Geld & Recht alle pijlers

Declaratie ziekenfonds

31-01-2009 19:26 16 berichten
Afgelopen week ontving ik van het ziekenfonds een rekening voor de eigen bijdrage van 76eur.

Gespecificeerd bleek dit een rekening van een psycholoog te zijn van 400min van bijna 1600eur. Vreemd want ik heb ooit een afspraak gemaakt bij een therapeut en deze vervolgens afgebeld i.v.m ziekte. Vervolgens besloten om geen therapie meer te gaan volgen. Ik heb deze therapeut dus helemaal nooit gezien en was hoogst verbaasd over hun declaratie van 400min a 1600eur.

De periode van de behandelingen klopte ook niet.



Bij navraag bij de therapeut zeiden ze dat ik nu eenmaal een afspraak niet binnen 24 uur had afgezegd en tja, dan moet je betalen. Op mijn reactie dat ik niet 24 uur van te voren wist dat ik ziek was volgde geenn antwoord en de 400min kon ze ook niet verklaren, dat was een andere afdeling. Inmiddels het ZF gesproken en zij zullen mij hier over terugbellen.



Kan dit zomaar? Zijn dit normale bedragen? Het riekt mij een beetje naar oplichting maar heb er natuurlijk ook niet zo veel verstand van...



Iemand thuis in dit soort zaken?



Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Dat je voor een consult dat je te laat afzegt moet betalen, is normaal. Maar een bedrag van 1600 euro dat klopt niet.

Ik weet niet wat die therapeut in gedachten had, maar 400 min. achter elkaar is wel een megasessie.

Misschien hebben ze je verward met een ander.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Dat je moet betalen voor die ene, op het laatste moment afgezegde afspraak, is normaal. Maar het aantal minuten dat is opgegeven klopt niet. Of het is een vergissing (en dat kan bij de psycholoog of bij de zorgverzekering liggen), of het is fraude van van de therapeut.



Helaas, komt het voor dat zorgverleners frauderen. Vaak wordt het niet ontdekt omdat facturen direct naar de zorgverzekeraars gaan. Maar op het moment dat er een eigen bijdrage wordt gevraagd, gaat het balletje rollen.



Nogmaals, het kan ook gewoon om een vergissing gaan. Ik zou het zeker niet accepteren en contact opnemen met psycholoog en zorgverzekeraar.
Dat ik de afgezegde afspraak moet betalen snap ik, hoewel het lastig is wanneer je 24uur van te voren moet weten dat je ziek gaat worden. Maar goed, het gaat me niet zo zeer om het bedrag wat ik moet betalen maar wel om het bedrag en de tijd wat door de psych wordt opgegeven aan het zf. De therapeut had zich zeker niet vergist, dat bleek wel uit het telefoon gesprek. Ik denk ook dat ze even niet aan de eigen bijdrage hebben gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik je zorgverzekering hier over bellen want dit klopt niet. wat je psychotherapeut gedeclareerd heeft is een DBC die nooit gestart is (want je bent niet geweest).

Dat betekend dat de psychotherapeut JOU een rekening zou kunnen sturen voor gemiste afspraak maar NOOIT de zorgverzekering. want een zorgverzekering vergoed geen gemiste afspraken en dat weet de zorgverlener.



Als je je zorgverzekering belt gaan ze dit uitzoeken en hoogstwaarschijnlijk terug vorderen. Daar ben jij natuurlijk mee geholpen want je hoeft je nota eigen bijdrage dan niet te betalen (maar misschien wel een rekening van de gemiste afspraak. dat ligt aan je psychotherpeut) maar ook de zorgverzekeraar is geholpen want alleen op deze manier kunnen de premies laag blijven
Betekent dit dat ik, even snel berekend (niet mn sterkste punt) 238EUR aan de psych moet gaan betalen (=volgens mij uur tarief) omdat ik een afspraak neit tijdig kon afzeggen ivm ziekte...?
Als dat het uurtarief is zou dat best kunnen ja. Hij/zij heeft dat uur voor jou vrijgehouden en heeft dus een uur geen inkomsten en er moet wel brood op de plank..
Hmmm, dus eerst proberen ze een afgezegd consult te verhalen bij de ZF en wanneer dit niet lukt bij mij?? Is dat niet een beetje vreemd?



En hoe gaat dat eigenlijk als je ziek bent en je dus niet 24 uur van `te voren kan afbellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:tjilla schreef op 02 februari 2009 @ 11:58:

En hoe gaat dat eigenlijk als je ziek bent en je dus niet 24 uur van `te voren kan afbellen?Ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad. Ergens ook wel logisch want anders voert iedereen als reden 'ziek' op als er een afspraak op het laatste moment wordt afgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, als ik mijn tandartsafspraak niet 24 uur van tevoren afzeg, moet ik ook betalen voor de gemiste afspraak. Ik heb een keer gehad dat ik vrijdagmiddag af wilde zeggen voor mijn afspraak van maandagmiddag (ik kreeg via mijn zus een geweldige reisaanbieding, maar wel zaterdag vertrekken), maar zij waren vrijdag om 12u dicht. In feite was ik dus op tijd met afmelden, maar zij niet meer bereikbaar. Helaas, dat is het risico (ik heb me er toen ook maar niet druk om gemaakt).



En dat de afspraak dan vervolgens op jou verhaald wordt en niet op het ziekenfonds zou niet meer dan eerlijk zijn vind ik. Het ziekenfonds is er om ziektekosten te vergoeden en niet voor gemiste afspraken (als het ziekenfonds dat gewoon grotendeels vergoed is het effect van die afspraak gewoon in rekening brengen weg. Die is er juist om mensen hier nauwkeuriger op te maken ipv zomaar niet op komen dagen of op het laatste moment afzeggen). Vervelend voor jou, maar wel terecht. Als dat alles maar vergoed wordt is het geen wonder dat de premie maar blijft stijgen...

Ik snap dat jij 24 van tevoren nog niet wist dat je ziek was, alleen was je echt zo ziek dat je van het een op het andere moment helemaal niets meer kon? Als ik me zo slecht voel dat ik niet ga werken (en dan ben ik echt slecht, aangezien ik nog ga werken als ik enigsinds op mijn benen kan staan) dan ga ik nog wel naar de tandarts toe hoor. Dat ff zitten gaat dan ook nog wel.

Ik snap dat een afspraak bij een psycholoog intensiever is dan ff tandarts, maar dat is dan het risico.
Alle reacties Link kopieren
En volgens mij honoreren ze een verzoek om de afspraak niet in rekening te brengen wel als jij aan kunt tonen dat er echt sprake was van overmacht (bv als je op weg er naar toe onder de auto komt). Maar dat weet ik niet zeker en dat is bij jou ook niet het geval.
Ja, ik was echt te ziek; erge migraine. Ik kon echt niet. Ik heb dit eerder gehad bij tandarts en hoefde niet te betalen. Bij diezelfde tandarts ook een keer moeten betalen omdat ik om zakelijke redenen niet kon komen. Terecht dus. Bij ziek zijn vind ik het lastig. Maar goed, blijft staan dat ze 400min hebben gedeclareerd voor 1 afgezegde afspraak. Inmiddels heeft het ZF de fraudeafdeling erop gezet. Afwachten dus.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze 400 min hebben gedeclareerd voor 1 afspraak is uiteraard niet juist en dat moet je ook zeker aangeven. Ik reageerde alleen op de afgezegde afspraak.

Migraine kan ik me idd voorstellen dat je echt niet kon gaan. Dat is het probleem met ziek zijn en afzeggen. Doordat mensen te makkelijk of zonder reden afzeggen zijn er zulke maatregelen nodig en daar worden mensen die terecht afzeggen wel eens de dupe van. Vervelend, maar moeilijk iets aan te doen.
Tja, Het gaat me ook niet echt om mijn eigen bijdrage , ik snap dat ik een afgezegde afspraak moet betalen als dat niet op tijd is gedaan. (hoeweel ik 240 eur per uur een behoorlijk bedrag vind maar mss heb ik het niet goed uitgerekend). Maar tenzij ze een fout hebben gemaakt vind ik het echt oplichting. Overigens speelde dit allemaal ruim 9 maanden geleden (dat afzeggen enzo). Dus ook best lang voordat ze de rekening sturen. Maar dat zal wel met admin rompslomp te maken hebben.



Thanks voor alle postings trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan of die gemiste uren die je niet hebt gebruikt door ziekte genoemd worden in de algemene voorwaarden van de spycholoog. We hebben hier eerder een topic over gehad, mbt een schoonheidssalon of kappersbezoek oid. Waarin ook een gemiste afspraak in rekening werd gebracht. Dit kan dus alleen wanneer het in de Algemene Voorwaarden genoemd is.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoog uurtarief heeft jouw therapeut!

Hier betaal ik voor 1 uur, ¤81 met een eigen bijdrage van ¤11.

Trouwens 400 minuten is wel een hele lange sessie, lijkt wel alsof ze proberen het hele bedrag voor een jaar (max 8 behandeling bij ons) te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven