Geld & Recht alle pijlers

zwangerschapsuitkering zzp-er

17-10-2017 19:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu hoor ik dus net op de radio dat vrouwen, die tussen 2004 en 2008 als zzp-er werkzaam waren en in die periode een kind hebben gekregen, alsnog recht hebben op een zwangerschapsuitkering. Drie vrouwen hadden een rechtzaak aangespannen, omdat in 2004 de uitkeringen afgeschaft waren en je alleen in aanmerking kwam als je een niet te betalen verzekering had afgesloten, 1 dame heeft haar zaak gewonnen en 4000 euro betaald gekregen en de andere twee verloren hun zaak en hebben het hogerop gezocht en zijn dus nu in het gelijk gesteld. Het gaat om een groep van +- 17000 vrouwelijk zzp-ers die dus alsnog hun zwangerschapsuitkering kunnen gaan krijgen. Nu kan ik er niet heel veel over vinden, ik was in die periode zzp-er en heb in 1x twee kinders gekregen, maar nu lees ik dat het gaat om zzp-ers zonder personeel, dat is toch raar, is er iemand die iets meer info heeft en weet aan welke voorwaarden nu precies moet worden voldaan?
Je was toch zzp-er. Dan heb je per definitie geen personeel.
Alle reacties Link kopieren
Zzp= zelfstandige-zonder-personeel...... ik zie het probleem dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Was jij dan een zelfstandige zonder personeel mét personeel?
Op de site van het uwv staat meer info. Aanvragen kan sowieso nu nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ingeschreven bij de kvk, meer dan 1 opdrachtgever, var verklaring, maar de opdrachten , die ik kreeg, moesten wel door meerdere mensen worden uitgevoerd en die mensen kregen betaald door de opdrachtgevers, ik factureerde dus niks naar de opdrachtgevers. Dus ik vind het een beetje verwarrend ,
Serena69 schreef:
17-10-2017 19:43
Klopt, ingeschreven bij de kvk, meer dan 1 opdrachtgever, var verklaring, maar de opdrachten , die ik kreeg, moesten wel door meerdere mensen worden uitgevoerd en die mensen kregen betaald door de opdrachtgevers, ik factureerde dus niks naar de opdrachtgevers. Dus ik vind het een beetje verwarrend ,
Dan bel je het uwv voor uitleg.
Als je niks factureerde, was je gewoon in tijdelijke dienst.
Serena69 schreef:
17-10-2017 19:43
Klopt, ingeschreven bij de kvk, meer dan 1 opdrachtgever, var verklaring, maar de opdrachten , die ik kreeg, moesten wel door meerdere mensen worden uitgevoerd en die mensen kregen betaald door de opdrachtgevers, ik factureerde dus niks naar de opdrachtgevers. Dus ik vind het een beetje verwarrend ,

Personeel betekent arbeidsovereenkomsten en loonkosten. Als je die niet hebt, heb je geen personeel.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen arbeidsovereenkomsten en loonkosten, wel iedere drie maanden de inkomstenbelasting afdragen en bijdrage zorgverzekeringswet, maar ik zal morgen idd eens bellen, kijken wat het uwv zegt, dank allen!
Alle reacties Link kopieren
elke drie maanden inkomstenbelasting?
Alle reacties Link kopieren
heb je je boekhouding zo lang terug nog bewaard?
Btw bedoelt ze.... Ze doet dus niks zelf.
Aan wie stuurde jij je factuur dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel idd omzetbelasting, en niet inkomstenbelasting. Ik werd gewoon betaald door de opdrachtgevers, het was een *vast* bedrag, ik kreeg wisseldende bedragen uitbetaald naar aanleiding van het aantal afgenomen produkten , maar daar zat nooit heel veel verschil in, paar tientjes meer, paar tientjes minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet? Je bent toch gewoon ZZP'er? Jij hebt een eenmanszaak zonder personeel. Dat voor jouw opdracht je opdrachtgever meerdere zzp'ers inhuurt heeft toch niks met jouw ZZP'er zijn te maken.

Wel raar dat je geen facturen stuurde idd. Stuurde je bij geen enkele opdracht een factuur?
Alle reacties Link kopieren
Als ZZP-er stuur je toch facturen? En heb je tijdens je zwangerschapsverlof geen betalingen ontvangen?
Alle reacties Link kopieren
Jij kreeg betaald door 1 van de andere ZZP-ers? Dat is prima, dan is hij gewoon jouw opdrachtgever.

Kreeg je echter alleen maar betaald door 1 ZZP-er? Dan kan het lijken op verkapt dienstverband... dus niet zo slim om dat zo te regelen. Zorg altijd dat je meerdere opdrachtgevers hebt. En dat die klussen steeds voor een andere eindklant waren maakt niet uit, zorg dat jij naar verschillende opdrachtgevers factureert. Bijvoorbeeld afspreken dat je af en toe wel direct een factuur naar de eindklant stuurt.

Maar dan nog staat dat los je recht op zwangerschapsuitkering, dat kan je gewoon aanvragen lijkt mij. Zodra dat kan op de website dan :)
Alle reacties Link kopieren
Voor de overheid is zzp-er normaal gesproken geen officiële term. Je bent gewoon een zelfstandige. Het lijkt me heel sterk dat het alleen voor zzp-ers zou gelden, en niet voor ondernemers met personeel.
Alle reacties Link kopieren
Hier een link naar het bericht: https://www.volkskrant.nl/economie/alsn ... ~a4522210/

De wet praat inderdaad over 'zelfstandige': http://wetten.overheid.nl/BWBR0023926/2009-08-01
Alle reacties Link kopieren
Serena69 schreef:
18-10-2017 05:56
Ik bedoel idd omzetbelasting, en niet inkomstenbelasting. Ik werd gewoon betaald door de opdrachtgevers, het was een *vast* bedrag, ik kreeg wisseldende bedragen uitbetaald naar aanleiding van het aantal afgenomen produkten , maar daar zat nooit heel veel verschil in, paar tientjes meer, paar tientjes minder.
Even kort-door-de-bocht samengevat: jij bent dus een winkel en zegt tegen je klant: "kijk zelf maar hoeveel je betaalt'?
Heb je gewerkt via een bemiddelingsbureau, die ook de facturering voor je deed of zo?
_Marana_ schreef:
18-10-2017 10:04
Voor de overheid is zzp-er normaal gesproken geen officiële term. Je bent gewoon een zelfstandige.
Nee dat is wel een officiële term. 'Freelance' is juist iets dat bij de overheid niet bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven