Geld & Recht alle pijlers

Wat heb jij vrij te besteden per maand?

23-10-2017 12:05 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje!

Het is zo dat ik momenteel fulltime werk, nog thuis woon en vrij weinig kostgeld hoef te betalen aan mijn ouders.
Dus waar het op neer komt is dat ik een behoorlijk bedrag per maand overhoud om leuke dingen van te doen/ te kopen etc.

Maar aangezien ik nu dus nog thuis woon wil ik de kans niet voorbij laten gaan om mijn spaarrekening zo veel mogelijk aan te vullen tot ik uit huis ga en mijn vraag is dan ook wat vinden jullie een ''normaal'' bedrag per maand voor een 22-jarige om vrij te besteden?

En laat eventueel weten hoe oud jij bent, nog thuis of op jezelf woont en wat je vrij te besteden hebt per maand.

Ben benieuwd! :-D :-D
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Waarom probeer je niet gewoon zo min mogelijk uit te geven, en aan het eind van de maand het restant op je spaarrekening te zetten.
Zo doe ik het, de ene maand is nu eenmaal duurder dan de andere.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik ben 24, woon wel al inmiddels 3 jaar samen. Als alle vasten lasten (dus echt alles, hypotheek, boodschappen, gezamenlijk sparen en uitjes) eraf zijn, houd ik € 350 per maand over, maar ik spaar voor mezelf € 150 per maand. Dus z'n € 200 en daar houd ik nog van over!
anoniem_641d75cdc9f4d wijzigde dit bericht op 23-10-2017 12:11
15.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verstandig dat je nu al rekening houdt met later. Als je straks op jezelf woont zal het een stuk moeilijker zijn om te sparen.

Ik ben 39, woon natuurlijk zelfstandig en ik zou meer dan 1000 euro per maand 'voor de leuk' kunnen uitgeven. Dat doe ik niet, ten eerste omdat ik tevreden ben met wat ik heb en ten tweede omdat ik vol inzet op het aflossen van mijn huis.

Wat normaal is voor jou kan niemand zeggen.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 23-10-2017 12:11
5.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
€250 vrij te besteden en leuke diingen en €100 kleedgeld. De rest spaar ik en gaat op aan (vaste)lasten.
Alle reacties Link kopieren
Delite_ schreef:
23-10-2017 12:09
Waarom probeer je niet gewoon zo min mogelijk uit te geven, en aan het eind van de maand het restant op je spaarrekening te zetten.
Zo doe ik het, de ene maand is nu eenmaal duurder dan de andere.

Heb je misschien wel een goed punt, ben alleen bang dat het er aan het eind van de maand niet meer van komt!
Maar spaar nu aan het begin van de maand een behoorlijk bedrag weg en dan moet ik (als het inderdaad een dure maand is geweest qua feestjes, weekendje weg etc.) vaak weer geld terugstorten van m'n spaarrekening!
Dus ik kan dit wel een paar maandjes proberen te doen.
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Toen ik jouw leeftijd had, spaarde ik zoveel mogelijk. Daar heb ik nu veel plezier van. Lage hypotheek, dus lage vaste lasten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23 en woon nu een jaartje op mezelf. Ik geef, naast alle vaste lasten, ongeveer 200-300 euro per maand uit aan kleding en leuke dingen. Ik moet er wel bij zeggen dat sinds ik nu stage loop, ik veel minder uitgeef dan dat ik deed toen ik veel meer vrije tijd had (wat op zich logisch is natuurlijk), dus het zal nu ietsje minder zijn.
1500 euro. Maar lekker belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mijn situatie ook weinig zin heeft, want toen ik 22 was. Was ik zwanger van onze oudste. Maar wat ik me wel nog goed kan herinneren is dat het in mijn situatie ook niet handig was om 1 groot bedrag over te maken. Want inderdaad ik deed ook weer regelmatig terugstorten. Maar gedurende de maand juist hele rare bedragen over te maken. Dus als voorbeeldje, je hebt 886,90 staan en dan stortte ik 86,90. En als ik dan weer een 'raar' bedrag had maakte ik dat ook over. Wat toen voor mij werkte is dat ik het niet in de gaten hield, want de bedragen kunnen ook dienen als eten of andere leuke dingen omdat het juist rare bedragen zijn. En je merkt het niet zo als je ineens zoveel euro overmaakt. Succes! Maar probeer het wel echt te doen, nu kan je nog sparen en later zal je daar echt van profiteren. Misschien ook een idee om anders ook kleingeld apart te leggen in een spaarpot.
Zet het eens op 500 per maand, de rest sparen. Je wilt toch ook weleens de deur uit?
Alle reacties Link kopieren
Op jonge leeftijd hetzelfde gedaan. Genoeg over om te sparen.
Heden lage vaste lasten, lage hypo, lage energie naast mijn parttime job.

Zoon heeft op dit moment hetzelfde als ik. Hij doet nog een full time opleiding, naast zijn bijbaantjes.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Slim dat je denkt aan later.

Ik ben in de 30 woon samen en we hebben kinderen. Wij hebben ieder 250 per maand vrij te besteden aan persoonlijke dingen, op een eigen rekening. Dat is incl kleding, kapper, cadeaus, sport en telefoon. Maar exclusief vakantie.
Daarbij sparen we 1000 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment houden we gezamenlijk nog meer over, + netto winst zaak + verdiensten man erbij optel.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Pluisi schreef:
23-10-2017 12:27
Zet het eens op 500 per maand, de rest sparen. Je wilt toch ook weleens de deur uit?
500 euro per maand als 22 jarige :-o Dat lijkt me schromelijk overdreven, zeker als je wilt sparen om het huis uit te gaan. Ik zou tussen de 200 en de 300 euro gaan zitten voor leuke dingen/kleding.
Nou ja, ze stappen veel, uit eten, kleding, kadootjes, cosmetica. Heb zelf 2 thuis van 24 en 26 en die komen daar nog aan tekort.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
23-10-2017 12:50
Nou ja, ze stappen veel, uit eten, kleding, kadootjes, cosmetica. Heb zelf 2 thuis van 24 en 26 en die komen daar nog aan tekort.
Ik had het ''vrij te besteden bedrag'' inderdaad ook op 500eu en soms meer staan .. dus vandaar dat ik dat terug wil draaien en nog meer wil gaan sparen aangezien ik er aan begin te wennen en weet dat ik dit waarschijnlijk niet heb als ik op mezelf ga wonen! :-P)
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in elk geval alvast het bedrag opzij zetten wat je in de toekomst besteedt aan woonlasten, en dat geld op een aparte spaarrekening zetten waar je echt niet aan komt. Als je nu al went aan het feit dat je dat geld niet ter vrije beschikking hebt, dan is de overgang naar op jezelf wonen straks ook war minder groot. Van wat je daarna overhoudt zou ik vervolgens een deel sparen en een deel vrij besteden. Probeer daarbij dan ook uit te gaan van wat je wil gaan sparen als je eenmaal op jezelf gaat wonen.
Hi, ik ben 23. Verdien netto zo'n 1800 waarvan ik 1000 eur spaar (vriend betaalt de vaste lasten zodat ik volop kan sparen voor ons), blijft circa 800 eur over. Ik besteed daarvan ongeveer 200 eur aan de boodschappen, 130 zorgverzekering en 100 eur andere eigen vaste lasten (telefoon, fitness, etc) blijft er dus over circa 400 eur waarvan wij samen dus leuke dingen doen (dus zo'n 200 eur pp). Ik zou persoonlijk als ik thuis zou wonen ook gewoon zoveel mogelijk sparen..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 woon samen en werk parttime en studeer nog. We hebben grotendeels gescheiden financiën.

Ik heb geen vast leuke dingen budget. Ik ben rond de 100-200 euro per maand kwijt aan eten buiten de deur, uitjes, niet noodzakelijke aankopen en cadeautjes. Qua kleding zit ik gemiddeld rond de 100 euro per maand maar dat wisselt echt tussen niks en 400 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
23-10-2017 12:42
500 euro per maand als 22 jarige :-o Dat lijkt me schromelijk overdreven, zeker als je wilt sparen om het huis uit te gaan. Ik zou tussen de 200 en de 300 euro gaan zitten voor leuke dingen/kleding.

Zo inderdaad, 500 euro vind ik ook erg veel als 22-jarige ja. Dan let je waarschijnlijk gewoon totaal niet op je geld.
Alle reacties Link kopieren
mriekr schreef:
23-10-2017 13:02
Zo inderdaad, 500 euro vind ik ook erg veel als 22-jarige ja. Dan let je waarschijnlijk gewoon totaal niet op je geld.
Ben ik het mee eens! Vandaar dat ik dat nu terug wil draaien en nog meer weg ga sparen! ;) :-D
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 22 en woon sinds m'm 19de op mezelf, studeer nog en loop stage.
Ik geef denk ik tussen de 300 en 400 uit aan alles naast vaste lasten incl. boodschappen.

:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar per maand €1000 en gebruik €200 voor vrije besteding (etentjes/kleding/leuke dingen).

Als mijn salaris gestort is, stuur ik gelijk het bedrag naar de spaarrekening zodat ik niet meer ga opmaken. Aan het eind van de maand voelt het ook als eind van de maand en ga ik ook zuiniger leven. En soms stort ik ook wat terug. Maar door het direct over te maken is het makkelijker om grotere bedragen te sparen en niet uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
MichelleAlisa schreef:
23-10-2017 13:03
Ben ik het mee eens! Vandaar dat ik dat nu terug wil draaien en nog meer weg ga sparen! ;) :-D
Ik zou zeggen begin laag.
Wat betaal je allemaal minimaal uit je leuke dingen budget? Telefoon? sport? Cadeautjes? Maak een lijstje van geld wat je sowieso kwijt bent iedere maand en tel daar 50 of 100 euro bij op. Als je merkt dat je dan echt te kort komt doe je er wat bij totdat je op een voor jou acceptabel bedrag komt.

Ik zou kleding apart rekenen. Een budget van 100 per maand vind ik heel redelijk maar als je veel kleding hebt dat je nog kunt afdragen of juist veel representatieve kleding nodig hebt voor werk kan dat wat naar boven op beneden. Met een maand budget moet je natuurlijk wel rekening houden met grotere uitgaves daarom zie ik mijn kleding uitgave meer als een jaar budget. Als je een gast in je hand hebt is dat misschien lastiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven