nederland en gaat in oktober terug naar Marokko? Waarom dan niet simpelweg pas na die zitting vertrekken en zelf aanwezig zijn?
Hallo TO? Wat antwoorden op de vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven