Geld & Recht alle pijlers

Nog niet uitgeschreven bij gemeente

15-10-2017 23:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde eerst in de vrije sector in Amsterdam. Vanwege nieuw werk wilde ik verhuizen naar een andere stad.

Ter overbrugging ben ik begin juli bij mijn ouders tijdelijk ingetrokken in de veronderstelling dat ik snel iets nieuws zou vinden. Dit ging moeilijker dan verwacht maar in december komt het ervan.

Maar nu mijn probleem: ik heb mij nooit uitgeschreven in Amsterdam. Hiervoor moet je je namelijk ergens anders inschrijven. In het begin heb ik ook ergens anders kort kunnen verblijven dan bij mijn ouders. Ik heb dus een klein beetje rondgezwerfd.

Ik en mijn ouders hebben geen uitkering. Kan dit alsnog nare gevolgen hebben ? Ik merkte bijvoorbeeld dat een VOG aanvragen niet lukt hierdoor. Heb ik een wet overtreden?
Lijkt mij vooral behoorlijk lastig voor de volgende die zich op je oude huuradres wilt settelen.
Als die wel een uitkering heeft of iets van toeslagen wil aanvragen ... kan die er een boel gedonder mee krijgen.

Los nog van 't feit dat al je officiële post (belastingen, gemeente, ...) waarschijnlijk nog naar dat adres wordt gestuurd.
Je had je bij je ouders moeten inschrijven. Je kunt een boete krijgen als je je woonadres niet goed doorgeeft, ivm gemeentebelastingen die betaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-10-2017 23:46
Lijkt mij vooral behoorlijk lastig voor de volgende die zich op je oude huuradres wilt settelen.
Als die wel een uitkering heeft of iets van toeslagen wil aanvragen ... kan die er een boel gedonder mee krijgen.

Los nog van 't feit dat al je officiële post (belastingen, gemeente, ...) waarschijnlijk nog naar dat adres wordt gestuurd.
Ja dacht ik net ook aan maar ik weet dat ze geen uitkeringen heeft. Maar idd dacht ik daar pas aan toen ik het net op internet las. Nooit bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je nu inschrijven bij de gemeente van je ouders en daar aangeven dat je er al vanaf juli woont. Dan merk je vanzelf hoe het loopt toch?
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
15-10-2017 23:48
Je had je bij je ouders moeten inschrijven. Je kunt een boete krijgen als je je woonadres niet goed doorgeeft, ivm gemeentebelastingen die betaald moeten worden.
Zoals water en afval?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-10-2017 23:51
Ik zou je nu inschrijven bij de gemeente van je ouders en daar aangeven dat je er al vanaf juli woont. Dan merk je vanzelf hoe het loopt toch?
Ja dat klopt. Ga ik idd doen. Ik voel me zo stom.
Alle reacties Link kopieren
Als je je niet hebt uitgeschreven woon je dus officieel nog in Amsterdam. Een vog aanvragen zal je dan dus ook daar moeten doen.

En nee, officieel mag dit niet, je moet ingeschreven staan waar je woont. Zolang je er verder geen voordeel van gehad hebt (dus geen onterechte huurtoeslag ontvangen oid), zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren, maar zorg wel dat je je nu op de juiste plek inschrijft. Het is vooral ook heel erg asociaal ten opzichte van de huidige bewoners van je oude adres, die hebben namelijk op papier ineens een medebewoner, en dat kan grote gevolgen hebben voor hun toeslagen etc.

(Oh, en ter informatie: als je binnen Nederland verhuist, hoef je je niet uit te schrijven bij een gemeente. Je hoeft je alleen in te schrijven op je nieuwe adres, het uitschrijven gebeurt dan automatisch).
Alle reacties Link kopieren
Alsnog doorgeven bij de gemeente van je ouders. Geeft minste gezeur en of er nu 2 of 3 mensen wonen maakt qua gemeentebelastingen en afvalstoffenheffing ed niet uit.

Maar krijg je wel weer post van belastingdienst, duo en andere overheidsorganisaties. Wel zo fijn.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 23:55
23.26% gewijzigd
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... DE750AF%7D
Met een beetje pech heeft de oude gemeente je 'in onderzoek' laten zetten en daarna uitgeschreven als geëmigreerd. Dan is het weer lastiger om je opnieuw in te laten schrijven. Succes ermee.
Ja je hebt een wet overtreden. De oplossing is simpel: schrijf je in bij je ouders. 5 min werk.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je niet in te schrijven bij je ouders. Geef bij de gemeente Amsterdam aan dat je tot december geen woonadres hebt, dat je zwerft van logeerplek naar logeerplek. Je moet dan wel een correspondentieadres doorgeven, dat kan het adres van je ouders zijn. Je VOG wordt dan keurig bij je ouders bezorgd.
De vorige bewoner van ons huis heeft ook nog zeker een half jaar op ons adres gestaan. Ontzettend vervelend en vooral enorm asociaal.

Schrijf je toch in op het adres van je ouders.
Ook je zorgverzekering etc. baseren je adres op waar je ingeschreven staat. Het lijkt me daarvoor wel belangrijk dat je het juiste adres hebt. Wie weet overkomt je iets en heeft het invloed op waar je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet.

Waar je woont kan wel effect hebben op bepaalde wachtlijsten etc. waarvoor je minimaal een bepaalde periode ergens in een regio ingeschreven moet staan.
LizBakker schreef:
16-04-2018 14:45
Ook je zorgverzekering etc. baseren je adres op waar je ingeschreven staat. Het lijkt me daarvoor wel belangrijk dat je het juiste adres hebt. Wie weet overkomt je iets en heeft het invloed op waar je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet.

Waar je woont kan wel effect hebben op bepaalde wachtlijsten etc. waarvoor je minimaal een bepaalde periode ergens in een regio ingeschreven moet staan.
Dit topic is een half jaar oud..
Lemon_tree schreef:
16-04-2018 16:31
Dit topic is een half jaar oud..
Oh, dat zie ik nu pas. Je hebt gelijk, niet op gelet! Geen idee waarom dit in mijn feed kwam.

Nou ja, voor eenieder in een soortgelijke situatie dan, haha!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-10-2017 23:51
Ik zou je nu inschrijven bij de gemeente van je ouders en daar aangeven dat je er al vanaf juli woont. Dan merk je vanzelf hoe het loopt toch?
Dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven