Geld & Recht alle pijlers

Rentepercentage spaarrekening

04-10-2017 09:49 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de rente van mijn ING-spaarrekening met ingang van deze maand gedaald is naar 0,05 procent en ik verwacht dat dit binnenkort nihil wordt (of erger: negatief), ben ik nu op zoek naar alternatieven voor het stallen van mijn spaargeld. Ik heb wel al even gegoogeld en gezien dat Knab en Moneyou (ik kan maar niet wennen aan die naam, blijf associatie houden met een witwaspraktijk) een rentepercentage van 0,45 bieden op hun spaarrekeningen, maar is overstappen naar een andere spaarrekening wel de juiste keuze of zijn er andere, betere mogelijkheden?

Wie heeft naar aanleiding van de historisch lage rente al actie ondernemen en wie heeft tips en adviezen?
liliane13 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 09:54
Reden: schrijfwijze naam bank
6.49% gewijzigd
.
Tvp
Negatief? Nou dan zet ik het wel op mijn betaalrekening of zo... tjonge.
Ik zit zelf ook bij de ING. Wanneer de rente negatief wordt, zet ik het op mijn betaalrekening. Daar ontvang je geen rente, dus ik neem aan dat je daar ook geen rente over betaald?

Ik ga verder voor dat halve procent niet overstappen naar een andere bank.
Captain_Obvious schreef:
04-10-2017 09:58
Negatief? Nou dan zet ik het wel op mijn betaalrekening of zo... tjonge.
Zo simpel zal het wel niet zijn.....
Alle reacties Link kopieren
TO, de rekeningen bij oa Moneyou, Leaseplanbank en nog een paar anderen zijn gratis. En je spaarrekening bij de ING kost ook niets.
Ik heb zelf bij meerdere banken gratis internetspaarrekeningen en verschuif mijn geld steeds naar degene met de hoogste rente. (Kijk ook even op independer.) Op mijn ING spaarrekening heb ik een bedrag staan voor als ik snel even spaargeld op moet nemen.
Het is echt makkelijk om te doen en het scheelt toch weer.

Of andere opties slimmer zijn, ligt aan hoeveel heb je liggen, hoeveel heb je nodig voor een directe buffer, hoeveel risico wil je lopen enz.
Als je geen risico wilt, dan is het openen van een gratis internetspaarrekening bij een andere bank het slimst. Bij sommigen kun je je spaargeld ook tijdelijk vast zetten tegen een iets hogere rente. Dit kan soms al vanaf 3 maanden vast zetten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zit bij ing en asn. Bij asn rente van 0,2% nog niet veel, maar wel meer dan bij ing
Ik heb mijn spaargeld bij ASN staan. Die geeft niet de hoogste rente (wel iets hoger dan ING) maar wel het prettige gevoel dat mijn geld niet in landmijnen en dat soort dingen belegd wordt. Voor het geval je dat soort dingen ook wilt laten meewegen.
Alle reacties Link kopieren
Spaargeld op je betaalrekening zetten is heel praktisch, maar dat zou voor mij enkel een noodgreep zijn wanneer er rente betaald moet worden over spaargeld en ik nog niets beters bedacht heb. Ik zet mijn gespaarde geld (klink nu echt als een Dagobert Duck volgens mij) liever apart en nog liever ontvang ik er een leuk percentage rente over. Immers 'leent' een bank o.i.d. mijn spaargeld toch ook als het ware.

Ik zag inmiddels via www.spaarrente.nl ook de optie van een spaarverzekering voorbij komen, bij Dela. Wat ik er zo even snel kijkend van begrepen heb, zet je je geld dan vast voor minimaal 10 jaar, maar krijg je ook een vaste rente van 2,75 procent. Of dat slim is, vind ik dus zo moeilijk te bepalen. Het is nu ook weer niet zo dat ik omkom in het spaargeld (hoef er i.i.g. nog geen belasting over te betalen) en ik wil altijd wel een vrij opneembare buffer hebben, dus zou nooit al mijn spaargeld op zoiets zetten.

Heen en weer schuiven met internetspaarrekeningen klinkt ook zo gek nog niet, maar eigenlijk ben ik daar te lui voor...
liliane13 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 10:34
1.79% gewijzigd
.
Ik ben vorig jaar overgestapt naar KNAB. Ik vind het een prettige bank. Rentepercentage begon op 0,9. Dus ook bij KNAB is de rente aan het dalen.

Verder zou je kunnen kijken of je kunt investeren in crowdfunding en/of beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
04-10-2017 10:16
Ik heb mijn spaargeld bij ASN staan. Die geeft niet de hoogste rente (wel iets hoger dan ING) maar wel het prettige gevoel dat mijn geld niet in landmijnen en dat soort dingen belegd wordt. Voor het geval je dat soort dingen ook wilt laten meewegen.
Goeie!
.
Ik heb mijn geld ook een tijdje bij Nationale Nederlanden gehad (gratis rekening) vanwege hogere rente. Schuiven met geld kun je in een verloren uurtje op de bank doen, lekker lui.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook bekijken of overstappen de moeite waard is. Afhankelijk van de hoogte van je spaargeld. 0,4 % (0,45 - 0,05) x je spaargeld = e. .. / extra rente per jaar

Ofwel, per 10.000 euro spaargeld kun je bij Knab e.d. 40 euro per jaar extra rente krijgen t.o.v. ING. Bij huidige rentestanden dan.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
04-10-2017 09:58
Negatief? Nou dan zet ik het wel op mijn betaalrekening of zo... tjonge.
Negatieve rente zul je op particuliere rekeningen niet snel krijgen. Niet in die vorm. In de praktijk is de rente vaak al negatief, immers, je betaalt bij veel banken minstens 30 euro per jaar om een rekening aan te houden. Bij een rentepercentage van 0.1% weegt de rente onder de 30k aan spaargeld dus niet op tegen de kosten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
04-10-2017 10:23
Ik zou ook bekijken of overstappen de moeite waard is. Afhankelijk van de hoogte van je spaargeld. 0,4 % (0,45 - 0,05) x je spaargeld = e. .. / extra rente per jaar

Ofwel, per 10.000 euro spaargeld kun je bij Knab e.d. 40 euro per jaar extra rente krijgen t.o.v. ING. Bij huidige rentestanden dan.
Ik zou zeggen of je het de moeite vindt. De één vindt 40 niet de moeite en een ander wel. Het ligt er ook wel aan of je belasting er over moet betalen of niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
04-10-2017 10:27
Negatieve rente zul je op particuliere rekeningen niet snel krijgen. Niet in die vorm. In de praktijk is de rente vaak al negatief, immers, je betaalt bij veel banken minstens 30 euro per jaar om een rekening aan te houden. Bij een rentepercentage van 0.1% weegt de rente onder de 30k aan spaargeld dus niet op tegen de kosten.
Bedankt voor dit inzicht, 'handigmetgeld'! :-D
.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
04-10-2017 10:23
Ik zou ook bekijken of overstappen de moeite waard is. Afhankelijk van de hoogte van je spaargeld. 0,4 % (0,45 - 0,05) x je spaargeld = e. .. / extra rente per jaar

Ofwel, per 10.000 euro spaargeld kun je bij Knab e.d. 40 euro per jaar extra rente krijgen t.o.v. ING. Bij huidige rentestanden dan.
Ah kijk, hier heb ik ook veel aan, iemand die het even inzichtelijk voor me maakt. Bedankt!
.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
04-10-2017 10:19
Spaargeld op je betaalrekening zetten is heel praktisch, maar dat zou voor mij enkel een noodgreep zijn wanneer er rente betaald moet worden over spaargeld en ik nog niets beters bedacht heb. Ik zet mijn gespaarde geld (klink nu echt als een Dagobert Duck volgens mij) liever apart en nog liever ontvang ik er een leuk percentage rente over. Immers 'leent' een bank o.i.d. mijn spaargeld toch ook als het ware.

Ik zag inmiddels via www.spaarrente.nl ook de optie van een spaarverzekering voorbij komen, bij Dela. Wat ik er zo even snel kijkend van begrepen heb, zet je je geld dan vast voor minimaal 10 jaar, maar krijg je ook een vaste rente van 2,75 procent. Of dat slim is, vind ik dus zo moeilijk te bepalen. Het is nu ook weer niet zo dat ik omkom in het spaargeld (hoef er i.i.g. nog geen belasting over te betalen) en ik wil altijd wel een vrij opneembare buffer hebben, dus zou nooit al mijn spaargeld op zoiets zetten.

Heen en weer schuiven met internetspaarrekeningen klinkt ook zo gek nog niet, maar eigenlijk ben ik daar te lui voor...
let op dat die spaarverzekering van DELA niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse banken valt! Bij andere banken is je spaargeld tot 100.000 gegarandeerd mocht een bank omvallen. Bij Dela is dat niet, als die failliet gaat ben je je geld kwijt.
Ik hoop echt niet dat de rente negatief wordt, wat een ramp. Ik denk dat als het negatief wordt dat ik een groot deel van de hypotheek extra aflos. Iets koop waar ik dan de komende 15 jaar wat aan heb. Maar het blijft een dilemma. De studiepotjes voor de kinderen..

Ik begrijp helemaal niets van die lage rente, negatieve rente etc. De grootste crisis lijkt toch alweer achter de rug, de economie trekt aan, de huizenprijzen stijgen. Je zou verwachten dat de rente weer iets omhoog gaat.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 10:47
99.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
04-10-2017 10:16
Ik heb mijn spaargeld bij ASN staan. Die geeft niet de hoogste rente (wel iets hoger dan ING) maar wel het prettige gevoel dat mijn geld niet in landmijnen en dat soort dingen belegd wordt. Voor het geval je dat soort dingen ook wilt laten meewegen.
Mijn spaargeld staat daar ook, om dezelfde redenen.

Al je geld op je betaalrekening zetten is niet handig; als je pinpas wordt geskimd/gerold kan - in het ergste geval - je rekening worden leeggeplunderd. Daarom schuif ik ook regelmatig geld heen-en-weer van mijn betaalrekening naar mijn spaarrekening en andersom; ik houd het saldo op mijn betaalrekening zo laag mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb belegd in stenen.
Een huis gekocht vorig jaar waarvan ik de helft gebruik als werkruimte en de helft verhuur ik
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
04-10-2017 10:40
let op dat die spaarverzekering van DELA niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse banken valt! Bij andere banken is je spaargeld tot 100.000 gegarandeerd mocht een bank omvallen. Bij Dela is dat niet, als die failliet gaat ben je je geld kwijt.
Dat is de reden dat ik daar niet spaar.
Schenken aan een goed doel? Zelf een goed doel opzetten?
Mijn vriend en ik zijn dit jaar daarom begonnen met beleggen. Het grootste deel van ons geld staat echter wel nog op een spaarrekening. Gewoon van de Rabo, dus dat levert ook niets op.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
04-10-2017 10:23
Ik zou ook bekijken of overstappen de moeite waard is. Afhankelijk van de hoogte van je spaargeld. 0,4 % (0,45 - 0,05) x je spaargeld = e. .. / extra rente per jaar

Ofwel, per 10.000 euro spaargeld kun je bij Knab e.d. 40 euro per jaar extra rente krijgen t.o.v. ING. Bij huidige rentestanden dan.


En de Knab-rekening kost 5 euro per maand, dus alleen met je spaargeld overstappen kost je dan 20 euro per jaar. Bij deze rente.
Na 3 maanden proberen van Knab Plus of Premium kun je wel overstappen naar de gratis Knab Basis, maar in hoeverre je daar dan nog een spaarrekening kunt openen weet ik niet.

Ik weet niet wat je huidige betaalrekening etc kosten, maar waarschijnlijk is alleen compleet overstappen naar Knab, met alle rekeningen, voordelig.

Overigens vind ik Knab een fijne bank. De app werkt ok (al is de Rabo-app wel beter, ander vergelijk heb ik niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven