Geld & Recht alle pijlers

single, modaal inkomen.. en dan sparen of rood staan??

25-01-2009 15:09 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben single, gelukkig, hou van uitgaan etcm winkelen.. Maar mijn salaris is helaas niet altijd even toereikend.. daarom bezuinig ik af en toe..

Ik vraag me af hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen.. Het lukt mij namelijk niet :( sta regelmatig rood.. iemand tips voor slim en goed budgetteren waardoor ik niet rood sta of minder stel rood sta!



thanxxx
Alle reacties Link kopieren
Dit kan confronterend zijn, maar maak een keer een overzicht van je vaste uitgaven: huur/hypotheek, verzekeringen, telefoon, enz. en dan kijken wat je over hebt voor eten en extra's.



Ik heb een keer een paar weken mijn uitgaven (en dan àlle uitgaven!) bijgehouden. Dan kom je er ook achter dat sommige uitgaven helemaal niet nodig zijn. Was heel leerzaam!
Alle reacties Link kopieren
* Niet onnodig bellen en sms´en.

* Kleding kopen waar je langere tijd wat aan hebt, je kunt immers maar 1 broek- shirt tegelijk aan.

* Niet elke week uitgaan, thuis voor de buis kan net zo gezellig zijn

* Elke maand een bedrag op zij zetten, en vooral als je nog thuis woont bij je ouders moet dat kunnen.

* Een doel vast stellen waar je voor wilt sparen en waar je op langere termijn wat aan hebt, zoals sparen voor eigen spulletjes- auto
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik heb dat probleem ook gehad, en soms nog wel eens.

Ik heb voor mezelf in Excel een programmaatje gemaakt waarin ik voor iedere maand de vaste lasten heb staan. Ik vul steeds in wat mijn salaris is (bij mij wisselend ivm onregelmatigheidstoeslag), daarvan trek ik de vaste lasten af en dan weet ik dus wat ik de rest van de maand te besteden heb.



Verder vul ik ook alle kosten in die ik maak en alles wat ik uitgeef, zodat je gedurende de maand kan zien wat je hebt uitgegeven en wat je nog te besteden hebt. Achteraf kun je dan ook zien waar je geld is gebleven en waar je dus evt op kan bezuinigen.

Voor mij werkt het erg goed.

Groetjes en succes!
Alle reacties Link kopieren
Maak voor jezelf een budget.



Maak al je vaste lasten inzichtelijk en bereken je vaste maandlasten.



Bereken wat je minimaal nodig hebt voor grote uitgaven, en zet dat iedere maand opzij.



Trek die twee posten af van je inkomsten, en verdeel het resterende bedrag over een aantal posten die voor jou belangrijk zijn. Dat kan op grote lijnen, maar kan ook gedetailleerder. Als je bv weet dat kleding kopen je zwakke punt is, spreek dan met jezelf een specifiek budget voor kleding af.



Op deze manier introduceer je regelmaat in je budget, en krijg je een veel beter gevoel voor wat wel en niet kan.



Als je geen idee hebt nu wat je waar aan uitgeeft, dan heeft het idd zin om al je uitgaven eens een tijdje bij te houden, zoals al genoemd is.



Kern van het hele verhaal: maak bewuste keuzes! Je patroon doorbreken is misschien moeilijk, maar door bewuste keuzes te maken hoef je misschien helemaal geen concessies te doen, maar is de balans wel een stuk gezonder!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk bij alle dingen (anders dan eerste levensbehoeften) wat je koopt of je het wel echt nodig hebt. Slaap er nog een nacht (of wat) over en als je dan nog niet zonder kan, dan pas kopen.



Mest je kast uit, kijk wat er achterin je kast ligt wat je nog nooit hebt gedragen.



Spreek met een aantal mensen bij jou of iemand thuis af, ook gezellig en een stuk goedkoper dan stappen.



Neem, als je gaat winkelen, een x-bedrag mee, en geen pinpas. Dat geld mag op (desnoods aan 'onzin-met-een-verlengsnoer') maar je gaat geen geld pinnen.



Hoe oud ben je? Woon je nog thuis, wat zijn je vaste lasten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
bij de bank laten vastzetten dat je niet rood mag staan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een periodieke overschrijving naar m'n spaarrekening, en wel op dezelfde dag als dat m'n salaris gestort wordt!
Alle reacties Link kopieren
thanx voor jullie reacties. Er staan er zeker een aantal op waar ik veel aan heb!



Ik heb gelijk een inkomsten en uitgaven balans opgemaakt..

Ik woon niet meer thuis..

Heb 1100 vaste lasten (zonder waterschap etc).. Mijn netto salaris is variabel, maar meestal rond de 1550-1700.. Ben door te hoge gsm rekeningen in het rood komen te staan :( ben daarom op prepaid overgestapt..



Zoek ook wel een beetje lotgenoten
Alle reacties Link kopieren
tip: niet meer bellen en sms'en



denk bij alles: heb ik dit echt nodig?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lilly,



ik herken het probleem (nu althans nog) niet, maar ik kan wel wat tips bedenken.

- Ga niet altijd meteen uit eten, maar spreek met een groepje thuis af. Spreek bijv af dat je bij iedereen een keer gaat eten. Zo heb je toch het gevoel van een etentje (want lekker niet zelf koken, en vaak toch wat meer 'luxe'), maar het kost veel minder

- Spreek thuis af ipv in de kroeg

- Speur eens rond bij een kringloopwinkel voor dingetjes in huis.

- Geef jezelf een budget qua kleding, luxe dingetjes ed. Jammer, maar helaas, daar heb je gewoon minder geld voor.

- Geen luxe vakanties: natuurlijk kun je er best een keertje uit, maar zoalng je schulden hebt of daar tegenaan zit, zou ik dat niet doen.

- Ga niet 'voor de onzin' sms'en en bellen.

- Let op aanbiedingen bij winkels

- Spaar een bedragje per maand; laat dit ook meteen overschrijven, zodat je er niet (zo snel) aankomt



Maar meer een algemeen vraagje; zijn jouw vaste lasten niet hartstikke hoog?! Ik weet niet wat je precies allemaal meegeteld hebt (ook eten erbij, of dat niet? waterschap blijkbaar niet, wat is het ed?). Want zo heb je ook wel erg weinig geld over om van te leven. Is er geen mogelijkheid te besparen op je vaste lasten. Denk aan: andere aanbieder van stroom/internet, de verwarming een graadje lager, en in extreme gevallen misschien denken iets anders te huren (of heb je een hypotheek?)
Alle reacties Link kopieren
Oja, wat je ook schrijft in je OP. 'bezuinig ik af en toe'. Dat af en toe, zou je anders moeten zien. Je zou niet even moeten besparen en dan weer op de oude toer verder gaan, want dan blijft het probleem bestaan. Je moet gewoon (in elk geval hoelang je deze financiële situatie hebt) je manier van leven aanpassen. Vergelijk het maar met lijnen; een crashdieet werkt eventjes goed, maar al snel zit je weer opp je oude gewicht + 5kilo erbij. Een blijvende, maar minder ingrijpende verandering van je totale eetpatroon werkt stukker beter
Ik vind je vaste lasten ook vrij hoog, kun je daar niet iets aan verminderen? Dingen die je nu bij vaste lasten hebt staan maar die eigenlijk luxe-dingen zijn die je best kunt opzeggen? Wij hebben dezelfde vaste lasten, maar zijn wel met zijn tweeën! Wat tel je allemaal bij de vaste lasten?



Maar goed, afgezien van de vaste lasten heb je nog 450 tot 600 euro per maand vrij te besteden, dat moet zeker kunnen zonder rood te staan. Een poosje bijhouden waar je geld naartoe gaat (ook alle kleine flutbedragen zoals een broodje op het station of een kaartje en wat postzegels he), en dan eens bekijken wat misschien wel wat minder mag, en je dan natuurlijk wel ook aan je zelf opgestelde budget houden.



En als je weet dat je snel rood staat en dat niet wil: gewoon bij de bank laten omzetten dat je niet meer rood kunt staan!
Alle reacties Link kopieren
Wat zit er wel in die vaste lasten die jij beschrijft en wat komt er naast waterschap nog bij? Want waterschap is natuurlijk ook gewoon een vaste last. Je hebt ook wel redelijk hoge vaste lasten als ook je boodschappen er nog niet bij in zitten.



Maar ook al hou je van uitgaan ed: dat is toch vaak een hoge 'kostenpost'. Zoals al gezegd: probeer vaker iets te doen wat minder duur is: gezellig met vrienden bij 1 van jullie thuis ofzo.

En verder denk ik altijd als ik iets leuks zie eerst na of ik het wel echt nodig heb en laat ik het nog even liggen. Ook al is het in de uitverkoop. Vaak denk ik er dan later helemaal niet meer aan en had ik het dus ook niet zo hard nodig. (en soms ga ik het een week later alsnog halen ).



En ik weet niet hoe 'duur' je boodschappen doet? Als je veel kant en klaar neemt, kun je hier vaak ook nog op bezuinigen. Zelf even aardappels schillen ipv de zakjes voorgekookte, fruit en groente zijn bij de Lidl veel goedkoper en echt even goed. In 1x koken voor meerdere dagen en wat in een bakje in de koelkast of vriezer bewaren (want grote verpakkingen zijn vaak voordeliger dan kleine), etc. Ook drinken koop ik bijna altijd bij de Lidl en ik let op de aanbiedingen (de euro-aanbiedingen die de C1000 afgelopen weken had, scheelde bv erg veel!). Ook zonder te bezuinigen op gezond eten (want daar wil ik niet op bezuinigen) kun je zo al heel wat besparen.



En idd: hef de mogelijkheid om rood te staan op bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn vaste lasten zijn idd hoog, maar heb geen dingen waar ik op zou kunnen bezuinigen. Behalve internet, is 15 euro per maand en dus een luxe.. Maar ja... Besteed 20 euro aan bellen per maand. Heb op t moment erg hoge gas water electriciteit vaste last (200).. Dat komt omdat ze me vorig jaar te laag hebben ingeschaald. Wil ze na deze periode langs laten komen om een meting te doen.



Hypotheek

garantieverzekering

VVE (woon in een appartement)

Gas water electriciteit

ziektekosteverzekeraar

internet

inboedel verzekering

risicoverzekering
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 26 januari 2009 @ 08:21:

Ik vind je vaste lasten ook vrij hoog, kun je daar niet iets aan verminderen? Dingen die je nu bij vaste lasten hebt staan maar die eigenlijk luxe-dingen zijn die je best kunt opzeggen? Wij hebben dezelfde vaste lasten, maar zijn wel met zijn tweeën! Wat tel je allemaal bij de vaste lasten?



Maar goed, afgezien van de vaste lasten heb je nog 450 tot 600 euro per maand vrij te besteden, dat moet zeker kunnen zonder rood te staan. Een poosje bijhouden waar je geld naartoe gaat (ook alle kleine flutbedragen zoals een broodje op het station of een kaartje en wat postzegels he), en dan eens bekijken wat misschien wel wat minder mag, en je dan natuurlijk wel ook aan je zelf opgestelde budget houden.



En als je weet dat je snel rood staat en dat niet wil: gewoon bij de bank laten omzetten dat je niet meer rood kunt staan!klopt ik denk dat het vooral in de onzinnige uitgaven zit.. Ik ga inderdaad zsm naar de bank om het roodstaan op te heffen.. ik mag nu 1500 rood staan, maar sta dit niet (meer). Dus kan dit inderdaad terug zetten naar bijv. 1000, stapje voor stapje naar niets meer dus..
Ik vind de vaste lasten normaal. Heb zelf vergelijkbare vaste lasten (dwz alle rekeningen die terugkomen, zoals huur, energie, zorgverzekering, verzekering, auto, afbetalen studiefinanciering etc.) Is bij mij ook 1.100. Dat betaal je volgens mij nogal snel, zeker als je alleen woont.

Mijn inkomen is overigens wel hoger dat dat van TO.
Ik heb nog een tip, probeer teruggaan in rood staan en sparen te combineren. Rood staan is natuurlijk wel duurder, maar sparen werkt goed op je psyche. Dus bijvoorbeeld iedere maand 50,- minder rood staan en 50 sparen. Dan heb je toch het idee dat je iets opbouwends aan het doen bent.

Met je vakantiegeld voor een deel je rood staan oplossen kan ook. Het duurt zo misschien iets langer, maar wellicht is het zo ook beter vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Door GSM rood en dan bijna 1500 euro?

1000 euro rood staan vind ikk nog veel, dat is meer dan de helft van je netto inkomen.

Ik zie trouwens dat je een variabel inkomen hebt, probeer je budget af te stemmen op het laagste dus ca 1500, het lijkt veel makkelijker om te leven alsof het 1700 is, maar dan kom je gauw te kort,

Misschien voor jezelf een vast bedrag per maand bepalen de rest naar de spaaarrekening, zit je dan een keer aan de onderkant van het gemiddelde dan heb je nog iets achter de hand
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Marahbloem schreef op 26 januari 2009 @ 10:45:

Ik heb nog een tip, probeer teruggaan in rood staan en sparen te combineren. Rood staan is natuurlijk wel duurder, maar sparen werkt goed op je psyche. Dus bijvoorbeeld iedere maand 50,- minder rood staan en 50 sparen. Dan heb je toch het idee dat je iets opbouwends aan het doen bent.

Met je vakantiegeld voor een deel je rood staan oplossen kan ook. Het duurt zo misschien iets langer, maar wellicht is het zo ook beter vol te houden.



Oh ja wat een goede tip! Dat werkt zeker opbouwend en motiverend!

En inderdaad met mijn vakantie geld sta ik zeker zo goed als niet meer in de min! En trouwens krijg ook altijd 1000 euro terug van de belasting dus met een beetje geluk zal het rond mei/juni opgelost zijn en heb ik ook nog geld gespaard!
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 26 januari 2009 @ 10:56:

Door GSM rood en dan bijna 1500 euro?

1000 euro rood staan vind ikk nog veel, dat is meer dan de helft van je netto inkomen.

Ik zie trouwens dat je een variabel inkomen hebt, probeer je budget af te stemmen op het laagste dus ca 1500, het lijkt veel makkelijker om te leven alsof het 1700 is, maar dan kom je gauw te kort,

Misschien voor jezelf een vast bedrag per maand bepalen de rest naar de spaaarrekening, zit je dan een keer aan de onderkant van het gemiddelde dan heb je nog iets achter de hand



Ik weet dat het veel is. Maar ja, die gsm abonnementen zijn niet voor iedereen weggelegd. En ja 1000 euro is ook nog veel, maar ik moet ergens beginnen.



Bedankt voor je tip verder.
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik heb niet alle reacties gelezen dus ik weet niet wat er al genoemd is. Maar je openingspost was ik tot een paar maanden geleden, met dat verschil dat ik niet regelmatir rood stond, maar gewoon altijd dieprood stond



Wat ik heb gedaan is eerst natuurlijk het welbekende lijstje maken van alle inkomsten en uitgeven. Wat totaal niet in verhouding bleek. Vooral mijn enorme uitgaven in de kroeg bleken totaal onverantwoord hahahaha. Maar die lijstjes had ik al vaker gemaakt. Dat hielp nog niet echt....



DE oplossing voor mij was dat ik elke week 1 vast bedrag pin en het daar mee moet doen. Het leuke is dat je er op gegeven moment een spelletje van maakt om zo veel mogelijk over te houden. (wat vervolgens als beloning weer regelrecht naar kroeg danwel kledingzaak wordt gebracht, maar toch). Op die manier hield ik opeens een heel goed overzicht en ben ik nu helemaal opgekrabbeld uit mijn rode cijfertjes...
Alle reacties Link kopieren
quote:Soepkippie schreef op 26 januari 2009 @ 15:15:

hoi, ik heb niet alle reacties gelezen dus ik weet niet wat er al genoemd is. Maar je openingspost was ik tot een paar maanden geleden, met dat verschil dat ik niet regelmatir rood stond, maar gewoon altijd dieprood stond



Wat ik heb gedaan is eerst natuurlijk het welbekende lijstje maken van alle inkomsten en uitgeven. Wat totaal niet in verhouding bleek. Vooral mijn enorme uitgaven in de kroeg bleken totaal onverantwoord hahahaha. Maar die lijstjes had ik al vaker gemaakt. Dat hielp nog niet echt....



DE oplossing voor mij was dat ik elke week 1 vast bedrag pin en het daar mee moet doen. Het leuke is dat je er op gegeven moment een spelletje van maakt om zo veel mogelijk over te houden. (wat vervolgens als beloning weer regelrecht naar kroeg danwel kledingzaak wordt gebracht, maar toch). Op die manier hield ik opeens een heel goed overzicht en ben ik nu helemaal opgekrabbeld uit mijn rode cijfertjes...



heerlijk herkenning



Ik vraag me af wat je vast pin bedrag was elke week!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marahbloem schreef op 26 januari 2009 @ 10:41:

Ik vind de vaste lasten normaal. Heb zelf vergelijkbare vaste lasten (dwz alle rekeningen die terugkomen, zoals huur, energie, zorgverzekering, verzekering, auto, afbetalen studiefinanciering etc.) Is bij mij ook 1.100. Dat betaal je volgens mij nogal snel, zeker als je alleen woont.

Mijn inkomen is overigens wel hoger dat dat van TO.Nou, weet niet hoor, maar als ik t goed begrijp heeft TO geen auto, geen studieschuld. Dan vind ik het een flink bedrag hoor. 200euro gas/water/licht is idd veel, maar dan nog. To, heb je een hoge huur?
anoniem_47172 wijzigde dit bericht op 26-01-2009 20:57
Reden: sorry, foutje LE-ZEN
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vind 200 euro voor g/w/l echt ongelooflijk hoog!!



wij wonen ook in een appartement, 3 kamers, zo'n 60m2.

Wij betalen 95 euro per maand en krijgen nog zo'n 250 euro terug van de leverancier.



Daar kan je ook echt enorm op besparen!!

Wij hebben overal spaarlampen inzitten, hebben op alle stekkerdozen van die schakelaars zitten (die we altijd uitzetten na gebruik), stoken niet hoger dan 20 graden, en zetten de verwarming uit als we er niet zijn of als 30min voor we naar bed gaan. De grootste verbruiker is de computer, maar daar zitten we ook niet altijd achter.

Wat ook heeeeel veeel scheelt, is water koken met een waterkoken en dat gebruiken om te koken. Gas is vele malen duurder dan electriciteit, dus dat is ook een idee



wat je zou kunnen doen (wat ik ook heb gedaan), is iedere maand op de 1e van de maand je meterstanden opschrijven, en zo iedere maand verder. Zo houd ik mijn kosten in bedwang en als ik zie dat we de ene maand veel meer verbruikt hebben, doen we het de maand erna zuiniger aan.



Daarnaast ook iedere uitgave die je doet in een lijstje zetten.

Zo kwam ik erachter, toen ik nog studeerde dat ik iedere maand 100,- naar de AH to go bracht... ben ik ook maar mee gestopt.. :P



succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven