Geld & Recht alle pijlers

Meekijken weekboodschappen

04-10-2017 21:46 229 berichten
Zie hier vaak mensen zeggen dat ze voor 30-40 euro voor een hele week boodschappen doen en ik vraag mij echt af hoe dan? Wat doe ik fout?

Wij zijn met 2 volwassenen, 3 kinderen, hond en vogels 150 euro kwijt per week. Heb net mijn boodschappen besteld en er zit naar mijn idee niks geks bij dus misschien kunnen jullie meekijken met mij?

Voor 1 week avondeten ( 3x prakkie, 1 x soep, 2x rijst, 1 x pasta), voor een week fruit ( goedkoop fruit dus appels, bananen, peren en mandarijnen al zijn die nu nog duur), voor 2 weken hondenvoer, voor een maand vogelvoer, voor 2,5 week luiers en billendoekjes, voor 2 weken drinken ( koffie, thee, cola, ijsthee, sap, melk) , voor een week brood en broodbeleg, voor een week zuivel ( yoghurt/vla). En dan niet de duurste merken maar alles eigenlijk het goedkoopste van het goedkoopste behalve het hondenvoer.

Enige echte onzin wat erbij zit zijn 2 pakjes sigaretten, en een decoratie potje voor baksels en dan natuurlijk 6 euro bezorgkosten. Verder geen chips, koek of snoep maar echt de basis.

Wat doe ik fout?
Niks dit is echt geen hoge rekening voor zoveel mensen / beesten.
Dat vind ik ook niet gek. Wij zijn met z'n drieën thuis en zijn gemiddeld per week €60 kwijt bij de Lidl en €50 bij de Albert Heijn. :-$
Alle reacties Link kopieren
Je maakt een rekenfoutje, want je bent niet voor 150 euro kwijt aan boodschappen per week. Je hebt namelijk al luiers voor 2,5 week, vogelvoer voor 1 maand, hondenbrokken voor 2 weken en drinken voor 2 weken. Dus aankomende weken ben je goedkoper uit. :P
Alle reacties Link kopieren
Je hebt beleg en beleg. Boterhamworst of rosbief, dat scheelt nogal. Vlees net zo.
Bezorgkosten kunnen ook lager .
Maar ik vind het ook geen bizar hoog bedrag, eigenlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je fout?

Je eigen situatie vergelijken met een totaal andere.

Over het algemeen doen gezinnen met zo'n samenstelling écht geen boodschappen voor 30-40 euro per week.

Je zal hier en daar vast wat kunnen bezuinigen (precies wat je zelf al zegt, geen sigaretten of frutseltjes en zelf boodschappen doen is natuurlijk ook goedkoper), maar 150 euro per week vind ik niet buitenproportioneel.
vitamined wijzigde dit bericht op 04-10-2017 21:55
7.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Swinta schreef:
04-10-2017 21:52
Je maakt een rekenfoutje, want je bent niet voor 150 euro kwijt aan boodschappen per week. Je hebt namelijk al luiers voor 2,5 week, vogelvoer voor 1 maand, hondenbrokken voor 2 weken en drinken voor 2 weken. Dus aankomende weken ben je goedkoper uit. :P
Dan zit er vast iets anders bij : waspoeder, wc rollen, koffie, etc
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
04-10-2017 21:54
Dan zit er vast iets anders bij : waspoeder, wc rollen, bier, etc
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
30-40 euro is denk ik een normaal budget voor 1 persoon, niet voor een gezin met huisdieren. Misschien kun je bij het drinken besparen, geen ijsthee of sap, maar ranja bijv. Theezakjes vaker gebruiken. In koffie zitten ook grote prijsverschillen. DE is al bijna 6 euro per pak van 500 gram bijv. En roken schrappen ;)
Is er noodzaak om te besparen? Want als het moet, dan kan het goedkoper, maar waarom zou je het doen als het niet hoeft?
Je kunt je boodschappen beperken tot seizoensgroente-aardappels-af en toe vlees, het goedkoopste bruin brood met pindakaas en een zak elstars. Dan ben je minder kwijt. Maar je houdt je dieren en luiers lijken me ook onmisbaar.
blijfgewoonbianca schreef:
04-10-2017 21:54
Dan zit er vast iets anders bij : waspoeder, wc rollen, koffie, etc
Klopt ja, bier halen we dan nooit maar wel eens per maand een flesje vieux of Bacardi oid.
Het totaalbedrag lijkt niet zo hoog, maar de vraag is, is het te hoog voor jullie?

In dat geval zijn mogelijk bezuinigingen:

-Niet laten bezorgen.
-Geen cigaretten
-Minder dieren.
-Minder/geen autorijden (indien van toepassing) / carpoolen.
-overstappen naar andere energieleverancier.
-zorgverzekeringen kritisch bekijken/vergelijken.
-telefoonabonnementen dito.
-uitjes aanpassen.
-abonnementen opzeggen. (indien van toepassing)
anoniem_212431 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 22:05
6.63% gewijzigd
vrouwjagersma schreef:
04-10-2017 21:59
Is er noodzaak om te besparen? Want als het moet, dan kan het goedkoper, maar waarom zou je het doen als het niet hoeft?
Je kunt je boodschappen beperken tot seizoensgroente-aardappels-af en toe vlees, het goedkoopste bruin brood met pindakaas en een zak elstars. Dan ben je minder kwijt. Maar je houdt je dieren en luiers lijken me ook onmisbaar.
Nee het is geen noodzaak om te besparen maar ik vraag mij wel af hoe anderen het dan doen dat ze zo goedkoop uit zijn.

En qua drinken is cola voor mij echt onmisbaar en ijsthee is voor mijn man onmisbaar haha en ranja zit er zelfs ook bij maar daar doen we wel langer mee dan een week natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik toevallig 1x voor minder dan 40 euro boodschappen gedaan voor 2 personen (en dat hier ergens gepost). Maar in een ander topic hier heb ik ook gepost dat we het afgelopen kwartaal gemiddeld meer dan 400 euro per maand aan boodschappen uitgaven. Gemiddeld, inclusief drank en non-food (wasmiddelen, verzorgingsproducten) en bij de Lidl soms andere zaken die ze in de aanbieding hebben (bijv sportkleding, sandalen, etc) zijn we 100 euro per week kwijt. Zonder kinderen en huisdieren dus.
anoniem_338331 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 22:06
3.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
04-10-2017 22:02
Nee het is geen noodzaak om te besparen maar ik vraag mij wel af hoe anderen het dan doen dat ze zo goedkoop uit zijn.

En qua drinken is cola voor mij echt onmisbaar en ijsthee is voor mijn man onmisbaar haha en ranja zit er zelfs ook bij maar daar doen we wel langer mee dan een week natuurlijk.
Wij drinken alleen koffie, thee, water en zuivel. Of iets met alcohol (en dat is dan wel weer duurder dan cola).
Vaak groente en fruit van het seizoen. Zak aardappels bij de boer (7 euro voor 10 kilo).
Pieps2016 schreef:
04-10-2017 22:02
Nee het is geen noodzaak om te besparen maar ik vraag mij wel af hoe anderen het dan doen dat ze zo goedkoop uit zijn.

En qua drinken is cola voor mij echt onmisbaar en ijsthee is voor mijn man onmisbaar haha en ranja zit er zelfs ook bij maar daar doen we wel langer mee dan een week natuurlijk.
Ja, als dingen onmisbaar zijn, dan kun je niet besparen.
Het is heel simpel, als je geen geld hebt, dan kun je of gaan jengelen, of creatief worden. Ik heb ervaring met het laatste. Logisch nadenken, plannen en altijd tellen als je boodschappen doet. Met zo'n krap budget koop je geen ijsthee, want dan kun je geen zak wortels meer kopen. Die wortels voeden je kinderen, die ijsthee is alleen voor de leuk.
Maar nogmaals, TO, jij hebt niet de intentie en ook niet de noodzaak zo te leven.
Alle reacties Link kopieren
5 personen en meerdere huisdieren voor 30-40 euro in de week heb ik volgens mij nog nooit voorbij zien komen.
30-40 euro in de week is toch meestal 1 (of hooguit 2). Of zijn dat echt gezinnen van 5 personen met huisdieren? Want anders is het wel heel erg appels met peren vergelijken en dan lijkt het of je zelf iets fout doet.

Wij zijn met zijn vieren en ik zit per week op ongeveer 30 groenteboer, 15 slager, 5 bakker, 5 toko, 5 kaasboer, 5 notenkraam, 20/30 supermarkt. Totaal rond de 85/95 per week.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
04-10-2017 22:02
Nee het is geen noodzaak om te besparen maar ik vraag mij wel af hoe anderen het dan doen dat ze zo goedkoop uit zijn.

En qua drinken is cola voor mij echt onmisbaar en ijsthee is voor mijn man onmisbaar haha en ranja zit er zelfs ook bij maar daar doen we wel langer mee dan een week natuurlijk.
Hoe anderen zo laag uit zijn ? Het goedkoopste brood, weinig vlees / vis en het goedkoopsye, seizoensgroente, van die zakken aardappelen waar je de helft van af moet snijden, geen overbodige doch lekkere dingen, .... Ga maar eens vergelijken hoeveel soorten muesli of kwark of jam er zijn en hoe groot de prijsverschillen daartussen zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zonder huisdieren en luiers zou ik 30-40 Euro met een gezin met kinderen wel kunnen redden. Maar dat hoeft niet. Doordat ik opgegroeid ben op een vergelijkbaar budget ervaar ik luxe wel heel anders dan veel forummers hier. Ik kocht laatst zo'n nieuw couscouspakket van Lidl (3.99, met verse groentes in het pakket zelf) en ik kocht er een bakje falafel bij van 1.59. Had ik een avondmaaltijd voor het gezin van 5 euro 60, maar dat voelt al als luxe.
Ik vind het een normaal bedrag, dat geven wij ook uit voor 4 volwassenen. We hebben het dus waarom zou ik extreem zuinig moeten doen?
En besparen is geen noodzaak maar wel altijd mooi meegenomen natuurlijk zeker omdat ik in mijn ziekte periode wat schulden heb gemaakt en laatst de begrafenis van mijn vader heb moeten betalen en daar een lening voor heb moeten afsluiten dus ik heb op dit moment 2 betalingsregelingen lopen die ik graag zsm af wil betalen.

Qua benzine verbruik ik al erg weinig ( 50 euro per 3 maanden misschien), OV wordt door mijn werk 100% vergoedt, man rijdt wel 70 euro benzine per week weg maar dat is echt noodzakelijk, energie krijgen we al goedkoop ivm zakelijk abonnement, telefoonkosten worden voor ons beide 100% vergoedt, uitjes doen we al jaren met kortingsbonnen en echt uitgaan doen we sowieso niet, televisie en internet kan zeker wel naar beneden (81 pm) en verder hebben wij geen abonnementen. Alleen de kinderen hebben 3 een “ sport” peuterpaardrijden (20 pm) peutervoetbal (10 pm) en tuimelen (10 pm) en daar ga ik ze echt niet afhalen.

En verder redden wij het wel prima en ook de regelingen van de schulden komen wij prima mee uit maar ik wil er toch zsm vanaf zijn en volgens mij doen wij niets geks met ons geld. Ja we hebben een hond maar hij is al 17 dus hij gaat sowieso niet weg en de vogels zijn 2 parkietjes dus ook niet echt dieren waar je kapitalen aan kwijt bent.
Voor één persoon heb ik ook echt wel fors meer dan slechts 40 euro per week hoor!
Laat staan als je zo'n megagezin hebt!
als je wilt aflossen moet je stoppen met sigaretten, cola, ijsthee en andere luxe. Als je geen zin hebt om daarmee te stoppen, moet je dat niet doen.
Jammer dat je vader geen verzekering had of een buffer. Dan zadel je dus je kinderen ermee op.
Alle reacties Link kopieren
30/40 per week zijn echt uitzonderingen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven