Geld & Recht alle pijlers

De pinautomaten verdwijnen!

15-11-2017 13:08 92 berichten
Hallo,

Binnen vijf jaar zullen de pinautomaten verdwenen zijn en kunnen we niet meer met contant geld betalen.
Hoe zal dat aflopen als er een landelijke storing is zodat we niet kunnen pinnen?


https://nos.nl/artikel/2202828-geldauto ... komst.html
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 13:27
22.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraag het eens aan Henk zou ik zeggen.
het is wat het is
Het gaat toch alleen over de pinautomaten van banken of ook om de losse ATM's in winkels?
Contant geld blijft noodzakelijk, je wil niet dat al je financiele handelingen digitaal vast gelegd worden tenslotte.
Ach wel nee... Er verdwijnen er wel wat vanwege plofkraken, maar ik zie er ook nieuwe bijkomen in de supermarkt bijvoorbeeld.
Ik vermoed dat je dan een paar uur geen boodschappen kunt doen. Of dat men met eenmalige machtigingen gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heisa om niets.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/14/pi ... t-a1581142
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
In Terwolde zitten ze al sinds mei dit jaar zonder geldautomaat, ik heb het even opgezocht maar Terwolde is een dorpje en maar liefst 4 km verderop van Deventer. Mensen in Terwolde moeten daarom een stukje afreizen om geld te kunnen pinnen en dit zal nog meerdere dorpjes overkomen in Nederland.
Zag op mijn Facebook dat er nu ook een ander dorp geen geldautomaat meer heeft en dat er daarom een x per week een geldautomaatbusje komt zodat de inwoners kunnen pinnen.

@Redbulletje, ik weet niet wat een losse ATM is maar ik zal het even opzoeken.
@Madyn, het is de bedoeling dat er niet meer geldautomaten bij komen.
Of je eet een keer de vriezer leeg. Dat ruimt lekker op.
redbulletje schreef:
15-11-2017 13:18
Het gaat toch alleen over de pinautomaten van banken of ook om de losse ATM's in winkels?
Contant geld blijft noodzakelijk, je wil niet dat al je financiele handelingen digitaal vast gelegd worden tenslotte.
Maar de overheid wel.
Alle reacties Link kopieren
Binnen vijf jaar alle pinautomaten weg? Waar lees jij die onzin, dat staat toch nergens?

Er zal altijd contant geld nodig blijven, maak je maar geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
15-11-2017 13:23
In Terwolde zitten ze al sinds mei dit jaar zonder geldautomaat, ik heb het even opgezocht maar Terwolde is een dorpje en maar liefst 4 km verderop van Deventer. Mensen in Terwolde moeten daarom een stukje afreizen om geld te kunnen pinnen en dit zal nog meerdere dorpjes overkomen in Nederland.
ik heb even gekeken (via Google hoor, ben er niet heen gereden), maar Terwolde kent tien winkels
1 Supermarkt, de Coop. Die heeft als faciliteiten... onder andere... extra geldopname
Alle reacties Link kopieren
Maar wat nou als je iets verkoopt via marktplaats en mensen dat bij je thuis komen halen? (Zoals 2e hands telefoon) ik vertrouw het dan echt niet om mensen geld te laten overmaken..
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
15-11-2017 13:37
Maar wat nou als je iets verkoopt via marktplaats en mensen dat bij je thuis komen halen? (Zoals 2e hands telefoon) ik vertrouw het dan echt niet om mensen geld te laten overmaken..
ten eerste: geld blijft echt nog lang bestaan hoor
ten tweede, je hebt al goede betaalapps, dus dan ga je MP aankopen, vast op die manier afhandelen
Alle reacties Link kopieren
Er staat helemaal niet dat de geld automaat verdwijnt. Drukte om niks.

Dat het er minder worden is niet meer dan logisch. Het is een generatieverschil. Ik heb zelf nooit contant geld opzak en als ik iets via marktplaats verkoop en ik heb weer contant geld, dan zit ik ermee want ik pin alles.
Ik gebruik contant geld dus alleen nog voor marktplaats transacties die niet via de post gaan.
max27 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 13:40
13.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
15-11-2017 13:23
In Terwolde zitten ze al sinds mei dit jaar zonder geldautomaat, ik heb het even opgezocht maar Terwolde is een dorpje en maar liefst 4 km verderop van Deventer. Mensen in Terwolde moeten daarom een stukje afreizen om geld te kunnen pinnen en dit zal nog meerdere dorpjes overkomen in Nederland.
Zag op mijn Facebook dat er nu ook een ander dorp geen geldautomaat meer heeft en dat er daarom een x per week een geldautomaatbusje komt zodat de inwoners kunnen pinnen.

@Redbulletje, ik weet niet wat een losse ATM is maar ik zal het even opzoeken.
@Madyn, het is de bedoeling dat er niet meer geldautomaten bij komen.
Een losse ATM is een geldautomaat die in een supermarkt staat bijvoorbeeld. Bij ons in het dorp is ook de rabobank geldautomaat weggehaald buiten bij de supermarkt. In plaats daarvan is een neutrale geldautomaat binnen in de supermarkt gekomen. Er zit ook wel een geldautomaat van ING binnnen, maar die is alleen voor ING-klanten (ING servicepunt)

https://www.destentor.nl/voorst/terwold ... ~a1c469d7/
Dit nieuwsbericht kwam ik ook tegen. Ze zijn dus bezig om een nieuwe plek voor een geldautomaat te vinden.
Overigens, de dag dat de pinautomaat bij onze supermarkt sloot is er ook een ramkraak geweest bij een pinautomaat zo'n 40 km bij ons vandaan.

Uit het artikel van NRC blijkt dat de pinautomaten straks allemaal neutraal zijn in plaats van gebonden aan een bank. En je mag dan ook meerdere keren per dag bij zo'n automaat pinnen. Nu mag je maar 1 keer per dag bij een vreemde automaat pinnen (niet dat ik dat vaker nodig ben, ik pin altijd genoeg geld voor een hele week)
Alle reacties Link kopieren
[quote=redbulletje post_id=27786240 time=1510748325 user_id=109047]
Het gaat toch alleen over de pinautomaten van banken of ook om de losse ATM's in winkels?
Contant geld blijft noodzakelijk, je wil niet dat al je financiele handelingen digitaal vast gelegd worden tenslotte.


Nee, maar big brother is watching you helaas.
Alle reacties Link kopieren
max27 schreef:
15-11-2017 13:39
Er staat helemaal niet dat de geld automaat verdwijnt. Drukte om niks.

Dat het er minder worden is niet meer dan logisch. Het is een generatieverschil. Ik heb zelf nooit contant geld opzak en als ik iets via marktplaats verkoop en ik heb weer contant geld, dan zit ik ermee want ik pin alles.
ik ben flink wat ouders dan 27 (als dat je leeftijd is) en heb alleen contant geld nodig voor... mijn zeer zwarte werkster
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2017 13:40
ik ben flink wat ouders dan 27 (als dat je leeftijd is) en heb alleen contant geld nodig voor... mijn zeer zwarte werkster
27 is mijn leeftijd inderdaad. Zoals in het artikel te lezen start het bejaardentehuis een petitie. Dat zegt genoeg. Ik ga ervan uit dat je nog niet met pensioen bent? ;)
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
15-11-2017 13:37
Maar wat nou als je iets verkoopt via marktplaats en mensen dat bij je thuis komen halen? (Zoals 2e hands telefoon) ik vertrouw het dan echt niet om mensen geld te laten overmaken..
Je kunt iemand via MP ook via Ideal laten betalen. Zij kunnen betalen (via hun bankapp) en jij ziet direct in de MP-app dat ze hebben betaald. Heb ik aan de deur nog niet uitgeprobeerd, maar wel via verzenden.
Alle reacties Link kopieren
max27 schreef:
15-11-2017 13:44
27 is mijn leeftijd inderdaad. Zoals in het artikel te lezen start het bejaardentehuis een petitie. Dat zegt genoeg. Ik ga ervan uit dat je nog niet met pensioen bent? ;)
neu, dan kon ik mijn eigen huis wel schoon houden 8-)
Alle reacties Link kopieren
Wiens idee was dit?
If I can't dance, it's not my revolution!
Alle reacties Link kopieren
Ze verdwijnen niet, het worden er alleen minder en ze krijgen allemaal een neutraal uiterlijk. Mooi toch? Zo las ik ook dat er steeds minder brievenbussen zijn. De enige mensen die hier mogelijk last van hebben zijn de ouderen, die kunnen op deze manier steeds minder goed hun zaken regelen. Voor hun is het wel zielig.
If I can't dance, it's not my revolution!
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
15-11-2017 13:23
In Terwolde zitten ze al sinds mei dit jaar zonder geldautomaat, ik heb het even opgezocht maar Terwolde is een dorpje en maar liefst 4 km verderop van Deventer. Mensen in Terwolde moeten daarom een stukje afreizen om geld te kunnen pinnen en dit zal nog meerdere dorpjes overkomen in Nederland.
Zag op mijn Facebook dat er nu ook een ander dorp geen geldautomaat meer heeft en dat er daarom een x per week een geldautomaatbusje komt zodat de inwoners kunnen pinnen.
Ik vond het echt een non-topic, maar hier moest ik hardop om lachen! Ik ben namelijk recent "slachtoffer" geworden van het gebrek aan pinautomaat in Terwolde. Had om mijn route deze ATM uitgekozen (was geen andere op mijn route), bleek hij opgeheven en dichtgetimmerd te zijn :-? Stond nog wel gewoon op google maps.

Ik heb het gelukkig overleefd (vriend ook, die heeft slechts nog een half uur met een strontchagrijnige wortel in de auto moeten zitten).
gnossienne schreef:
15-11-2017 14:09
Ze verdwijnen niet, het worden er alleen minder en ze krijgen allemaal een neutraal uiterlijk. Mooi toch? Zo las ik ook dat er steeds minder brievenbussen zijn. De enige mensen die hier mogelijk last van hebben zijn de ouderen, die kunnen op deze manier steeds minder goed hun zaken regelen. Voor hun is het wel zielig.
Precies, en waarom wordt er geen rekening gehouden met ouderen?
Alle reacties Link kopieren
gnossienne schreef:
15-11-2017 14:09
Ze verdwijnen niet, het worden er alleen minder en ze krijgen allemaal een neutraal uiterlijk. Mooi toch? Zo las ik ook dat er steeds minder brievenbussen zijn. De enige mensen die hier mogelijk last van hebben zijn de ouderen, die kunnen op deze manier steeds minder goed hun zaken regelen. Voor hun is het wel zielig.
Maar steeds meer ouderen kunnen ook internetbankieren en pinnen. Mijn ouders vallen inmiddels ook in die categorie (eind 70) en ook zij doen steeds minder met contant geld. Daarnaast bankieren ze via Internet. Mijn vader had laatst ook een keer dat er geen/ te weinig contant geld in huis was voor de boodschap die hij moest doen. Dan pin je toch even. Heeft hij ook gedaan. Toen het pinnen opkwam heeft met name mijn moeder zich dat direct eigen gemaakt. Toen heb ik ook al tegen mijn vader gezegd: als mam iets overkomt is het eerste wat ik je leer pinnen (een maaltijd opwarmen in de magnetron kon hij al), dan kun je je wat geld betreft in ieder geval zelf redden. Nu hoeft het niet meer, heeft hij het uit zichzelf geleerd.

Zonder contant geld gaat idd niet, ik wil mijn kinderen met echt geld om leren gaan. Anders is het voor hun gewoon te abstract. Mijn oudste is 7 en die zei laatst: maar dan bestel je het toch gewoon via Internet, dan hoef je niet te betalen. In een winkel ziet hij dat ik een handeling doe bij de kassa (hetzij contant, hetzij met de pin), maar als ik iets via internet bestel is dat veel abstracter. Uiteraard heb ik hem uitgelegd dat je dan ook betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven