Geld & Recht alle pijlers

Wat 'dekt' de alimentatie

18-11-2017 15:14 166 berichten
Hoi, wij zijn in 2015 uit elkaar gegaan. Omdat het salaris van mijn ex destijds niet toereikend was voor partneralimentatie (volgens de berekening van de advocaat kom ik 150,- te kort) hoeft mijn ex dus alleen maar de kinderalimentatie te betalen. (400,- per maand)

Nu blijken onze kids nogal sportief en mogen naar extra trainingen. Dus de contributie verdubbelt en moet ik jaarlijks de aanschaf van nieuw trainingspakken/schoeistel etc. betalen. De ex vindt dat hij daarin niet hoeft bij te dragen ivm de alimentatie, maar het loopt wel een beetje de spuigaten uit. Ik wil mijn kinderen niet tekort doen door mijn scheiding (ook niet qua kleding en kinderfeestje, voeding, huisvesting etc), maar het wordt nu wel lastig om rond te komen. Vooral omdat ik maar 16 uur werk. (ex wilde geen co-ouderschap)

Mijn ex echter, werkt nog 40 uur, heeft gelijk al een vriendin waarmee hij ging samenwonen. Zij heeft een goede baan.

Is dit alles redelijk?

p.s. ik heb een financieel vangnet, dat weet mijn ex, maar ik wil daarvan financieel onafhankelijk zijn en 'gewoon' rondkomen van mijn werk en inkomen.
P.s. 2. Ik woon nog in het huis. Huis staat op mijn naam. Ik woon niet samen. Ook niet voornemens.
p.s. 3 Ik heb er inmiddels een baan bijgenomen. Zodat ik mijn kids niet tekort doe, en ik zelf ook nog wat leuke dingen kan doen. Ik sta overigens nooit rood, voor het geval ik jullie het idee geef roekeloos met geld om te gaan. Het voelt gewoon niet fair.
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 15:17
14.33% gewijzigd
Ga gewoon meer werken. Je bent zwaar financieel afhankelijk hoor, ik snap niet dat je de illusie hebt van niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat stopt je om baan te zoeken met meer uren?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet gek dat je niet kan rondkomen met 16 uur werken. Ik zou het toch eerder daar in zoeken.

Ook zou je de kinder gerelateerde kosten een keer op een rij kunnen zetten. Deel dan door 2 en zien of die 400 p.m. van hem redelijk is. Let op: wonen etc had je ook zonder kinderen gemoeten dus dat niet meerekenen.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 18-11-2017 15:19
0.62% gewijzigd
Ik heb er een baan bijgenomen.. (was nog even aan het bewerken)
Alle reacties Link kopieren
Alimentatie dekt alles. Dus ja daar zou je zelf een oplossing voor moeten verzinnen als je ex niet meer wil bijdragen in deze extra kosten. In principe zit in die €400 alimentatie al alles van zijn kant. Jij krijgt ook de kinderbijslag en mogelijk kindgebonden budget etc.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft ex ook nooit extra betaald (buiten de €100,- alimentatie per kind) voor (top)sportopleidingen en schoolzaken.
Op sommige momenten zwaar klote maar nu bedenk ik me dat ik het wel mooi allemaal alleen voor elkaar gekregen heb.

En ben ik trotser op mezelf en mijn kinderen dan wanneer ik mijn hand opgehouden zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt niet erg betrokken bij de kinderen, klopt dat?

Ik probeer me een voorstelling te maken van een moeder die na de scheiding zegt: neee ik wil geen co ouderschap. Doe maar een weekend in de 2 weken. En nee ik betaal niets 'extra's' voor de kinderen als ze nieuwe activiteiten gaan ontplooien. Ik heb het te druk met mijn nieuwe vriend en vrije leventje!
Zalmsnipper schreef:
18-11-2017 15:23
Hij klinkt niet erg betrokken bij de kinderen, klopt dat?

Ik probeer me een voorstelling te maken van een moeder die na de scheiding zegt: neee ik wil geen co ouderschap. Doe maar een weekend in de 2 weken. En nee ik betaal niets 'extra's' voor de kinderen als ze nieuwe activiteiten gaan ontplooien. Ik heb het te druk met mijn nieuwe vriend en vrije leventje!
Hij is inmiddels erg betrokken bij de kids hoor! Sinds ze verplicht een weekend bij hem zijn, is hij gestopt met voetbal en loopt hij nu bij de Sinterklaasintocht (ipv bij de bar van de voetbalkantine) met zn nieuwe vriendin en mijn kids, voor het eerst in 10 jaar...

sorry, sarcastisch bedoeld, maar soms steekt het wel eens.
Hij moppert soms op de kleding van de kids (ik geef hem niet altijd de nieuwe setjes mee omdat ik ze dan vaak onvolledig of pas na een paar weken terug krijg) Soms koopt hij wel nieuwe kleding, maar dan denk ik: goh, stap ook eens een keer de sportwinkel in...
Alle reacties Link kopieren
Je ontkomt er niet aan dat de kinderen na een scheiding leven in een situatie waarin minder geld is dan voor de scheiding. Met minder geld hoef je ze niet tekort te doen, maar niet alles is meer mogelijk.
Als je denkt dat hij meer moet betalen vraag je een herberekening aan.
granny71 schreef:
18-11-2017 15:20
Hier heeft ex ook nooit extra betaald (buiten de €100,- alimentatie per kind) voor (top)sportopleidingen en schoolzaken.
Op sommige momenten zwaar klote maar nu bedenk ik me dat ik het wel mooi allemaal alleen voor elkaar gekregen heb.

En ben ik trotser op mezelf en mijn kinderen dan wanneer ik mijn hand opgehouden zou hebben.
Mag je ook zeker trots op zijn. Ik vind alleen dat nu hij er financieel rooskleurig bij zit. Nog steeds evenveel kan werken zonder opvang te regelen, dus genoeg inkomen genereren en dat voor mij dus lastiger wordt ivm geen co-ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er afgesproken in het ouderschapsplan en het convenant?

Bij mij staat er (weet niet of het letterlijk er zo staat) dat KA is voor de normale zorg en opvoeding van de kinderen. Als er buitensporige uitgaven aan zitten te komen, gaat dat in overleg en bij een OK nemen wij ieder die extra kosten voor 50% mee.

Maar dan moet je volgens mij denken aan geselecteerd worden voor het nationale elftal en dus iedere dag trainen en het hele land doorrijden, een jaar studeren in de USA of het allerduurste muziekinstrument willen bespelen (en dat dan dus ook aan moeten schaffen)
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraag hoor, maar als jij en je kinderen bepalen dat ze meer gaan sporten (dan eerst, dan gemiddeld is, noem maar op) dan is dat toch jullie keuze?
Als jij en je kinderen nu bedenken dat ze elke dag drie sporten doen, en gitaarles nemen en dure kleding willen, dat betekent toch niet dat je ex dat moet betalen? Als hij er voor zorgt dat jullie gewoon normaal kunnen leven is dat toch goed? En als jij wil dat jullie kinderen extra gaan sporten dat jij dat betaald. Als jullie samen waren moest dit ook besproken worden, en als hij nee zei en jij ja dan had je precies hetzelfde.
Of zeg ik nu iets geks?
Hoe veel werk je nu dan?

Overigens ken ik wel een situatie dat de vrouw geen co ouderschap wilde, en gewoon vertrok en kids bij pa wonen, dus het kan ook zeker dat een moeder dit zegt.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
18-11-2017 15:18
Ik vind het niet gek dat je niet kan rondkomen met 16 uur werken. Ik zou het toch eerder daar in zoeken.

Ook zou je de kinder gerelateerde kosten een keer op een rij kunnen zetten. Deel dan door 2 en zien of die 400 p.m. van hem redelijk is. Let op: wonen etc had je ook zonder kinderen gemoeten dus dat niet meerekenen.
Een deel van de kosten van het wonen mogen er natuurlijk wel bij. De kinderen wonen immers bij TO dus heeft ze meer ruimte nodig dan wanneer zij alleen was geweest. Ook een deel van g/w/l mag erbij aldus mijn advocaat destijds.
Erger u niet, verwonder u slechts!
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 11:06
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Serieus? Je bent echt serieus?
Ik heb geen co ouderschap geen alimentatie niet voor mezelf en niet voor mijn kinderen, nooit gehad ook, iets met een ex eigen zaak wit laag inkomen zwart werken noem maar op.

Wel werk ik bijna full time krijg kgb en kb en hé we doen verder alles van mijn inkomen geen luxe vakanties naar de zon en exclusieve sporten enz.
Maar hé we doen het wel en ik doe het alleen en daar ben ik wel zo trots op en weetje mijn kinderen leeftijden 20 twee pubers en een pre puber zijn dat ook want we fixen het samen.
Geen haar op mijn hoofd die gaat leuren voor een paar euro's jammer dan dat pa niet wil betalen, maar wij komen er wel.

En jij gaat jammeren terwijl je bovenop je salaris je kgb en kb nog eens 400,= krijgt ga je schamen, en pas je leven aan op hoe het nu nou eenmaal is.
butterfly- schreef:
18-11-2017 15:31
Misschien een stomme vraag hoor, maar als jij en je kinderen bepalen dat ze meer gaan sporten (dan eerst, dan gemiddeld is, noem maar op) dan is dat toch jullie keuze?
Als jij en je kinderen nu bedenken dat ze elke dag drie sporten doen, en gitaarles nemen en dure kleding willen, dat betekent toch niet dat je ex dat moet betalen? Als hij er voor zorgt dat jullie gewoon normaal kunnen leven is dat toch goed? En als jij wil dat jullie kinderen extra gaan sporten dat jij dat betaald. Als jullie samen waren moest dit ook besproken worden, en als hij nee zei en jij ja dan had je precies hetzelfde.
Of zeg ik nu iets geks?
Recent voorbeeld: Mijn dochter vraagt een onderdeel van haar sport, het is niet verplicht, maar wel comfortabel. Ik zeg: nee, je vraagt het maar voor Sinterklaas. Ex zegt: Nee, zoiets mag ze niet krijgen voor Sinterklaas, dat moet jij betalen. Vervolgens koopt ie een Ipad of Wakeboard voor ze. Gaat peperduur met ze lasergamen en verrekent dat vervolgens met de alimentatie. Zulke dingen.

Ander voorbeeld. Ik app hem de uitzet voor de benodigdheden van een sport. Vraag hem of hij met de feestdagen rekening wil houden daarmee, misschien leuk voor in de schoen of pakjesavond. Dat weigert ie, vindt hij mijn zorg. Als ik alles bij elkaar optel, ben ik 1200,- kwijt alleen maar aan sport. Dat is 3 maanden alimentatie.
Mijn ex echter, werkt nog 40 uur, heeft gelijk al een vriendin waarmee hij ging samenwonen. Zij heeft een goede baan.
En dit heeft er niks mee uit te staan.
LadyLola schreef:
18-11-2017 15:39
Serieus? Je bent echt serieus?
Ik heb geen co ouderschap geen alimentatie niet voor mezelf en niet voor mijn kinderen, nooit gehad ook, iets met een ex eigen zaak wit laag inkomen zwart werken noem maar op.

Wel werk ik bijna full time krijg kgb en kb en hé we doen verder alles van mijn inkomen geen luxe vakanties naar de zon en exclusieve sporten enz.
Maar hé we doen het wel en ik doe het alleen en daar ben ik wel zo trots op en weetje mijn kinderen leeftijden 20 twee pubers en een pre puber zijn dat ook want we fixen het samen.
Geen haar op mijn hoofd die gaat leuren voor een paar euro's jammer dan dat pa niet wil betalen, maar wij komen er wel.

En jij gaat jammeren terwijl je bovenop je salaris je kgb en kb nog eens 400,= krijgt ga je schamen, en pas je leven aan op hoe het nu nou eenmaal is.
The assumption is the mother of all fuck-ups.
Waarom ben jij zo zeker dat ik KGB krijg? NIET dus. Sorry hoor, van zulke aannames krijg ik jeuk. Jouw situatie is klote.. maar niet dezelfde als mij. En goed van je je dat je alles zo regelt en je trots bent, maar dat hoeft niet voor iedereen op te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dan geef jij je kinderen dat toch als cadeau voor de feestdagen ipv dat je het " gewoon " zou geven ?

Ik doe dat ook op die manier, vb mijn oudste en ik gaan in de zomer naar een concert, hij betaald de helft van zijn kaartje en de andere helft is voor zijn verjaardag.
Zo kan het ook he? '
Hugh-Jazz schreef:
18-11-2017 15:44
En dit heeft er niks mee uit te staan.
Jawel hoor, zijn kosten voor levensonderhoud dalen daardoor.
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:45
The assumption is the mother of all fuck-ups.
Waarom ben jij zo zeker dat ik KGB krijg? NIET dus. Sorry hoor, van zulke aannames krijg ik jeuk. Jouw situatie is klote.. maar niet dezelfde als mij. En goed van je je dat je alles zo regelt en je trots bent, maar dat hoeft niet voor iedereen op te gaan.
Tja dat jij geen kgb krijgt heeft dan mogelijk met je inkomen te maken.

Mijn situatie is alles behalve klote integendeel ik hoef mijn handje niet op te houden en te leuren bij mijn ex voor een paar centen, immers wat ik nooit kreeg kan ik niet missen ook.

Wat een drama meid als je ex zonder baan komt te zitten dan moet je zelf alles doen.
Omdenken is ook een optie
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:41
Recent voorbeeld: Mijn dochter vraagt een onderdeel van haar sport, het is niet verplicht, maar wel comfortabel. Ik zeg: nee, je vraagt het maar voor Sinterklaas. Ex zegt: Nee, zoiets mag ze niet krijgen voor Sinterklaas, dat moet jij betalen. Vervolgens koopt ie een Ipad of Wakeboard voor ze. Gaat peperduur met ze lasergamen en verrekent dat vervolgens met de alimentatie. Zulke dingen.

Ander voorbeeld. Ik app hem de uitzet voor de benodigdheden van een sport. Vraag hem of hij met de feestdagen rekening wil houden daarmee, misschien leuk voor in de schoen of pakjesavond. Dat weigert ie, vindt hij mijn zorg. Als ik alles bij elkaar optel, ben ik 1200,- kwijt alleen maar aan sport. Dat is 3 maanden alimentatie.
Ik heb er niet veel verstand van, maar mijn gevoel zegt ; dochter wil een dure sport doen met extra's, dan bepaal jij of dat kan met jouw geld en alimentatie en kan dit niet, dan niet. Ze kan ook minder sporten of een andere sport doen.
LadyLola schreef:
18-11-2017 15:46
Dan geef jij je kinderen dat toch als cadeau voor de feestdagen ipv dat je het " gewoon " zou geven ?

Ik doe dat ook op die manier, vb mijn oudste en ik gaan in de zomer naar een concert, hij betaald de helft van zijn kaartje en de andere helft is voor zijn verjaardag.
Zo kan het ook he? '
Doe ik ook allemaal wel.... ze komen niets tekort. Echt niet. Het voelt alleen zo oneerlijk. Alsof hij alle leuke dingen van de kids meemaakt (de weekenden) en ik voor alle kosten mag opdraaien en hij wel verwacht dat er altijd iemand bij school staat. Maar misschien moet ik daar gewoon mee leren dealen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven