Geld & Recht alle pijlers

Bemiddelingskosten huurwoning terugvorderen

20-11-2017 17:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Na jaren te hebben meegelezen op het forum, heb ik toch maar eens een account aangemaakt. Ik zit namelijk met een probleem/vraag.

Ruim een jaar geleden hebben mijn vriend en ik een contract getekend voor een huurwoning. Destijds moesten wij aan de makelaar bemiddelingskosten betalen.

Inmiddels weten we dat het vragen van deze kosten volgens de wet verboden is. We hebben slechts gereageerd op een woning die we tegenkwamen op internet en hebben de makelaar nooit een opdracht tot het zoeken van een geschikte woning gegeven. We hebben destijds gereageerd op een Marktplaats-advertentie van de vorige bewoonster en zijn vervolgens via haar in contact gekomen met de makelaar. De makelaar is ingeschakeld door onze verhuurder om te bemiddelen. Zij kunnen dit beide bevestigen. Ook hebben wij ons nooit ingeschreven op de website van de makelaar, noch is er mailcontact waaruit kan blijken dat wij hen mogelijk een opdracht zouden hebben gegeven.

Ik heb vandaag een aangetekende brief op de post gedaan om de bemiddelingskosten terug te vragen en een mail gestuurd. Ze hebben 14 dagen de tijd om daarop te reageren, al schat ik de kans dat ze dat daadwerkelijk gaan doen heel klein in. Het is een redelijk groot bedrijf en de makelaar was destijds al niet bepaald op zijn mondje gevallen :)

Wat ik me afvroeg is of er hier ook mensen zijn die op deze manier met succes hun bemiddelingskosten hebben weten terug te krijgen. En wat nou als ze niet reageren? Wat is dan het slimste om te doen? Als ik even google kom ik namelijk verschillende opties tegen. We zijn zeker niet van plan om het erbij te laten zitten als ze niet reageren, want het gaat om een bedrag van ruim 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
rechtsbijstand inschakelen hebben wij destijds gedaan.. wij hadden exact zo en door de RB is het geld terug gekomen..
Je staat volledig in je recht. Mogelijk kun je de huurcommissie inschakelen als ze niet over de brug komen? Ik heb er geen ervaring mee.
Dan je rechtsbijstand inschakelen. Een brief van een advocatenkantoor maakt meer indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat nooit zo. Van die mensen die heel bewust iets doen en dan achteraf gaan zitten zeuren. Waarom zou je?
jo12345 schreef:
20-11-2017 17:09
Ik snap dat nooit zo. Van die mensen die heel bewust iets doen en dan achteraf gaan zitten zeuren. Waarom zou je?
Omdat je anders de woning niet krijgt. Dit komt helaas heel vaak voor. Makelaars weten dat maar proberen het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-11-2017 17:11
Omdat je anders de woning niet krijgt. Dit komt helaas heel vaak voor. Makelaars weten dat maar proberen het gewoon.
Exact. Ik heb zelfs de mail nog waarin staat dat we de sleutel niet zouden krijgen voordat we het bedrag hadden overgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Van de week was hierover een item bij radar.
Op hun site staat een voorbeeldbrief om die kosten terug te vorderen.
Het was afgelopen week in een tv programma aan de orde. Als er niet wordt gereageerd, of de vordering word afgewezen dan maar naar de kantonrechter.
Hoogst waarschijnlijk zullen ze voordat het zo ver komt eieren voor hun geld kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
20-11-2017 17:09
Dan je rechtsbijstand inschakelen. Een brief van een advocatenkantoor maakt meer indruk.
Ik neem aan dat de kosten dan aardig op kunnen lopen, toch? Ik ben nog student, dus ik heb geen rechtsbijstandverzekering.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
20-11-2017 17:14
Van de week was hierover een item bij radar.
Op hun site staat een voorbeeldbrief om die kosten terug te vorderen.
Klopt, dit item heeft ons eraan herinnerd eindelijk eens die brief op de bus te doen. Die voorbeeldbrief hebben we gebruikt. Ik heb het item niet helemaal gezien, dus ik ga zo even zoeken of ik het nog terug kan kijken.
aurorus wijzigde dit bericht op 20-11-2017 17:18
13.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
- Foutje, sorry -
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Dan word het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
20-11-2017 17:16
Klopt, dit item heeft ons eraan herinnerd eindelijk eens die brief op de bus te doen. Die voorbeeldbrief hebben we gebruikt. Ik heb het item niet helemaal gezien, dus ik ga zo even zoeken of ik het nog terug kan kijken.
Ze hadden het er ook over dat je de verhuur makelaar aan kan melden bij een of andere instantie.
Deze kan dan boetes uitdelen.

Ik zou het zeker even terug kijken.

En wat betreft rechtsbijstand; mogelijk is je inkomen zo laag dat je recht hebt op een toevoeging.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
20-11-2017 17:09
Ik snap dat nooit zo. Van die mensen die heel bewust iets doen en dan achteraf gaan zitten zeuren. Waarom zou je?
Omdat de meeste mensen waarschijnlijk niet eens weten dat het gewoon verboden is om bemiddelings kosten(of 1 van de andere 100 namen die ze eraan geven) te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
granny71 schreef:
20-11-2017 17:33
Ze hadden het er ook over dat je de verhuur makelaar aan kan melden bij een of andere instantie.
Deze kan dan boetes uitdelen.
Dat is de huurcommissie.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
20-11-2017 17:33
Ze hadden het er ook over dat je de verhuur makelaar aan kan melden bij een of andere instantie.
Deze kan dan boetes uitdelen.

Ik zou het zeker even terug kijken.

En wat betreft rechtsbijstand; mogelijk is je inkomen zo laag dat je recht hebt op een toevoeging.
Aanmelden ga ik inderdaad ook zeker doen. En volgens de website heb ik daar inderdaad recht op!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-11-2017 17:39
Dat is de huurcommissie.
Nee was iets anders. Iets met waren autoriteiten of zo.
granny71 schreef:
20-11-2017 18:14
Nee was iets anders. Iets met waren autoriteiten of zo.
De ACM bedoel jij dan denk ik (Autoriteit Consument & Markt).
Pluisi schreef:
20-11-2017 17:29
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Dan word het moeilijk.
.
Rechtsbijstand is echt niet de enige die dit kan hoor en dit is op zich simpel maar een kwestie van wie de langste adem heeft.

Lees dit vooral: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... age-woning

TO kan als dat nodig is zelf naar de rechter stappen en in het verleden heeft de bemiddelaar dan vaker zelfs de kosten daarvan moeten vergoeden. Alleen een domme bemiddelaar laat het nog tot een rechtszaak komen, de jurisprudentie is zonneklaar.
Ik heb ook eens een huurconflict gehad en heb toen een toevoeging gekregen. Ik was student, had weinig inkomen. Ik moest toen (zo uit mn hoofd) max 100 euro betalen. Die bedragen voor toevoeging kun je opzoeken online. Hetheeft me uiteindelijk een paar duizend euro opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels 2,5 week verder en ze hebben (zoals verwacht) niet gereageerd. Vriend en ik zijn nu aan het uitzoeken hoe het verder moet, want we willen het er niet bij laten zitten.

Wat voor ons nu (financieel) het handigst is, zijn we nog niet over uit. De geschillencommissie makelaardij inschakelen, zelf een advocaat regelen of toch het proces via de woonbond laten verlopen? Als iemand nog tips heeft zijn die erg welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Juridisch loket inschakelen? Als je geen rechtsbijstand hebt en weinig financiële middelen kunnen zij adviseren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t ooit als een van de eersten laten voorkomen en gewonnen. Bij mij in de stad was er een service van de gemeente die gratis hulp bood bij dergelijke huurgeschillen, die heeft mij toen geholpen bij het opstellen van brieven en een deurwaarder ingeschakeld. Ik moest geloof ik wat rechtbank kosten voorschieten die ik later terug heb gekregen en de makelaar moest de deurwaarder etc betalen.

Als t duidelijke zaak is zou ik gewoon een advocaat inschakelen en die kosten ook vorderen. Laat ze maar bloeden, inmiddels toch echt wel bekend dat dit niet mag.
Hello, can you hear me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven