Geld & Recht alle pijlers

Netto vergoedingen bij wijzing naar parttime contract

17-10-2017 20:15 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel krijg ik bovenop mijn bruto salaris nog een 150 euro aan netto 'vergoedingen'. Dit is bij aanvang van mijn dienstverband zo afgesproken om tot een gewenst netto loon te komen.
Op mijn loonstrook wordt dit bedrag gesplitst en aangegeven in Autokosten, Vakliteratuur, Consumpties en Reiskosten.
Echte reiskostenvergoeding krijg ik niet omdat ik op steenworp afstand van mijn werk woon.

Na mijn zwangerschapsverlof ga ik minder uren werken. Wat gebeurt er dan eigenlijk met die netto vergoedingen?

Blijft dit hetzelfde bedrag als wat het nu is? Of wordt dit aangepast naar rato van het aantal uur dat ik blijf werken?

Of is dit niet iets wettelijks en is het aan mijn werkgever hoe ze daarmee omgaan?
Naar rato lijkt me. Als ik 4 dagen werk ipv 5 krijg ik op papier ook minder reiskosten.
Klinkt als iets niet wettelijks. Je bouwt er in ieder geval geen ww of pensioenrechten over op. Ik zou opnieuw gaan onderhandelen en gewoon een hoger basisloon afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Mja ik werk er al 7 jaar en heb inmiddels een meer dan prima brutoloon. Bij jaarlijkse salarisonderhandelingen kijkt de LG ook alleen naar een lijstje met brutolonen en die netto vergoeding wordt dus steeds 'vergeten'. Voor mij dus nog een leuk extraatje.
Ik weet ook niet of ik hier zelf over moet gaan beginnen, misschien maar even afwachten tot mijn eerste nieuwe salarisstrook?
aankleefsjaan schreef:
17-10-2017 20:39
Mja ik werk er al 7 jaar en heb inmiddels een meer dan prima brutoloon. Bij jaarlijkse salarisonderhandelingen kijkt de LG ook alleen naar een lijstje met brutolonen en die netto vergoeding wordt dus steeds 'vergeten'. Voor mij dus nog een leuk extraatje.
Ik weet ook niet of ik hier zelf over moet gaan beginnen, misschien maar even afwachten tot mijn eerste nieuwe salarisstrook?
Dat zou ik dan zeker maar doen, iets met slapende honden en zo ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maar krijg jij nou een netto vergoeding voor kosten die je niet maakt? Dan pleegt je werkgever fraude, en moet hij heel hard hopen dat dat nooit gecontroleerd wordt, want daar staan behoorlijke straffen op. Een werkgever mag dingen als vakliteratuur of gemaakte reiskosten vergoeden, maar daar moet dan wel bewijs tegenover staan (factuur, betaalbewijzen). Nu krijg je gewoon een deel van je salaris zonder dat daar belasting over betaald wordt, en dat mag dus echt niet.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
17-10-2017 21:10
Maar krijg jij nou een netto vergoeding voor kosten die je niet maakt? Dan pleegt je werkgever fraude, en moet hij heel hard hopen dat dat nooit gecontroleerd wordt, want daar staan behoorlijke straffen op. Een werkgever mag dingen als vakliteratuur of gemaakte reiskosten vergoeden, maar daar moet dan wel bewijs tegenover staan (factuur, betaalbewijzen). Nu krijg je gewoon een deel van je salaris zonder dat daar belasting over betaald wordt, en dat mag dus echt niet.
Klinkt nu je het zegt wel super logisch, maar ik heb er nooit bij nagedacht dat dit zo niet mocht! Oeps!
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt een deel van je salaris "zwart" uit betaald.
(Reis)kosten die je niet hebt gemaakt, maar wel frauduleus uit betaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Als salarisexpert met 15 jaar ervaring kan ik zeggen dat je helemaal niet "zwart" betaald wordt. Het is volgens wet op loonbelasting toegestaan sommige kosten onbelast ofwel netto te vergoed te krijgen. Zolang werkgever daar maar een onderbouwing voor heeft gemaakt en deze steekproefsgewijs iedere paar jaar toetst bij een aantal medewerkers die zo'n vergoeding ontvangen. En dan mogen vakliteratuur, consumpties, reiskosten en internet bijvoorbeeld netto worden vergoed. Mocht werkgever onderbouwing niet hebben en er komt controle, is dat het probleem van de werkgever, niet van jou als werknemer. En als je parttime gaat werken,is het logisch dat sommige kosten gelijk blijven en andere aangepast worden. Zo veranderen kosten voor vakliteratuur en internet niet of je nu 1 of 5 dagen werkt. Maar reiskosten moeten naar rato van aantal werkdagen worden aangepast. Maar ook hier ligt risico bij werkgever als hij dat niet doet.
anoniem_356887 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 22:21
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Werkgever kan dan boete krijgen waarbij hij de kosten alsnog moet bruteren ofwel er belasting over afdragen..of opgeven als onderdeel van werkkosten regeling, als die ruimte niet al benut is.
Werkgever is dan strafbaar, maar afhankelijk van zijn verleden op dit gebied kan er een boete opgelegd worden of enkel een waarschuwing worden gegeven.
Jij hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken. Zulke regelingen worden regelmatig afgesproken en als het door werkgever fiscaal correct wordt gedaan is dat ook Prima.
Vraag is alleen of als je in werkelijkheid geen enkele kosten maakt, je zelf vindt dat je recht hierop hebt. Maar dat terzijde...
Alle reacties Link kopieren
Verdediger schreef:
17-10-2017 21:53
Als salarisexpert met 15 jaar ervaring kan ik zeggen dat je helemaal niet "zwart" betaald wordt. Het is volgens wet op loonbelasting toegestaan sommige kosten onbelast ofwel netto te vergoed te krijgen. Zolang werkgever daar maar een onderbouwing voor heeft gemaakt en deze steekproefsgewijs iedere paar jaar toetst bij een aantal medewerkers die zo'n vergoeding ontvangen. En dan mogen vakliteratuur, consumpties, reiskosten en internet bijvoorbeeld netto worden vergoed. Mocht werkgever onderbouwing niet hebben en er komt controle, is dat het probleem van de werkgever, niet van jou als werknemer. En als je parttime gaat werken,is het logisch dat sommige kosten gelijk blijven en andere aangepast worden. Zo veranderen kosten voor vakliteratuur en internet niet of je nu 1 of 5 dagen werkt. Maar reiskosten moeten naar rato van aantal werkdagen worden aangepast. Maar ook hier ligt risico bij werkgever als hij dat niet doet.
Ja, kosten mogen vergoed worden. Maar TO maakt helemaal geen kosten, en dan is het dus gewoon een salarisbetaling waar geen werkgeverslasten en belasting over betaald worden. En dat mag dus niet. Dat is inderdaad wel een probleem van werkgever, niet van TO, maar dat maakt nog steeds niet dat het mag. (En zolang je geen controle krijgt hebben natuurlijk geen probleem, maar dat geldt voor alle wetsovertredingen, en maakt het zeker niet juist).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven