Geld & Recht alle pijlers

Inkomensafhankelijke combinatiekorting, afschaffen?

17-11-2017 14:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik kom er ffies niet uit. Wij hebben recht op IACK, is een goede regel als je het mij vraagt. Maar het Belastingplan 2018 -> en verder praten ze over afschaffing (?). Is er iemand die mij kan helpen, gaan ze het nou afschaffen of zeggen ze iets anders?

Bijvoorbeeld:
- https://www.salarisnet.nl/2017/11/maatr ... plan-2018/
- http://www.ldeaccountants.nl/09-11-2017 ... plan-2018/

: Heffingskortingen worden in de regel niet uitbetaald, maar alleen verrekend met de te betalen inkomstenbelasting. Er geldt een uitzondering voor de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK). Deze worden uitbetaald op voorwaarde dat de fiscale partner voldoende inkomen heeft. De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt sinds een aantal jaren afgebouwd. Nu wordt voorgesteld dat met ingang van 1 januari 2019 ook te doen met de IACK en de arbeidskorting. ;
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan de uitbetaalbaarheid van de IACK en Arbeidskorting afbouwen.

Nu is het zo dat als er in een jaar minder aan loonheffing is ingehouden dan je aan kortingen krijgt het restant wordt uitbetaald. De kortingen blijven dus gewoon bestaan maar kunnen over een aantal jaar alleen nog verrekend worden met je ingehouden loonheffing.

Het heeft dus alleen impact op mensen die een heel klein inkomen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Voorheen was het zo dat als je niet genoeg inkomstenbelasting had om alle voor jou relevante kortingen te verrekenen, je deze uitbetaald kreeg. Zo kregen huisvrouwen (dus zonder salaris) de volledige algemene heffingskorting uitbetaald, als de partner voldoende verdiende.

De algemene heffingskorting wordt afgebouwd, dus als je in de toekomst geen/weinig salaris krijgt (en dus geen/weinig loonheffing betaald) dan zal het deel dat je verder niet kunt compenseren vervallen ipv uitbetaald worden. Dus stel de betaalde loonheffing is nu 500 euro, korting 1.500, dan kreeg je voorheen 1000 euro terug en in 2024 krijg je 0 terug.

Dit willen ze dus ook doen met de overige kortingen, dus als je niet voldoende kunt verrekenen, krijg je op termijn het meerdere niet alsnog uitbetaald.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees is het voorstel als volgt:
- De IACK wordt tot 2023 afgebouwd naar 0% en komt dan geheel te vervallen.
- Daarnaast kunnen tweeverdieners momenteel een deel van deze korting uit laten betalen, en die mogelijkheid komt ook te vervallen.

Of dat allemaal ook echt gaat gebeuren is nog niet besloten, het staat nu nog slechts in het regeerakkoord.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het nu via voorlopige aanslag en we krijgen zo toch ongeveer 100 euro per maand 'terug'.. man fulltime en vrouw werkt parttime..

Gaat dit nou dus vervallen of blijft dit bestaan? is me nog stteeds niet helemaal duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempje001 schreef:
17-11-2017 14:58
Wij doen het nu via voorlopige aanslag en we krijgen zo toch ongeveer 100 euro per maand 'terug'.. man fulltime en vrouw werkt parttime..

Gaat dit nou dus vervallen of blijft dit bestaan? is me nog stteeds niet helemaal duidelijk.
Dat kan niemand je vertellen omdat eerst nog besloten moet worden of de plannen doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempje001 schreef:
17-11-2017 14:58
Wij doen het nu via voorlopige aanslag en we krijgen zo toch ongeveer 100 euro per maand 'terug'.. man fulltime en vrouw werkt parttime..

Gaat dit nou dus vervallen of blijft dit bestaan? is me nog stteeds niet helemaal duidelijk.
Hij blijft bestaan. Het bedrag dat je terugkreeg bestaat deels uit korting die verrekend is met je loonheffing en een bedrag dat niet verrekend kon worden. Dat eerste deel blijft vooralsnog bestaan, het tweede deel zal je op termijn niet meer ontvangen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso ligt er nog niets vast, het zijn 'maar' plannen.

Zoals ik het lees blijft de IACK bestaan en kan je die dus via een voorlopige teruggaaf of bij je jaarlijkse aangifte verrekenen met de ingehouden loonheffing.
Alleen als je minder loonheffing hebt betaald dan je aan korting kunt krijgen ontvang je dus alleen je loonheffing nog terug en niet als extraatje het niet gebruikte deel van de korting.

Deze maatregel is bedoeld om de minst verdienende partner (meestal de vrouw) te stimuleren om meer te gaan werken (en dus economisch zelfstandiger te worden). Het volledig laten vervallen van de IACK lijkt me dan een averechts effect hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allen..!

@ Onsjanneke: zo lees ik het ook en zo zou het inderdaad wel mooi zijn als het zo is.. Het is/was een stimulatie voor het 'meer' werken van de minstverdienende, lijkt mij raar als ze dit willen gaan afschaffen, ook in deze tijd..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er wel een voorstander van, dat wanneer je niet het hele bedrag kunt verrekenen, het meerdere vervalt. Want dan loont het om meer te gaan werken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-11-2017 16:32
Ik ben er wel een voorstander van, dat wanneer je niet het hele bedrag kunt verrekenen, het meerdere vervalt. Want dan loont het om meer te gaan werken.
Ik ook hoor. Lijkt me een prima plan.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-11-2017 16:32
Ik ben er wel een voorstander van, dat wanneer je niet het hele bedrag kunt verrekenen, het meerdere vervalt. Want dan loont het om meer te gaan werken.
waarom zouden mensen meer moeten werken? Waarom mag een gezin dat niet zelf betalen zonder dat de andere gezin op last van de belastingbetaler geld terug krijgt. Als een gezin wilt dat een van de partners minder werkt? Of als een van de ouders chronisch ziek en of gehandicapt is? Dit soort maatregelen zijn alleen goed om een maatschappij te creëeren waar het alleen om werken gaat, zoveel mogelijk en vooral mensen met een chronische ziekte en of handicap of mensen die meer tijd aan hun gezin willen splenderen zijn de klus. Ik vind dat iedereen zelf moet weten of en hoeveel de partners werken en mensen kiezen ook zelf voor een kind. Als je kiest voor een gezin dan snap ik niet waardoor stapeling van subsidies zoals kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en ook nog eens combinatiekorting toegekend moet worden. Om mensen te stimuleren meer te werken geldt ook de arbeidskorting Ook zo vreemd, als je chronisch ziek bent en of gehandicapt worden je tegemoetkomingen ontzegd en wordt je gediscrimineerd, terwijl dat geen keuze is en een kind wel.
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
18-11-2017 14:30
waarom zouden mensen meer moeten werken? Waarom mag een gezin dat niet zelf betalen zonder dat de andere gezin op last van de belastingbetaler geld terug krijgt. Als een gezin wilt dat een van de partners minder werkt? Of als een van de ouders chronisch ziek en of gehandicapt is? Dit soort maatregelen zijn alleen goed om een maatschappij te creëeren waar het alleen om werken gaat, zoveel mogelijk en vooral mensen met een chronische ziekte en of handicap of mensen die meer tijd aan hun gezin willen splenderen zijn de klus. Ik vind dat iedereen zelf moet weten of en hoeveel de partners werken en mensen kiezen ook zelf voor een kind. Als je kiest voor een gezin dan snap ik niet waardoor stapeling van subsidies zoals kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en ook nog eens combinatiekorting toegekend moet worden. Om mensen te stimuleren meer te werken geldt ook de arbeidskorting Ook zo vreemd, als je chronisch ziek bent en of gehandicapt worden je tegemoetkomingen ontzegd en wordt je gediscrimineerd, terwijl dat geen keuze is en een kind wel.
Omdat als er veel mensen werken, we een betere economie hebben en er meer belasting wordt betaald. Dat heeft dan weer effect op de faciliteiten en regelingen die we de zwakkeren in de samenleving, zoals chronisch zieken en gehandicapten, kunnen bieden. Een goed geboortecijfer is ook belangrijk voor die economie, vandaar de subsidies.
Op het discrimineren van gehandicapten en chronisch zieken ga ik niet eens inhoudelijk in... misschien moet je eens vergelijken met andere landen. Dan is het mislopen van een arbeidskorting wel het minste van de problemen.
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
18-11-2017 14:30
waarom zouden mensen meer moeten werken? Waarom mag een gezin dat niet zelf betalen zonder dat de andere gezin op last van de belastingbetaler geld terug krijgt. Als een gezin wilt dat een van de partners minder werkt? Of als een van de ouders chronisch ziek en of gehandicapt is? Dit soort maatregelen zijn alleen goed om een maatschappij te creëeren waar het alleen om werken gaat, zoveel mogelijk en vooral mensen met een chronische ziekte en of handicap of mensen die meer tijd aan hun gezin willen splenderen zijn de klus. Ik vind dat iedereen zelf moet weten of en hoeveel de partners werken en mensen kiezen ook zelf voor een kind. Als je kiest voor een gezin dan snap ik niet waardoor stapeling van subsidies zoals kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en ook nog eens combinatiekorting toegekend moet worden. Om mensen te stimuleren meer te werken geldt ook de arbeidskorting Ook zo vreemd, als je chronisch ziek bent en of gehandicapt worden je tegemoetkomingen ontzegd en wordt je gediscrimineerd, terwijl dat geen keuze is en een kind wel.

Ik geloof niet dat ik je verhaal stap. Aan de ene kant vind je het onzin dat mensen meer moeten gaan werken, aan de andere kant vind je het onzin dat ouders allerhande kortingen krijgen... :?: Ben je het nu wel of niet met mij eens?

Ik ben van mening dat als je volwassen bent en niets mankeert, je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen inkomen. Dus hetzij je hebt genoeg geld om van te leven, je hebt zelf werk, je werkt samen met je partner, je partner of iemand ander onderhoud je. Ik vind dat het de taak is van de overheid om voor de mensen te zorgen die dat zelf door omstandigheden niet kunnen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit het nu met alleenstaande ouders en de combinatiekorting? Ik snap het niet goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven