Geld & Recht alle pijlers

Sociale huurwoning & student

14-10-2017 21:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Omdat het appartement waar we nu wonen gesloopt word moeten wij op zoek naar wat anders, nu stond ik 4 jaar ong ingeschreven bij de woningbouw en maken wij kans op een woning ( stonden eerste & zijn uitgenodigd op gesprek) nu zit ik alleen met het financiële gedeelte, we zijn beide student en hebben alleen een bijbaan, ik verdien hierbij 540 in de maand, partner 780. Verder hebben wij beide nog recht op studiefinanciering en dus uitwonende beurs (rond 280 ong hij wat meer want hbo). Maar omdat studiefinanciering niet als inkomen word gezien je betaald er ook geen belasting over natuurlijk vraag ik me af of de woningbouw ons inkomen wel toereikend genoeg gaat vinden. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Huur is 545 plus 16 servicekosten (we betalen nu 490 kaal en 50 euro servicekosten dus verschilt niet veel) en we hebben daarbij recht op 285 huurtoeslag.

Ik heb al een maandbuget overzicht gemaakt om ook aan te tonen dat wij het redden qua inkomen en alles zo maar ben toch benieuwd naar andere hun ervaringen hierin!

Alvast bedankt :)
Heb je bij de woningbouw of bij woningnet jullie inkomen opgegeven?
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend zijn ook allebei nog studenten en wij betalen net ietsje minder voor ons appartement. Ik vind het prima gaan, maar wij zorgen wel dat we niet al te dure boodschappen (we doen het meestal met 180 euro per maand) doen om hier wat op te besparen. Daarnaast lenen wij bij duo ook wel beide geld bij zodat we niet al te krap zitten. Misschien is dit ook een ideetje voor jullie? Deze lening heeft namelijk een hele lage rente en je mag erg lang doen over het terugbetalen. Ik wil nu trouwens niet het lenen promoten, maar dit is hoe wij het zelf doen.

Wij moesten trouwens ook een inkomstenformulier inleveren, en wij hadden echt een heel laag jaarinkomen en toch hebben wij het gewoon gekregen. Volgens mij doen ze hier (meestal) niet zo heel moeilijk over.
anoniem_160549 wijzigde dit bericht op 14-10-2017 21:26
15.63% gewijzigd
Ligt soms ook aan de coulance van woningbouw
Wij kregen 10 jaar geleden 3 maanden de kans om te bewijzen dat we de huur konden betalen omdat mijn man zijn inkomen ook niet genoeg was maar ik wel uit wonende beurs kreeg wat idd officieel niet bij inkomen geteld werd. Maar daardoor konden we t wel betalen
x
Alle reacties Link kopieren
Weet je niet wat de inkomenseisen van de betreffende WB zijn?
Ik verwacht eigenlijk dat het zou moeten kunnen. Het valt in ieder geval onder het " passend wonen"
mriekr schreef:
14-10-2017 21:24
Daarnaast lenen wij bij duo ook wel beide geld bij zodat we niet al te krap zitten. Misschien is dit ook een ideetje voor jullie? Deze lening heeft namelijk een hele lage rente en je mag erg lang doen over het terugbetalen. Ik wil nu trouwens niet het lenen promoten, maar dit is hoe wij het zelf doen.
:facepalm:
Debiel advies.
Echt niet gaan lenen als je het niet nodig hebt.

Het beleid verschilt per woningbouwvereniging, dus voor antwoord op je vraag moet je contact opnemen met de wbv die het huis aanbiedt.
Meestal is er toch alleen een max. inkomen? Tenminste als ik t goed begrepen heb en dit over sociale huurwoning gaat. Jullie inkomsten liggen gelijk aan/ iets hoger san bijstand. Dan zouden die mensen ook niet aanmerking komen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had bij inkomen 900,- aangegeven destijds, dit klopt dus ongeveer wel. Maar toen ze belden vroegen ze wel of we wel wat meer inkomen hadden omdat het om wel weer een wat duurder woning ging. Ik heb toen gezegd dat het wat hoger lag en dat we beiden stufie hebben. Toen gezegd dat we alles maar mee moeten nemen.

We hebben al lening aangevraagd want als het doorgaat moeten we 1 maand ook dubbele huur gaan betalen en er moet oa laminaat en gordijnen gekocht gaan worden, en aangezien school net weer begonnen is is spaargeld meteen aan boeken en nieuwe laptop opgegaan want vorige had het begeven. Maar we willen niet de lening erbij op tellen want wil liever niet teveel lenen. Snap dat rente laag is maar het is toch iets wat je moet gaan terugbetalen en dat liever zo min mogelijk.

Ja 1B-60 formulier geloof ik. Staat bij ons ook weinig op want ik werkte vorig jaar maar heel weinig en vriend ook. Loonstroken van afgelopen maand moeten we ook meenemen en verdienen nu beide wel meer gelukkig (:

Ik ben gewoon beetje bang dat we het straks toch niet krijgen terwijl we het financieel wel redden maar omdat stufi nergens bij staat dan. Willen t erg graag ook omdat we hier binnen 4 maanden uit moeten en niet op t laatste moment stress willen en er particulier hier niks betaalbaars is op t moment.
Kijk eens op deze handige infographic. Dacht dat deze regels landelijk gelden.

Houd je ook rekening met de leeftijdsgrens voor huursubsidie?
Alle reacties Link kopieren
Klopt er is geen minimale inkomenseis alleen een max. Je mag niet boven bepaald bedrag zitten dan.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
14-10-2017 21:46
Kijk eens op deze handige infographic. Dacht dat deze regels landelijk gelden.

Houd je ook rekening met de leeftijdsgrens voor huursubsidie?
Dank zal even kijken, ja ik ben net vorige maand 23 geworden en partner is 24!
Alle reacties Link kopieren
DogFish schreef:
14-10-2017 21:43
:facepalm:
Debiel advies.
Echt niet gaan lenen als je het niet nodig hebt.

Het beleid verschilt per woningbouwvereniging, dus voor antwoord op je vraag moet je contact opnemen met de wbv die het huis aanbiedt.
Lol, ik bedoel dus ook als het écht nodig is natuurlijk....
Hoe oud zijn jullie?
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 14-10-2017 21:49
Reden: Achterhaald
14.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Studentje123456 schreef:
14-10-2017 21:44
We hebben al lening aangevraagd want als het doorgaat moeten we 1 maand ook dubbele huur gaan betalen en er moet oa laminaat en gordijnen gekocht gaan worden, en aangezien school net weer begonnen is is spaargeld meteen aan boeken en nieuwe laptop opgegaan want vorige had het begeven.

Moet? Hoezo 'moet'?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
14-10-2017 21:51
Moet? Hoezo 'moet'?
Nouja een betonnen vloer is ook zo gek hè, en niks voor de ramen is ook niet ideaal. Dusja dat moet er wel komen, lang leve marktplaats ook gelukkig (:
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het niet helemaal. Bij het zoeken naar een sociale huurwoning schrijf je je in bij woningnet. Daar moet je ook je inkomen opgeven zodat ze je alleen passende huren aanbieden.
Als jij gewoon alles netjes hebt ingevuld krijg je geen woning aangeboden waar je te weinig voor verdient. Volgens mij is dit de max huur van de laagste inkomens. Als je alles volgens de regeltjes hebt gedaan mag je deze woning gewoon huren.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
14-10-2017 22:07
Ik begrijp het niet helemaal. Bij het zoeken naar een sociale huurwoning schrijf je je in bij woningnet. Daar moet je ook je inkomen opgeven zodat ze je alleen passende huren aanbieden.
Als jij gewoon alles netjes hebt ingevuld krijg je geen woning aangeboden waar je te weinig voor verdient. Volgens mij is dit de max huur van de laagste inkomens. Als je alles volgens de regeltjes hebt gedaan mag je deze woning gewoon huren.
Werkt bij iedere woningbouw toch net even anders, max huur voor laagste inkomens is overigens 592,-

Maar bedoel meer ivbm student zijnde en stufi geen inkomen is, en we dus alleen onze bijbaantjes hebben als inkomen
Maakt het inkomen ze uit? Toen ik sociaal huurde ging het alleen om maximum inkomen... Je zult wel flinke huursubsidie krijgen met jullie inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook een minimum hebben natuurlijk Ze moeten wel zeker weten dat je de huur kunt betalen. Maar TO en vriend hebben samen net zoveel als een bijstand en dan krijg je ook een woning met die max huur (waar TO nog net onder zit dus )
Alle reacties Link kopieren
Woningstichting is er juist voor de lage inkomens (hoofdzakelijk dan toch). Vaak is er geen min. inkomenseis. Geweigerd worden voor een goedkope woning wegens te weinig inkomen is een uitzondering en dan is er vaak ook meer aan de hand (denk aan beslag op toeslagen wegens belastingschuld, geen uitkering krijgen omdat je gefraudeerd hebt etc.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
14-10-2017 22:07
Ik begrijp het niet helemaal. Bij het zoeken naar een sociale huurwoning schrijf je je in bij woningnet. Daar moet je ook je inkomen opgeven zodat ze je alleen passende huren aanbieden.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat er mensen zijn die denken dat wat bij hen in de regio van toepassing is, overal van toepassing is.
Niet overal hebben ze woningnet of vergelijkbare constructies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven