Geld & Recht alle pijlers

Wie kan mij een dagvaarding uitleggen?

25-09-2017 01:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay, ik heb een vraagje. Ik ben door mijn eigen nalatigheid een lullig bedrag van 30 euro vergeten te betalen, en nu heb ik een dagvaarding op de mat liggen. De herinneringen zijn wel gekomen, maar op mijn oude adres, pas bij de dagvaarding vonden mijn oud-huisgenoten het genoodzaakt om mij hiervan op de hoogte te stellen. Die heb ik nu dus binnen, maar ik begrijp die hele brief niet. Er staat in ieder geval dat ik een totaalbedrag van €184,66 moet overmaken naar een bepaald rekeningnummer en dit twee werkdagen voor de derde van oktober moet doen om de gerechtelijke procedure te voorkomen. Verderop in de brief is de uitnodiging voor de dagvaarding, 3 oktober om 10.00 uur 's ochtends met een adres. Ik heb zojuist het totaalbedrag betaald, en dit is vast een ontzettend domme vraag, maar word ik nu nog verwacht bij de rechtbank 3 oktober en zitten hier nog meer kosten aan verbonden of ben ik er nu vanaf?
Zodra jij het volledige bedrag betaald hebt voor die datum, vervalt de rechtzaak.
Waarom vraag je dit op een forum in plaats van bellen naar het telefoonnummer wat in de brief staat?
Alle reacties Link kopieren
nee, je hoeft niet meer naar de rechtbank

maar hoezo hebben ze het naar het verkeerde adres gestuurd? waar sta jij ingeschreven? Voor een dagvaarding gebruiken ze je GBA gegevens. Was dit wel een echte dagvaarding?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
25-09-2017 06:33
Waarom vraag je dit op een forum in plaats van bellen naar het telefoonnummer wat in de brief staat?

Misschien namen ze niet op vannacht.
Is het van een deurwaarder of incassobureau? Als het van een incassobureau is, dan is het zeker geen dagvaarding, maar een intimidatie. Zij doen vaak alsof het al een dagvaarding is, maar dat is dan de aankondiging tot het overgaan tot een dagvaarding.

Echter, het is goed dat je het bedrag betaald hebt, dit voorkomt verdere procedures.
Heb jij je adres bij de gemeente gewijzigd? Zo ja kan je een brief sturen dat je de andere brieven niet heb ontvangen omdat het adres niet klopte. Als jij aan kan tonen dat bij de gemeente ( en het bedrijf waar de boete vandaan komt) wel jou juiste adres staat. Kan je bezwaar maken tegen de boete..

Anders gewoon de boete betalen dan is he ook geregeld.
Zomerelfje schreef:
25-09-2017 09:38
Heb jij je adres bij de gemeente gewijzigd? Zo ja kan je een brief sturen dat je de andere brieven niet heb ontvangen omdat het adres niet klopte. Als jij aan kan tonen dat bij de gemeente ( en het bedrijf waar de boete vandaan komt) wel jou juiste adres staat. Kan je bezwaar maken tegen de boete..
Dit is onzin. Een incassobureau heeft geen inzage in het bevolkingssysteem van de gemeente. Het gaat erom dat jij zelf aan degenen met wie je zaken doet, (zorgverzekering, energiebedrijf, verzekeringsmaatschappij etc etc etc) de juiste adresgegevens doorgeeft. Heeft TO dit niet doorgegeven aan het bedrijf waar de vordering is, dan is het de fout van to.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf op internet nazoeken of het een incassobureau of deurwaarder is. Je kunt checken of op het adres idd rechtszakengevoerd worden.
Hier kun je checken of de kosten kloppen http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=51
Je kunt bellen, mailen en vragen of het bedrag binnen is en of je (als je dat niet vanzelf al krijgt) een schriftelijke bevestiging krijgt dat je schuld bij bedrijf zus en zo volledig is voldaan en dat er geen gerechtelijke procedure zal zijn.
Controleer of je nieuwe adres bij iedereen en alles dat er toe doet, bekend is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2017 11:12
Reden: spam
99.48% gewijzigd
Gizzmo-returns: dit is was een incasso bureau zelf tegen mij heeft vertelt. Via werk heb ik meerdere bureaus aan de lijn gehad. Dus gewoon zeggen deze informatie klopt niet is staat wat netter dan "dit is onzin"
Zomerelfje schreef:
25-09-2017 11:42
Gizzmo-returns: dit is was een incasso bureau zelf tegen mij heeft vertelt. Via werk heb ik meerdere bureaus aan de lijn gehad. Dus gewoon zeggen deze informatie klopt niet is staat wat netter dan "dit is onzin"
Linksom of rechtsom, het feit blijft hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Potplant schreef:
25-09-2017 02:45
Zodra jij het volledige bedrag betaald hebt voor die datum, vervalt de rechtzaak.
Dat zou ik alleen zo zien, als er in de brief zoiets als dit staat: "Indien het bedrag intussen betaald is, kunt u de brief als niet verzonden beschouwen." Anders zou ik bellen om te vragen hoe dat zit.
World of Warcraft: Legion
Kan een onbetaalde rekening van 30 euro oplopen tot zo'n hoog bedrag? Incassobureaus staan er onbekend om allerlei onterechte kosten te verhalen op de wanbetaler. Als ik bij schuldhulp.info een berekening laat maken kom ik zelf op een veel lager bedrag uit. Daarnaast zou ik bewaar indienen tegen de aanmaningen etc omdat je niet woonachtig was op dat adres.
Alle reacties Link kopieren
Je dient er zelf voor te zorgen dat bedrijven waar je geld aan verschuldigd bent, op de hoogte zijn van je adreswijziging.
Heeft TO zich wel op haar oude adres/bij oude gemeente laten uitschrijven en nieuw adres doorgegeven?
Zo ja, zou de deurwaarder die dagvaarding op haar nieuwe adres hebben bezorgd/persoonlijk overhandigd.

Kosten die incassobureaus mogen berekenen: https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Een incassobureau kan geen dagvaarding uitbrengen, dit kan alleen een deurwaarder. Als het dus een echte dagvaarding is, dan staat de naam van de deurwaarder er op en als het goed is ook het dossiernummer en de contactgegevens. 183 euro kan wel kloppen, nl. 30 euro hoofdsom, 50 euro incassokosten en ongeveer 100 euro dagvaardingskosten. Ik zou in dat geval wel even (en snel) contact opnemen met de deurwaarder en een bevestiging vragen dat de zaak niet wordt doorgezet en zelf ook een en ander even per mail bevestigen. Als de zaak namelijk bij het kantongerecht wordt aangebracht ben je ook nog een keer griffierecht verschuldigd.

Is het afkomstig van van een incassobureau en is het dus geen dagvaarding. In dat geval zou ik een bewijs van betaling mailen aan het incassobureau.

Beiden hebben er trouwens een handje van om nog meer geld eruit te proberen te krijgen, dit mag dus niet, tenzij in het geval er een deurwaarder aan te pas is gekomen en die de zaak al aangebracht heeft (ingediend heeft) bij de rechtbank, maar dat moet de deurwaarder dus dan wel aantonen. Zaak is daarom in ieder geval om zo snel mogelijk de deurwaarder op de hoogte te stellen dat er betaald is.
simbalabimba schreef:
25-09-2017 10:49
Je kunt zelf op internet nazoeken of het een incassobureau of deurwaarder is. Je kunt checken of op het adres idd rechtszakengevoerd worden.
Hier kun je checken of de kosten kloppen http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=51
Dit hoeft dus niet, als het een dagvaarding is, staat daar een stempel e.d. van de deurwaarder op. Als het geen dagvaarding is mag een deurwaarder niet meer kosten in rekening brengen dan een incassobureau mag.
Alle reacties Link kopieren
Als de brief van een incassobureau is, mogen de incassokosten maximaal 40 euro bedragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... assokosten
S-Groot schreef:
25-09-2017 08:32
Misschien namen ze niet op vannacht.
:applause:
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
25-09-2017 13:06
Als de brief van een incassobureau is, mogen de incassokosten maximaal 40 euro bedragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... assokosten
Euh nee, dat zijn de minimale incassokosten.

En ja TO, als jij het hele bedrag overgemaakt hebt en het is op tijd binnen (meestal 2 werkdagen voor de zittingsdatum), dan ben je safe en gaat de zitting niet door.
minnimouse schreef:
25-09-2017 18:34
Euh nee, dat zijn de minimale incassokosten.

En ja TO, als jij het hele bedrag overgemaakt hebt en het is op tijd binnen (meestal 2 werkdagen voor de zittingsdatum), dan ben je safe en gaat de zitting niet door.
Minimaal is hier ook maximaal.

"* Let op: voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten wel meer dan 15%. Dit komt doordat er wettelijk een minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten is vastgesteld. Is uw rekening lager dan EUR 267? Dan betaalt u het minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten."
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
25-09-2017 18:38
Minimaal is hier ook maximaal.

"* Let op: voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten wel meer dan 15%. Dit komt doordat er wettelijk een minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten is vastgesteld. Is uw rekening lager dan EUR 267? Dan betaalt u het minimumbedrag van EUR 40 voor incassokosten."
Ja, dit dus.

Voor een oorspronkelijk factuurbedrag van 30 euro mag maximaal 40 euro berekend worden. Nog best de moeite even om na te kijken.
Ala het van een deurwaarder afkomt zullen de kosten inmiddels wel zijn opgelopen.

Jammer dat to niet even terugkomt.
gizzmo-returns schreef:
25-09-2017 19:29
Ala het van een deurwaarder afkomt zullen de kosten inmiddels wel zijn opgelopen.

Jammer dat to niet even terugkomt.
Ik denk dat die kosten met de kosten van dagvaarding zijn en waarschijnlijk info bij het GBA. Maar TO moet er zo snel mogelijk de deurwaarder berichten dat ze betaald heeft, in principe kan de zaak na de dag van dagvaarding, of eigenlijk technisch gesproken ook dezelfde dag bij de rechtbank worden ingediende en vanaf dat moment zijn dus ook griffierechten verschuldigd. Wat TO betreft, ja jammer dat iemand niet even reageert, is wel zo aardig als anderen moeite doen :).
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer wel hoor, ik was gewoon de hele dag druk en weg, no worries.

Ontzettend bedankt voor alle reacties! Het was wel echt een dagvaarding en kwam van de deurwaarder, neem aan dat het bedrag wel ongeveer klopt dan? Ergens hierboven stond een berekening, daar kwam ik ook op. Maar dacht dat het sowieso beter zou zijn om nu eerst het hele bedrag over te maken, ben ik daar in ieder geval van af, dan kan ik het daarna altijd nog even checken en er evt achteraan gaan. Maar denk wel ongeveer dat het bedrag klopt, veel lager zal het wel niet uitvallen.
Ik ben wel ingeschreven op mijn nieuwe adres, maar die rekening die ik moest betalen is wel van iets van toen ik nog op mijn oude adres woonde. Hoe dat dan werkt met de dagvaarding ed weet ik niet, maar die kwam in ieder geval niet op mijn nieuwe adres.

Nogmaals bedankt! Ik ga er inderdaad even achteraan bellen voor de zekerheid, maar t is al een hele opluchting dat die zitting dus niet door zal gaan :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven