Geld & Recht alle pijlers

Heb ik het goed geregeld met belasting? (heffingskortingen)

22-10-2017 17:51 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de belasting, met name over de heffingskorting, want ik heb twijfels. Ik ben student en heb weinig ervaring met belasting en ik wil wel zeker weten dat ik niks op internet verkeerd begrepen heb, daarom vraag ik het.

In 2017 heb ik de volgende (witte) inkomsten:

1. Maandelijks 86 euro van het PGB, mijn wezenpensioen.

Sinds oktober heb ik als student twee kleine bijbaantjes.

2. Baantje 1 is een kleine aanstelling van in totaal 25 uur, en gaat via het detacheringsbureau van de Uni. Hierop heb ik aangegeven geen heffingskorting te willen. Het loon is 13,86 bruto per uur, dus in totaal 346,50 bruto. De uitbetaling wordt over 2 maanden gespreid.

3. Baantje 2 is een aanstelling voor 3 maanden van 7,6 uur per week, en gaat via de Uni zelf. Het salaris is €419,20 bruto per maand. Dus in totaal €1257,60 bruto. Hier heb ik de heffingskorting op toegepast.

Inmiddels ben ik voor baantje 1 uitbetaald en van de €224,53 bruto houd ik €142,16 over.

Heb ik het zo handig geregeld of niet?
Kan ik begin 2018 nog belasting terugvragen of gaat dit niet?
Ik maak me zorgen over de combinatie van mijn wezenpensioen en de heffingskorting bij baantje 2. Kan dat wel?

Alvast bedankt
anoniem_357269 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 18:06
0.71% gewijzigd
Het klinkt niet heel logisch om bij je laagste inkomen heffingskorting toe te passen.
Over welke periode werk je 25 uur bij baan 1?
Alle reacties Link kopieren
DogFish schreef:
22-10-2017 18:03
Het klinkt niet heel logisch om bij je laagste inkomen heffingskorting toe te passen.
Over welke periode werk je 25 uur bij baan 1?
Het is niet mijn laagste inkomen, ik heb de heffingskorting toegepast bij Baantje 2, waar ik meer mee verdien dan bij 1!
Baan 1 gaat om de periode oktober en november.
Ah, je hebt je post aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft de heffingskorting toch juist op het hoogste salaris laten toepassen? In principe maakt het niet uit waar je het toepast, je krijgt zelfs geen boete als je het bij allemaal laat toepassen, alleen loop je dan wel heel veel kans dat je (veel) moet terugbetalen.

De combinatie met je wezenpensioen is in principe geen probleem, zolang je het daar niet ook laat toepassen (en nogmaals, zelfs als je dat we doet krijg je geen boetes oid, je moet alleen terugbetalen).

Als je jnderdaad alleen deze inkomsten hebt (evt stufi telt niet mee), zit je voor 2017 op iets meer dan 2600 euro. Tenzij er dan hele bijzondere omstandigheden zijn, is de kans best groot dat je helemaal geen belasting hoeft te betalen, en dat je dus alles wat wel ingehouden is weer terug krijgt. Gewoon het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2017 invullen zodra je je jaaropgaven hebt, en dan zie je vanzelf of je nog iets terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
DogFish schreef:
22-10-2017 18:15
Ah, je hebt je post aangepast.
Ja de inhoud is nog hetzelfde maar ik heb even wat meer spaties toegevoegd omdat het anders net leek alsof mijn opmerking over baan 1 bij baan 2 hoort haha.
nausicaa schreef:
22-10-2017 18:16
Ze heeft de heffingskorting toch juist op het hoogste salaris laten toepassen? In principe maakt het niet uit waar je het toepast, je krijgt zelfs geen boete als je het bij allemaal laat toepassen, alleen loop je dan wel heel veel kans dat je (veel) moet terugbetalen.

De combinatie met je wezenpensioen is in principe geen probleem, zolang je het daar niet ook laat toepassen (en nogmaals, zelfs als je dat we doet krijg je geen boetes oid, je moet alleen terugbetalen).

Als je jnderdaad alleen deze inkomsten hebt (evt stufi telt niet mee), zit je voor 2017 op iets meer dan 2600 euro. Tenzij er dan hele bijzondere omstandigheden zijn, is de kans best groot dat je helemaal geen belasting hoeft te betalen, en dat je dus alles wat wel ingehouden is weer terug krijgt. Gewoon het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2017 invullen zodra je je jaaropgaven hebt, en dan zie je vanzelf of je nog iets terug krijgt.
Dank je wel, zo'n idee had ik al, maar ik kon nergens een harde bevestiging hiervoor vinden (ben een beetje onzeker)! :) Ik zou het wel een beetje sneu gevonden hebben als ik over mijn lage inkomen vrij veel belasting zou moeten betalen aangezien kleine bedragen juist veel uitmaken voor iemand met weinig geld, haha. Dus ik ben blij dat ik waarschijnlijk geen belasting hoef te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven