Geld & Recht alle pijlers

Hoe de financien gezamenlijk regelen?

30-09-2017 20:15 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie de financien geregeld samen met je partner?

Wij zijn 10 jaar samen, gaan trouwen en hebben een kind en de ander is in de maak.
We hebben een koophuis met de hypotheek op basis van een salaris maar het huis staat op beider namen.

Partner werkt 4x9 en ik 3x8 ( ben 1 dag minder gaan werken na komst kind).

Partner verdient een stuk meer dan ik, zeker nu ik een dag terug ben gegaan. We hebben beiden onze eigen rekening waar salaris op wordt gestort en de eigen vaste lasten afgaan als zorgverzekering, autoverzekering, motorrijtuigbelasting etc. Ook kleding, schoenen en uitgaven voor hobby betalen we van eigen rekening. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waar we beiden een bedrag naar rato op storten voor de hypotheek, gwl ed en boodschappen en dingen voor kind en katten.
We komen hier vaak niet aan uit en betalen dan gezamenlijke dingen van de eigen rekening. In het begin werd dat nog teruggestort maar nu niet meer. Ook betalen we dingen voor elkaar. Eigenlijk is het gewoon ons geld. We hebben dan ook nog eigen spaarrekeningen en een gezamenlijke waar iedere maand geld naartoe gaat.
Omdat het toch vaak kris kras door elkaar gaat, we vaak niet uitkomem op de gezamenlijke rekening en ik bijna niks zelf overhoudt en dus van 'zijn geld' dingen voor mezelf koop vroegen we ons af of het niet minder omslachtig kan en we niet alles op een hoop moeten doen?

Vriend vindt het prima, ik ook maar ik verdien wel echt minder. Ik zou meer kunnen verdienen door meer te werken maar we hebben dit in overleg gedaan voor zorg kind ( partner kan niet minder werken ivm leidinggevende functie).

Als alles op een hoop, wat is dan handig? Salarissen storten op dezelfde rekening en daar ook alle vasten lasten van laten afschrijven? En dan een gezamenlijke spaarrekening?

Hoe doen jullie dat?
Wij hebben een heleboel rekeningen (mijn man vindt dat soort dingen leuk) en heel ouderwetse financien. Ons beider salaris komt binnen op de en/of-rekening. Daar worden alle vaste lasten van betaald en er gaat een gedeelte naar onze gezamenlijke spaar. Elke maand gaat er van de en/of een vast bedrag naar onze eigen privérekening (de "snoepjesrekening"). Man koopt daar gadgets voor, ik kleurpotloden en te duur snoepgoed. Daaronder hangt ook weer een privéspaar.

Wij zijn samen een gezin. Er zijn tijden geweest dat ik meer verdiende, dat hij meer verdiende en nu verdienen we beide ongeveer evenveel. Maar in al die periodes waren we samen een gezin en samen verantwoordelijk. Voor ons is het een prettige oplossing zo.
Gewoon alles op een hoop.
1 gezamenlijke rekening. 1 spaarrekening.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 20:27
45.65% gewijzigd
Ben eerlijk gezegd na 3 regels al gestopt met lezen... wij hebben soortgelijke situatie gehad. We hebben gewoon alles op 1 hoop gegooid, op 1 gezamenlijke rekening en geen gedoe. In de loop der jaren zijn er af en aan wisselingen geweest qua werk (wel werk, geen werk, meer uren, minder uren, start eigen bedrijf etc) en dan hadden we geen gedoe met moeilijke nieuwe berekeningen en zo.

Bovendien vinden wij dat we 1 gezin zijn waar we samen verantwoordelijk voor zijn. We leggen in wat we verdienen en in de uren dat de een minder werkt dan de ander of omgekeerd, wordt er voor andere dingen gezorgd (huis, huishouden, kinderen, clubjes etc). Soms is het een tijdje misschien "scheef" de ene kant op en daarna weer de andere kant op, maar uiteindelijk is eigenlijk gewoon alles altijd in balans en hebben we nooit (!) gezeik over geld.
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, maar hebben ieder nog steeds ons "eigen" geld. We hebben beide een eigen betaalrekening waar ons salaris op gestort wordt. Daarnaast allebei een eigen spaarrekening en een gezamenlijke spaarrekening. De vaste lasten zijn verdeeld; het een gaat van mijn betaalrekening af, het ander van die van mijn man.
In principe slaat het nergens op in ons geval, maar wij vinden het prettig zo.
Man verdient overigens 1100 euro meer per maand dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Alles komt binnen op 1 rekening en wordt betaald van 1 rekening.

Een extra rekening kost alleen maar extra geld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamenlijke betaalrekening en spaarrekening. Had eerst een soort gelijke constructie, maar het heen en weer overmaken...checken of er nog wel genoeg geld op een rekening hadden werd een beetje vermoeiend. En als je dan toch al voor elkaar gaat betalen, kan het net zo goed een hoop worden. Lekker overzichtelijk :-)
Onze salarissen komen op onze eigen rekening. Daar gaan eigen vaste lasten af. Ook hebben we beiden zelfde bedrag vrij te besteden en rest gaat naar gezamenlijke rekening.
Alles op één hoop en dan ieder nog iets voor jezelf. Een gelijk bedrag bij voorkeur.

Ons gezin is één geheel, mijn inkomen heel wisselend. Mijn man beheert de en/of rekening en ik vergeet en tekening op één naam. Met spaargeld precies zo, het meeste staat op en/of een en klein beetje op mijn naam. Getrouwd in gvg dus niks is van ons zelf persoonlijk.
vrouwjagersma schreef:
30-09-2017 20:24
Wij hebben een heleboel rekeningen (mijn man vindt dat soort dingen leuk) en heel ouderwetse financien. Ons beider salaris komt binnen op de en/of-rekening. Daar worden alle vaste lasten van betaald en er gaat een gedeelte naar onze gezamenlijke spaar. Elke maand gaat er van de en/of een vast bedrag naar onze eigen privérekening (de "snoepjesrekening"). Man koopt daar gadgets voor, ik kleurpotloden en te duur snoepgoed. Daaronder hangt ook weer een privéspaar.

Voor ons is het een prettige oplossing zo.
Is dit ouderwets? Wij doen het ook zo en voelen ons daar goed bij.
Alle reacties Link kopieren
Salaris wordt op onze eigen rekening gestort, daar houden we beiden hetzelfde bedrag per maand op en de rest gaat naar de gezamenlijke rekening.

Van ons ‘eigen’ geld kopen we kleding, schoenen, kadootjes voor elkaar, afspraken met vriendinnen, sport etc. Beiden ook een spaarrekening bij deze rekening.

Van de en/of wordt de rest betaald. Daar zitten een aantal spaarrekeningen aan vast.

In principe is ‘t natuurlijk flauwelkul want gezin en getrouwd in gvg. Ons inkomen is nu ook nagenoeg gelijk (beiden 3 dagen in dezelfde schaal in ‘t onderwijs), maar toen dat niet zo was en ik 4,5 dag werkte en partner al 3 deden we het ook zo.

We hebben het er laatst wel over gehad alles op 1 hoop te doen, maar dan voelt het niet zo oeuk een kadootje voor elkaar te kopen, en geven we denk ik beiden minder aan onszelf uit. En ‘t werkt zo prima dus waarom veranderen :)

Ik snap écht nooit dat partners (zeker getrouwd in gvg en/of met kinderen) gescheiden financien hebben, waarom??
En inleggen naar rato vind ik ook zo stom! Wat doe je dan met ‘t geld als je elke maand netto €1000 (ik noem maar een bedrag) meer hebt dan je partner? Eigen spaarrekening spekken? Of alleen op vakantie?
Vaak ook helemaal raar omdat 1 van beiden minder is gaan werken ivm komst van de kinderen.

Maar goed, t is mijn geld niet :D
.
anoniem_128354 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 07:58
99.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alles op één hoop. Getrouwd, in gvg. We hebben drie kinderen. Man heeft nog twee oudere kinderen, waarvan er nog 1 thuis woont.

Man heeft zijn eigen rekeningen opgezegd. Mijn rekening werd een en/of rekening en we hebben een tweede en/of rekening geopend.
Op 'mijn' rekening komt mijn salaris binnen. Dat is de lopende rekening (boodschappen etc).
Op de andere rekening komt het salaris van mijn man binnen. Dat is de vaste lasten rekening (hypotheek, partneralimentatie, verzekeringen etc).

Wij hebben niets meer aan eigen rekeningen.
Alleen mijn man heeft nog een zakelijke rekening vanwege zijn bedrijf. Maar die kan ik ook beheren via mijn ING-app.

Ik heb de afgelopen 5 jaar alles tussen 1-5 dagen per week gewerkt. Mijn man werkte altijd 5-6 dagen in loondienst, maar is ruim een half jaar geleden terug gegaan naar 2 dagen en werkt daarnaast heel veel aan zijn bedrijf. Wie welk geld inbrengt maakt niets uit. En heeft ook nooit iets uitgemaakt. Het hangt bij ons ook niet samen met de zorg voor de kinderen of het huishouden.
Wij hebben ook 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. Alles gezamenlijk dus.
Alle reacties Link kopieren
Getrouwd igvg. Salarissen en andere inkomsten zoals kinderbijslag op gezamenlijke rekening. Daar gaan alle vaste lasten af (ook beide mobiele abonnementen, motor en auto, ieders zorgverzekering etc.). Ook gaat er een gelijk bedrag naar ieders eigen betaalrekening, dat kunnen we dan zelf besteden aan eigen dingen, zoals borrels, kleding en andere persoonlijke uitjes. Verder sparen we maandelijks een vast bedrag op een gezamenlijke spaarrekening en op spaarrekening voor onze kinderen.

Dat was het zo denk ik.

Momenteel verdien ik iets meer met vier dagen werken, man werkt een dag minder en zorgt voor de kids.

Dit wisselen we steeds af. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk weer drie dagen werken en hij vier. Hoe het komt.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Toen we een huis kochten hebben we in het contract laten vastleggen dat vriend iets meer uit het huis krijgt dan ik. Hij verdiende op dat moment veel meer, omdat ik op dat moment minder uren had. Daardoor heeft hij een groot deel van zijn spaargeld in het huis gestoken. Dat krijgt hij, mocht het fout gaan, er op die manier uit.

Sindsdien hebben we een gezamenlijke rekening en spaarrekening. Daarnaast heeft hij nog wat geld apart staan. Maar dit bedrag groeit niet meer sinds we samen sparen. We hebben wel beide nog een aparte rekening open staan. Daar staat 100 euro op, puur praktisch. Mocht het ene pasje een keer niet werken oid én voor de kerstcadeautjes.

Voor ons werkt dit perfect. We zijn het eens met elkaar uitgavenpatroon. Nu werken we nog beiden fulltime, in de toekomst zal ik wss minder gaan werken. Een prettig idee dat ik dan niet opeens minder te besteden zou hebben, terwijl we samen voor een kind kiezen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
De meesten hebben dus alles op een hoop en een of twee rekeningen. Dat vind ik zelf ook wel overzichtelijk eigenlijk. Scheelt ook weer geld voor die andere rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Huwelijkse voorwaarden ivm eigen bedrijf toentertijd. In praktijk inkomens naar gezamenlijke rekening en uitgaven vaste woonlasten, benzine, belastingen, alle verzekeringen ed ook daarvan af. We geven onszelf 200-300 zakgeld per maand op onze persoonlijke rekening en betalen daar mobiel, kleding, hobby's, uitjes met eigen vrienden en cadeaus voor elkaar van. Verder sparen we gezamenlijk. Ik verdien 3x zoveel als man, hij kan niet meer werken dan hij nu doet en gaat waarschijnlijk de wia in. Het zou zot zijn als al zijn inkomen op zou gaan aan de vaste lasten en ik een paar duizend per maand over zou houden toch?
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 22:12
29.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een uitzondering geloof ik: we maken ieder hetzelfde bedrag over naar de en/of, precies genoeg voor de huur, gwl en internet. De rest is vrij besteedbaar. Boodschappen doen we een beetje om de beurt.

We hebben hierdoor aardig wat voor onszelf, en ik meer dan de man, want ik verdien meer. We sparen ook ieder voor zich. Dat gaat bij mij harder dan bij hem; want ik heb geen studieschuld. Niet eerlijk? Ach, over een paar jaar is t misschien weer andersom :).
Alle reacties Link kopieren
Salaris man wordt gestort op en/en rekening, vaste lasten en boodschappen, brandstof.
Salaris vrouw gestort op en/en rekening, sparen, sport kinderen, leuke dingen.

Twee verschillende rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Ieder eigen rekening waar inkomen op beiden komt; gezamelijke rekening waar we ieder een percentage dat in de HV is vastgelegd naar over maken. Alles rondom het huishouden betalen we van die rekening en we hebben ook een gezamelijke spaarrekening (naast eigen spaarrekeningen).
Alle reacties Link kopieren
In jullie situatie (stabiele relatie met kinderen, een werkt minder vanwege de kinderen) vind ik naar rato niet zo erg eerlijk. Dan houdt de een namelijk elke maand meer over dan de ander, terwijl je allebei gewoon hard bezig bent voor het gezin. Hoe jullie het doen vind ik daarnaast ook ingewikkeld.

Wij hanteren een heel simpel en eerlijk systeem, waarbij we beiden evenveel overhouden voor dingen voor onszelf. De salarissen (en andere inkomsten zoals kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, belastingteruggaaf, etc) worden op de gezamenlijke rekening gestort. Via een vooraf ingestelde overmaking gaat er daarna elke maand 100 euro naar onze eigen rekeningen voor leuke dingen (alleen datgene wat we los van partner/gezin doen), eigen telefoon en abonnementen, kleding en cadeautjes voor elkaar. We hebben dat bedrag ook wel eens op 50 of op 300 gehad, dat is net wat je zelf wilt. Wij geven erg weinig aan dingen voor onszelf uit, 95% van onze uitgaven zijn gezinsuitgaven. Het is dus een soort 'alles op 1 hoop', maar met een (klein) vrij te besteden bedrag per persoon, zodat je bijv eens een cadeautje kunt kopen voor elkaar, je niet hoeft te ergeren of verantwoorden als een persoon opeens dure laarzen van 500 euro wil kopen of de ander veel besteedt aan een hobby. Bij ons gaan zaken als de zorgverzekering ook van de gezamenlijke rekening, want we zien ziekte die een van ons overkomt als een gezinsverantwoordelijkheid en niet als iets wat iemand persoonlijk maar moet ophoesten uit het leuke-dingen budget.
nicole123 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 22:14
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
30-09-2017 21:52
Wij zijn een uitzondering geloof ik: we maken ieder hetzelfde bedrag over naar de en/of, precies genoeg voor de huur, gwl en internet. De rest is vrij besteedbaar. Boodschappen doen we een beetje om de beurt.

We hebben hierdoor aardig wat voor onszelf, en ik meer dan de man, want ik verdien meer. We sparen ook ieder voor zich. Dat gaat bij mij harder dan bij hem; want ik heb geen studieschuld. Niet eerlijk? Ach, over een paar jaar is t misschien weer andersom :).
Maar hebben jullie kinderen? In de situatie van TO werkt TO minder omdat ze een dag meer de zorg voor het kind heeft, wat ze samen hebben afgesproken. Dan is 50/50 en zelfs naar rato mijns inziens niet zo eerlijk meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee aparte rekeningen, daarnaast een gezamenlijke spaarrekening en een gezamenlijke kinderrekening. We hebben een excelsheet gemaakt met daarin ons inkomen, alle vaste lasten en variabele kosten en op basis daarvan afspraken gemaakt wie wat betaalt. Grofweg betaalt man alles betreffende het huis, betalen we beiden onze eigen telefoonrekeningen en zorgverzekering, en betaal ik de boodschappen. Werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-09-2017 22:13
Maar hebben jullie kinderen? In de situatie van TO werkt TO minder omdat ze een dag meer de zorg voor het kind heeft, wat ze samen hebben afgesproken. Dan is 50/50 en zelfs naar rato mijns inziens niet zo eerlijk meer.
Wit hebben geen kinderen. Als die er gaan komen, is de kans groot dat we een andere afspraak gaan maken. Andere afspraken zijn binnenkort misschien ook al nodig, want ik ga voor mezelf beginnen - dat brengt heel andere inkomsten mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven