Geld & Recht alle pijlers

6 maanden hypoteekrente vooruit betalen, slim?

08-12-2017 12:01 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben veel spaargeld. willen liever niet aflossen omdat we het achter de hand willen houden voor mindere tijden en evt studerende kinderen later..
maar wel zonde dat we er belasting over moeten betalen.
nu las ik ergens dat je 6 maanden in 2017 alvast nog voor 2018 vooruit kunt betalen zodat je minder belasting hoeft te betalen over je spaargeld en daarbij is in 2017 de hypotheekrenteaftrek ruimer dan in 2018...
doen dus? of zitten er ook nadelen aan?
Je betaald liever rente dan dat je aflost..... Hier moet ik even over nadenken....
Je sluit een lening af, hoewel je wel geld hebt om minder te lenen.....
Wie helpt me?
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de bank?
Alle reacties Link kopieren
Reken het eens uit, hoeveel belasting scheelt je dit nu echt? Waarschijnlijk tientjeswerk. de regels zijn wat gewijzigd op dit gebied.

Daarnaast betaal je rendementsheffing over het saldo van 1 januari 2017. Dus heeft het pas een ogelijk effect op de aangifte over 2018.

Of je kunt profiteren van extra hypotheekaftrek weet ik niet, maar kan ik mij niet voorstellen. Je wilt dus eigenlijk in 2017 voor 18 termijnen aftrek en voor 2018 6 termijnen? Ik heb dit nog nooit gehoord en vraag mij af of dit mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet aflossen? je houdt dan meer geld over op termijn voor bijvoorbeeld de studie van de kinderen.
Huh? Dus je zou (bijvoorbeeld) wel 2400,- willen betalen als dat (6 * 400,- extra rente) maar niet nu 2400,- aflossen en per 1-1 dan minder rente over het totaalbedrag gaan betalen? Ik zou sowieso voor aflossen kiezen maar misschien zie ik iets over het hoofd?
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 08-12-2017 12:15
3.73% gewijzigd
Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat mogelijk is. Ik zou dat toch navragen bij de bank.

Wat je iig kunt doen is de zorgverzekeringspremie voor volgend jaar dit jaar alvast in 1x betalen. Dat geeft vaak ook nog 2 of 3% korting.


Als je nu je hypotheek alvast een stukje extra aflost, heb je straks minder vaste lasten en kun je dus de studies tegen die tijd makkelijker betalen. Ik zou met een buffer van 50.000 euro alles wat je meer dan dat bedrag bezit in de hypotheek storten als aflossing.
Alle reacties Link kopieren
met aflossen ben je je geld kwijt (en we hebben hele lage rente en annuteitenhypotheek dus groot deel direct al aflossen!). als ik aflos, bv 5000,- krijgen we misschien 10,- korting per maand op de rente. snap je?

en als ik nu al 6 maanden vooruitbetaal dan krijg ik de aftrek inderdaad voor 18 maanden in 2017!

in financieel dagblad wordt dit geadviseerd als je teveel spaargeld hebt ivm belasting betalen over box 3
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even de site van de belastingdienst geraadpleegd. Je mag inderdaad 6 maanden rente vooruit betalen (tot 30 juni) en dit opnemen in de aangifte van 2017. Dat wist ik niet en of dit nu echt voordeliger is dien je zelf even uit te rekenen.

Vergeet dan ook niet de voorlopige teruggaaf voor 2018 aan te passen als je die ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
hoeveel spaargeld mag je met z'n tweeen ook al belastingvrij hebben?
willen ook nieuwe keuken in 2018 kopen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het weleens doorgerekend. Ik kwam er in mijn geval altijd op uit dat aflossen veel gunstiger was. Daar kon hypotheekrenteaftrek niet tegenop. Zeker nu de spaarrente 0 is.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-12-2017 12:17
Ik heb even de site van de belastingdienst geraadpleegd. Je mag inderdaad 6 maanden rente vooruit betalen (tot 30 juni) en dit opnemen in de aangifte van 2017. Dat wist ik niet en of dit nu echt voordeliger is dien je zelf even uit te rekenen.

Vergeet dan ook niet de voorlopige teruggaaf voor 2018 aan te passen als je die ontvangt.

ja precies!
keuteltje schreef:
08-12-2017 12:17
hoeveel spaargeld mag je met z'n tweeen ook al belastingvrij hebben?
willen ook nieuwe keuken in 2018 kopen...


Je mag per persoon 25.000 euro bezitten, pas als je meer bezit moet je vermogensrendementsheffing betalen.
Alle reacties Link kopieren
Aflossen is bijna altijd het goedkoopst momenteel.

Rekentool voor vermogensrendementsheffing 2017:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2017

Voor 2017 ligt grens op heffingsvrijvermogen op 25.000 pp.

Kijk eens op de site van de belastingdienst, daar vind je antwoorden op al je vragen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 08-12-2017 12:22
1.64% gewijzigd
Hmm, ik snap de overweging wel maar het zou mijn keuze niet zijn. Ook omdat geen enkele maand het rentebedrag gelijk is en ik dan dus (al is het maar ik persoonlijk) daarvan in de war zou raken.
Alle reacties Link kopieren
keuteltje schreef:
08-12-2017 12:16
met aflossen ben je je geld kwijt (en we hebben hele lage rente en annuteitenhypotheek dus groot deel direct al aflossen!). als ik aflos, bv 5000,- krijgen we misschien 10,- korting per maand op de rente. snap je?

en als ik nu al 6 maanden vooruitbetaal dan krijg ik de aftrek inderdaad voor 18 maanden in 2017!

in financieel dagblad wordt dit geadviseerd als je teveel spaargeld hebt ivm belasting betalen over box 3
Je bent toch ook je geld kwijt als je de rente vooruit betaalt? Als je het aflost krijg je het (waarschijnlijk) terug bij de verkoop.

En dat tientje per maand is over de hele looptijd, dus 120 volgend jaar en dan x 20 jaar (of hoe lang dan ook)
keuteltje schreef:
08-12-2017 12:16
als ik aflos, bv 5000,- krijgen we misschien 10,- korting per maand op de rente. snap je?

Maar het scheelt dus wel élke maand een tientje, jaar in jaar uit. In het gunstigste geval scheelt het in totaal dus zo'n 3.600 euro op de totale looptijd. Dat lijkt me toch niet gek voor een aflossinkje van 5.000 euro. Het zet in ieder geval heel wat meer zoden aan de dijk dan een paar euro of een paar tientjes besparen op je vermogensrendementsheffing in 2019.
Met aflossen ben je je geld kwijt? Nee, dan betaal je minder rente. Het levert altijd meer op dan de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Is het ondertussen geen 30.000 p.p. geworden?
[urlhttps://www.consumentenbond.nl/belastingaangift ... naar-30000][/url].

Hoe het precies zit met de bank weet ik niet, maar het is het opschuiven van het "probleem". Want door nu vooruit te betalen, heb je in 2018 minder maandlasten waardoor je eind 2018 nog meer hebt gespaard. Tenzij je in 2018 veel grote uitgaven verwacht.
Tr0tter schreef:
08-12-2017 12:25
Maar het scheelt dus wel élke maand een tientje, jaar in jaar uit. In het gunstigste geval scheelt het in totaal dus zo'n 3.600 euro op de totale looptijd. Dat lijkt me toch niet gek voor een aflossinkje van 5.000 euro. Het zet in ieder geval heel wat meer zoden aan de dijk dan een paar euro of een paar tientjes besparen op je vermogensrendementsheffing in 2019.
En als je volgend jaar weer een extra aflossing doet van 5000,- gaat het de maanden erop weer om iedere maand een tientje. En als je dat het jaar erna weer doet, weer. En dan gaat het ineens snel! :)
Bubblegum1 schreef:
08-12-2017 12:27
Is het ondertussen geen 30.000 p.p. geworden?
https://www.consumentenbond.nl/belastin ... naar-30000.

Op de site van de BD staat nu nog 25.000 euro maar daar hebben ze het nog over het vermogen op 1 januari 2017. Kan best dat het nu verhoogd is. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2017


Hoe het precies zit met de bank weet ik niet, maar het is het opschuiven van het "probleem". Want door nu vooruit te betalen, heb je in 2018 minder maandlasten waardoor je eind 2018 nog meer hebt gespaard. Tenzij je in 2018 veel grote uitgaven verwacht.

Dat wou ik ook al schrijven, tot ik over de nieuwe keuken las.
Vraag me wel af of TO meer dan 50k heeft samen met haar partner.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ik zie het, kijk alleen naar de site van de belastingdienst, daar werd in de tabel 2018 nog niet genoemd.

Peildatum is 1 januari, dus voor aangifte 2017 heeft het geen invloed, voor 2018 is de invloed van de constructie van TO maar klein verwacht ik. Dat zal ze zelf even moeten uitrekenen.

TO, juist als je nu geld over hebt kan aflossen interessant zijn. Straks heb je lagere vaste lasten en meer lasten van studerende kinderen. Met hetgeen je nu bespaart door af te lossen kan je ene mooi potje voor je kinderen opbouwen.
TO, begrijp ik nou eigenlijk dat je helemaal niet aflost op je hypotheek of alleen aflost wat maandelijks moet? Als je hypotheek aflossingsvrij is zou ik namelijk zeker een aflossing doen. Gaat het jou vooral om de hypotheekrenteaftrek of om je vermogen op 1-1 minder te laten zijn?
Alle reacties Link kopieren
De consumentenbond zie ik als redelijk betrouwbaar in dit soort zaken. De peildatum voor 2018 is 1-1-2018.
Over de nieuwe keuken had ik heen gelezen. Dat zou voor 2019 misschien net het verschil maken. Ligt eraan hoeveel je hebt en hoeveel de keuken is.
Alle reacties Link kopieren
En 50.000 lijkt me meer dan zat als appeltje voor de dorst en het eerste studiejaar. Als je zoveel kunt sparen, kun je door alles boven de 50.000 extra af te lossen elk jaar meer sparen.

Je hoeft dat geld voor die studie ook niet per se te hebben liggen. Als jij straks weinig tot geen hypotheeklasten meer hebt en hetzelfde inkomen houdt, kun je het makkelijk betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven