Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie

13-11-2017 12:20 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij liggen in scheiding en het is de bedoeling dat we beide een van onze kinderen op het adres nemen. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de alimentatie, mijn partner verdiend veel meer dan mij( ik kom in eerste instantie in de bijstand), moet ik dan ook alimentatie betalen omdat een van onze kinderen daar officieel woont?

Het gesprek met de mediator staat gepland maar wellicht weet iemand hier het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
als jij ion de bijstand komt heb je helemaal geen draagkracht om alim. te betalen.
Lekker handig van je ex. Op deze manier hoeft hij namelijk alleen maar de kosten van 1 kind te dragen (en jij ook) en niets meer.
Daarnaast krijgt hij ook nog eens de helft van de kinderbijslag, dus hij komt hier als grote winnaar uit de bus!
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt ten eerste geen draagkracht om alimentatie te betalen. Ten tweede woont er ook een kind bij jou, dus zou het eerlijk verdeeld zijn, maar omdat hij veel meer verdient, betaalt hij ook meer. Hij zal dan alsnog aan jou moeten betalen en jij niet aan hem, maar die alimentatie wordt dan wel in mindering gebracht op jouw uitkering volgens mij. Dus uiteindelijk heb je er weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Alimentatie die jij ontvangt gaat van je bijstand af. Je hebt geen draagkracht om het te moeten betalen. Dus voor jou maakt het niet uit. Voor je a.s. ex wel, hij zal moeten betalen.

Hoezo 'in eerste instantie in de bijstand'? Hoe snel zul je daar weer uit zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doe dit alsjeblieft niet beide 1 kind op adres zetten.
Vaak word het als advies gegeven bij een bemiddeling maar als je straks afhankelijk word van bijstand en toeslagen kan je het beste je kinderen op 1 adres in laten schrijven.
Wat zijn de leeftijd van de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat dit niks met de alimentatievraag te maken heeft, maar waarom zou je de kinderen uit elkaar halen? Het lijkt mij dat ze al genoeg te verwerken hebben met de scheiding, is het niet verstandiger om ze gewoon bij elkaar te laten wonen?
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
13-11-2017 12:55
Ik weet dat dit niks met de alimentatievraag te maken heeft, maar waarom zou je de kinderen uit elkaar halen? Het lijkt mij dat ze al genoeg te verwerken hebben met de scheiding, is het niet verstandiger om ze gewoon bij elkaar te laten wonen?


Op 2 adressen inschrijven is iets anders dan ze niet bij elkaar laten wonen he. Als er co-ouderschap is dan zijn ze de halve week hier en de halve week daar, en is het niet ongebruikelijk om ze op verschillende adressen te laten inschrijven, ze wonen op beide adressen evenveel (en tegelijk).
Alle reacties Link kopieren
Ik word er een beetje wanhopig van als ik dit zo lees...
Ik wil weer aan het werk maar ik lig er al jaren uit, en daarbij gaat het niet heel goed met me dus ik zal even nodig zijn om dit allemaal te bekomen.

Mijn kinderen zijn bijna 1 en 2jaar.

Ik heb er dus meer aan om ze beide op mijn adres in te houden?
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
13-11-2017 12:57
Op 2 adressen inschrijven is iets anders dan ze niet bij elkaar laten wonen he. Als er co-ouderschap is dan zijn ze de halve week hier en de halve week daar, en is het niet ongebruikelijk om ze op verschillende adressen te laten inschrijven, ze wonen op beide adressen evenveel (en tegelijk).
Wie weet komt to niet aan het werk, en dan krijgt kind 1 de stempel mee als "bijstandouder"( daar staat kind 1 ingeschreven) en kind 2 van een werkend ouder.
Een stempel is zo op geplakt door ouders en scholen.
En de verstandhouding gaat nu nog redelijk goed, maar blijft dat zo in de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
We halen ze inderdaad niet uit elkaar, ze wonen de halve week bij mij en de andere helft daar.
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 12:57
Ik word er een beetje wanhopig van als ik dit zo lees...
Ik wil weer aan het werk maar ik lig er al jaren uit, en daarbij gaat het niet heel goed met me dus ik zal even nodig zijn om dit allemaal te bekomen.

Mijn kinderen zijn bijna 1 en 2jaar.

Ik heb er dus meer aan om ze beide op mijn adres in te houden?
Ik ken jouw ex natuurlijk niet, maar mijn eigen ervaring en die van meerder vrouwen uit mijn omgeving leert dat dat het beste is voor iemand in jouw situatie.
Die alimentatie vanuit zijn kant zou ik niet op rekenen, maar als hij fatsoenlijk is is dat wel mooi meegenomen.
Kijk vooral hoe het financieel het beste uitkomt. Als jij een veel lager inkomen hebt, dan krijg je waarschijnlijk veel meer toeslag voor de kinderen dan je as ex. Hoe het allemaal exact zit geen idee, maar ik zou naast een bemiddelaar een financieel expert laten meekijken en doorrekenen wat je afspreekt. In jullie beider belang.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
13-11-2017 13:00
Wie weet komt to niet aan het werk, en dan krijgt kind 1 de stempel mee als "bijstandouder"( daar staat kind 1 ingeschreven) en kind 2 van een werkend ouder.
Een stempel is zo op geplakt door ouders en scholen.
En de verstandhouding gaat nu nog redelijk goed, maar blijft dat zo in de toekomst?

Er komt een ouderschapsplan waarin alles goed vastgezet word, je weet idd niet hoe het over een paar jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ja als je beide kinderen op jouw adres inschrijft krijg je meer kind gebonden budget en kinderbijslag. Beide worden niet van je uitkering ingehouden.

Alimentatie schiet je niets mee op want dat wordt ingehouden op je uitkering.
Zeggen ik hoef geen alimentatie om je partner tegemoet te komen heeft geen zin want dan gaat de gemeente het wel rechtstreeks op hem verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
13-11-2017 13:02
Kijk vooral hoe het financieel het beste uitkomt. Als jij een veel lager inkomen hebt, dan krijg je waarschijnlijk veel meer toeslag voor de kinderen dan je as ex. Hoe het allemaal exact zit geen idee, maar ik zou naast een bemiddelaar een financieel expert laten meekijken en doorrekenen wat je afspreekt. In jullie beider belang.
Dat is idd een heel goed idee, helemaal niet over nagedacht. Dankje voor de tip!!
Alle reacties Link kopieren
en als er straks eentje full time gaat werken hoe gaat dat met de kinderopvangoeslagen?
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
13-11-2017 13:04
en als er straks eentje full time gaat werken hoe gaat dat met de kinderopvangoeslagen?
Daar heb ik ook nog geen idee van
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
13-11-2017 12:57
Op 2 adressen inschrijven is iets anders dan ze niet bij elkaar laten wonen he. Als er co-ouderschap is dan zijn ze de halve week hier en de halve week daar, en is het niet ongebruikelijk om ze op verschillende adressen te laten inschrijven, ze wonen op beide adressen evenveel (en tegelijk).
Ah ok, dat had ik inderdaad niet in de gaten. Thnx voor de verduidelijking.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-11-2017 13:03
Ja als je beide kinderen op jouw adres inschrijft krijg je meer kind gebonden budget en kinderbijslag. Beide worden niet van je uitkering ingehouden.

Alimentatie schiet je niets mee op want dat wordt ingehouden op je uitkering.
Zeggen ik hoef geen alimentatie om je partner tegemoet te komen heeft geen zin want dan gaat de gemeente het wel rechtstreeks op hem verhalen.

Dus eigenlijk is alimentatie weggegooid geld voor beide.
Aan de toeslagen heb ik wel iets . Ik ga het er vanavond eens over hebben. Beide op mijn adres lijkt me wel zo redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
13-11-2017 13:09
Ah ok, dat had ik inderdaad niet in de gaten. Thnx voor de verduidelijking.

Kan gebeuren :)
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 13:10
Dus eigenlijk is alimentatie weggegooid geld voor beide.
Aan de toeslagen heb ik wel iets . Ik ga het er vanavond eens over hebben. Beide op mijn adres lijkt me wel zo redelijk.
:facepalm:
Denk ook nog even aan het volgende. Wie is de aanvrager van de kinderbijslag? Je kunt GEEN kindgebonden budget aanvragen, zolang je niet de aanvrager bent van de kinderbijslag.
AnnaSophie, ga niet te snel. Je ex zet misschien zijn hakken in het zand en dan kun je lullen als Brugman, maar krijg je hem niet overtuigd. Onderbouw je voorstel liever eerst met argumenten die hij snapt (financieel?). Als hij ziet dat hij minder ka hoeft te betalen omdat jij zelf meer draagkracht hebt als beide kinderen bij jou ingeschreven staan (en zodra je uit de bijstand bent), dan is hij vast voor rede vatbaar. Daarom dus financieel laten doorrekenen.
Alle reacties Link kopieren
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 13:10
Dus eigenlijk is alimentatie weggegooid geld voor beide.
Waarom vind je dat? Het komt toch ten goede van jullie kinderen? Waren jullie ook getrouwd? Dan heb je ook recht op partneralimentatie en daar kun je ook niet van afzien als je in de bijstand terecht komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven